Keramische pan 'beter maken'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Keramische pan 'beter maken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:04

Hallo Bokkers!

Ik heb een half jaartje geleden een peperdure keramische pan gekocht die het tot nu toe erg goed gedaan heeft. Nou is hij per ongeluk door een huisgenoot mee gegaan in de vaatwasser, wat natuurlijk kan gebeuren maar niet erg ideaal is. De keramische laag lijkt wel beschadigd, want ik kan er ondertussen niks meer in bakken zonder dat het enorm blijft plakken. Het is een gebruiksvoorwerp dus soit, maar aangezien ik hem pas een half jaartje heb zou ik er graag wel pannenkoeken in willen kunnen bakken.

Heeft iemand een tip waarmee ik de keramische laag misschien weer wat kan herstellen?

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:11

De keramische laag repareren is vermoedelijk moeilijk tot onmogelijk. Of de laag echt beschadigd is, is natuurlijk ook moeilijk te zeggen.

De pan is misschien wel weer bruikbaar te maken door er olie "in te branden" zoals ze dat met gietijzeren pannen en wokken ook wel doen. Dan krijg je weer een natuurlijke antiaanbaklaag erin. Info daarover is goed op internet vindbaar.

xSCWx

Re: Keramische pan 'beter maken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:47

Wij doen de keramische pannen altijd in de vaatwasser, nooit problemen mee. Scheutje olie en niks blijft plakken

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:50

Ik kan me ook niet voorstellen dat de pan van 1x in de vaatwasser verpest is. Beetje insmeren met boter en dan zou het toch wel weer moeten gaan lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:51

Hmm, gek. Van de week heeft er kip in gezeten wat er bijna niet meer uit te krijgen was en ik heb er net pannenkoeken in proberen te bakken maar die lieten echt met geen mogelijkheid los. Aanslag staat nu nog steeds te weken in warm water omdat ik het er niet uit krijg met de afwasborstel.

Olie erin branden kan ik wel proberen, maar geloof dat het met gietijzer wel anders zit dan met keramische pannen. De laag is op het oog niet beschadigd, er zitten geen krassen oid in. Normaal zijn we er ook super voorzichtig op, geen ijzeren kookgerei erin gebruiken en gelijk afwassen na het gebruiken. Maar hij is nu toch in de vaatwasser terecht gekomen en sindsdien doet hij het echt prut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:51

Tilmar schreef:
Ik kan me ook niet voorstellen dat de pan van 1x in de vaatwasser verpest is. Beetje insmeren met boter en dan zou het toch wel weer moeten gaan lijkt mij.

Dat was mijn gedachtegang dus ook, maar hij lijkt het echt aanzienlijk slechter te doen

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:54

Wij hadden een aantal greenpan pannen, die deden het super en van het ene op het andere moment bleef alles er ineens in plakken.
"Beter maken" is ons ook niet gelukt, manlief heeft ze allemaal in de prullenbak gegooid en nieuwe stalen koekenpannen gekocht.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:57

Hoezo cookies, ik heb een advertentie voor keramische pannen :')

Ik denk niet dat je zoiets makkelijk kunt repareren. Of miscshien wel helemaal niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:05

Hier ook in de vuilnisbak. Ik vind t niks.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:29

Wat je nog kunt proberen is de pan eerst afwassen met gewoon afwasmiddel, met heet water afspoelen, afdrogen en dan inwrijven met keukenrol en olie. Met schone keukenrol na vegen daarna.
Overigens is dit ook erg aan te bevelen voor het eerste gebruik van een nieuwe pan. Maar daar heb jij nu niets meer aan :+
Één keertje in de vaatwasser is hier ook per ongeluk een keer gebeurd, toen was er niets aan de hand.

Overigens nog een tip voor het verwijderen van aangeplakte restjes: bij de Action verkopen ze grijze sponsjes, 4 of 5 in een pakje voor een euro. Die dingen zijn echt geweldig! Effect qua reiniging van een schuursponsje maar dan zonder te schuren of te krassen. Werelduitvinding en kost geen drol.

Succes, ik hoop dat het goed komt met je pan.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:39

Als je de bon nog hebt, terug gaan. Zit als het goed is een jaar garantie op! Zeker als het een dure (merk)pan is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:48

Denk dat je aan de garantie weinig zal hebben.. Is immers verkeerd gebruikt. Je kunt het uiteraard wel proberen.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:53

Mijn ervaring met keramische pannen is ook dat ze eerst fantastisch bakken, maar dat na een tijdje alles erin blijft plakken, ongeacht hoeveel olie je in de pan gooit en of je ze wel of niet in de vaatwasser doet. Ik zou 'm dus een enkeltje vuilnisbak geven en investeren in een andere, niet-keramische pan.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:01

Many schreef:
Mijn ervaring met keramische pannen is ook dat ze eerst fantastisch bakken, maar dat na een tijdje alles erin blijft plakken, ongeacht hoeveel olie je in de pan gooit en of je ze wel of niet in de vaatwasser doet. Ik zou 'm dus een enkeltje vuilnisbak geven en investeren in een andere, niet-keramische pan.

Dit. Na een jaar kon ik al mijn keramische pannen weggooien. Alles bleef plakken. Ik heb nu maar pannen van Tefal gekocht, een investering, maar tot nu toe zeker waard.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:04

Onlangs hier hetzelfde probleem.
In de fijne keramische pan bleef ineens alles vastplakken. Zonder dat ie in de vaatwasser is geweest.

Op internet las ik een tip om een laagje azijn aan de kook te brengen en nog een minuut of 10 door te laten pruttelen.
Daarna gewoon wassen met afwasmiddel en inderdaad de pan was weer goed te gebruiken.
Ik weet niet of het met alle keramische bakpannen werkt maar met de mijne in elk geval wel.