Laptop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:30

Hoop dat iemand me advies kan geven voor een nieuwe laptop.
Ben al een tijdje aan het rondkijken, maar vind het erg moeilijk.
Ben sinds kort ook met fotografie bezig en van mijn huidige 'oude' laptop is het beeld gewoon te slecht. Zat eerst te denken om extern scherm bij te kopen, maar omdat laptop toch al jaar of 7 oud is, lijkt het me beter om een nieuwe aan te schaffen.

Heb zitten kijken voor een Asus 15inch met IPS paneel en fullHD, dan ben je rond de €1100 kwijt.
Vind ik best wel veel geld en is ie het waard qua beeld?

Of ga voor 13inch laptop + externe monitor, dan kom ik ongeveer op hetzelfde bedrag.

Of ga ik voor Macbook, ben ik ook wel heel benieuwd naar, heb ik nog nooit eerder gehad.
Maar voor Mackbook ben je zo €1500 kwijt en dan heb je 13inch.
Kan je hier makkelijke foto's mee bewerken?
En is het beeld beter dan de 'normale' laptops.

Graag jullie advies!
Bedankt alvast

Bagheera_206

Re: Laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:32

Zit je perse vast aan een laptop? Voor 1000 euro heb je bijvoorbeeld een vaste PC met keurige specs waar je de komende jaren prima foto's mee kunt nabewerken.

Ik ben zelf nu aan het sparen voor een laptopje voor erbij. Ik heb nu echt alleen en vaste PC.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:45

Ja mijn voorkeur heeft toch wel een laptop.
Neem hem namelijk ook nog wel eens mee naar beneden of op locatie.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:46

Wij hebben hier thuis 2 laptops. Een McBook Pro en een Alienware.
Beide met een crystalclear scherm. Echt glashelder en scherp. De Mcbook pro is 15" en kan erg lang met zijn batterij, maar faalt ten opzichte van de Alienware als het om zwaar grafisch werk gaat. Ik zeg niet dat de mcbook pro daar niet goed in is, maar ik vergelijk hem nu gewoon met de Alienware. De Alienware is gewoon echt een werkpaard, het is dan ook een gamelaptop. Gemaakt voor gamers, zoals ik :P De Alienware is wel weer erg lomp en onbenullig en neem je niet graag op schoot. Dat ding weegt 8 kilo. Maar ondanks dat hij al 4 jaar oud is, heeft hij nog steeds keurig hoge specificaties! En een super strak, helder en kleur echt scherm, wat ontzettend fijn is om naar te kijken!
Een Alienware is wel erg duur. Ligt er aan wat voor type je kiest en welke extra's etc. Maar het type wat ik hier heb staan was nieuw rond de 2100 euro (Ik heb hem 2ehands). Maar geloof me, echt wel waar voor je geld. Al denk ik dat je het ook wel goedkoper kan krijgen, want je betaald ook voor de naam en alle lampjes die erop en eraan zitten ;) (disco laptop)

De mcbook pro is weer véél makkelijker op schoot te nemen en heeft gewoon een lange batterij levensduur. En qua helderheid/kleuren en kwaliteit van scherm zijn ze hetzelfde. Glashelder, scherp en mooie kleuren. (Ik vergelijk dus steeds alleen tussen mijn eigen twee apparaten).
Zo hebben ze beide hun voor en nadelen.

Als je inderdaad niet vast zit aan een laptop kan je ook een desktop nemen zoals Bagheera zegt. Ik typ dit bericht nu ook via desktop met een crystal clear extern scherm 23". Ideaal voor grafisch werk :D

Bezuinig in ieder geval niet op een goede laptop. M'n ouders hebben onlangs een nieuwe laptop gekocht en wat een prut scherm zit daar in! Echt gewoon niet fijn om naar te kijken. (Maarja ben ook wel verwend met dat spul wat ikzelf gebruik). Maar toch...

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:52

Bedankt voor je vergelijking Chasey.
Ik ben geen gamer dus daar heb ik hem niet voor nodig.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:59

Ohhh dan hoef je daar niet naar te kijken, want dat is dan gewoon jammer van het geld. :D
Doe je wel eens video bewerking of ook niet? Want dan heb je niet zo'n werkpaard nodig. Dan gewoon een goede middenklasse laptop met nette specificaties en een 'crystal clear' scherm. Of hoe het heet :P Ze hebben daar een naam voor in ieder geval.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:06

Voor grafisch werk vind ik een macbook eigenlijk gewoon een must. Bij mijn opleiding grafisch vormgeven werd bijna alleen met macs gewerkt vanwege hun betrouwbaarheid en snelheid. En de macbooks zijn ook nog eens ideaal omdat ze zo licht zijn en de batterij zo lang mee gaat.
Eat chasey zegt: niet bezuinigen op een laptop :) een goede laptop gaat met gemak 10 jaar mee. En het is gewoon ontzettend irritant als je steeds moet wachten omdat het ding te langzaam is of vasthangt, of het scherm gewoon niet optimaal is.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:18

