[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:42

In onze regio kan je keuring beter in de ontbindende voorwaarden opnemen. Kans voor een tweede bezichtiging is er eigenlijk niet, kans is dan groot dat je het huis gewoon misloopt. := Wij hebben hem ook pas gedaan nadat we het contract getekend hadden. Als er meer dan x kosten uitkwam buiten wat we toch zelf al wilden verbouwen dan zou de koop niet doorgaan.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:48

Noor, wij hebben bij een huis eerst de keuring gedaan en daar waren wij maar wat blij om. Bouwkundige gaf halverwege aan dat we beter konden stoppen.. Huis was half opgeknapt maar alles wat al gedaan was klopte niet.. Zo blij dat wij daar niet aan begonnen zijn.
Huidige huis geen keuring laten doen maar dat is nieuwbouw. Niet nodig.
Nieuwe huis wel een keuring en daar kwam 4 1/2 x zoveel uit als gepland maar geen speling in de onderhandeling. Uiteindelijk wel gekocht omdat wij het een goede deal vonden.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:59

Wij hebben mijn schoonvader meegenomen tijdens de 2e bezichtiging. Die telt ook als bouwkundige.
En nee, daar hebben wij geen toestemming voor gevraagd nee, zou ook niet weten waarom. Het enige wat je doet is extra kritisch kijken naar bouwtechnische zaken. Het is niet alsof je ergens onder kijkt oid :n
De resultaten hebben wij ook gebruikt in de onderhandeling.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:00

Maar als je onder voorbehoud van een bouwkundige keuring een bod uitbrengt en er komen verrassingen uit dan zit je dus nergens aan vast. Ik zou nooit een bouwkundige keuring doen zonder dat je iets op papier hebt staan. €300 per keer is toch een dure grap als je dat meerdere keren moet doen omdat de verkoper net na je keuring een voorlopig koopcontract met een andere gegadigde tekent ;)

Noor
Berichten: 483
Geregistreerd: 31-10-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:05

Wat ben ik blij met jullie expertise!

Stel ik doe zo'n keuring in de ontbindende voorwaarden, wat zou voor jullie een reeel bedrag zijn waarboven je het huis toch laat schieten (huis van 2 ton)?

Booooo
Berichten: 6527
Geregistreerd: 26-03-06

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:10

Tja dat ligt volkomen aan jezelf. Hoeveel spaargeld je hebt, of je extra kunt lenen om te verbouwen etc. Dat moet je toch echt voor jezelf bepalen.

Wij hadden tot € 5.000, misschien laag maar voor ons haalbaar en daar moet je naar kijken.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:20

Vanillia schreef:
Maar als je onder voorbehoud van een bouwkundige keuring een bod uitbrengt en er komen verrassingen uit dan zit je dus nergens aan vast. Ik zou nooit een bouwkundige keuring doen zonder dat je iets op papier hebt staan. €300 per keer is toch een dure grap als je dat meerdere keren moet doen omdat de verkoper net na je keuring een voorlopig koopcontract met een andere gegadigde tekent ;)

Behalve dan dat je de kans loopt dat je (veel) te veel betaalt voor een huis.

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:22

Is ook erg afhankelijk van de vraagprijs van het huis en hoe handig jezelf bent. In de bouwkundige keuring van óns oude huis zat al een stelpost van 2500 euro ivm cv ketel die 15 jaar oud was en dus werd afgeschreven terwijl die nog prima functioneerde.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:29

Wendy schreef:
Vanillia schreef:
Maar als je onder voorbehoud van een bouwkundige keuring een bod uitbrengt en er komen verrassingen uit dan zit je dus nergens aan vast. Ik zou nooit een bouwkundige keuring doen zonder dat je iets op papier hebt staan. €300 per keer is toch een dure grap als je dat meerdere keren moet doen omdat de verkoper net na je keuring een voorlopig koopcontract met een andere gegadigde tekent ;)

Behalve dan dat je de kans loopt dat je (veel) te veel betaalt voor een huis.


