Schermtijd tieners.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

Schermtijd tieners.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 16:10

Weet niet of het hier goed staat.
Maar hoe lang mogen jullie kinderen op een tablet ps of telefoon per dag??
Het gaat om een jongen van 12 hij zit in groep 8.
Mogen ze zelf de tijd indelen of doen jullie dat?

Azmay

Re: Schermtijd tieners.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:12

Toen ik zo oud was mocht ik een uur op de pc, maar ondanks dat dat maar 10 jaar geleden is waren dan nogal andere tijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:41

Toen ik zo oud was had ik geen limiet meer en zat ik rustig urenlang achter de computer.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:44

Ik hadden op Die leeftijd 1,5 uur Per dag.
Mocht zelf bepalen wanneer. :)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:50

Hier zo lang als je wil, mits het huiswerk af is en een sport wordt beoefend (en de slaap natuurlijk niet in het gedrang komt)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 20:52

Het probleem is dat hij licht ass heeft en dus wel grenzen/duidelijkheid nodig heeft. Anders gebeurt er niets anders als gamen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:54

Dat maakt het verhaal anders natuurlijk! Daar kan ik niets over inbrengen :)

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:56

Mijn zusje zit in groep acht en mag een half uur achter de computer, zit een uurtje per dag op dr telefoon.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:40

sandra8 schreef:
Het probleem is dat hij licht ass heeft en dus wel grenzen/duidelijkheid nodig heeft. Anders gebeurt er niets anders als gamen.

Dan zou ik vaste tijden afspreken. Bijv. Uit school een uurtje en om 7 uur ofzo nog een uurtje. Ligt er ook een beetje aan. Ik deed vaak met mijn cliënten hun een tijd laten bepalen (ze wisten dat ze een uur mochten) dus dan vroeg ik: van hoe laat tot hoe laat ga je gamen?
Dan kan je ze op eigen afspraken aanspreken en werkt naar mijn idee beter. Meestal wisten ze het dan zelf wel of zei ik van te voren. Over 10 minuten is het 8 uur he?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:51

Vlak voor bedtijd zou ik dan weer niet doen :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:54

Ik denk dat het ook afhankelijk is van het feit of hij bijvoorbeeld dingen voor school erop doet. Als hij naar de middelbare gaat zul je wellicht merken dat hij het meer moet gaan gebruiken om roosterwijzigingen en huiswerk te checken en om huiswerk te doen.
Voor nu zou ik zelf een beslissing maken, bijvoorbeeld na schooltijd een uurtje ontspannen, filmpjes kijken, spelletjes doen op een tablet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:56

Mijn oppaskind heeft dezelfde leeftijd en mag haar telefoon als ze thuiskomt tot aan het avondeten. De Wii mogen ze zelf weten maar tenzij het regent zijn ze eigenlijk altijd buiten te vinden. :j

Wel heel goed dat je grenzen stelt, ik vind die jonge kinderen met een telefoon echt belachelijk. Ze mogen hier niet eens mee naar school, ook tablets niet. Goede zet van de school vind ik.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:07

Ik heb 4 kinderen in de leeftijd van 10 ( bijna 11),9 bijna (10) 6 en 4 jaar. De 2 oudsten mogen eigenlijk alleen met slechtweer een uurtje Wii'en.
Ons 1najongste, is niet zo van spelcomputers,pc/tablets en ons jongste heeft er helemaal geen interesse in.

De oudste is helemaal gek van vissen en zit dus over het algemeen bij elke mogelijkheid aan de waterkant, dan heeft hij een mobieltje mee ( hele oude van mij) waarin een Hema simkaart in zit en waar 1 euro bel tegoed op staat, mocht er wat zijn dan kan hij mij,zijn vader of 1 van mijn schoonouders bellen dmv 1 keer over te laten gaan zodat wij hem terug bellen. De telefoon moet hij weer inleveren als hij terug is van het vissen.

Onze tablet is gaan hemelen en omdat ze er toch niet naar omkeken hebben we ook geen nieuwe gekocht. ALs ze iets voor school moeten doen ( denk aan spreekbeurt etc) dan kunnen ze uiteraard gewoon voor de pc.

Misschien maakt het ook een verschil dat wij buitenaf ( boerderij) wonen.

Edit, onze kinderen krijgen ook pas een telefoon zodra ze naar de middelbare school gaan, mede doordat ze 10 km moeten fietsen voordat ze er zijn.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:15

Mijn zusje is 13 en zit in de tweede. Ze heeft een telefoon en iPad (en een computer op haar kamer maar die is stuk). Ze mag zoveel op haar telefoon en iPad als ze wil, maar ze moeten beneden blijven. Dus als ze de godganse dag achter haar tablet zit, heeft m'n moeder dat snel genoeg door en stuurt ze m'n zusje gewoon naar boven om huiswerk te maken of te leren :) .
Ook zodra ze moet slapen, mogen de iPad en telefoon niet mee naar boven, zodat m'n ouders zeker weten dat ze gaat slapen en niet nog drie uur naar een schermpje kijkt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:31

Wij kregen pas in groep 5-6 oid. een computer thuis dus toen deden we alleen af en toe spelletjes. Dat werd wel steeds meer dus toen mochten we een tijd een uur per dag. We 'kregen' dan een uur, en wanneer we hem opmaakten mochten we zelf weten. (Dat vind ik zelf ook een prima concept, of bv. terwijl jij eten kookt oid. )
Maar die regel is er niet heel lang geweest geloof ik, ik kan me wel avondenlang computeren herinneren. Echter speelden we overdag als het kon altijd buiten dus ik denk dat mijn ouders het niet zo'n probleem vonden.

