Wasmachine: sinds een week gaat zweetgeur niet weg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Wasmachine: sinds een week gaat zweetgeur niet weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 17:28

Dag Bokkers!

Aangezien de klantenservice van Indesit maar tot 17u bereikbaar is en ik altijd tijdens kantooruren zelf aan het werk ben, stel ik mijn vraag maar eens hier. In februari is mijn Indesit wasmachine 2 jaar oud geworden, en vlak voor die tijd begon het op te vallen dat de wasmachine regelmatig na het starten opeens open stond zonder dat ik er aan had gezeten. Monteur laten komen, gelukkig nog net binnen de garantie, en een nieuw slot voor de deur gekregen.
Helaas stak het probleem afgelopen maand de kop weer op, dus vorige week dinsdag is er opnieuw een monteur geweest. Dit keer is er een nieuw paneel in gezet, technisch verhaal doet er eigenlijk niet toe, maar deze meneer heeft aan al mijn knoppen gedraaid waardoor ik nu niet meer weet wat de standaard setting is waar ik mijn was altijd op draaide.

Ik draai nu dus sinds een week mijn wassen op 60 graden en het programma dat volgens het boekje het langste zou moeten zijn. De wasmachine lijkt echter eerder klaar te zijn dan vóór de reparatie, en in plaats van dat de was na het wassen door de hele machine verspreid zit, zit het nu allemaal tegen de randen aan geperst (middenstuk dus leeg). Soms ontdek ik droge plekjes in kleding als ik het ophang, terwijl de rest van het kledingstuk wel nat is, en onder de oksels van de kleding van mijn vriend ruik ik zweet terwijl dit eerder nooit het geval was.

Nou kan het zijn dat ik gewoon een ander programma heb gepakt dan eerder, maar dit lijkt mij het zwaarste programma dat mogelijk is (niet alles kan op 95 graden natuurlijk) en volgens mij zou zweet ruiken na het wassen nooit moeten kunnen?? Dit is dus sinds de reparatie ineens het geval.

Iemand tips?? Ik ga sowieso proberen morgen in mijn pauze op het werk Indesit te bellen, maar dan sta ik natuurlijk niet naast de machine dus dat is minder ideaal.

Sjolvir

Re: Wasmachine: sinds een week gaat zweetgeur niet weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:36

Tegen de wanden geplakt, lijkt me meer gecentrifugeerd als voorheen.
(dus droger en dus lichter van gewicht en door de centrifugale kracht naar buiten aan de trommel geplakt)
Per programma wisselt afh. van je wasmachine de wastemperatuur, de wasduur, eventueel naspoel programma, eventuele voorwas en je centrifugeer sterkte en lengte, dus tja... even zoeken...

Temperatuur ook op lagere temp, dus 30 of 40 graden zou je stink lucht kwijt moeten kunnen raken.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 17:41

Dus dan denk je dat ik zou moeten zoeken naar een programma met minder centrifuge? Dit zou het standaardprgramma voor katoen op 60 graden moeten zijn, volgens het boekje met 1400 toeren p/m.
Het programma voor synthetische stoffen gaat ook op 60 graden maar dan op 800 toeren, zou dat beter zijn?
Wel logisch dat als de toeren hoger zijn, de was aan de wand vastplakt en dus minder goed schoon wordt/zelfs droog blijft op sommige plekken.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:42

De meest voor de hand liggende oorzaak is denk ik toch dat de knoppen niet goed staan. Sluit dat eerst uit voor je verder zoekt :P

Verkeerd programma (fijn wasgoed etc), welke temperatuur of staat er misschien een eco stand aan.

Ik zou even kijken of je aan een handleiding kan komen op internet, waarschijnlijk is het heel makkelijk opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:46

Draai je met vloeibaar of waspoeder.Poeder is nl beter. Verder zijn die eco programma's niet bepaald je van het. Zou toch weer met de fabrikant gaan bellen. Klinkt alsof de hele programmatuur van slag is.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 17:48

Ja ik bedoel dus met ''de knoppen'' de instellingen van warmte van het water en welk wasprogramma.
Hij staat dus op het ''wasprogramma voor katoen op 60 graden'' voor ''zweer vuile witte en bonte was'', maar bovenstaande is dus het resultaat. De handleiding heb ik hier. Er staat verder geen eco stand aan en hij staat op 60 graden afgestemd.
Het verbaast me gewoon dat dit standaard programma zo'n slecht resultaat levert. Er zal vast niets mis zijn met de machine. Dacht echter dat dit het programma is dat ik eerder ook had maar dat is dus niet het geval.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 17:49

