Eerst zeker 7 min. kunnen filmen, nu stopt hij na 20 sec?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joeluna

Eerst zeker 7 min. kunnen filmen, nu stopt hij na 20 sec?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:17

Ongeveer een maand geleden heb ik met mijn nieuwe SanDisk geheugenkaartje gefilmd.
Ik filmde toen zes dressuur proefjes van zo'n 7 minuten per keer. In totaal heb ik toen bijna drie kwartier gefilmd met het kaartje. Het gaat om dit kaartje:

SanDisk Ultra
SDHC UHS-I Card
16 GB
Speed up to 48 mb/s
Class 10

Een paar dagen geleden ging ik weer filmen met dit kaartje. Toen stopte hij elke keer binnen 20 seconden met filmen! Hij gaf iets aan als 'Movie automatisch gestopt'. Ook zag ik dat het lampje niet rustig knipperde tijdens het filmen maar dat die steeds langer rood bleef. Volgens mij wil dat zeggen dat hij de film niet snel genoeg kan wegschrijven. Maar hoe kan dit nu ineens?

Erg vervelend allemaal, want het ging om een hele belangrijke gebeurtenis die gefilmd moest worden! :(

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? In de instellingen heb ik zover ik weet niets veranderd. In de tussentijd heb ik alleen foto's gemaakt met het kaartje.

Anoniem

Re: Eerst zeker 7 min. kunnen filmen, nu stopt hij na 20 sec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:24

Formatteer je hem correct nadat je de bestanden van je geheugenkaart hebt gehaald?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:27

Idd je kaart formatteren, staat bij je menu's in de camera of kan je via de pc doen!

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:30

Oh, ik heb geen idee wat het is en dat het moet na het leeg maken. Moet dit ook altijd na het maken van foto's? :oo Ik ga het nu proberen!

EDIT: Ik heb het net uitgeprobeerd. Eerst in de instellingen de kaart geformatteerd en toen weer gaan filmen. Maar helaas, na 20 seconden stopte hij weer automatisch! :(

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:55

Er staat me iets bij dat dat een instelling is die te maken heeft met online filmpjes.
Omdat die vaak niet lang mogen zijn.
Ik heb dat iig ook ooit een keer gehad en dat had daar mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 15:02

Ik verwacht dat het probleem hier niet bij je kaartje ligt, maar juist de camera waarmee je filmt.
Aan het kaartje kun je namelijk tussendoor niet echt iets aanpassen. Aan de instellingen van je camera kan wel iets gebeurd zijn.

Misschien staat nu bijvoorbeeld de filmkwaliteit ineens hoger, waardoor je kaartje de capaciteit niet ineens aan kan.
Of wellicht staat er een andere instelling aan of anders, waardoor de opnames nu ook korter blijven.

Dus wat meer info over je camera en de exacte instellingen, kan wellicht helpen.

Over het leegmaken/formatteren van je kaartje, zoals hierboven besproken is:
Ja. Ook bij foto's...

Let er op dat je nooit knipt vanuit de camera en ze plakt in een andere map (want dan verwijdert je computer de foto's van het kaartje). En laat de computer het kaartje ook nooit zelf leeg maken.

De juiste manier: kopiëren vanaf je kaartje (zodat de bestanden op het kaartje blijven staan én op je computer komen) of gebruik de importeer functie van je computer (maar ook dan niet "verwijderen na importeren".

Daarna kun je het kaartje weer terug in je camera stoppen en in je camera de geheugenkaart formatteren.

Doe je het op een andere manier, dan het zo zijn dat je kaartje onleesbaar wordt voor je camera.
Bij de meeste camera's staat hierover ook info in de gebruiksaanwijzing. Maar veel mensen lezen die niet en missen dan inderdaad essentiële informatie.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:12

Bedank voor de uitgebreide info Femke.
Ik importeer mijn foto's altijd via de EOS Utility toepassing die bij de camera zat op een cd-rom. Daarmee verwijder ik mijn foto's ook altijd. Niet meer doen dus...

Ik heb dus zojuist mijn kaart geformatteerd maar dit heeft niet geholpen. Het kan toch niet zo zijn dat mijn kaartje nu al onleesbaar is geworden?

Ik heb mijn video-instellingen in het menu maar even uitgetypt, ik zou niet weten welke instelling fout kan staan :)

Canon EOS 1200D:
Movie-belicht. Auto
AF-methode Live-modus
AF met ontspanknop tijdens filmen Ingeschakeld
Sluiter/ AE vergrendknop AF/AE vergrendel
Lichte tonen prioriteit Uitgeschakeld

Movie-opn.formaat 1920x1080
Geluidsopname Automatisch
Meettimer 8 sec.
Rasterweergave Uit
Videosnapshot Uitgeschakeld
Videosysteem Voor PAL

Bel. comp. 0
Auto optimalisatie helderheid Standaard
Handmatige witbalans
Beelstijl Automatisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:14

Ik heb zelf nog niet eerder met Canon gefilmd (eigen camera is Nikon).
Maar het zou kunnen dat er misschien eerder een kleiner Movie-opn. formaat was.
Dat hij niet HD filmde, en nu wel. Waardoor het kaartje 't misschien niet aan kan.