Precies :j

Wij hadden gerust de vraagprijs willen betalen voor huis 1 terwijl dat huis volledig gestript moest worden.

Noor, voor die prijsklasse zou ik €5000 aanhouden tenzij je bij voorbaat al weet dat bijv. een meterkast vernieuwd moet worden etc.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:37

Volgens mij komt m'n punt niet helemaal aan :P Als je een keuring laat doen en er komen van die gekke dingen uit (dus keuring uitkomst is negatief) dan ontbindt je voorlopig koopcontract en kun je dus besluiten het niet te doen of weer opnieuw te onderhandelen met de uitkomst van de keuring in je achterhoofd.

Ik snap wat jullie zeggen hoor, alleen dat is in de regio waar ik woon op dit moment gewoon geen optie.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:40

Vanillia schreef:
Volgens mij komt m'n punt niet helemaal aan :P Als je een keuring laat doen en er komen van die gekke dingen uit (dus keuring uitkomst is negatief) dan ontbindt je voorlopig koopcontract en kun je dus besluiten het niet te doen of weer opnieuw te onderhandelen met de uitkomst van de keuring in je achterhoofd.

Ik snap wat jullie zeggen hoor, alleen dat is in de regio waar ik woon op dit moment gewoon geen optie.

Maar niet iedere regio kent op dit moment een overspannen huizenmarkt. En als dat al wel het geval is, dan is dat nog niet voor iedere prijscategorie aan de orde.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden (al denken sommige mensen niet verder dan Rome zelf ;)).
Dat is ons punt.

Booooo
Berichten: 6527
Geregistreerd: 26-03-06

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:45

Ik zie inderdaad ook het nut niet van een bouwkundige keuring (iedere keer zo'n €300,-) laten doen zonder dat het bod überhaupt is goed gekeurd :+

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:48

Booooo schreef:
Ik zie inderdaad ook het nut niet van een bouwkundige keuring (iedere keer zo'n €300,-) laten doen zonder dat het bod überhaupt is goed gekeurd :+

Even verder kijken dan je neus lang is. Misschien in jullie situatie niet nee, maar in een aantal andere situaties wel. We hebben uitgelegd waarom.
En ja, in die situaties kan die 300 euro echt wel uit.

Booooo
Berichten: 6527
Geregistreerd: 26-03-06

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:09

Jouw beredenering is omdat je anders te hoog bied/ teveel betaald voor een woning. Je kan nadat het bod is geaccepteerd, en na de keuring altijd opnieuw om de tafel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:26

Bij een bouwtechnische keuring gaan ze wel uit van een drie kwartier tot een uur, dat is langer dan de gemiddelde bezichtiging. Bij ons ging de keurmeester namelijk ook het dak op, de kruipruimte in ivm fundering. Lijkt mij niet dat een makelaar/verkoper dat waardeert bij slechts een bezichtiging.

Wij hadden 10.000 als grens excl de badkamer (die uit de bouwtechnische keuring ook kwam als attentiepunt, vocht achter tegels, losse tegels etc) want die wilden we al vervangen.

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:31

Booooo schreef:
Jouw beredenering is omdat je anders te hoog bied/ teveel betaald voor een woning. Je kan nadat het bod is geaccepteerd, en na de keuring altijd opnieuw om de tafel.

Dat moet de verkoper maar net willen ;)
Bovendien is dat juridisch gezien niet altijd even makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:56

Ik lees hier graag mee! Wij zijn momenteel ook beginners op de woningmarkt, en hebben nu 2 hypotheekgesprekken gehad en morgen een 3e gepland staan omdat het inkomen omhoog is gegaan!

