Eerste auto, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Eerste auto, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:35

Ik heb vorig jaar december mijn rijbewijs gehaald, nu ben ik op zoek naar een eerste auto om mee naar school te rijden. Zal ong. 50 km per dag zijn. Ik weet echt bar weinig van auto's en iedereen zegt weer wat anders. Ik heb op Marktplaats gekeken, maar de echte oudjes vertrouw ik niet zo en de rest valt al snel boven het budget.

Ik ben op zoek naar:

- Zuinige auto
- Goedkoop in de belasting
- Waarschijnlijk dus drie deuren
- Niet te oud (liefst niet ouder dan 2006)
- Max 150.000 op de teller
- Budget is 3000
(- In een kleur kan je niet rijden, maar zwart of wit is erg mooi :D)

Mensen verklaren me voor gek dat ik 3000 ga neerleggen voor een eerste auto, maar ik heb staatsexamen moeten doen, omdat ik autorijden best wel eng vond (en andere redenen). Daarom wil ik wel een betrouwbaar ding, dus neem ik liever geen risico's met auto's van 500 euro.

Ik heb een Citroën C1 zien staan voor ong. 3000, zit verder niks speciaals in en ong 120.000 gelopen. Heb ook een Peugeot 107 op het oog die 80.000 heeft gereden voor 3000, maar die advertentie was een beetje shady. Zijn dit redelijke prijzen? Ben ik onrealistisch?

Mensen zeggen dat juist de Japanse auto's goed zijn, maar de kleintjes zijn ook nergens te vinden helaas.

Rietjee_xx

Re: Eerste auto, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:47

Renault Twingo vindt ik persoonlijk heel mooi!
Maar de Fiat 500 of de Ford Ka vindt ik ook wel schattig!

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:51

Ik ben ook opzoek, ben aan het kijken voor een c1, aygo of peugeot 107. Vind het ook erg lastig omdat mijn vorige auto aankopen niet echt goed waren helaas.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:53

Jah, toyata Aygo is ook wel leuk!
En de Citroën c1 ook!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:57

Persoonlijk heb ik niet zulke goede ervaringen met de Franse merken (en dan met name Renault), vaak een hoop aan kapot en hoe nieuwer, hoe meer opties en hoe meer er kapot kan gaan.

Aanraders zijn de Japanse en Duitse merken. Let bij wagentjes als de vw polo en opel corsa erop dat ze niet door jongeren kapot zijn gereden.

Verder gewoon veel zoeken en kijken bij autodealers als je particulier niet vertrouwt ;).
Toyota, mazda, suzuki ect hebben kleine, zuinige auto's die vaak erg goed rijden ;).
Moet makkelijk lukken voor 3000 euro.

Voordeel van een 'populair' merk is dat als er iets kapot gaat je bij vrijwel elke garage kan aanbellen als er iets kapot is (een rede om geen alfa te kopen). Aziatische wagens lijken vaak onder de motorkap allemaal op elkaar en daardoor zijn de onderdelen makkelijker verkrijgbaar en dus goedkoper.
Laatst bijgewerkt door Ilse_123 op 06-04-16 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:59

Ik heb een vw lupo, wel uit 2002 dus is ouder dan dat jij zelf wilt maar deze auto is heel betrouwbaar. Ik heb hiervoor meerdere Franse auto's gehad, en steeds na een paar maanden al problemen dus dat doe ik nooit meer. Deze auto is zuinig, ziet is er leuk uit en rijd heel goed. Ook qua wegligging is dit kleine ding goed, heb ook met de harde wind niet het gevoel dat ik van de weg waai.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:59

Matiz en ka's schijnen echt slecht te zijn.

Clio wellicht? Stevige auto's wel wat kuren soms.
Een japanner is ook erg goed. Ik rij een chevrolet Aveo maar is wat duurder vwv wegenbelasting. Een nissan micra? Pixo?
Nieuwe twingo ook erg leuk!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:02

Ik rijd een FIAT seicento, volgens mij de goedkoopste in wegenbelasting :p

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:05

Ik heb een volvo 340 automaat gekocht met 5 deuren. Heel zuinig en kost mij 100 euro per jaar :)
Zit echt heerlijk en rijdt fijn. Hij komt alleen wel uit 1987. Maar heeft maar 87356 km op de teller :D
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:07

Matiz niet doen nee.

Ik heb een 107 maar wel nieuw gekocht en ben er super tevreden over. Heb hem nu 3 jaar en buiten gewone onderhoudsbeurten geen mankementen. APK heb ik nog niet eens gehad.

107, Aygo en C1 zijn hetzelfde alleen met een ander logo erop...

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:31

Als je jouw lijstje invult, krijg je deze selectie:

*klik*

Vind ik een hele handige site om auto's mee te zoeken, vanwege de uitgebreide zoekopties :j Je kunt de selecties nog aanpassen natuurlijk, maar deze zijn nieuwer, zuiniger en goedkoper in wegenbelasting dan mijn corsa uit 2001, en dat is altijd mijn maatstaf :+

Edit: ik heb hier niet geselecteerd op merk, maar ik ga wel mee met de rest dat de betrouwbaarste merken Duits en Japans zijn.

