Dashcam kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Dashcam kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 13:23

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om een dashcam te gaan kopen.... Ik zit steeds meer op de weg en heb al 2x een ongeluk zien gebeuren. Ik wil dus een dashcam aanschaffen om eventueel als bewijs te kunnen leveren bij een ongeval, of wat dan ook.

Is een dashcam handig? Of juist niet?

Hebben jullie ervaring met dashcams? En moet je er dan 1 of 2 hebben (voor en achterzijde?). Ik zie door de bomen het bos niet meer.... Prijs vind ik niet echt van belang, als het maar een goede is, waarbij ik duidelijke opnamen kan maken en die ik gewoon met een zuignap oid op kan hangen in de auto.

Shephard

Re: Dashcam kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:31

Ik vind het wel iets goeds, als je veel op de weg zit zou ik het wel doen!
Toevallig heb ik laatst gehoord wat een dashcam nou eigenlijk is haha.

Ik zit zelf niet veel op de weg, dus wil niet zo'n ding, maar kan me voorstellen dat er veel bewijs is dankzij deze apparaten!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:59

In Nederland heb je wettelijke regels waaraan een verzekering zich moet houden. Dashcams zijn vooral handig in landen als rusland en de UK waarbij dat wettelijk net wat anders ligt. Tuurlijk hebben ze daar wel regels, maar je kan in de UK iemand ook makkelijker persoonlijk aanprakelijk stellen en smartgeld eisen. Dan komen die beelden veel meer van pas.

De meeste mensen (die 'm hebben) hebben 'm aan de voorkant van de auto. In NL is het ook zo dat de achteroprijdende bestuurder eigenlijk altijd fout zit.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:22

Wij hebben hèm ook! Vind hem geweldig! Geeft mij een veilig gevoel dat mocht er wat gebeuren dit op beeld staat.

Wij hebben hem alleen aan de voorkant maar in de nieuwe auto komt hij ook aan de achterkant. Als mensen vervelend doen wijs ik altijd even naar de camera en is asociaal gedrag vaak ook zo over.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:08

Mijn vriend gebruikt zijn mobiele telefoon als dashcam. Is fijn, zo hoeven we niet apart een apparaat aan te schaffen. Er zijn apps die je kunt installeren met hele handige functies, zoals automatisch het bestand bewaren als er een hevige trilling te voelen is (mogelijk botsing).

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 11:55

Ik ben van de week van de weg gereden (file, vlak voor de afslag besloot een busje hem er bij mij voor te proppen). Ik kon zelf gelukkig uitwijken naar de vluchtstrook.... Maar is dat ook te zien op de dashcam?

Of op een rotonde, iemand die zn knippertje naar rechts aan heeft, maar toch besluit op de rotonde te blijven. Dat soort acties?
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 21-03-16 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:58

En als het te zien is, wat doe je er dan mee? Het is natuurlijk fijn om te kunnen zeggen 'zie je wel, hij zat verkeerd!', maar daar heb je niks aan. Politie zal er achteraf niks meer mee doen.

Wij hebben ook een dashcam in de auto, maar veel nut heeft het niet.

Bij aanschaf moet je er ook op letten of je opnames wilt bewaren en zo ja, hoe lang. Wat kaartjes ervoor kunnen aardig oplopen. Tenzij je ervoor kiest om te overschrijven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:05

iirrssjjee schreef:
Of op een rotonde, iemand die zn knippertje naar links aan heeft, maar toch besluit op de rotonde te blijven. Dat soort acties?

Dan geef je hem een compliment voor correct gebruik van de richtingaanwijzer :D

Vraag mij af of dergelijke dashcams zin hebben bij overtredingen. Je eigen gedrag mist in het filmpje.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:19

Ik heb hem ook en het is heel fijn! Stom toeval had ik hem met mijn eigen ongeluk niet in de auto, maar dat was enkelzijdig.

Wij hebben er eentje met infraroodcamera, voor 's nachts. Buiten dat je eventuele ongelukken filmt zie je vaak ook prachtige stukken. Ik kan er soms uren naar kijken, heerlijk. <3

Overigens zie je je eigen gedrag wel hoor.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 12:23

vuurneon schreef:
iirrssjjee schreef:
Of op een rotonde, iemand die zn knippertje naar links aan heeft, maar toch besluit op de rotonde te blijven. Dat soort acties?

