Amsterdam-Zuidoost/Bijlmer: Hoe is het er nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Amsterdam-Zuidoost/Bijlmer: Hoe is het er nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 16:54

'Daar moet je niet wonen!' is vaak het eerste dat je hoort van buitenstaanders. De Bijlmer staat natuurlijk nog steeds bekend als een van de slechtste buurten van Amsterdam (en waarschijnlijk zelfs van Nederland). Toch zijn de mensen die er wonen vaak verrassend positief over de wijk.

Mijn vriend en ik hebben afgelopen week gereageerd op een studentenwoning in de Bijlmer (Heesterveld, om precies te zijn) en staan intussen nog steeds nummer 1. Grote kans dus, dat we de woning mogen bezichtigen en evt. kunnen krijgen. Het complex waarin de woning zich bevindt is onlangs opgeknapt (er zijn ook veel studentenwoningen bijgekomen), maar erachter staan nog wel de echte Bijlmerflats. Vroeger stond deze buurt zelfs bekend als een van de slechtste stukken Bijlmer.

Maar hoe is het nu om daar te wonen? Is de Bijlmer nog steeds zo slecht als iedereen zegt, of hebben alle pogingen tot stadsvernieuwing toch hun vruchten afgeworpen? Kan je in deze buurt 's avonds als vrouw veilig over straat?

We hebben uiteraard zelf al een rondje gelopen (overdag, 's avonds staat nog gepland), maar zouden ook heel graag verhalen horen van mensen die ervaring hebben met (het wonen in) deze buurt. Is het leefbaar? Kan je er als (blanke) Nederlander aarden? (Uiteraard niet racistisch bedoeld, maar kan me goed voorstellen dat het lastig is om deel te worden van een community waarin een groot deel van de bewoner andere roots heeft dan jijzelf.)

Ben benieuwd of er Bokkers zijn die mij hierover iets kunnen vertellen! :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:56

Ik leef nog steeds :P

Ja het is enorm gekleurd hier en dat merk je wel aan de soort winkels die et zijn bijv. Maar ik heb mij nog geen 1x onveilig gevoeld :) Ik voel me in sommige delen van oud west eerder onveilig..

Ik woon in de studenten woningen tegenover amc (zuid-oost dua)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 00:59

Mijn vriend woont in Amsterdam Zuidoost en dat is daar echt prima.. minste criminaliteit van Amsterdam geloof ik. Maar Zuidoost is wel weer wat anders dan Bijlmer.. Nou hou ik zelf niet zo van Amsterdam, maar ik voel me er niet onveilig.
Veel verschillende mensen, is inderdaad merkbaar aan de winkeltjes enz. maar dat is ook wel weer leuk :).
Volgens mijn vriend is Bijlmer zelf nog niet helemaal fijn, maar gaat het al beter.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 03:36

Een (blanke) vriend van ons heeft jaren in de Bijlmer gewoond maar dat is zeker 20 jaar geleden. Nooit een probleem totdat hij een keer een pistool tegen zijn hoofd kreeg in de lift, geld en gymschoenen kwijt. Of dit nog steeds kan, geen idee maar in die tijd vond ik het niet echt fijn om naartoe te gaan.

_San87_

Re: Amsterdam-Zuidoost/Bijlmer: Hoe is het er nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 05:16

Ik heb me er als blanke vrouw nooit onveilig gevoeld :).

Ik werd wel nagefloten of aangesproken op straat, maar dat gebeurt ook in andere wijken. Ik vind de Bijlmer een prima stukje Amsterdam.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:22

luckyfarm schreef:
Een (blanke) vriend van ons heeft jaren in de Bijlmer gewoond maar dat is zeker 20 jaar geleden. Nooit een probleem totdat hij een keer een pistool tegen zijn hoofd kreeg in de lift, geld en gymschoenen kwijt. Of dit nog steeds kan, geen idee maar in die tijd vond ik het niet echt fijn om naartoe te gaan.

Volgens mij kan dat je helaas overal gebeuren

Ghostattack

Re: Amsterdam-Zuidoost/Bijlmer: Hoe is het er nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:29

Ik ken een aardig aantal studenten die in de Bijlmer wonen en zij vinden het allemaal prettig wonen. Toevallig woont een daarvan ook op Heesterveld :) Zelf zou ik er niet willen wonen, ik zit goed hier in Buitenveldert/Zuidas :P Maar daar betaal ik dan ook voor, de huurprijs in de Bijlmer is wel een stuk aantrekkelijker.