Inrichten yoga/ontspanningsruimte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Inrichten yoga/ontspanningsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 13:04

Het is zover...

Mijn man, mijn fantastisch geweldig superbe echtgenoot is volle bak in actie aan het schieten met:

mijn eigenste eigen persoonlijke yoga/ontspanningsruimte <3

Momenteel is alles voorzien van ramen, de nodige isolatie, een OSB vloer en uiteraard: hopen gyproc.

Het volgende wordt plamuren en schuren dus ik moet duchtig eens gaan nadenken over kleuren van verf en vloeren.

Het doel van mijn ruimte:
- een ruimte om cursussen te schrijven
- een ruimte om inspiratie en ideeën op te doen
- een ruimte om yoga uit te oefenen
- een ruimte om in alle stilte te verdrinken in een goed boek

Wij hebben een klein huis dat gans 'open' is. Onze slaapkamer is een mezzanine waardoor ik altijd alles qua televisie of ander geluid meekrijg (alsook snurkende honden...).
Omdat ik toch echt een plaatsje voor mezelf nodig heb om eens te kunnen genieten van stilte, hebben we dus besloten dat dit mijn stekkie zal gaan worden.

Ik ben echter geen topper in het kiezen van kleuren en interieurinrichting.
Met google ben ik al ergens gekomen, maar ik vroeg mij af of er bokkers zijn die me ook gezellige tips kunnen geven betreffende kleuren en inrichting.

Afbeelding

Afbeelding

Onze zolder is een ruimte van 11m op 5m (lxb).
Het dak bestaat echter uit 2 geheel schuine wanden.
In de schuine wand aan de straatkant zitten geen ramen, in de schuine wand aan tuinzijde zitten 2 veluxen.
In de ene rechte wand zitten 2 raampjes, de andere rechte wand grenst met die van de buur.

Aan de 'dichte' rechte wand wil ik graag een uitklapsofa voor 2 personen hebben en recht tegenover komt ook een kleine televisie. (wegens andere verbouwingen zal mijn ruimte eerst even als woonkamer gebruikt gaan worden)

De schuine zijdes worden op bepaalde lengte recht afgesloten zodat ik inbouwkasten heb.
Dit geeft mij in totaal nog een ruimte van +/-34m² om in te gaan richten :)
Naast de sofa wil ik ook graag een grote comfortabele mat hebben voor de yoga, een boekenkastje en uiteraard planten.

Het 'dak' wil ik graag in het wit houden, het muurtje met de kleine ramen ook, maar ik zoek dus een kleur voor de dichte wand waar de sofa tegen komt te staan.
Of is het dan te veel wit en moet ik nog een andere wand in een kleurtje zetten?

Verder de vloer... Het wordt een kliklaminaat. Maar kleur? Kies je iets bleek? Iets donker? Iets met een motief? Wat is gezellig, maar toch ook fris en monter?

Dus, mijn vraag aan jullie: hoe maak je van een naakte witte ruimte een ruimte die gezelligheid, rust en natuur uit straalt?

Help O:)

imd

Re: Inrichten yoga/ontspanningsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:11

Ik ben er zelf ook niet zo goed in, maar ik zou eens op Pinterest kijken. Daar kun je vaak veel inspiratie vinden, ook qua kleuren enzo!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:26

Op welke kant zitten de ramen? Dus wanneer heb je zonlicht in deze kamer?
Als er weinig middag zonlicht is zou ik voor warmere kleuren kiezen dan als het een hele zonnige ruimte is dan zou je wel met rustgevende koele tinten als groen en blauw kunnen werken.

Alles wit (of beetje gebroken wit) en dan 1 muur een andere kleur lijkt me voldoende... je gaat ook nog spullen in de kamer stoppen die vaak ook een kleur hebben.
Je schrijft dat je ook wil lezen in de ruimte. Wil je dan ook een boekenkast in de ruimte en dan open of dicht? Dicht is rustiger maar sommige vinden juist geweldig om hun boeken te zien.
Als je er ook wil schrijven moet er dus ook iets van een bureau komen met stoel. Heb je voor het schrijven nog meer spullen nodig en hoe wil je die opbergen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:56

De ramen zitten aan de zonnekant, maar zijn niet geheel groot dus het is gokken hoeveel licht ik hiervan zal krijgen. Even in de gaten houden dus :)

Goed denkwerk Evelijn! Er komt een open boekenkast, ik hou ervan om mijn boeken te zien O:)
Het schrijven gebeurd op een laptop O:) Er komt dus een klein tafeltje waar ik een plant op wil zeggen en dat tafeltje ga ik gewoon gebruiken als ik wil gaan schrijven.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:09

Ik heb mijn werkruimte (ik werk als spiritueel coach) waar ik mensen onder andere ontspanningsoefeningen en meditatietechnieken leer maar ook veel schrijf, bewust rustig gehouden zonder al te veel afleiding. Maar omdat ik natuurlijk een paardenmeisje in hart en nieren blijf heb ik voor een muurschildering van een paard gekozen voor het accent. Hopelijk lukt het om de foto toe te voegen...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petra8 op 21-03-16 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:10

Misschien de kopsekant wand bekleden met steigerhouten planken. Kan je er gelijk vanalles aan ophangen (boekenplanken, planten e.d.)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 11:56

Steigerhoutplanken zijn een heel leuk idee!! Die hou ik in gedachte :)

@petra8: heb je soms foto's van jou ruimte? Mag via pb hoor :)

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:48

Ik zal eens kijken voor foto's.
Ik heb ook een leuk klein gelhaardje staan, ipv brandgel heb ik er kaarsen in staan. Boven op het haardje heb ik dan een soort altaartje met ametist, rozenkwarts en bergkristal maar ook verse bloemen, kaarsjes en veertjes (aarde, water, vuur en lucht), dat haardje geeft een gezellige knusse sfeer.