Vraag mij af of dergelijke dashcams zin hebben bij overtredingen. Je eigen gedrag mist in het filmpje.

Haha, moet hij er wel echt af gaan, want ik reed de rotonde op en hij zat dus echt bijna tegen me aan, hij ging zelf vol in de remmen. Maar wat nou als diegene dat niet doet en dus wel echt tegen je aan zit?
Kun je dit dan als bewijslast gebruiken als beide partijen zeggen niks verkeerds gedaan te hebben en het dus een lastige kwestie word? Als hij beweerd dat hij geen knipperlicht aanhad, zou het mijn fout zijn, maar als hij dat dus wel had, is het toch zijn eigen fout?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:26

Hoezo? Richting naar links is op de rotonde blijven ;) rotonde gaat tegen de klok in, dus als je linker richtingaanwijzer uit doet, geeft diegene aan op de rotonde te blijven.
Daarom een compliment voor zijn correcte rijgedrag.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 12:27

vuurneon schreef:
Hoezo? Richting naar links is op de rotonde blijven ;) rotonde gaat tegen de klok in, dus als je linker richtingaanwijzer uit doet, geeft diegene aan op de rotonde te blijven.

Ik ben niet wakker merk ik :Y) . Ik bedoel natuurlijk rechter knipperlicht hahaha

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:31

iirrssjjee schreef:
vuurneon schreef:

Ik ben niet wakker merk ik :Y) . Ik bedoel natuurlijk rechter knipperlicht hahaha

Dat klinkt al logischer. :Y)

Het is trouwens wel belangrijk om te weten of een verzekering de beelden aanneemt als bewijs, die van ons doet dat bijvoorbeeld wel. Sommige andere niet.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 12:32

KimD schreef:
iirrssjjee schreef:

Dat klinkt al logischer. :Y)

Het is trouwens wel belangrijk om te weten of een verzekering de beelden aanneemt als bewijs, die van ons doet dat bijvoorbeeld wel. Sommige andere niet.

Bedankt voor de tip!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:24

vuurneon schreef:
iirrssjjee schreef:

Ha, nee.. want dat links knipperen is iets dat de bevolking zelf (deels) heeft verzonnen, maar dit is zeker geen wettelijke verkeersregel :D Dat is knipperen bij voorsorteren naar links voor oprijden rotonde en een kwart voor je de rotonde wil verlaten naar rechts knipperen. En ik denk dat bij het voorsorteren het naar links knipperen er voor heeft gezorgd dat mensen het bij een 'simpele' rotonde en driekwart nemen het ook doen. Een rotonde is eigenlijk niet meer dan de weg rechtdoor, dus enkel bij het afslaan (naar rechts) doe je tijdig je knippertje aan.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 13:28

Sammie schreef:
vuurneon schreef:
Ha, nee.. want dat links knipperen is iets dat de bevolking zelf (deels) heeft verzonnen, maar dit is zeker geen wettelijke verkeersregel :D Dat is knipperen bij voorsorteren naar links voor oprijden rotonde en een kwart voor je de rotonde wil verlaten naar rechts knipperen. En ik denk dat bij het voorsorteren het naar links knipperen er voor heeft gezorgd dat mensen het bij een 'simpele' rotonde en driekwart nemen het ook doen. Een rotonde is eigenlijk niet meer dan de weg rechtdoor, dus enkel bij het afslaan (naar rechts) doe je tijdig je knippertje aan.

Ik bedoelde ook dat hij zijn knippertje naar rechts aan had (ik maakte een typfoutje haha). En ik rijd dan de rotonde op, waardoor hij vol in de remmen moet.

Shephard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:36

Ik heb sinds afgelopen september mijn rijbewijs en volgens mijn instructrice moest ik wel degelijk mijn linker knipperlicht aanzetten als ik op een rotonde naar links wil... Alleen als ik naar links wil!
En dan inderdaad op tijd naar rechts aan zetten.

Nou geloof ik natuurlijk mijn instructrice, maar het zou best kunnen dat het officieel anders gaat hoor haha

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:40

Mij hoor je niet klagen hoor als iemand het doet, vind het zelf ook wel fijn. Je moet Koos Spee er eens over horen :')