Oh, extra tip: via http://ovi.rdw.nl/ kun je de specificaties vinden. Als je daar het ledig gewicht opzoekt, kun je hier de wegenbelasting opzoeken.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:39

ik ben geen fan van franse merken.
heb een peugeot gehad en een renault.. bagger..

matiz heb ik ook gehad. wel een nieuwere, toen chevrolet het over had genomen. deze nieuw gekocht. was best een fijne auto. geen problemen mee gehad en in 2 jaar tijd er 80.000km opgezet.
kia, de nieuwere zijn ook goed.
verder duitse merken of japanners zijn betrouwbare wagens.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:46

Ik heb halverwege november mijn eerste auto gekocht. :D
Superspannend natuurlijk en inderdaad; waar moet je in godsnaam beginnen met zoeken.. In mijn omgeving hoorde ik hetzelfde als hier: kies geen Franse auto.
Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar een Volkswagen Up (die zijn zooo leuk *\%/* ) Maar bleken ook 2e hands echt niet te betalen (voor mij).

Uiteindelijk ben ik op een Toyota Aygo uitgekomen. Bouwjaar 2006 maar nog amper gereden; 68.000 kilometer. Een vriendinnetje van mij heeft een citroën C1 (deze auto's zijn motorisch gezien exact hetzelfde, alleen de plastic buitenkant is anders) en die zit al op de 300.000 kilometer dus ze gaan laaaang mee! Wilde in eerste instantie net als jij tot 3000 euro gaan, maar toen deze op mijn pad kwam kon ik hem niet weigeren.
Zo weinig kilometers, airco, elektrische ramen en alles, voor 3800 euro. Heb het dus gedaan en tot op de dag van vandaag nog geen spijt van mijn rooie racemonster <3
Ook rij ik geen banketstaaf stukjes; 500 kilometer per week haal ik makkelijk.
En in die 5 maanden dat ik hem heb (dus samen al ruim 10.000 km gereden) heeft ie nog nooit 1x gesputterd!
En ook niet onbelangrijk; hij rijdt 1/21 en is dus harstikke zuinig.

Oftewel: de Toyota aygo, ik aanbidt hem. *\o/*
Laatst bijgewerkt door Silenna op 06-04-16 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:54

Ik ben ontzettend blij met mijn Suzuki Alto als eerste auto'tje; heb m nu bijna een jaar. Gekocht voor 1700 euro, uit 2003, 90.000 op de teller. Super zuinig, zowel qua wegenbelasting als brandstofverbruik, en de APK vond niks anders dan punten die ik zelf had aangegeven (voorlamp, ruitenwissers :+ )

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:57

LZP > HTT

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:06

Ik ben al 3 jaar zeer gelukkig met mij toyota starlet, ook mijn eerste auto. Heb er toen 1400 euro voor betaald. Maar die zul je niet vinden met jouw criteria, aamgezien ze al jaren niet meer gemaakt worden. Waar je dan in komt is een aygo of yaris.
Hij is ook niet heel zuinig, maar verder wel erg goedkoop. Het voordeel is ook dat mijn vriend alles zelf kan, dus ik heb sowieso amper kosten. In die 3 jaar is er een nieuwe uitlaat onder gekomen, verder geen grote dingen.
Wat denk ik het handigste is, is om iemand mee te nemen die er echt kijk op heeft, en kan zien en horen als er iets mis mee is.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:21

Mijn eerste auto (2002 alweer) was een knalrode ford Fiesta van toen 14 jaar oud met 110.000 op de teller.
Via de dealer gekocht, m'n vader koopt z'n auto's al 40 jaar bij die dealer.
M'n vader had gevraagd om op te letten als ze een leuke 'oudere' auto binnenkregen.
Zij krijgen nog wel eens oudere modellen binnen van klanten die ze normaal direct voor de export doen, omdat zij ze toch niet verkopen maar voor mij was het een uitkomst toen.
Voor een € 1500,- toen gekocht, en alle boekjes etc. zat erbij. Zeker 5 jaar prima mee gereden zonder problemen. Alleen toen joeg een bejaarde op de parkeerplaats m'n hele zijkant in elkaar ;( .

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:30

Ik heb als eerste auto een opel corsa gehad uit 1998, twee jaar in gereden en buiten gebruikelijk onderhoud nooit iets mee gehad. Gister heb ik hem ingeruild op een fiat punto uit 2006! 60.000 km gereden en goedkoop in de wegenbelasting. Hij rijd top tot nu toe, ben er erg blij mee. :D

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:37

Ik zou wel oppassen met C1, Aygo en 107's aangezien die na een bepaalde kilometerstand(+/-150.000) al wel op beginnen te raken.