Morganlefay: ik draai kleur met poeder en wit met vloeibaar, helaas maakt het geen verschil. Ik draai geen eco programma. Bedankt voor je tip. Er is sowieso iets niet in orde, volgens de monteur mag het in geen geval zo zijn dat de deur uit zichzelf open gaat, hoeveel kracht er ook op komt te staan.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:57

Ik was op 30 tmt 95 graden maar mijn was komt er toch echt niet droog uit. Centrifugeer ook tot 1400 toeren. Er zit wel een verschil tussen droog en vochtig.
Toeren gaat alleen over de toeren tijdens het centrifugeren. Dus niet het wassen zelf.
Zou eerst goed kijken waar je machine nu op staat. En een paar andere programma's kiezen om te kijken wat voor effect dat heeft.
Maar lijkt me meer dat er iets niet goed is.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 18:52

Ik heb 'm nu op het programma voor synthetische stoffen 60 graden 800 toeren. Ben benieuwd naar het effect straks.

De droge plekken waar ik het over heb waren echt droog. Dat je een grijs shirt hebt en er een stukje gewoon duidelijk droog is (normale kleur ipv verkleurd door water) dus niet vochtig/nat zoals de rest.

Ga nu sporten en ben erg benieuwd naar het resultaat als ik thuis ben. Hopelijk heb ik nu ''mijn'' programma weer te pakken. Ga morgen wel ff bellen tijdens mijn pauze, neem de handleiding wel mee naar mijn werk haha.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:54

En de waterkraan naar de wasmachine heb je wel goed open staan?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:56

Maar dat er stukken van je kleding nog gewoon droog zijn, is volgens mij niet normaal hoor. Zelfs als je de was op "opfrissen" zet, is het gewoon helemaal nat. Ik ben benieuwd hoe je was er straks zal uitzien, en vooral ruiken!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 18:58

Ja de waterkraan heb ik net gecontroleerd, dat zei mijn vader ook al :-P die staat helemaal open!!
Tess_84 inderdaad dat leek mij ook... benieuwd naar de uitslag straks!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:59

Gea99 schreef:
En de waterkraan naar de wasmachine heb je wel goed open staan?

die had een monteur bij mij ook niet open gedaan na dat die weg was.. das wel een goeie.
(dat was een montuer van niks hij had de afvoer slang ook niet goed in gedaan die is toen uit de afvoer gevallen.. hele bijkeuken zeiknat)

gewoon alle standen uit gaan proberen tot je tevreden bent.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 21:25

Nou wasje is inmiddels klaar... ruik nog steeds een lichte zweetlucht onder de oksels maar het lijkt iets minder. Wellicht was dit ook al zo voordat de monteur langs kwam... het is in ieder geval minder aanwezig nu en alles lijkt goed schoon. Ook zat de was nu niet allemaal aan de randen vast maar gewoon losjes door de hele trommel en ben nog geen droge plekken tegengekomen. Vermoedelijk is dit de stand die ik eerst gebruikte (minder toeren?). Misschien voor de geur nog een ander wasmiddel proberen of een wasverzachter? Blijft natuurlijk raar dat de ''normale'' stand zo'n slecht resultaat gaf maar goed...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:28

Heb een indient gehad, maak eens een foto van de knoppen? Misschien herinner ik het me nog

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 07:42

Tegen zweetgeur helpt azijn wel altijd. Is het heel erg dan leg de kleren ff in een emmer voor een nachtje.
Zelf doe ik ipv wasverzachter altijd azijn, is ook goed voor de machine! En voor een lekkere geur gebruik ik nu die Lenor Pearls

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 07:48

Heb je machine zelf al eens gereinigd?
Na verloop van tijd blijft er toch wasmiddel in de machine achter dat gaat/kan ook gaan ruiken. Deze lucht zit dan automatisch weer aan je kleding. Zodra mijn machine naar "natte hond" gaat ruiken ben ik weer eens te laat met opfrissen van de machine

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 07:51

Wij hadden eerder ook een stinkgeur in de was
Nu hebben wij een nieuwe wasmachine gekocht
Maar regelmatig de wasmachine leeg laten draaien met schoonmaak azijn op 95 graden werkt goed, zo blijft de boel van binnen schoon