[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6527
Geregistreerd: 26-03-06

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:24

Spannend Djuulsie! Zou me niet te druk maken :D

carika
Berichten: 1590
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:21

Zonet een e-mail van de makelaar met de gegevens van de kijkdag en ja hoor alle andere geïnteresseerde gewoon in de cc...
Ik vraag mee alleen nog af of het een trucje is om te laten zien hoe veel belangstelling er is of dat ze echt zo slordig omgaan met gegevens.

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:24

Dat is gewoon een datalek :=

Wat is een datalek?
Bij een datalek gaat het om toegang tot of vernietiging, wijziging of onbedoeld vrijkomen van persoonsgegevens. Denk aan namen, telefoonnummers, e-mailadressen, maar ook aan strafrechtelijk verleden of levensovertuiging. Een datalek is bijvoorbeeld een kwijtgeraakte usb-stick met persoonsgegevens, een gestolen laptop of een inbraak in een databestand door een hacker.
Op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens staan beleidsregels (pdf) die organisaties helpen bij het bepalen of een datalek ernstig genoeg is om te melden.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:14

Dat is gewoon stom...

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:17

Zou me niks verbazen als dit bewust gedaan is.

carika
Berichten: 1590
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:50

Urona447 schreef:
Zou me niks verbazen als dit bewust gedaan is.


Ja hé dat idee hebben wij er ook bij.
Niks aan te doen en het huis blijkt helaas te leuk om er om die reden niet mee verder te gaan ;).

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:16

Zou ik ook niet tof vinden, maar als je het huis graag wilt zou ik het er ook niet om laten liggen. Mijn ouders komen gezellig bij mij om de hoek wonen, heel dubbel want de paarden moeten weer terug naar pensionstal in plaats van aan huis aan de ene kant fijn qua zorgen aan de andere kant wel weer wennen aan niet alles meer zelf in de hand hebben.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 09:19

carika schreef:
Zonet een e-mail van de makelaar met de gegevens van de kijkdag en ja hoor alle andere geïnteresseerde gewoon in de cc...
Ik vraag mee alleen nog af of het een trucje is om te laten zien hoe veel belangstelling er is of dat ze echt zo slordig omgaan met gegevens.


Jeetje dat is wel echt slordig zeg... daar zou ik ook wel mijn vraagtekens bij hebben. Snap het ook niet helemaal vanuit de makelaar als ze dit opzettelijk doen, iedereen ziet toch op de kijkdag al of er veel belangstelling is.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:02

Kan er mij iemand uitleggen waarom de rente voor een NHG hypotheek lager ligt dan eentje zonder?

Ik dacht dat het juist andersom hoorde!

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:08

Met NHG (nationale hypotheek garantie) heeft de bank meer zekerheid dat de hypotheek (terug)betaald wordt als jij dat niet meer kunt.

Daarom heeft de bank minder risico => minder rente voor jou.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:15

Maar waar zit het addertje onder het gras dan? Want ik zien enkel voordelen. Ik weet dat je wel 1% van de woning waarden aan extra kost hebt.

Waarom zou je voor een hypotheek zonder NHG kiezen?

Zijn er bevoorbeel bepaalde voorwaarden?

IMAY1990

Berichten: 1899
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:31

FatCat schreef:
Maar waar zit het addertje onder het gras dan? Want ik zien enkel voordelen. Ik weet dat je wel 1% van de woning waarden aan extra kost hebt.

Waarom zou je voor een hypotheek zonder NHG kiezen?

Zijn er bevoorbeel bepaalde voorwaarden?



https://www.nhg.nl/Consument/NHG-afslui ... ij-aankoop

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:33

Een hypotheek met NHG kun je krijgen tot een bepaalde hoogte. Dit jaar is dat nog 245000, volgend jaar 265000 (ongeveer).

