[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:54

Ligt er aan hoe hard het loopt bij jullie, maar ik zou gaan voor een 2e bezichtiging, dan een bod doen, kom je er uit met de onderhandeling dan pas taxatie.

Noor
Berichten: 483
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:19

MizzMontana schreef:
Ligt er aan hoe hard het loopt bij jullie, maar ik zou gaan voor een 2e bezichtiging, dan een bod doen, kom je er uit met de onderhandeling dan pas taxatie.


Haha oja, een tweede bezichtiging :)*

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:34

Ik weet niet waar je woont, maar zoals de huizenmarkt nu is op veel plaatsen doe je of een bod of je zoekt verder. Ik heb mijn huis uiteindelijk ook ook gekocht na 1 bezichtiging. De 4 keer daarvoor dat ik heel gecharmeerd was van een huis en een 2e bezichtiging wilde was het al verkocht voordat mijn 2e bezichtiging was geweest :=

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:43

Hier ook na 1 bezichtiging een bod uitgebracht, 4 jaar geleden toen de markt nog aa moest trekken. Taxatie is meestal pas na rondkomen van de koop, voor de financiering is dat nodig.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:00

Als het huis je bevalt dan doe je een bod.Als je te laag biedt dan wordt het gelijk al afgewezen door de verkoper. Zoiets als taxatie heeft op de momentane huizenmarkt niet veel nut denk ik,want als je niet meteen toehapt dan heeft een ander het.

Noor
Berichten: 483
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:23

Maar Vanillia en Neonlight, als jullie al na 1x bezichtigen al een bod doen, hebben jullie dan geen keuring oid laten doen?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:24

Dat hysterische is echt geen landelijk fenomeen hoor
Hier in de regio en andere plekken kun je gewoon nog normaal een huis twee keer bekijken

Maar normaal ga je kijken of het je bevalt en of het wat is
Dan is het een kwestie van nog eens bekijken met iemand erbij(bouwkundige oid). Als het huis bevalt doe je een bod

Wij hebben met de laatste ronde huizen kijken bij de tweede bezichtiging een bouwkundige meegenomen en op basis van zijn en onze bevindingen besloten wel of geen bod te doen
En de bevindingen ook mee laten spelen in het bepalen van de hoogte van een bod

Toen we een bod op ons huidige huis hebben gedaan is de verkopende partij terug gekomen met een tegenbod waar wij akkoord mee zijn gegaan

Dan is het een kwestie van voorlopig koopcontract tekenen en de taxateur contacteren voor een taxatierapport tbv de financiering etc


Bouwkundige keuring na een bod kan ook
Dan kun je bijvoorbeeld de uitslag van de bouwkundige keuring als voorwaarde op laten nemen in het koopcontract
BV: als de kosten hoger dan een x bedrag zijn of er bepaalde structurele problemen blijken te zijn dat er gepraat moet worden
Of je er vanaf ziet
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 26-11-17 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:26

Wij zitten denk ik in een hele andere hoek dan :D hier kan je prima een tweede bezichtiging doen.

Noor, de bouwkundige keuring kun je ook meenemen in je bod.
Ik bied xxxx onder voorbehoud dat er uit de keuring niet meer dan xxxx direct te maken kosten naar voren komen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:42

Hier geen bouwtechnische keuring gedaan. Huis van 2007 en hoogwaardig afgewerkt, gebouwd door de beste bouwlieden in de regio (beste metselaars, beste timmerman, beste schilder, enz). Er is wel een mankement geweest overigens. Maar die was ook niet naar boven gekomen in een bouwtechnische keuring. Er is een fiks waterlek geweest onder de vloer (we hebben geen kruipruimte). Wij hebben in september 2013 gekocht, lek is ontstaan in april 2014 en sleuteloverdracht was juni 2014. Lek is pas ontdekt in februari 2015!

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:56

De reden om een bouwtechnische keuring te doen is ook omdat je hiermee aan je onderzoeksplicht voldoet. Mensen die ons huis nu gekocht hebben, hebben dit niet gedaan maar ik zou het altijd aanraden. Het zijn de hoogste kosten niet en zelfs de beste vaklui maken fouten helaas.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:03

Ik heb inderdaad een bod gedaan onder voorbehoud van bouwkundige keuring; €x onder voorwaarde dat de bouwkundige keuring niet meer dan €x kosten op korte termijn aantoont. Bouwkundige keuring voordat je een bod doet lijkt me een beetje gek, dan ga je al kosten maken voordat je überhaupt weet of je eruit komt qua prijs.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:17

Wij hebben juist voor het bod uit laten keuren om de bevindingen mee te nemen in de rekensom
Zonder keuringen hadden we zo 5000 hoger gestart met bieden
Dat is me die 300 euro incl rapport wel waard

Als het niet tot bieden of koop kwam lieten we geen rapport maken en kostte het ons 100 euro

Dus zeker in het geval van oudere/klushuizen kan keuren voor bieden zeker handig zijn

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:31

Bij mijn verkochte huis is de bouwkundige keuring pas gedaan nadat de verkoop in principe rond was,maar die zou dan niet doorgaan als er ernstige gebreken zouden zijn aan het huis of binnen 2 jaar het hele dak vernieuwd zou moeten worden.Dat was allemaal goed,wat ik wel wist. Toen lieten ze nog een keuring doen wat de verbouwing die ze planden zou gaan kosten. Dat hadden ze nodig voor de financiering daarvan.Maar dat was allemaal nadat het huis in principe aan hun verkocht was.Dus niet voor er geboden was.Omdat er meerdere bieders waren die allemaal het huis wilden hebben,zouden ze daar ook geen tijd voor gehad hebben,want ik wilde zo snel mogelijk zekerheid over de verkoop.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:03

Wij hadden meerdere biedingen tegelijk op ons huis. Die zonder bouwkundige keuring met een hoop poespas erbij, daar zijn wij mee in onderhandeling gegaan.

