Zadelkruk, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Zadelkruk, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 15:10

Heyhoi bokkers,

Ik merk dat ik de laatste tijd snel last krijg van mijn rug op mijn huidige bureaustoel, daarom dacht ik aan een zadelkruk, aangezien ik tijdens het rijden geen last heb van mijn rug.

Wie kan mij vertellen welke krukken dan een goede keuze zijn en waar ik op moet letten?

rien10

Re: Zadelkruk, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:14

Ik denk dat je ook bij een kapperszaak kan informeren, volgens mij gebruiken zij ze veel.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:18

Ik heb ook een zadelkruk, gekochtom ddezelfde reden als jou. Maar bij mij maakt het eigenlijk geen verschil, het zit wel heel fijn maar de rugpijn is er toch...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:18

Dierenartsen hebben ook vaak van deze krukken.

Vind ze vaak wel fijn zitten. Maar die van ons is een tikkie scheef...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 15:42

Ik heb ook al eens zo'n balans bal geprobeerd, maar daar bleef ik even belabberd op zitten haha.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:44

Bij ons op het werk worden ze veelvuldig gebruikt (dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking)
er zit wel verschil in hardheid (de zachte vind ik minder prettig doordat je uit balans komt en zelf meer je evenwicht moet bewaren - en daar heb ik problemen mee)en de vorm (bredere zit) ook kunnen sommige krukken niet laag genoeg en je hebt ook nog krukken met een steuntje in de rug, zit je echt rechtop.
Je benen moeten eigenlijk afhangen, tenen op de grond voor een goede zit, maar is aan tafel te hoog.

Fysio kan je vast hierbij helpen (testen van verschillende modellen) en misschien ook voor je aanvragen.

Succes!

Groet Karin.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 15:48

Dankjewel voor je reactie! Ik had inderdaad gezien dat er verschillende modellen zijn, vandaar ook mijn vraag.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:59

Ik heb in mijn schoonheidssalon ook een zadelkruk. Voor mij zelf vond ik het fijn om ook een rugleuning erbij te hebben. Helaas wel stukken duurder.

Voor mij is het ook niet de uitkomst omdat ik moeite heb om breed te zitten net zoals met rijden waardoor ik meestal na een tijdje er gedraaid op ga zitten.

Ik zou vooral testen, erop letten dat je goed bij de grond kan en bij groothandels voor kappers/salons gaan kijken en zelf testen. Er zit ook verschil in de breedte en grootte in de zit.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:07

Hi!

Ik ben ook vanwege rugpijn gaan zoeken naar een zadelkruk voor aan mijn werktafel/tekentafel. Ik heb eigenlijk zelden rugpijn, maar merkte dat ik aan deze tafel last kreeg van mijn rug door een holle onderrug. Ik heb uiteindelijk deze zadelkruk aangeschaft: http://www.bureaustoelexpert.nl/buro_nl/zadelkruk

Heb hem nu een aantal maanden en ik ben er super blij mee! Voorheen stopte ik maar gewoon na een paar uur met tekenen vanwege de pijn, nu kan ik lekker werken! Ik vind hem ook lekker zitten, zacht en ik zit wonderbaarlijk netjes rechtop. Je kunt hem bij de winkel geloof ik ook 14 dagen proberen, bevalt het niet kan je hem retourneren.

Kan deze zadelkruk dus zeker aanraden :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:10

Wat voor werk doe je en hoe lang ga je op die kruk zitten? Zitten zonder rugleuning is echt slecht voor je rug als je er hele werkdagen op gaat maken...
Dan beter investeren in een goede bureaustoel met goede rugleuning en onderrugondersteuning. En verder natuurlijk je bureau en computer goed laten instellen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:42

Verootjoo, het is gewoon voor thuis, als ik bijvoorbeeld even achter m'n laptop zit of volgend jaar intensief zal gaan studeren (nu tussenjaar).

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:13

MorganeR schreef:
Heyhoi bokkers,

Ik merk dat ik de laatste tijd snel last krijg van mijn rug op mijn huidige bureaustoel, daarom dacht ik aan een zadelkruk, aangezien ik tijdens het rijden geen last heb van mijn rug.

Wie kan mij vertellen welke krukken dan een goede keuze zijn en waar ik op moet letten?

Het is dus voor thuis? Hier vind je ook meer info:

https://www.bureaustoel.nl/bureaustoel-instellen

Heb je trouwens een in hoogte verstelbaar bureau? Als dat niet zo is, moet je wellicht een voetenplankje gebruiken (heb ik ook al jaren).

I.p.v. een kruk kun je ook een fitnessbal gebruiken. Train je tevens je rompspieren mee.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 18:18

Zie eerdere bericht. Zo'n bal heb ik al geprobeerd en zat ik nog als een aardappelzak.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 11:40

Even het topic omhoog gooien, ik heb namelijk een ontzettend nuttige pb gekregen van een bokker en wil de andere bokkers deze informatie niet onthouden, mochten ze in hetzelfde schuitje zitten.

Citaat:
Beste Morgane,

Via deze weg stuur ik je maar even een berichtje, want als nieuw lid van Bokt heb ik blijkbaar niet genoeg rechten om een reactie te plaatsen op het forum, waar je kort geleden in maart een onderwerp hebt gestart over zadelkrukken:
[HTT] Zadelkruk, ervaringen?
Ik wilde je graag een tip geven, omdat wat jij ervaart tijdens het paardrijden precies is wat bekend staat als de gezonde zithouding, rechtop, waarbij je bekken en rug worden ontlast. Zoals je zelf waarschijnlijk al wist, omdat je al begon over zadelkrukken, bevelen therapeuten mensen met (beginnende) rugklachten aan om voor hun dagelijkse zithouding gebruik te maken van de op de 'paardrijzithouding' gebaseerde 'ponyseats', dit zijn zadelkrukken die in vergelijkbare vorm als het zadel op je paard, vorm zijn gegeven. Dat is dan ook gelijk de eerste tip die ik je kan geven: Let op de term 'ponyseat'. Zo één moet je hebben om net zo te zitten als op een paard (hij hinnikt alleen nog niet).

Meer informatie met 8 foto's en link vind je hier:
http://bokt.nl/markt/ad/402383/zadelkru ... als-ruiter

Ik hoop je hiermee te kunnen helpen. Zelf had ik niet de vereiste 25 te plaatsen reacties op andere forums, om op jouw forum te kunnen reageren, maar mocht jij denken hier wat aan te hebben, of weet je anderen die in een vergelijkbare situatie als jij zitten, dan zeg het gerust voort!

Ik moest even naar je profiel om je een berichtje te sturen, maar daar kwam ik langs een aantal hele fraaie foto's. Toch prachtig dat glooiende landschap van Limburg, ik denk voor elke paardrijder.

Bovenstaande link geeft eigenlijk al alle info wat betreft hoogte, zithouding, dus waar je op moet letten. Uiteraard help ik van harte mochten er vragen zijn.

Groeten,

Leine