zaaibeschrijving op zaadzakjes??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

zaaibeschrijving op zaadzakjes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 14:42

Ik geef de appie de schuld, ik ben helemaal geobsedeerd door moestuintjes :+
Ik heb natuurlijk zelf driftig gespaard (en ze bij minder enthousiaste vrienden en familie afhandig gemaakt :D ) maar ik ben ook zelf begonnen met een iets groter project. Zo staan bij mij al wat eigen gezaaide zaailingen van kruiden en aardbeien op de koffietafel bij het achterraam, de plek met de meeste zon, staan de eerste zaailingen al buiten in een grotere pot te wachten totdat ik de ruimte heb vrijgemaakt in de tuin zodat ze in de volle grond kunnen en heb ik twee dagen geleden een boel zaden besteld die ik dit jaar wil gaan zaaien.
Ik heb een planning gemaakt volgens de informatie die ik op http://www.mooiemoestuin.nl heb gevonden. Op die blog staat wel dat je altijd even op het zaadzakje moet kijken voor zaaiinstructies omdat het per ras nog wel eens ietsjes kan verschillen. Maar ik snap geen klap van die tekentjes! :')

Ik zie bloemetjes en pijltjes omhoog en omlaag met maanden eronder of centimeters. Wie kan mij uitleggen wat dit betekent? Googlen lost niets op, dan krijg ik alleen maar resultaten over symbolisme in het algemeen ( of nog veel vaker over hoe je wiet kan kweken _O- )

Ter illustratie even twee linkjes van de site waar ik het heb besteld.
https://www.zadenkopenonline.nl/tuinzad ... omaat.html

https://www.zadenkopenonline.nl/tuinzad ... tivum.html

Ik weet dat er een beschrijving naast staat met uitleg, maar ik zou graag willen weten wat die tekentjes betekenen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:49

Moestuinieren is leuk :Y)

Maar de symbooltjes zijn eigenlijk heel simpel.
Bloemetjes geven aan in welke maanden de planten bloeien, pijltjes naar beneden geven aan wanneer je kunt zaaien, en het zonnetje vertelt je dat ze in de volle zon moeten.
Het pijltje omhoog geeft aan hoe groot de plant kan worden.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:51

precies dit

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:55

De meeste zakjes tonen een zaaitijd (binnen en buiten), een oogsttijd, een zaaidiepte, plantafstand, plantplek (zon of schaduw) en planthoogte als ze groot zijn.
Vaak staat het ook nog eens in de omschrijving.

Maar persoonlijk kijk ik liever even op internet, daar staat ook welke bemesting het beste is voor welke plant enzo.

SternPhoto

Re: zaaibeschrijving op zaadzakjes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:59

ja hou ook rekening met de planten die van een zure grond houden bijv, of die ruimte nodig hebben (kool bijv) vaak staat er ook een vierkantje op met de cm die tussen de planten moet.
en kijk op google voor zn lijst met wat wel en niet naast elkaar kan, erg handig !
en als je aardappels poot weet niet of je dat gaat doen, die moeten dan elk jaar op een andere plek anders wordt je grond ziek.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:04

Ja, zelf kijk ik ook nauwelijks nog op zakjes, en is het inderdaad internet of mijn Groente & Fruit Encyclopedie (die kan makkelijk mee naar de kas) :j

Maar TS vroeg naar de betekenis, en die is gewoon heel simpel. Het is iets om de beginner mee op weg te helpen zullen we maar zeggen :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:12

Siamsmeesje schreef:
Ja, zelf kijk ik ook nauwelijks nog op zakjes, en is het inderdaad internet of mijn Groente & Fruit Encyclopedie (die kan makkelijk mee naar de kas) :j

Maar TS vroeg naar de betekenis, en die is gewoon heel simpel. Het is iets om de beginner mee op weg te helpen zullen we maar zeggen :D

En als ik iets ben dan is het een beginner :D