Toen ik naar de 1e klas ging kreeg ik een heel simpel mobieltje zonder internet omdat ik 9 kilometer moest fietsen, pas in de 3e kreeg ik voor mijn verjaardag een smarthphone. Vond ik helemaal prima, internet is leuk maar ik vond het niet erg om op school gewoon met school bezig te zijn en niet ook nog met facebook/bokt etc.

Mijn telefoon gaat nu wel mee naar bed maar ik ga wel gewoon snel slapen. (Ik heb sinds kort ook een smart tv in bed, maar heb echt niet de neiging om daardoor 's nachts wakker te blijven) Mijn tweelingzus (we zijn 18) blijft rustig tot 3-4 uur 's nachts met dat ding liggen klooien terwijl ze om 6 uur op moet dus daar pakken ze nog steeds regelmatig de telefoon/ipad van af _O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:53

Ik vind dit lastig. Huiswerkmaken = PC. Woordjes leren = PC. Dingen voor je hobby opzoeken = PC.
Dat kan je nooit allemaal in een uur proppen.
Geloof me, het gaat nog lastiger worden. Hier een student software engineering; 8 uur per dag achter de PC. :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:54

Ik heb zelf enorme uitstel gedrag. Ik zou je kind na het maken van het huiswerk een uur of 1 op de tablet laten gaan. Als een soort beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:57

Lay_D schreef:
Ik heb 4 kinderen in de leeftijd van 10 ( bijna 11),9 bijna (10) 6 en 4 jaar. De 2 oudsten mogen eigenlijk alleen met slechtweer een uurtje Wii'en.
Ons 1najongste, is niet zo van spelcomputers,pc/tablets en ons jongste heeft er helemaal geen interesse in.

De oudste is helemaal gek van vissen en zit dus over het algemeen bij elke mogelijkheid aan de waterkant, dan heeft hij een mobieltje mee ( hele oude van mij) waarin een Hema simkaart in zit en waar 1 euro bel tegoed op staat, mocht er wat zijn dan kan hij mij,zijn vader of 1 van mijn schoonouders bellen dmv 1 keer over te laten gaan zodat wij hem terug bellen. De telefoon moet hij weer inleveren als hij terug is van het vissen.

Onze tablet is gaan hemelen en omdat ze er toch niet naar omkeken hebben we ook geen nieuwe gekocht. ALs ze iets voor school moeten doen ( denk aan spreekbeurt etc) dan kunnen ze uiteraard gewoon voor de pc.

Edit, onze kinderen krijgen ook pas een telefoon zodra ze naar de middelbare school gaan, mede doordat ze 10 km moeten fietsen voordat ze er zijn.

Wat klinkt dit geweldig! :D Lekker opgroeien op een boerderij. Dit is één van de redenen dat ik later ook buiten wil gaan wonen; weg met al die computers en telefoons, lekker buiten spelen en door de modder rollen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 16:55

Dank jullie wel voor de reacties.
Gelukkig heeft hij wel vrienden waar hij mee speelt. Nu met het mooie weer is hij heel veel buiten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:57

sandra8 schreef:
Dank jullie wel voor de reacties.
Gelukkig heeft hij wel vrienden waar hij mee speelt. Nu met het mooie weer is hij heel veel buiten.

Dat is al heel wat tegenwoordig :j

Je kan natuurlijk ook een soort belongingsysteem instellen.
Standaard een uurtje op het scherm en met kleine klusjes of goed gedrag er een beetje bij laten verdienen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:59

rien10 schreef:
Ik vind dit lastig. Huiswerkmaken = PC. Woordjes leren = PC. Dingen voor je hobby opzoeken = PC.
Dat kan je nooit allemaal in een uur proppen.
Geloof me, het gaat nog lastiger worden. Hier een student software engineering; 8 uur per dag achter de PC. :D

Hier ook een Student HBO Game- en Webdesign, Cyber Security: woont in de virtuele wereld :D

Maar hij is ook graag buiten op de boerderij met de dieren hoor. Mooie combinatie.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:47

Resistance schreef:
Lay_D schreef:

Wat klinkt dit geweldig! :D Lekker opgroeien op een boerderij. Dit is één van de redenen dat ik later ook buiten wil gaan wonen; weg met al die computers en telefoons, lekker buiten spelen en door de modder rollen.

Het is ook zeker heerlijk! Zal ook niet meer terug willen naar een dorp of stad ergens in een woonwijk.

Even weer ontopic.

Zoals ik al eerder zei,ik heb 4 kinderen waarvan 1 ( de 1na oudste ) nogal gevoelig is wbt schermen. Bij hem moeten we echt consequent zijn,want als hij de kans zou krijgen dan gaat hij gerust de hele dag door.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:58

Goed om te lezen dat het betreffende kind veel buiten speelt met vriendjes. Ik ken veel kinderen met ASS waarbij dit een te lastige opgave is. Kinderen met ASS zijn over het algemeen nog "gekker" op computeren/beeldschermen dan kinderen zonder ASS. Dit omdat ze in hun games ect niet te maken hebben met non verbale communicatie.

Wanneer je kind écht spellen doet (die meestal op tijd werken) is het handiger om bijv 10 min vóór afsluittijd te vragen hoe lang een rondje duurt en spreek dan af hoeveel rondjes hij nog mag spelen. Wanneer je er bijv een timetimer naast gaat zetten raakt het kind harstikke in de stress (AAHHH mijn potje is nog niet af en ik heb nog maar 2 minuten)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 13:01

Stvieee idd dan raakt hij in de stress.