Er worden hier al wat leuke auto's genoemd.
Kijk vooral of er in je omgeving niet iemand is die wat weet van auto's die mee kan gaan kijken.
Die letten toch op andere dingen en kijken ook wat makkelijker door de makkelijke opknap punten heen ;)

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:46

Ik heb al bijna 10 jaar een Fiat Punto.. Auto is van 2004 en (afkloppen) nog nooit wat mee gehad behalve een keer de uitlaat er onder uit, APK en om de zoveel tijd een grote of kleine beurt. Hij is ook zuinig in benzine en in wegenbelasting!
Ik ben er nog steeds onwijs blij mee :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:46

Je criteria zijn erg krap. Dat weet ik omdat ik zelf de laatste tijd opzoek ben geweest naar een auto.
Hij moest ook zuinig zijn, liefst 1 op 13 of meer.
Minder dan n ton gelopen (dat schijnt belangrijker te zijn dan het bouwjaar) en verder een degelijk en stevig autootje dat niet te duur is (dus 100 euro per kwartaal ofzo).
Mijn budget was 2800 euro.

Ik denk dat 2006 voor jou niet haalbaar is, tenzij je echt aan km-stand van 150.000 zit. Dan misschien maar kleine autootjes gaan eerder kapot met zulke kmstanden.
Ikzelf kwam uit bij een kia picanto en een ford fiesta.
Uiteindelijk zag ik een rode ford fiesta staan en deze kostte 2250.
terwijl normaal fiesta's 3200 euro kosten. Ik ging er skeptisch naartoe, waarschijnlijk zal de rode lak wel aangedaan zijn ofoz.
Maar ik kwam daar, had nog geen fiesta gezien die in zo'n goede staat was. Er zit geen luxe op, maar luxe kan allemaal kapot weet ik uit ervaring (A).
1 op 16, 104 euro per kwartaal wegenbelasting. 35 euro per maand ongeveer.
35 euro de maand verzekering (WA en 0 schadevrijejaren --> voor t eerst op mijn eigen naam).
en echt n degelijke, stevige auto die wat kan hebben.

oh, en ik heb mijn oude auto erop in kunnen ruilen waardoor ik nog maar 1900 euro betaalde ipv 2250 (incl beurt en nieuwe apk).

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:53

Een lage km stand bij een auto is echt niet zo goed als iedereen beweert dus staar je daar niet stuk op! Juist hoe ouder een auto en hoe lager de km stand, hoe meer kans op problemen! Een auto is namelijk gebouwd om te rijden en km te maken.. Niet om jaren in een schuur te verstoffen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:57

Hoe meer erop zit; hoe meer er stuk kan.
Overigens heb ik als eerst een nissan micra gehad uit 96. Voor 400 euro gekocht van mn zus.
130.000 km. Heb er tot 179.000 mee gereden. Ik reed toen 1000 km per week.
Nooit wat mee gehad, alleen een nieuwe kopping erin laten zetten... 500 euro armer, maar dan kon ie nog een tijd mee.
2 dagen idd.... :(
Op de snelweg een mega rammel, ik in paniek. Met als eind dat mijn Otto op de sloop belandde...

Daarna een clio gekocht. Een rampenplan.
Kostte me 1650. Bj 2002 km stand... 160.000. Eerste keuring was prima. 2e heeft ie gehaald met een waslijst voor volgend jaar. Die heb ik eind januari van de hand gedaan; bye bye Bob!

Bob ruilde ik in voor Laaf. Mijn aveo. Uit 2009, 60.000 km. 3e eigenaar.
Kostte me 8000. Goede auto. Maar heel fijn dat laaf nog bovag verzekerd is.
Ik wijt dit overigens puur aan nalatigheid van de garage. Kromme remschijven, kapotte schokdemper voor, en van de week startte de laaf niet...
18 april gaat ie weer naar de garage,aar morgen eerst een aankoopkeuring
Toedels. Ik wacht niet tot ik uit de garantie ben.

De clio is best sterk toch? Ik had een kat in de zak die niet te maken was. Ik had vaak een lampje wat aanging wegens motorvervuiling en ik durfde niet harder dan 90 km pu. Omdat ie dan ging roken en stinken wegens een olielek wekke voor 1200 gemaakt kon worden...

*edit; ik rij nu minstens 1000 km pw voor en naar mijn werk. Dit is buiten de ritjes naar mn vent, 56 km, de ritjes naar mn moeder 56km terug. Mn paard 14 km. Etc...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:04

Roken en knipperende lampjes zijn bijna standaard bij een Renault :').

Beste is eigenlijk een zuinig bejaardenwagentje. Weinig km's, maar wel een paar x per week in gereden (maar dan toch maar max 50km per week want zo ver is de supermarkt niet).

Zo heb ik nu een suzuki wagon uit '99. Oeeeeeerlelijk, maar erg ruim (ik heb hem al half omgebouwd tot mini camper), erg zuinig en onverwoestbaar, en goedkoop in wegenbelasting. Was 700 eu met 58.000 op de teller. 30.000 km en twee jaar verder heb ik maarliefst 1 kapot ventiel gehad.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:24

1 x een kapot ventiel... zoooo zo een auto wil ik ook!

Ja dat wist ik niet... heb wel doodsangsten uitgestaan met die clio...
Hij is recent verkocht door de garage waar ik mijn aveo vandaan heb. Dat zegt ook wel wat... voor 2250 euro... hmmm