Het addertje, als je het zo wil noemen, is dat uitkering bij problemen onder bepaalde voorwaarden gedaan wordt, die moet je zelf even bekijken.

Daarnaast kan het interessant zin om een hypotheek zonder NHG te nemen als je niet 100% woningwaarde wil financieren, maar minder. Moet je even de rente tarieven vergelijken.

Check/Google even op NHG, dan zie je dat vanzelf.

Booooo
Berichten: 6527
Geregistreerd: 26-03-06

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:38

Ik heb een aantal jaar geleden een hypotheek zonder NHG gehad, maar met NHG kregen wij toen geen hypotheek. Dus niet bewust voor gekozen.

Nu willen wij wel met NHG.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:38

bedankt IMAY en Prairy,

het grappige is dat een hypotheek met NHG zelfgoedkoper is dan een hypotheek voor 6o% van de woning waarde. Vandaar mijn enorme twijfel.

Dat het mag 265K mag kosten is in mijn postitie geen addertje - want meer dan dat wil ik toch niet uitgeven.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:40

Het heeft allemaal te maken met het risico dat de bank loopt. Hoe minder risico, hoe meer zekerheden, hoe lager de rente. Simpele rekensom ;)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:40

Booooo schreef:
Ik heb een aantal jaar geleden een hypotheek zonder NHG gehad, maar met NHG kregen wij toen geen hypotheek. Dus niet bewust voor gekozen.

Nu willen wij wel met NHG.


Waarom kon dit toen niet?

Booooo
Berichten: 6527
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 16:45

FatCat schreef:
Booooo schreef:
Ik heb een aantal jaar geleden een hypotheek zonder NHG gehad, maar met NHG kregen wij toen geen hypotheek. Dus niet bewust voor gekozen.

Nu willen wij wel met NHG.


Waarom kon dit toen niet?


Ik was toen 18 en mijn salaris was nog erg laag :+ Ouders stonden toen garant en NHG was dan niet mogelijk.

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:30

NHG heeft inderdaad de laagste rente, omdat de bank er geen risico mee loopt. Echter moet de aanvraag wel passen op de voorwaarden van NHG. Hoogte van de lening, type inkomen en tot 31-12-17 een verplichte overlijdensrisicoverzekering bij hypotheken boven de 80% van de waarde van de woning. Die eis komt per volgend jaar te vervallen.

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:35

Dus hypotetisch gezien kan ik per 01-01-2018 mijn overijdensrisicoverzekering opzeggen als ik onder die 80% zit?

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:26

Als je bank daar toestemming voor geeft wel :)

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:05

Ik lees morgen weer even bij. Wij zijn vandaag verhuisd naar ons huurhuis en ik ben bij een waanzinnig huis geweest die open huis hadden vanochtend. Bizarre dag, maar alles is goed gegaan. Het huis waar ik geweest ben heeft zeker potentie. Mijn man gaat maandag kijken

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:27

Berdien schreef:
NHG heeft inderdaad de laagste rente, omdat de bank er geen risico mee loopt. Echter moet de aanvraag wel passen op de voorwaarden van NHG. Hoogte van de lening, type inkomen en tot 31-12-17 een verplichte overlijdensrisicoverzekering bij hypotheken boven de 80% van de waarde van de woning. Die eis komt per volgend jaar te vervallen.



Kan je wat meer uitleg geven ivm met 'type inkomen' ? Bedankt!

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 00:11

Alles omtrent de eisen van NHG staan ook op hun website :)

Noor
Berichten: 483
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:44

Hallo,

Zou ik wat mogen vragen? Ondanks dat ik het topic altijd volg, wordt het nu toch een beetje anders als ik zelf in de situatie zit om een huis te bezichtigen (thuis op de bank weet ik alle antwoorden, hier in de studio niet :P zoiets)

Wat is nu een goede volgorde? Stel dat het te bezichtigen huis wat is, dan doe ik een bod? Of eerst een taxatie laten doen?