Invoegen - wie heeft waar voorrang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Invoegen - wie heeft waar voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 20:30

Hoi allemaal,

Deze twee vragen mbt verkeer en invoegen houden me al een tijdje bezig, en aangezien er wel wat mensen op Bokt zitten die hier verstand van hebben, en er misschien ook wel mensen zijn die geïnteresseerd zijn in de antwoorden, wil ik deze vragen hier stellen. :)

1. Deze situatie vond zonet nog plaats. Ik reed op een taper en moest dus invoegen op de strook links van me. Er reed daar een auto die ik pas laat kon zien (ik was al wel steeds aan het kijken). De auto had mij niet gezien tot op het laatste moment, en week toen uit naar links zodat ik in kon voegen. Mijn strook hield al snel op, dus ik moest ook wel invoegen. Ik gaf extra gas zodat ik voor hem kon invoegen en bleef zo lang mogelijk rechts zodat het paste. Al met al was het toch wel wat krapjes.
Wie heeft hier nu voorrang? Mijn strook houdt op, dus ik heb niet zoveel opties, op remmen/gasgeven na, of toch van de taper af naar rechts (maar dan moet daar niets rijden, en volgens mij mag dit niet eens). Ik ben wel degene die een soort van zijwaartse beweging maakt, waardoor ik weer denk dat ik geen voorrang heb. (Met voorrang bedoel ik hier: wie krijgt er 'de schuld' als er een ongeluk gebeurt?)
Normaal gesproken moet je natuurlijk gewoon ruimte maken voor invoegend verkeer, en dat kon in mijn situatie ook prima, er reed niets op de baan naast de auto die voor mij aan de kant ging. Maar soms kan dit ook niet. Wat is het meest verstandig in dit geval?

2. Stel er zijn drie rijbanen, en er rijdt verkeer op de middelste baan. Op de meest rechterbaan wil iemand naar de middelste baan (bijvoorbeeld omdat de rechterstrook een invoegstrook is). Op de linkerbaan wil iemand naar de middelste baan (zoveel mogelijk rechtsrijden). Ze willen dus allebei naar de middelste baan. Is hier een regel voor?

Ben benieuwd naar de antwoorden :) Ik ben niet op zoek naar meningen, maar wat echt de regels zijn rondom deze zaken. Ik hoop dat iemand ze heeft en wil delen!

femmelz

Re: Invoegen - wie heeft waar voorrang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:36

Ik heb dit net gehad met mijn rijlessen, dus corrct me if I'm wrong. Maar wat ik geleerd heb is, dat invoegen een bijzondere manouvre is, als je die uitvoert heeft al het andere verkeer voorrang, dus ook bij het invoegen heeft het overige verkeer voorrang.

Je mag evt. wel de vluchtstrook gebruiken als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld als je anders moet remmen en een gevaarlijke situatie creeërt.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:43

1. De mensen op de doorgaande rijbaan hebben voorrang. Jij moet met hen rekening houden, andersom is dat niet verplicht. Al is het wel fijn als je op de de doorgaande rijbaan een rijbaan naar links opschuift, als je ziet dat iemand wil invoegen. Maar verplicht is het niet, dus je moet zelf voldoende vaart maken om in te voegen.

2. En als iemand wil opschuiven van baan; je moet altijd rekening houden met de mensen die op de baan rijden waar jij heen wilt. Zij hoeven geen rekening met jou te houden. Dus willen links en rechts allebei op de middelste baan rijden? Moeten zij opletten of dat wel gaat. De autobestuurder op de middelste baan hoeft hier geen rekening mee te houden, alhoewel opletten altijd een pre is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 20:45

Dus een taper is eigenlijk gewoon eng... want heel veel opties heb je niet. Als je niet kunt invoegen kom je vast te zitten. Moet je dan remmen?
En eigenlijk zat ik dus fout door proberen in te voegen voor die auto?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:00

Als je vast komt te zitten krijg je Italiaanse praktijken. Stilstaan en wachten tot ze weg zijn... Dat doen ze daar tenminste. En dan met een noodvaart optrekken :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:05

Euh, wat is een taper? Invoegstrook?