Tot nu toe 1 huis bekeken, maar daar moest flink wat aan gebeuren om het naar onze smaak te krijgen (o.a. de gehele beneden en boven verdieping zijn voorzien van zeer grof jaren 70/ 80 sierpleister, dus dat zou overal dichtgestuct moeten worden om gladde muren te krijgen waar je wat mee kan) dat we die toch maar laten gaan.
Nu hadden we voor deze week een bezichtiging bij een ander huis gewild, maar die is helaas net afgelopen vrijdag onder voorbehoud verkocht. Het liefste zouden we in december nog kopen vanwege de 101% regeling, maar ik vrees dat dat niet meer gaat lukken! Dus nu is het verder kijken en afwachten..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:59

Vanillia schreef:
Maar als je onder voorbehoud van een bouwkundige keuring een bod uitbrengt en er komen verrassingen uit dan zit je dus nergens aan vast. Ik zou nooit een bouwkundige keuring doen zonder dat je iets op papier hebt staan. €300 per keer is toch een dure grap als je dat meerdere keren moet doen omdat de verkoper net na je keuring een voorlopig koopcontract met een andere gegadigde tekent ;)

Wij waren die 300 euro alleen kwijt bij opmaken rapport
Dat hebben we bij drie keuringen niet gedaan en die kostten dus een derde van dat bedrag
Wat we dus bij die huizen sowieso kwijt waren geweest bij keuren na onderhandelen
Dus voor ons zou dat echt lood om oud ijzer zijn

Bouwkundigen Google ik
Ik wil namelijk ook iemand uit de directe omgeving hebben van waar ik koop
Bij 1 huis wat we met hem bekeken hebben was dat maar goed ook want hij wist zaken die iemand onbekend met de situatie ter plaatse nooit had geweten (trillingen vanaf de weg na renovatie van die weg welke verzakkings issues gaven bij de aangrenzende woningen, wat dus een groot risico gaf op moeten onderheien)
De persoon die wij in de arm hadden genomen wist alle ins en Outs van de problemen ter plaatse omdat hij in de arm genomen was door de getroffen huis eigenaars
En sowieso was het iemand met een hele flinke bak ervaring van basic huizen tot ingewikkelde projecten

Helaas is hij inmiddels met pensioen

Booooo
Berichten: 6527
Geregistreerd: 26-03-06

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:25

Shanna: Vervelend he die snelle verkopen.. Hier ook last van. Op dit moment hebben wij niet echt een huis op het oog dat wij zeggen ja dit is het!

Wij hebben vanavond en morgen weer een hypotheek gesprek ivm het nieuwe contract van mijn man.

MarrieLeen

Berichten: 11398
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:52

Noor schreef:
Wat ben ik blij met jullie expertise!

Stel ik doe zo'n keuring in de ontbindende voorwaarden, wat zou voor jullie een reeel bedrag zijn waarboven je het huis toch laat schieten (huis van 2 ton)?

Dat is inderdaad op basis van wat je voor ogen hebt om te betalen voor het huis en wat je verder nog over hebt aan budget.

Je zou bijvoorbeeld E5.000,- op kunnen nemen, ik noem maar wat, minder kan ook, naargelang wat je verwacht dat er uit de keuring komt.
Als er dan meer dan E5.000,- uitkomt, wil het niet per se zeggen dat je het niet hoeft te kopen,
maar kan je ook de huidige koop ontbinden op basis van dat voorbehoud en opnieuw onderhandelen. :)

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:01

Shanna, dan zou je wel heel snel moeten zijn wil je in december nog kopen, denk dat de banken al langere nodig hebben voor de financiering.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:18

Als jeeen paard wilt kopen laat je het toch pas keuren nadat alles over de koop is afgesproken,die dan doorgaat tenzij hij wordt afgekeurd? Je laat toch geen paard keuren waarover je geen prijsafspraak hebt gemaakt en waarvoor ook nog steeds meerdere geinteresseerden komen kijken?je hebt er dan nl.nog niets over te zeggen.En de verkoper is ook nog vrij om aan een ander te verkopen.Bij mijn huis heb ik het ook zo gedaan.Overigens stelt die bouwkundige keuring niets voor,er loopt gewoon iemand mee die oppervlakkig rondkijkt.Echte problemen zie je zo niet,dan ben je toch afhankelijk van de eerlijke informatie van de verkoper.Ik heb nu een huurhuis en daar zijn ernstige problemen mee die ik bij de bezichtiging niet zag. maar het oplossen daarvan hoef ik niet zelf te betalen ,wat bij een koophuis dus wel het geval is.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:30

Shanna schreef:
Ik lees hier graag mee! Wij zijn momenteel ook beginners op de woningmarkt, en hebben nu 2 hypotheekgesprekken gehad en morgen een 3e gepland staan omdat het inkomen omhoog is gegaan!

