Macbook doet vreemd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Macbook doet vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:13

Hoi,

Mijn Macbook Pro retina uit 2015 doet zomaar vreemd. Ik lig regelmatig voor de openhaard op de grond, zoals vandaag, en heb hem toen een uurtje alleen daar laten liggen (dicht). Toen ik terugkwam ging het scherm automatisch uit. Dat doet hij nu nog afentoe maar als ik dan wat toetsen indruk gaat hij wel weer terug aan.
Toen bleef mijn shift hangen waardoor een . een > werd, ik alles hoofdletters moest typen en de muis doet vreemd. Als ik bovenin op het appeltje wil klikken gaat hij helemaal wild zelfstandig alle keuzes daar af (appeltje, safari, file, edit etc.)

Hoekan dit? Wat kan ik hier mee? Hij vraagt ook regelmatig of ik hem uit wil schakelen terwijl ik hier geen opdracht voor geef.

Hij viel net bij het opstarten na 3 seconden uit maar doet het wel als ik de uitknop ingedrukt houd...?

8nnemiek

Re: Macbook doet vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:18

Voor de openhaard.. was die aan?
Een laptop kan te warm worden, en dan kan ik me voorstellen dat hij vreemde dingen gaat doen. Maar dat zou na afkoelen toch weer in orde moeten zijn.
Het klinkt als een hardware probleem.. Je kan eens proberen om hem met time-machine terug te zetten naar voor die tijd.. En anders zul je er toch mee terug moeten. Er zit gelukkig nog garantie op als ie van 2015 is.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:19

Klinkt als een hardware probleem. Ergens een los kabeltje oid.
Je kan de MBP eens opnieuw opstarten en dan meteen na het aanzetten de 'D' toets inhouden, de laptop doet dan een zelftest.

Een 2015 model heeft nog garantie, terug naar de winkel dus :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:23

Die was zeker aan, maar ik heb al 4 jaar macbooks voor de openhaard liggen en nog nooit een probleem gehad. Ik ga hem opstarten met D en daarna de update die nog staat proberen er op te zetten...

Ik heb het idee dat het rechtsonderin zit want zodra ik die shift of pijltjestoetsen aanraak gaat hij 'uit' (scherm).

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:27

Als het probleem te triggeren is door ergens op de laptop te duwen dan zou ik zeker geen extra updates draaien. Een extra backup lijkt me wel een goed plan en zo snel mogelijk terug naar de winkel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:30

Het gekke gedrag als ik op het appeltje klik is nu wel weg...
valt verder wel weg als ik de rechter shift gebruik dus.

crap. ik heb helemaal geen tijd om naar de applestore te gaan, die zit hartstikke ver weg... neemt amac ze ook aan met garantie van apple of staan die daar helemaal los van?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:33

Je kan 'm ook gewoon bij de Amac brengen ja :j
Dat is een authorized reseller dus dan komt het wel op de goede plek terecht.
Bij mij is in 2011 ofzo het scherm van m'n Macbook stuk gegaan, heb 'm toen ook naar de Amac gebracht en dat is binnen de garantie gewoon goedgekomen.

Klinkt inderdaad als een hardware probleem, zou 'm ook even wegbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:36

Ik wilde hem volledig resetten en nu krijg ik OSx met geen mogelijkheid meer geinstalleerd. Hele macbook naar de knoppen... Zaterdag ga ik naar de winkel. Klerebende, ding is nog geen 3 maanden oud... |(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:53

Als het goed is valt het allemaal onder de garantie :)
Ik hoop dat je de backup nog gemaakt hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:10

Geen backup maar stond niks bijzonders op. Alles in de cloud. Alleen mijn illegale muziekjes zijn weg maar het meeste staat nog wel op mijn oude Macbook. Blij dat ik die nog niet had leeggehaald voor verkoop!

Dankjewel voor het reageren allemaal :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:53

Update, Macbook is ingenomen bij Amac en zij gaan hem opsturen om te laten maken. Of het onder garantie valt weten ze nog niet... Heb wel een leentoestel meegekregen, een Macbook (geen Pro) uit 2009, zo'n wit gedrocht en hij werkt verrassend goed! Snel, stabiel.
Zou tussen de 5 dagen en 2 weken gaan duren...