Huurhuis met oprit: wie betaald stoep verlagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Roxanne

Huurhuis met oprit: wie betaald stoep verlagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 15:08

:wave:

Ik heb alweer jullie hulp nodig aangezien ik de weg kwijt raak op het wereld wijde web.

Situatie: huurhuis met een oprit aan de zijkant van de achtertuin. Oprit hoort bij het huis.
Na de oprit is de stoep/trottoir en daarnaast de weg.

Echter, de overgang van stoep naar weg is gewoon stoeprand. Geen verlaging of schuine opritdinges. Nu is gebleken dat de auto dit niet heel grappig vind en zouden we graag zien dat daar zo's hellinkje komt.

Nu het probleem: bij wie moet je hiervoor zijn? Verhuurdersvereniging of de gemeente? En voor wie zijn de kosten?

Ik hoop dat jullie mijn uitleg een bietje snappen :o?

Ir111

Re: Huurhuis met oprit: wie betaald stoep verlagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:09

Geen idee maar ik zou gewoon de gemeente even bellen om je probleem voor te leggen. En evt de verhuurdersvereniging. Dat lijkt me de snelste manier op antwoord op je vraag te krijgen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:13

Is het wel echt een officiële oprit? Want soms zie je dat er een oprit gemaakt wordt, maar dat het eigenlijk nooit de bedoeling is geweest dat daar auto's op het erf gingen parkeren. Vandaar dan ook een gewone stoep i.p.v. een echte oprit.
Aangezien de stoep onder gemeente valt (neem ik aan) en je een aanpassing van de stoep wilt, zou dat bij de gemeente aangevraagd moeten worden lijkt me. Het zou dan wel logischer zijn als de verhuurder dit aanvraagt, aangezien zij de eigenaar zijn van de huurwoning.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:15

Als de stoep geen echte oprit heeft is het geen echte oprit naast het huis maar zelf gemaakt. Je kunt de gemeente vragen maar je loopt kans dat ze komen kijken en je de oprit niet voor je auto mag gebruiken. Heb dat al eens gehoord in oa lelystad in een zelfde situatie. Die mensen zijn dus van een parkeerplaats aan huis die niet meer mocht op de straat gaan parkeren.

Tenzij je gehandicapt bent dan willen ze nog wel eens een uitzondering maken,

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 15:17

Ir111 schreef:
Geen idee maar ik zou gewoon de gemeente even bellen om je probleem voor te leggen. En evt de verhuurdersvereniging. Dat lijkt me de snelste manier op antwoord op je vraag te krijgen.

Beide zijn gebeld, en ze wijzen elkaar aan -O-

Roadracer schreef:
Is het wel echt een officiële oprit? Want soms zie je dat er een oprit gemaakt wordt, maar dat het eigenlijk nooit de bedoeling is geweest dat daar auto's op het erf gingen parkeren. Vandaar dan ook een gewone stoep i.p.v. een echte oprit.
Aangezien de stoep onder gemeente valt (neem ik aan) en je een aanpassing van de stoep wilt, zou dat bij de gemeente aangevraagd moeten worden lijkt me. Het zou dan wel logischer zijn als de verhuurder dit aanvraagt, aangezien zij de eigenaar zijn van de huurwoning.

Of het een officiële oprit is weet ik niet zeker. Moet eigenlijk wel, aangezien het huis anders alleen vanuit de voordeur te bereiken is en je de tuin dus niet in komt. De rest van de straat heeft de oprit allemaal naar de voorzijde toe, maar dat gaat hier niet omdat het een hoekhuis is. Op het bouwblok (of hoe dat ding ook heet) kan ik niet zien of het om een officiële oprit gaat of niet

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:18

als ik het goed onthouden hebt moet je een omgevingsvergunning aanvragen voor een inrit. Dan kijken ze of de locatie aan de eisen voldoet. Vaak is dat, moet er een andere P voor weg, staat er geen mast/bord, wat wordt de verkeerssituatie ect.

Dus een aanvraag doen bij de gemeente

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:20

Je moet hiervoor inderdaad de gemeente bellen, zij komen beoordelen of het mogelijk is. Hier hebben wij een goedkeuring, kosten zouden rond de 500 euro liggen.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 15:26

Pfoe, gemeente nogmaals gebeld voor een kostenopgaaf. Grapje kost een 700 euro..
Als de verhuurdersvereniging dat niet wil/mag/kan betalen (zal wel niet..) blijft de auto fijn voor aan de weg in een parkeervak staan

Wat een geld :o

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:27

dan heb je wel gelijk ook alle rechten en komt er niet plotseling iets voor/in/op je oprit te staan

Dit is in Schiedam volgens mij
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:32

_Roxanne schreef:
Pfoe, gemeente nogmaals gebeld voor een kostenopgaaf. Grapje kost een 700 euro..
Als de verhuurdersvereniging dat niet wil/mag/kan betalen (zal wel niet..) blijft de auto fijn voor aan de weg in een parkeervak staan

Wat een geld :o

Zelf deze stenen kopen, paar handige jongens en een zaterdagochtend en je bent klaar voor veel minder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:34

Alleen mag dat niet zomaar. Als de gemeente erachter komt krijg je een stevige boete en wordt de boel hersteld op jou kosten. En terecht ook. Zou wat zijn als iedereen zomaar stoepen ging veranderen naar eigen inzicht,

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:35

Je mag niet zomaar aan gemeentelijke eigendommen knutselen ;)

Zou gewoon een schuine balk in het "oksel" van de stoep leggen...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:38

Shirley schreef:
Je mag niet zomaar aan gemeentelijke eigendommen knutselen ;)

Zou gewoon een schuine balk in het "oksel" van de stoep leggen...

Je bedoelt in de goot van de weg? Weet niet of de gemeente er blij mee zal zijn als je de afwatering gaat belemmeren.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:39

En een scheve balk tegen de stoep aan leggen in t gootje? Dan ben je de grootste hobbel kwijt. Weet alleen niet of dat qua weg kan?

Edit: tegelijk :+
Maar het water loopt er wel omheen als het geen stortvloed is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:41

maessie schreef:
En een scheve balk tegen de stoep aan leggen in t gootje? Dan ben je de grootste hobbel kwijt. Weet alleen niet of dat qua weg kan?

Edit: tegelijk :+
Maar het water loopt er wel omheen als het geen stortvloed is.

Totdat ze de goten gaan vegen... dat vinden ze niet grappig.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:46

Wordt zoiets niet aangekondigd dan?
Dan haal je hem gewoon weg ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:46

Nope... in onze vorige gemeente kwamen ze onverwacht meerdere keren per jaar langs.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:49

En als je auto dan geparkeerd staat?

Heb geen idee hoe zoiets gaat, kennen we niet in het buitengebied :)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:51

Autos vegen ze hier gewoon omheen. En een beetje balk heeft zon veegmachine geen last van. (Geen waaibomenhout nemen :+ )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:53

Dan gaan ze erom heen.
Daarom komen ze ook meerdere keren per jaar.
Ook kan zo'n balk met heftige regen gaan drijven naar een plek waar dat helemaal niet gewenst is.

TS moet sowieso beseffen dat met een illegale oprit iedereen ervoor mag parkeren.
Ook als je auto op je eigen dam staat.

Of je laat de boel zoals het is;
Of je vraagt officieel een eigen oprit aan.