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:15

Wij hebben eerst een bezichtiging gedaan en nagedacht over een bod, bij de 2e bezichtiging het bod doorgegeven en een dag later waren we eruit. Geen bouwkundige keuring laten doen, wel zelf goed gekeken naar oa. het dak, gevel. Huis is altijd goed onderhouden geweest en had bijna overal nieuwe kozijnen.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:20

bij een bouwkundige keuring wordt niet naar de riolering gekeken,terwijl je daar een ontzettende hoop narigheid van kunt hebben als die niet goed is. En dat gedeelte wat onder het huis zit komt voor rekening van de eigenaar van het huis,en niet van de gemeente.Het is maar een tip.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:06

Sonja_vR schreef:
Wij hebben juist voor het bod uit laten keuren om de bevindingen mee te nemen in de rekensom
Zonder keuringen hadden we zo 5000 hoger gestart met bieden
Dat is me die 300 euro incl rapport wel waard

Als het niet tot bieden of koop kwam lieten we geen rapport maken en kostte het ons 100 euro

Dus zeker in het geval van oudere/klushuizen kan keuren voor bieden zeker handig zijn


Zo iets hebben wij ook gedaan voor een huis dat werd verkocht bij inschrijving. Een meeloop keuring waar aan het eind alleen een bedrag uit komt rollen, zonder rapport.
Dan konden we onze bieding aanpassen op dit resultaat en hoef je de keuring niet meer mee te nemen als voorbehoud.

Noor
Berichten: 483
Geregistreerd: 31-10-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 00:59

Iemand die een bouwkunde keuring doet, halen jullie een bedrijf oid van internet? Waar let je op? Helaas ken ik via via namelijk niemand.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110811
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 04:34

Wij kregen een tip van iemand op Bokt en hebben hem laten komen.
Ik zou nooit een huis kopen zonder het uitvoeren van een bouwkundige keuring. Bij ons heeft dat best veel geld gescheeld in de uiteindelijke aankoopprijs en het maakte de onderhandelingen ook makkelijker omdat we goede punten konden aandragen.

Noor
Berichten: 483
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:11

Cayenne schreef:
Wij kregen een tip van iemand op Bokt en hebben hem laten komen.
Ik zou nooit een huis kopen zonder het uitvoeren van een bouwkundige keuring. Bij ons heeft dat best veel geld gescheeld in de uiteindelijke aankoopprijs en het maakte de onderhandelingen ook makkelijker omdat we goede punten konden aandragen.


Begrijp ik het dan goed dat jullie eerst hebben laten keuren en pas daarna een bod hebben uitgebracht?

MarrieLeen

Berichten: 11398
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:40

Wij hebben het twee keer laten doen via Vereniging Eigen huis. Zijn erg nauwkeurig, is goed bevallen. :j Geven ook een kosten inschatting van toekomstig onderhoud.

Noor
Berichten: 483
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:56

MarrieLeen schreef:
Wij hebben het twee keer laten doen via Vereniging Eigen huis. Zijn erg nauwkeurig, is goed bevallen. :j Geven ook een kosten inschatting van toekomstig onderhoud.


En als je iemand van hen vraagt, konden zij in jullie geval dan ook op korte termijn? Binnen een paar dagen na contact? En mag ik vragen wat ong de kosten waren?

Noor
Berichten: 483
Geregistreerd: 31-10-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:37

Is het raar om de verkopende makelaar om adressen te vragen voor een keuring?

En als bij een volgende bezichtiging een keurder meegaat, lijkt het me wel zo netjes daarvoor eerst toestemming te vragen?

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:59

Noor schreef:
Is het raar om de verkopende makelaar om adressen te vragen voor een keuring?

En als bij een volgende bezichtiging een keurder meegaat, lijkt het me wel zo netjes daarvoor eerst toestemming te vragen?

Ja ik vind ook dat je aan de verkoper toestemming moet vragen voor een keuring.want het is nog steeds zijn huis.Aan een serieuze balangstellende zal dat ook niet geweigerd worden dan.

MarrieLeen

Berichten: 11398
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:26

Noor schreef:
MarrieLeen schreef:
Wij hebben het twee keer laten doen via Vereniging Eigen huis. Zijn erg nauwkeurig, is goed bevallen. :j Geven ook een kosten inschatting van toekomstig onderhoud.


En als je iemand van hen vraagt, konden zij in jullie geval dan ook op korte termijn? Binnen een paar dagen na contact? En mag ik vragen wat ong de kosten waren?

https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bou ... he-keuring
Hier staat alle info.

Ik zou alleen goed nadenken of je bij een bezichtiging al de keuring wil laten uitvoeren, of pas na het (geaccepteerde) bod, met een voorbehoud.
Het zou zonde zijn toch als je zo'n bedrag uitgeeft aan het huis en het vervolgens niet eens krijgt.
En even afstemmen inderdaad met de makelaar van de verkopende partij. :)