Lepel in magnetron?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

Lepel in magnetron?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 23:50

Ik heb altijd geleerd dat je geen metalen lepels in de magnetron moet doen, maar aan de zijkant van onze magnetron staat een sticker waarop staat dat je een lepel in je glas moet doen, wanneer je een vloeistof wilt opwarmen.
Nu ben ik niet zo van het uitproberen, maar kan het kwaad? Of is het een fabeltje en kan je wel gewoon metaal in je magnetron doen?

oomens

Re: Lepel in magnetron?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:51

Je zegt het zelf al. Wel een lepel, maar geen metalen lepel.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:52

Onze nieuwe (combi) magnetron heeft deze sticker ook. Ik doe tegenwoordig altijd een (metalen) lepel erin en dat gaat goed. Dus het kan schijnbaar.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:53

In de magnetron kun je idd geen metalen lepels doen. Dan krijg je onweer binnenin :')
Plastic lepels zou ik ook niet doen want dan issi weg. Dan blijft er verder weinig over dus zou er gewoon lekker niks in doen. Zou ook niet weten waarom er een lepel in moet.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:54

Waarom zou je een lepel erin willen laten? :D

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 23:55

Het is niet dat ik het wil. Het is dat de magnetron aangeeft dat er een lepel in moet wanneer je een vloeistof wilt opwarmen

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:55

Vroegah warmde ik nog wel eens mn melk op met chocopoeder en vergat (in mijn ochtendbrakheid) wel eens de lepel... Zowel magnetron als lepel leven nog steeds...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:56

Magnetrons, ik vind het maar vreemde dingen :+
Ik heb een metalen rooster wat erin kan.. Het ding heeft rubberen pootjes, en kan inderdaad prima in de magnetron.. Maar laatst was een pootje stuk en stond het rooster met een pootje op de glasplaat, en toen begon ie te vonken :=
Ik snap het niet, glas geleidt geen stroom dacht ik..
En als ik dat ijzeren rek met rubber pootjes erin kan zetten, kan ik daar dan ook andere ijzeren dingen op zetten? Ik heb echt geen idee :') Ik durf het ook niet te testen!
Als het er op staat zou je toch verwachten dat het kan.. Maar toch :+

Punz

Kan gewoon hoor, doe het regelmatig, maar je moet er wel voor zorgen dat de lepel niet de zijkanten raakt.

Smee__

Ik heb wel vaak inderdaad dat m'n chocomel ontploft als ik die wil opwarmen in de magnetron zonder tussendoor te roeren.. Misschien dat het daarmee te maken heeft? :))

Wellicht zou een houten roerstaafje oid al genoeg zijn? Geen idee eigenlijk :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:58

Ik gebruik gewoon een plastic lepel (model plastic eierlepeltje).
Een metalen lepel zou ik niet riskeren.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:58

Ach. Ze zeggen ook dat aluminium bakjes er niet in mogen. Toch warm ik al van september regelmatig voedsel in die bakjes op in mijn magnetron. Nooit wat vreemds gemerkt.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:59

Ik mocht eerder van moeders nooit roosters en dergelijke dr in zetten. Zo eigenwijs als ik was toen ik op mezelf ging wel erin gelaten. Nou schrok me dood :') ding vonkte aan alle kanten.

Ik zet er dus nooit geen rooster of iets in haha. Al heeft dat ding meer te stellen van manlief die nogal eens zijn hersenpan niet gebruikt als hij ermee bezig is :D
Laatst bijgewerkt door Koekeroekus op 18-03-16 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:59

Ja hoor, een metalen lepel in vloeistof kan gewoon

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:01

En inderdaad: vloeistof ontploft dan niet meer :)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 00:08

Nu hangst er standaart een rooster in. Ik dacht dat het misschien bewerkt was met een of andere laag er overheen, waardoor het niet zou knetteren. Dit is overigens de sticker die er opgeplakt is :
Afbeelding

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:06

Wij hebben bij vloeistof ook altijd gewoon een lepel en het is nog nooit misgegaan. De lepel zorgt ervoor dat bijvoorbeeld te melk er niet overheen gaat.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:26

Ik heb wel eens iets gehoord dat de lepel warmte geleidt en de vloeistof sneller of gelijkmatiger warm wordt.
Weet niet of het klopt, maar zoiets staat me bij.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:31

Ik warm van kleins af aan altijd al alles op met een lepel... De metalen roosters die bij mijn combimagnetron zitten voor de ovenfunctie laat ik er ook geregeld in zitten. Nooit last van onweer gehad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:56

Je kan prima metaal in de magnetron doen als het de wanden, bodem en bovenkant van de magnetron niet raakt ;)
Als ik iets moet bakken in een springvorm in de ovenfunctie en tegelijkertijd magnetron functie zet ik de springvorm altijd op een bord.
Een metalen lepel kan prima in een beker omdat hij dan de magnetron niet raakt en het maakt je vloeistof gelijkmatiger warm.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:01

In mijn combimagneyron moet je het niet doen, krijg je onweer. In die van mijn moeder echter, Moet juist wel een lepel in. Ik stond met mijn oren te klapperen toen ik het voor de eerste keer hoorde en weigerde het dan ook te doen wat weer ruzie met mams opleverde maar het kan dus echt!

Bij de nieuwere combi,s wordt een lepel aangeraden zodat alles goed opwarmt ipv alleen de bovenste laag en de onderlaag nog koud.

Let wel: GEEN plastic lepel, dat smelt! Echt een metalen lepel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:05

Oh. I didn't know.

Toch maar eens uitproberen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:06

Oh dat klinkt idd best logisch om om die reden de lepel te laten zitten, nooit bij stil gestaan.
Maar ik ben dan ook opgegroeid in het tijdperk dat magnetrons op de markt kwamen en je de lepel er juist niet in mocht laten zitten :P

Als ik weer een magnetron heb weet ik dat het dus gewoon wel kan :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:08

fohadie schreef:
In mijn combimagneyron moet je het niet doen, krijg je onweer. In die van mijn moeder echter, Moet juist wel een lepel in. Ik stond met mijn oren te klapperen toen ik het voor de eerste keer hoorde en weigerde het dan ook te doen wat weer ruzie met mams opleverde maar het kan dus echt!

Bij de nieuwere combi,s wordt een lepel aangeraden zodat alles goed opwarmt ipv alleen de bovenste laag en de onderlaag nog koud.

Let wel: GEEN plastic lepel, dat smelt! Echt een metalen lepel.

Heb nooit last van onderste laag koud, bovenste warm (ik roer sowieso altijd door als het uit de magnetron komt).

De lepel erin heeft vooral te maken met de 'explosie' van je drinken als je het heet opwarmt en er dan een (kamertemperatuur) lepel in mikt als hij uit de magnetron komt. De vloeistof kan dan spontaan tot het kookpunt gebracht worden en agressief overkoken (dat is mij dus wel enkele malen gebeurd).

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 13:26

verootjoo schreef:
Je kan prima metaal in de magnetron doen als het de wanden, bodem en bovenkant van de magnetron niet raakt ;)
Als ik iets moet bakken in een springvorm in de ovenfunctie en tegelijkertijd magnetron functie zet ik de springvorm altijd op een bord.
Een metalen lepel kan prima in een beker omdat hij dan de magnetron niet raakt en het maakt je vloeistof gelijkmatiger warm.

Ons rooster en onze bakplaat zijn van metaal en hangen in de magnetron, dus die raken dan automatisch de zijkanten aan. Die hebben nog nooit geknetterd of iets dergelijks.