[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:20

Mijn idee _O- dr gaat al een fractie van mn hypotheek af omdat ik een creditcard heb :') maar die ga ik ook niet stopzetten. Maar dat is minder dan wat er dus vanaf zou gaan bij een BKR telefoon :')

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:20

Jans schreef:
Een telefonieabonnement kan dus flinke gevolgen hebben voor hoeveel hypotheek je kunt krijgen. Bij een gemiddeld inkomen van € 35.000,- per jaar kun je met een telefoonkrediet van € 25,- per maand rond € 7000,- minder hypotheek lenen. Lees meer over de hypotheeknormen in 2017.

Ik lees dit nu.. ik vind 7000 op mijn hypotheek eraf best veel _O- daar kan ik toch een leuk stuk van de badkamer mee verbouwen.


Dit zou voor mij ook een hoop geld zijn. :j

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:20

Nee dat snap ik :')

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:49

M_D_H schreef:
Sonja_vR schreef:
MDH: Ja maar dat is dan wel de getaxeerde waarde na het klussen
Getaxeerde waarde van huidige staat dat is puur voor de hypotheek
Bouwdepot komt daar bovenop en heeft dus extra taxatie nodig voor de verwachte waarde na de verbouwing waar dat bouwdepot op word gebaseerd

Nee dat is dus niet waar.

Wat je volgens de wet mag krijgen is je getaxeerde waarde + 1%

Wat je volgens NHG ook mag is de getaxeerde waarde na verbouwing + 1% maar banken zijn niet verplicht daarmee akkoord te gaan.

Wel zijn ze verplicht akkoord te gaan met de getaxeerde waarde + 1%

(Mits je dus alles op orde hebt en die bedragen ook kan lenen)


Ze zijn er idd niet verplicht mee akkoord te gaan
Maar daar zoek je je verstrekker toch ook wel op uit lijkt me?
Want als je een bouwdepot wenst op basis van waardevermeerdering door verbouwen en je verstrekker is anti, wat doe je dan bij die verstrekker?

Hogere hypotheek dan de daadwerkelijke aanschaf prijs omdat het huis meer waard is dan dat is leuk
Maar dan spreken we over het algemeen over een fooi als je het vergelijkt met een willekeurige verbouwing dus daar schiet je vaak bij een beetje verbouwing niet zo heel veel mee op

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:10

Het is wel moeilijk om te wachten als je een nieuwe telefoon mag _O- maar hypotheek is toch el even een seintje belangrijker :D

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:17

Mijn telefoon is stuk... schiet eens op :+

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:21

Wat fijn, jullie leggen het goed uit, ik denk dat ik hem zo heb. En hier en daar zit er dus wat verschil in werkwijze, maar dat loopt zijn gang dan wel.

Rode plafonds... ja je ziet inderdaad de gekste dingen langskomen tegenwoorden. Vind mijn eigen huis bijna saai als je op funda kijkt :)

Succes met het gesprek M_D_H

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:27

Ik zou er niet aan moeten denken, een rood plafond := eigenlijk sowieso, elke andere kleur dan wit. Brrrrr :')

MDH hoe laat heb je het gesprek? Beter wordt het gewoon instant bijgesteld.

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:34

Ik heb geen idee, heb vanavond een late dienst dus ik hoop dat ze er dan nog is.

De meeste mensen zijn het daar mee eens Jans, maar ze moet het nog wel even doen :o

Berdien

Berichten: 64540
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:39

BKR werkt volgens mij niet met punten, maar met geregistreerde bedragen. Zo wordt hij ook meegenomen in de berekening voor de hypotheek. En dan is € 500 voor een telefoonabonnement wat minder ingrijpend dat een doorlopend krediet van € 10.000. De bank mag (moet!) namelijk 2% per maand van het bij het BKR geregistreerde bedrag meenemen als financiele verplichting. Bij een DK van € 10.000 is dat dus 24% per jaar. Dat hakt er wel even in.

Een studieschuld staat inderdaad niet geregistreerd bij het BKR, maar moet desondanks wel gewoon opgegeven worden. Daar geldt overigens niet die 2% voor, maar een lager percentage.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:43

Ik had goed gegokt dat mijn huis na verbouwing die 22.000 extra van die offerte niet ging opleveren. Ik zat er maar 1k boven... Taxatierapport is nu binnen
Dossier compleet volgens mij... nu maar hopen dat ik zsm hoor van de bank!

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:17

spannend Janine, wanneer hoor je wat? heb ze dat aangegeven?

En nog een vraag (jullie vinden mij vast heel dom, maar is allemaal nieuw voor mij :) ) maar je doet de depotaanvraag direct met de hypotheekaanvraag toch? Dus voor de hypotheekaanvraag heb ik een taxatierapport voor en na verbouwing, een bouwtechnische keuring en een offerte voor de verbouwing nodig

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:28

Spannend Janine!

MDH: en hoe is je gesprek gegaan?

Hier is de hypotheek rente offerte van AEGON binnen *\o/*
Taxateur is ook geregeld. verwacht vandaag te horen wanneer we het voorlopig koop contract kunnen gaan tekenen.

Ben wel echt pinterest verslaafd inmiddels, herkenbaar?

Anke_Amigo

Berichten: 829
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:53

fijn Nina! lekker als het soepel loopt he :D

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:58

Ik ga pas zeggen dat alles soepel is gegaan als we erin zitten, durf het niet te jinxen :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:01

Snel gegaan zeg. Fijn.

