Problemen met gemeente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Problemen met gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 11:22

Misschien hebben bokkers raad voor ons probleem.

Situatie, koopappartement op de hoek van een appartementencomplex. Dit complex is gelegen bij meerdere grote complexen die later zijn gebouwd. Voor die grote complexen was geen rekening gehouden met afvalinzameling. Deze afvalinzameling is uiteindelijk bij ons onder het keukenraam gemaakt.

Dit leidt tot veel stress en volgens makelaar onverkoopbaarheid van het appartement.

Wij hebben enorm veel contact met de gemeente en hebben ze ondertussen ook aansprakelijk gesteld. Probleem is alleen dat er na 3 jaar vechten voor een oplossing niks veranderd wat het probleem echt oplost. We vragen ons nu af of er landelijke regels zijn voor dit soort dingen waar de gemeente zich aan te houden heeft. Helaas heeft mijn vriend geen rechtsbijstand en is het appartement van hem. Ik ben er later ingetrokken. In het weekend is het probleem het grootst omdat maandag de ophaaldag is maar eigenlijk ligt er elke dag wel nieuwe zooi.

Het raam van de keuken
Afbeelding

Foto vanuit het raam
Afbeelding

Nu willen we het appartement verkopen maar zijn bang dat het ons veel geld gaat kosten of dat we het helemaal niet kwijtraken. Dus we zijn opzoek naar tips.

Sunrise19

Re: Problemen met gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:29

Jeetje Marjan :oo Geen idee wat je eraan kan doen, maar zou echt even contact opnemen met het juridisch loket of iets in die richting. Lijkt mij namelijk ook niet echt lekker recht onder je keukenraam.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:30

Nouja zeg! Wat is dit nu?

Wat zegt de gemeente hier dan van?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:31

Wauw, lekker gezond dan. Heb je niet heel veel vliegen in de keuken 's zomers?

Ik heb geen idee wat je hier aan kunt doen. Behalve dan kijkers uitnodigen op maandagmiddag of dinsdag, maar dat is misschien niet helemaal etisch :7

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 11:32

Nee klopt... Het is echt klote en als je ziet wat we er al aan doen en hoe vaak we contact hebben met de gemeente. We zijn echt een beetje ten einde raad.

Gemeente wil het niet verplaatsen en neemt halve oplossingen die niks uithalen.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:34

Alles in een aanhanger kieperen en bij het gemeentehuis op de stoep leggen?

Even serieus. Wat een bende!! Ongelofelijk dat een gemeente hier geen afdoende maatregelen op neemt. Ik wens jullie sterkte en hoop op een korte termijn werkende oplossing.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:35

Nouja zeg. Ondergrondse bakken plaatsen kan makkelijk volgens mij. Ik denk meteen aan vliegen, maden, ratten en muizen. En dan nog te zwijgen over katten die de zakken kapot krabben. Zou echt andere maatregelen gaan nemen. Hebben er nog meer mensen last van? Of alleen jullie?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:35

je zou toch eens kunnen informeren bij een rechtsbijstandsverzekering, sommigen hebben wel goede aanbiedingen voor mensen die (nog) geen verzekering hebben.
Het lijkt me echt wel een heel vervelend probleem. Zeker als de gemeente niet wil meewerken. Heb je de burgemeester al wel eens uitgenodigd? of een wethouder die daarover gaat?
Veel melding maken van stankoverlast, dat kan sowieso geen kwaad!
Nationale ombudsman, als dit niet helpt.
veel sterkte!!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:36

DAS rechtsbijstand helpt tegenwoordig ook mensen die (nog) geen RB verzekering hebben. Ik neem aan dat deze situatie is ontstaan nadat je vriend het gekocht had? Heel bijzonder iig dat dat zomaar kan, en dat de gemeente er niks uit zich zelf aan doet!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:38

of anders de publiciteit zoeken.. plaatselijk nieuwsblad, facebook, twitter oid

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:40

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:41

Ik zie ondergrondse containers, daar hoort de boel in en grof huisvuil zet je alleen neer als bekend is dat het wordt opgehaald. Of je brengt het naar de stadswerf. Hier in ieder geval wel.
Buiten het geen gezicht is lijkt het mij ook nogal ongezond dat huisvuil zo op straat ligt.
Als je geen rechtsbijstand hebt kan je mogelijk bij het juridisch loket terecht. En DAS adverteert dat je ook zonder hun verzekering te hebben geholpen kan worden (maar dat is vast niet gratis).
Je betaalt gemeentebelasting en daar zit vast afvalstoffenheffing bij. Ik zou serieus overwegen om een klacht naar de gemeente te sturen met verzoek om vrijstelling of vermindering daarvan als dit niet behoren wordt opgelost.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:43

TS wat voor maatregelen heeft de gemeente tot nu toe getroffen? En ben jij ingeschreven op dit adres? Zo ja kun jemisschien wat met jouw rechtsbijstandsverzekering?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 11:44

Bedankt allemaal! Reageer later even uitgebreid, ga nu even naar stal :D lekker relaxen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:45

Zo zeg, dat ziet er niet bepaald gezellig uit! 't Lijkt wel een sloppenwijk...... als gemeente zou je dit toch ook niet moeten willen?
Ik zou in jullie geval nog een brief naar de gemeente sturen met daarbij een aantal foto's. Als je daar geen bevredigende reactie op krijgt dan kun je altijd nog naar de ombudsman gaan, die is er juist voor dit soort zaken.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:47

Ongelooflijk! Nou, ik dacht dat het bij mij in de straat erg was met zwerfvuil en vuilniszakken naast de containers, maar als ik dit zie, klaag ik meteen niet meer...

