Niet eens met gestuurde factuur loodgieter, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

Niet eens met gestuurde factuur loodgieter, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:22

Hoi allen,

Wij zitten op dit moment druk in een verbouwing. Daarvoor was een loodgieter nodig om het een en ander uit te voeren. Dit was in eerste instantie het verplaatsen en plaatsen van een nieuwe cv ketel. Daarvoor hebben wij een bedrag gemaakt en bovenstaande is gerealiseerd.

Echter nam de loodgieter het niet zo nauw met de werktijden. Kwam wanneer het uitkwam. Tijdens het klussen hebben we gevraagd of hij de leidingen naar de verwarmingen boven wilde vervangen, de leidingen naar de vloerverwarming wilde leggen en de leidingen in de keuken wilde maken. Dit was geen probleem en zou worden geregeld.

De leidingen voor de verwarming boven zijn geregeld. De dag voordat het leidingwerk voor de vloerverwarming af moest kwam meneer niet opdagen. Ondanks afspraken die zijn gemaakt via de telefoon. Uiteindelijk is de man die de badkamer doet zo lief geweest om het te maken waardoor we daarmee niet in de problemen kwamen. Loodgieter zou hierbij hem nog helpen maar ook dat is niet gedaan.

De leidingen voor de keuken zijn geplaatst maar niet geheel volgens de tekeningen van de keukenboer. Ik heb begrepen van de badkamer meneer dat de loodgieter nog vele vragen heeft gehad over hoe het te maken. De gasleiding bleek te lekken waarop we de gaskraan dicht moesten draaien.

De leidingen boven zijn niet goed geplaatst, dat wil zeggen de afzuiging zat voor de sifon. Dit klopt niet ivm stank en afzuiging. Dit is later aangepast door de man van de badkamer.

Over dit alles is telefonisch contact geweest nadat ik de loodgieter een paar dagen niet gezien had. De vraag wanneer hij weer kwam omdat ook de gasleiding lekte en dit moest opgelost worden. De 2 dagen erna niemand gezien. Daarna weer contact gehad maar ook daarna kwam hij niet opdagen. 2,5 week later kwam de loodgieter opeens weer langs. Inmiddels was ik er klaar mee en heb gezegd dat hij zijn spullen kan pakken. Hij gaf daarbij ook aan dat het niet helemaal is goed gegaan.

Deze meneer zit al 40 jaar in het vak en is een bekende loodgieter uit de omgeving.

Het punt is nu dat wij een rekening hebben gekregen waar wij het niet mee eens zijn. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken??

Volgende opties hebben wij op dit moment voor ogen:

Terug schrijven dat we niet eens zijn met de rekening. De rede waarom, foto's, herstelkosten etc.

Terug schrijven met het verzoek tot een specificatie van de rekening. Ik zou graag willen weten hoeveel uur hij gerekend heeft en welke materialen hij berekend en voor hoeveel. Op die manier zou ik daarna nog weer een tegenbericht kunnen geven als bovenstaande.

Hebben jullie handige tips om dit aan te pakken? Wie heeft hier misschien ervaring mee en kan ons verder helpen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:33

Oeh wat een vervelende situatie voor jullie.
Staat de voorafgemaakte afspraak inclusief offerte ook op papier? En komt dit bedrag overeen met het bedrag op de uiteindelijke factuur?
Die kun je voor hem naast elkaar leggen en hem zeggen dat hij zich niet aan de afspraken heeft gehouden. Afhankelijk van zijn reactie kun je dan wellicht tot een nieuwe overeenkomst komen.

eempiej

Re: Niet eens met gestuurde factuur loodgieter, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:36

Nee dit bedrag staat helaas niet op papier, ter goede trouw aangenomen dat het goed zou komen helaas. Betekend voor mij aan de andere kant dat hij ook niets op papier heeft van gemaakte afspraken waarmee hij met tegen argumenten kan komen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:41

Niks op papier staat gewoon niet meer betalen dan de uren die hij gemaakt heeft.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:53

Dat kan dan inderdaad ook in je voordeel werken natuurlijk.
Vraag eerst maar eens om een factuurspecificatie, nog voordat je er iets anders over zegt. Voordat hij gaat lopen sleutelen aan die factuur zodat het lijkt alsof hij alleen de daadwerkelijk gewerkte uren in rekening heeft gebracht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:00

Inderdaad, gespecificeerde rekening waarin uren en materiaal verwerkt zijn en jullie zorgen voor een gespecificeerde rekening van de herstelwerkzaamheden door zijn geknoei. Komen jullie er dan niet uit dan kun je altijd met de gang naar juridische stappen "dreigen" meestal word er dan wel ingeschikt.
Maar zoals ik het hoor is de beste man reeds een jaar of zestig en zeer laks wat betreft werk en afspraken, een gespecificeerde rekening zal hij dan ook wel niet kunnen overleggen.

Was hij wit of zwart aan het werk?? Dat kan ook nog wel eens schelen of ze wel of niet voor een bedrijfje werken.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 22:53

Bedankt voor alle tips! Hier kan ik wat mee. De loodgieter in kwestie heeft gewoon wit voor ons gewerkt.
Ik ga het morgen verder oppakken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 23:08

Als jullie geen werkbon/offerte of andere bon getekend hebben waarmee jullie akkoord gaan met een bepaald bedrag heeft hij in principe geen poot om op te staan. Niemand die zal bewijzen dat hij effectief die werken uitgevoerd heeft.

Indien er wel bonnen zijn is het bedrag daarop bindend. Mondelinge afspraken zijn ook bindend, maar is woord tegen woord. Indien er meerwerk was diende hij dit op een bon te schrijven en te laten tekenen voor akkoord.

Indien er bonnen zijn, en de factuur komt overeen met de bedragen maar de werken zijn niet uitgevoerd is het best om aangetekend te contesteren met bewijzen wat er verkeerd is. Dan heeft hij een bepaalde tijd om alles te komen uitvoeren zoals afgesproken.