Maar misschien dat iemand die vaker met Canon filmt weet wat er kan zijn.
En anders... kun je altijd nog even kijken of je 't bij een foto winkel kunt vragen met de camera bij je.
Het scheelt altijd al als je de camera in je handen hebt. Want dan kun je makkelijker nalopen wat er misschien anders ingesteld is.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 16:19

Ik denk dat ik inderdaad dan maar eens langs een winkel ga.

Ik had trouwens ook al geprobeerd om in een kleiner formaat te filmen, maar dit helpt ook niet.
De vorige keer heb ik denk ik ook gewoon in full HD gefilmd. Heb niet eerder aan de instellingen gezeten dan vandaag eigenlijk ;)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:32

Je hebt geloof ik wel een functie dat je bv kan instellen 7 sec fim dan afspringen en dan opnieuw 7 seconden zodat je een soort van plak movie maakt.

Mss staat dit ingesteld ergens?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:42

Makkelijkste manier om dit te testen is kijken wat er gebeurt met een ander geheugenkaartje :) Die kosten geen fortuin meer tegenwoordig en ik vind het zelf altijd wel prettig als niet alle foto's/video die ik van een gebeurtenis maak op hetzelfde kaartje staat.
Of kijk even of je van iemand een kaartje kan lenen?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:49

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:56

Sowieso interessant om te kijken wat er gebeurt bij opnemen met een lagere kwaliteit.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 17:01

Heel erg bedankt voor de reacties! :)

In een lagere kwaliteit heb ik ook al getest, helaas stopte de opname nog steeds na ongeveer 20 seconden.
Ik heb ook even naar de eigenschappen van een filmpje gekeken van 26 seconden. Deze was 150 MB. De opname zou dus in principe niet moeten stoppen.

In de link staat dit:
Citaat:
Als u een kaart gebruikt met een lage schrijfsnelheid, kan tijdens het filmen een indicator met vijf niveaus worden weergegeven aan de rechterkant van het scherm.

Dit gebeurde er dus elke keer net voordat de camera stopte met filmen.
Citaat:
Deze indicator geeft aan hoeveel gegevens nog niet naar de kaart zijn geschreven (resterende capaciteit van het interne buffergeheugen). Hoe trager de kaart, hoe sneller de indicator zal oplopen. Als de indicator helemaal vol is, wordt de filmopname automatisch gestopt. Als de kaart een hoge schrijfsnelheid heeft, wordt de indicator niet weergegeven of gaat het niveau (indien weergegeven) snel omhoog.

Maar aangezien ik eerder wel minimaal 7 minuten heb kunnen filmen, en mijn geheugenkaartje van 16 GB class 10 is, snap ik er niets meer van. Dit zou toch gewoon goed genoeg moeten zijn? Waarom doet hij het anders eerst wel en nu niet meer? :?
Citaat:
Voor het opnemen van films moet u een SD-kaart met grote capaciteit van SD-snelheidsklasse 6 "" of hoger gebruiken. Als u een kaart gebruikt met een lage schrijfsnelheid, wordt de film mogelijk niet goed opgenomen. En als u filmopnamen afspeelt vanaf een kaart met een lage leessnelheid, wordt de film mogelijk niet goed weergegeven.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:40

Je kan eens kijken wat er gebeurt als je dit programmatje loslaat op je SD kaart:
http://www.heise.de/download/h2testw.html
(in het Duits, maar je hebt vooral de download knop rechtsboven nodig)

Daarmee kan je testen hoe snel (of langzaam) je kaartje nu werkelijk is. Maar terug naar de winkel klinkt eigenlijk als een nog betere optie, klinkt niet goed dat je die 'je kaart is te langzaam'-indicator krijgt, zelfs bij lagere kwaliteit video.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 15:10

Ik heb het kaartje gekocht bij Coolblue, dan moet ik denk ik contact met hun opnemen toch?

Ik heb even naar de link gekeken en het gedownload, maar mijn duits is niet zo goed dus begrijp niet helemaal wat de bedoeling is ;)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 15:50

Wauw!

Ik heb contact opgenomen met Coolblue via de chat. Binnen een minuut werd er al geantwoord. Ik heb alles uitgelegd en daarop werd gemeld dat ik mijn kaartje mag retourneren.

Vervolgens krijg ik een mailtje waarin staat dat ik mijn kaartje niet hoef op te sturen maar dat ik een nieuwe krijg.

Ik krijg dus, zonder dat ze mijn kaartje zelf hebben gezien, een nieuw kaartje toegestuurd! Wat een goede service van Coolblue, heel blij mee! En ben benieuwd naar het nieuwe kaartje :D