Tot nu toe 1 huis bekeken, maar daar moest flink wat aan gebeuren om het naar onze smaak te krijgen (o.a. de gehele beneden en boven verdieping zijn voorzien van zeer grof jaren 70/ 80 sierpleister, dus dat zou overal dichtgestuct moeten worden om gladde muren te krijgen waar je wat mee kan) dat we die toch maar laten gaan.
Nu hadden we voor deze week een bezichtiging bij een ander huis gewild, maar die is helaas net afgelopen vrijdag onder voorbehoud verkocht. Het liefste zouden we in december nog kopen vanwege de 101% regeling, maar ik vrees dat dat niet meer gaat lukken! Dus nu is het verder kijken en afwachten..

De overgangsregeling is dit jaar ook van toepassing (dat zou eerst niet zo zijn, maar dat hebben ze dus toch alsnog besloten). Je hebt dus iets meer speling :)

En ik weet niet of jullie op 1 of op 2 inkomens kopen, maar volgend jaar wordt het 2e inkomen meer meegeteld dan dit jaar (volgens mij 70% ipv 60%). Kan dus zijn dat het zelfs voordeliger is om volgend jaar te kopen, afhankelijk van wat je verdient.

Maar dat zou een hypotheekadviseur je ook (beter) moeten kunnen vertellen.

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:52

We willen op 2 inkomens kopen, goed om te weten dat zal ik morgen eens navragen daar heb ik de andere hypotheekadviseurs niet over gehoord!

Ja die snelle verkopen zijn inderdaad lastig, zekers omdat dat huis al een jaar te koop stond!

Weten jullie nog sites waar je huizen kan vinden die niet op funda staan?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:54

anjali schreef:
Als jeeen paard wilt kopen laat je het toch pas keuren nadat alles over de koop is afgesproken,die dan doorgaat tenzij hij wordt afgekeurd? Je laat toch geen paard keuren waarover je geen prijsafspraak hebt gemaakt en waarvoor ook nog steeds meerdere geinteresseerden komen kijken?je hebt er dan nl.nog niets over te zeggen.En de verkoper is ook nog vrij om aan een ander te verkopen.Bij mijn huis heb ik het ook zo gedaan.Overigens stelt die bouwkundige keuring niets voor,er loopt gewoon iemand mee die oppervlakkig rondkijkt.Echte problemen zie je zo niet,dan ben je toch afhankelijk van de eerlijke informatie van de verkoper.Ik heb nu een huurhuis en daar zijn ernstige problemen mee die ik bij de bezichtiging niet zag. maar het oplossen daarvan hoef ik niet zelf te betalen ,wat bij een koophuis dus wel het geval is.


Hier was de markt ten tijde van onze huizenjacht wel zo dat we wel wisten wanneer we de bouwkundige te werk stelden
We hebben hem nooit zinloos op laten komen draven :n
Dus ligt geheel aan de situatie ter plaatse.

Bouwkundige keuring is idd oppervlakkig als in; er word alleen gekeken naar zaken die zonder slopen gezien kunnen worden
Maar! Een goeie bouwkundige kan aan bepaalde scheuren of allerhande andere symptomen heel veel afleiden
Ik die zin hebben wij er erg veel aan gehad
Twee onderhei projecten waar we geen trek in hadden en een huis met vloeibare muren zijn daar maar een paar voorbeelden van

Alledrie die huizen zagen er op het eerste gezicht niet verkeerd uit maar de bouwkundige wist aan de hand van een paar kleine dingen genoeg
(En wist dat ook goed over te brengen en uit te leggen )

Bij kleine puntjes zou ik ook best willen keuren na onderhandelen
Maar bij ons ging het om huizen waarbij de keuring moest vertellen of we er überhaupt op wilden bieden