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:20

Volgensmij is een taper een dubbele invoegstrook, waarbij de linker snel smal wordt (in een punt eindigt) en je dus of naar links in de hoofdrijbaan moet invoegen, of naar rechts moet uitwijken naar de paralel-lopende invoegstrook, die uiteindelijk in een normale rijbaan overgaat. Het probleem met zo'n taper is dus dat de baan waarop je rijdt, in het niets verdwijnt. Als je niks doet (of geen ruimte krijgt met invoegen, of het zelf onhandig aanpakt, waardoor het andere verkeer jou niet snapt) heb je dus een enorm probleem.

Ben je onzeker op zo'n taper (ha, dat rijmt), dan is devies dus om op de meest rechtse invoegstrook te blijven, die gaat over in een normale rijbaan.

Maar ik weet 't niet zeker, misschien bedoelt TS wat anders.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:22

haha ik was ook wel benieuwd naar wat een taper was, en idd voor t invoegen geld bijzondere manoeuvre dus t overige verkeer heeft voorrang.
al ben ik meer van dat men elkaar ook gewoon moet kunnen laten invoegen, en dus ook ruimte voor elkaar moet geven iets met het woord ritsen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:27

Century schreef:
Mijn strook houdt op, dus ik heb niet zoveel opties, op remmen/gasgeven na, of toch van de taper af naar rechts (maar dan moet daar niets rijden, en volgens mij mag dit niet eens).

Volgensmij is het gewoon toegestaan om vanaf de taper terug naar de rechter (parallel-lopende) invoegstrook te gaan. Zolang je maar tijdig richting aangeeft en ook daar het andere verkeer niet hindert. Ik zie het vaak genoeg gebeuren, vooral als het druk is, dan splist het verkeer zich op de taper op, en heb je een betere doorstroming.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 21:48

Andra_S schreef:
Volgensmij is een taper een dubbele invoegstrook, waarbij de linker snel smal wordt (in een punt eindigt) en je dus of naar links in de hoofdrijbaan moet invoegen, of naar rechts moet uitwijken naar de paralel-lopende invoegstrook, die uiteindelijk in een normale rijbaan overgaat. Het probleem met zo'n taper is dus dat de baan waarop je rijdt, in het niets verdwijnt. Als je niks doet (of geen ruimte krijgt met invoegen, of het zelf onhandig aanpakt, waardoor het andere verkeer jou niet snapt) heb je dus een enorm probleem.

Ben je onzeker op zo'n taper (ha, dat rijmt), dan is devies dus om op de meest rechtse invoegstrook te blijven, die gaat over in een normale rijbaan.

Maar ik weet 't niet zeker, misschien bedoelt TS wat anders.

:j dat bedoel ik.
De taper in kwestie is voor mij handiger dan de rechterbaan omdat die weer overgaat in een uitvoegstrook. En het was heel rustig, dus dan neem ik liever de taper.
Ken ik de situatie niet, dan neem ik liever de rechterbaan.
Als je wel van de taper op de rechterbaan mag heb je in ieder geval een extra optie. :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:52

Vanaf de taper invoegen naar links heb je geen voorrang; de taper is dan eigenlijk gewoon een invoegstrook. Past het niet, dan kun je dus beter terug naar rechts.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 01:53

Bedankt voor de antwoorden, dan weet ik wat ik de volgende keer beter moet doen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:05

Yunaa schreef:
1. De mensen op de doorgaande rijbaan hebben voorrang. Jij moet met hen rekening houden, andersom is dat niet verplicht. Al is het wel fijn als je op de de doorgaande rijbaan een rijbaan naar links opschuift, als je ziet dat iemand wil invoegen. Maar verplicht is het niet, dus je moet zelf voldoende vaart maken om in te voegen.

Dit inderdaad, soms kan de persoon op de doorgaande rijbaan ook niet opzij. De invoeger moet zijn snelheid aanpassen op de van het doorgaande verkeer.