Op de foto's zie ik wel containers. Dus past daar te weinig in voor het hele complex, of zijn mensen te lam om hun afval daarin te doen, of hebben ze geen toegang (pasje) tot de containers, of gaat het vooral om ander soort afval (oud papier etc) dat niet in die containers mag maar waar geen andere regeling voor is?

Als de gemeente genoeg containers heeft geplaatst maar het aan de mentaliteit van je buurtgenoten ligt, zul je bij de gemeente inderdaad geen verhaal kunnen halen.

Bah, veel sterkte gewenst!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:52

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:03

De watte?!?! Ik heb voor mijn deur ook 2 ondergrondse containers staan, zelfde soort situatie, ook een koopappartement. Ik denk dat het plaatsen van de containers niet heeft gezorgd voor de onverkoopbaarheid, maar de houding van de gemeente richting het beleid van ophalen en handhaving van afval. Het lijkt mij niet dat dit wenselijk is, waar dan ook (het lijkt wel Napels!).

Wat doet de gemeente aan dit probleem? Wat is de regelgeving van de gemeente richting afvalverzameling, zwerfafval etc? Hier worden de vuilniszakken geopend om te kijken van wie ze afkomstig zijn wanneer het los ligt, idem met papier en grofvuil. De boetes zijn niet mals. Er ligt hier nooit wat!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:05

Waardeloos! Dit lijkt me inderdaad behoorlijk terecht kopers af te schrikken. Ik zou zeker juridische hulp zoeken, en volgens mij kun je dan de weg op waarbij je de gemeente verplicht te handhaven met een dwangsom voor als ze het niet doen. (En dat zet meer zoden aan de dijk dan vrijstelling van de afvalstoffenheffing.)

En ik vind het echt onvoorstelbaar. Zo te zien gaat het om redelijk netjes gescheiden en goed aangeboden afval - papier bij papier, vuilniszakken bij vuilniszakken... dus de mentaliteit van de buurtgenoten lijkt me nog wel redelijk mee te vallen ook. Als de voorzieningen beter worden en voldoende geleegd worden zou je toch verwachten dat het probleem snel is opgelost?
Je stuurt als gemeente een handhavingsbriefje naar de omwonenden, post er een paar weken een ambtenaar naast, en ik kan me niet voorstellen dat je na 3 weken nog troep hebt. Ja, dat kost wat geld, (maar volgens mij niet eens echt onmogelijk veel) maar echt moeilijk lijkt het me niet.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:09

Ik zag exact hetzelfde Shadow, tis allemaal wel netjes gesorteerd.
Er hoeft in principe alleen maar de goede vuilnis wagen voor te rijden en het papier of restafval mee te nemen.
Maar TS hoor jij niets van de buren die er ook over geklaagd hebben, je woont er niet alleen!
Er zullen ongetwijfeld meer buurtgenoten zijn die zich eraan storen...

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:10

Vraagje - is dit openbaar gebied? Dus iedereen kan hier afval storten?

De ondergrondse containers werken met sleutels / codes?

Ik zie dozen met papier en zakken met plastic? Wordt dat apart ingezameld op bepaalde dagen en is dit de clusterplaats?

Je hebt contact gehad met de gemeente zeg je. Met wie? Wijkmanager? Is er al eens iemand van wijkbeheer wezen kijken?

Heb je een klachtenformulier met foto's opgestuurd (via de mail)?

Denk dat het probleem vooral ontstaat, omdat buurtbewoners te lui zijn om het in de ondergrondse container of in de eigen rolemmer te doen. Moet er soms per lediging/gewicht betaald worden bij jullie in de gemeente? Dat lokt ook illegaal storten van afval in de hand.

Nog een tip - zet het in de plaatselijke krant.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:44

Zelf heb ik nooit een koopappartement gehad, dus ik weet niet precies hoe het werkt. Wel weet ik dat je vriend lid is van VvE (verenigening van huiseigenaren, ik meen dat dit verplicht is bij koophuizen) en dat je daar juridisch advies kan inwinnen.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:50

Vreemd dat dit zo toegelaten word, wij hebben ook een ondergrondse container en als er iets naast gezet word en ze kunnen zien van wie dat is (door post bijv) krijg je een fikse boete

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:59

Wat?!!
Heel eerlijk: hoe leuk ik het appartement ook zou vinden, als ik potentiële koper zou zijn geweest was dit voor mij écht een no-go geweest. Ik denk dat je bij mooi weer niet eens de ramen open kunt zetten?
Wat zegt de gemeente van deze foto's?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:04

Toen ik de tekst las dacht ik, dat zal wel meevallen, maar toen ik de foto's zag :oo :oo :oo Wat erg deze troep elke keer voor je raam!

Ik heb eigenlijk geen tips, ik hoop dat het netjes opgelost kan worden.