Als ik jullie keukens zo zie de meesten. Wat jullie drama noemen vind ik eigenlijk best ok of zelfs mooi. :+ die rode keuken bv breng die maar hier. :j Ben ik dan zo gemakkelijk of zijn jullie zo pietje precies? De meeste huizen die jullie meteen verbouwen zien er een stuk beter uit als waar ik nu zit. :')

Ik ga vandaag eens de adviseur bellen. Of ie al wat verder is. Hele verhaal blijft me vreemd klinken. -O-

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:09

Wij hebben drie berekeningen van hypotheken nu binnen. :j

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:16

Wij vinden alle keukens ook eigenlijk prima. Die rode vind ik (afgezien van de kleur) echt mooi, en aan die kleur ben je volgens mij zo gewend. Ik had eerder paars met geel ofzo verwacht. De 'huurhuis'keukens zonder fornuis of koelkast en met dat ouderwetse metalen aanrechtblad zou ik zelf wel vervangen, meer vanuit praktisch oogpunt. Sommige zien er ook qua kastjes niet meer zo degelijk uit.

Bij ons ging alles tot nu toe soepel, we hebben een aanbod gehad voor de hypotheek en dat hebben we aangenomen, dus als het goed is gaan ze dat nu helemaal rond maken.
Helaas zit er toch nog wat tegen. Bij de notaris zijn ze idioot traag... Ik heb al 2 weken geleden (mss wel 2,5) het koopcontract opgestuurd, zodat er een dossier gemaakt kon worden etc. Blijkt dat ze gisteren 'al' zijn begonnen met het aanmaken van het dossier (mede omdat ik ze plat mail en bel). Blijkbaar hebben ze nog allerlei gegevens nodig van de verkopende partij en waren ze ervan overtuigd dat ons huis 'normale' nieuwbouw is en dus pas over een jaar opgeleverd word. En ik had nog zo duidelijk gemaild dat we graag 16-06-2017 willen verhuizen.
Ik denk niet dat dat nog gaat lukken. Hopelijk levert ons dat gezeur niet teveel bouwrente op...

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:26

Anke_Amigo schreef:
spannend Janine, wanneer hoor je wat? heb ze dat aangegeven?

En nog een vraag (jullie vinden mij vast heel dom, maar is allemaal nieuw voor mij :) ) maar je doet de depotaanvraag direct met de hypotheekaanvraag toch? Dus voor de hypotheekaanvraag heb ik een taxatierapport voor en na verbouwing, een bouwtechnische keuring en een offerte voor de verbouwing nodig


Vanaf gistermiddag binnen 2 dagen, ik verwacht het uiterlijk donderdag te weten.
De woning staat nu iig onder voorbehoud verkocht op Funda!

En ja, je doet meteen de aanvraag voor het bouwdepot bij je hypotheek. Je adviseur kan je er alles over vertellen!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:40

Hier enorm gedoe met de notaris.. Komt er op neer dat we eerste deel van betaling voor de bouw donderdag betaald moeten hebben (anders gaat bouwrente lopen) maar de notaris weigert betalingsgegevens (rekeningnummer van hun derden rekening waar het heen moet) aan ons te geven tot zij het dossier rond hebben.

Gisteren pittige mail met klacht gestuurd en mededeling dat wij hen aansprakelijk stellen voor bouwrente.

Ben zo woest over gang van zaken dat ik ook een mail ga sturen aan de beroepsorganisatie..

Dit is dezelfde notaris die ons min of meer verplichte hen in te schakelen en waar communicatie heel moeilijk mee loopt.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:42

ElizeVdS schreef:
Hier enorm gedoe met de notaris.. Komt er op neer dat we eerste deel van betaling voor de bouw donderdag betaald moeten hebben (anders gaat bouwrente lopen) maar de notaris weigert betalingsgegevens (rekeningnummer van hun derden rekening waar het heen moet) aan ons te geven tot zij het dossier rond hebben.

Gisteren pittige mail met klacht gestuurd en mededeling dat wij hen aansprakelijk stellen voor bouwrente.

Ben zo woest over gang van zaken dat ik ook een mail ga sturen aan de beroepsorganisatie..

Dit is dezelfde notaris die ons min of meer verplichte hen in te schakelen en waar communicatie heel moeilijk mee loopt.


Maar jullie bouwen toch in een project? Zou de projectorganisatie eens gaan bellen.

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:43

Jeetje Elize wat een rot situatie.

Bij ons ging ook alles voor de wind en veels te makkelijk (ik had al een paar keer geroepen dat er nog iets mis moest gaan) en nu staan we stil.
Gister was mijn manager er alleen in de ochtend geweest terwijl ik een latedienst had. Dus ik heb nu om een afspraak verzocht.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:46

M_D_H schreef:
Jeetje Elize wat een rot situatie.

Bij ons ging ook alles voor de wind en veels te makkelijk (ik had al een paar keer geroepen dat er nog iets mis moest gaan) en nu staan we stil.
Gister was mijn manager er alleen in de ochtend geweest terwijl ik een latedienst had. Dus ik heb nu om een afspraak verzocht.


Aaah joh, niet te vroeg verwachten dat het mis gaat... Het is maar een vinkje... ;) Super vervelend natuurlijk, maar als dat het enige is dat mis gaat... ;)

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:49

Ja dat klopt, als dat het enige is wat mis gaat dan valt het mee.
Maar voorlopig lijkt mijn manager niet van plan dat vinkje om te zetten en dan zou er wel meer mis kunnen gaan :')

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:51

M_D_H schreef:
Ja dat klopt, als dat het enige is wat mis gaat dan valt het mee.
Maar voorlopig lijkt mijn manager niet van plan dat vinkje om te zetten en dan zou er wel meer mis kunnen gaan :')


Ze heeft het toch eerder gewoon toegezegd?
Waarom bel je haar niet gewoon even? Dan weet je waar je aan toe bent, voordat je jezelf helemaal gek maakt.