Ik wil ook niet buizingen hoor op laptop.
Maar wil wel waar voor mij geld.
Welke MacBook heb jij?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:29

Als je echt waar voor je geld wilt, dan kun je (naar mijn idee) het beste voor een Macbook gaan. Inderdaad betrouwbaar. Fijn om mee te nemen, lekker licht, en een goed scherm, zoals je wilt!! En gaan doorgaans lang mee :)

De vraag is vast voor annemiek bedoelt, maar wij hebben nu Macbook pro 15". Voorheen een Macbook pro 17". Kweet niet wat fijner was, grootte had allebei zo voor en nadelen.
Die 17" hebben we ingeruild voor een 15", omdat manlief een 15" makkelijker mee kon nemen met werk. Maarja... mannen he :P Zijn piepers :P Ik vond het wel jammer dat die 17" weg ging...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:32

En als je geen macbook gewend bent qua software en besturing, daar wen je zo aan hoor :) Het is allemaal net even iets anders, maar in grote lijnen wel het zelfde als een windows besturing.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 12:10

Als ik voor een MacBook 15inch ga, ga je dik boven de €2000 uit.
Dit vind ik voor hobby wel echt te veel worden.

En 13inch lijkt me toch weer wat lastig voor foto's bewerken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:47

Ik heb zelf een iMac, maar een macbook staat nog steeds hoog op mijn verlanglijst!
Ik zit zelf ook nog erg te twijfelen welke ik dan zou nemen.. De nieuwe 12" air, die lekker licht en makkelijk mee te nemen is, omdat ik thuis toch nog de 27" iMac heb voor het echte zware werk.. Of toch de 15" Macbook Pro... Eventueel tweedehands.
Op een kleinere Macbook kun je natuurlijk ook een los scherm aansluiten zodat je toch op groot scherm thuis kan werken, en toch het gemak hebt van de kleine, lichte laptop die gemakkelijk mee te nemen is.
Persoonlijk vind ik 12" nog net te doen voor simpele bewerkingen. Contrast en belichting aanpassen, wat vlekjes wegwerken, dat soort dingen.. Prima te doen! Ik doe dat zelfs op mijn oude, 10" netbook met GimP.
Het grote voordeel van mijn 27" scherm vind ik dat je twee vensters naast elkaar kan openen. Voor fotobewerking heb je dat bijna niet nodig.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 14:26

Kan je op een macbook ook een ander merk monitor aansluiten?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:41

Op onze macbook pro niet... -O- -O- Maar weet niet of dat op anderen wel kan. Heeft geen monitor uitgang ook niet voor hdmi. Maar weet niet of dat type gebonden is. Heb wel eens horen zeggen dat Apple niet graag mee werkt met andere merken etc en alles een beetje voor zichzelf wil houden. Of het ook echt zo is weet ik niet.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 14:43

Heb beetje zitten kijken, maar vind een MacBook wel erg duur worden voor hobbygebruik :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:47

Er zijn vast goede, goedkopere alternatieven hoor! :D Ik zou zeggen, ga gewoon eens wat laptops bekijken in een winkel. En kijk naar de beeldkwaliteit, want dat is voor fotobewerking gewoon heel belangrijk!
Die laptop wat mij pa en ma hebben heeft best goede specificaties hoor, maar dat beeld is echt om te huilen, echt gewoon zonde dat ze daar zo'n brak scherm ingestopt hebben...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:55

Chasey schreef:
Op onze macbook pro niet... -O- -O- Maar weet niet of dat op anderen wel kan. Heeft geen monitor uitgang ook niet voor hdmi. Maar weet niet of dat type gebonden is. Heb wel eens horen zeggen dat Apple niet graag mee werkt met andere merken etc en alles een beetje voor zichzelf wil houden. Of het ook echt zo is weet ik niet.

Elke macbook heeft een uitgangspoort, maar wel verschillende formaten waardoor je bij sommige modellen een kabeltje nodig hebt. Volgens mij had je vroeger de display poort, later had je thunderbolt. De kabeltjes van apple zijn redelijk prijzig, maar via ebay krijg je ze bijna voor niks :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:56

hagelkruis schreef:
Heb beetje zitten kijken, maar vind een MacBook wel erg duur worden voor hobbygebruik :o

En een tweedehandse?
Bijvoorbeeld van leapp, daar krijg je er zelfs garantie op :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:57

Dat vind ik een beetje het nadeel van Apple, je hebt vaak extra kabeltjes nodig om hardware met elkaar te laten werken. Maar ik denk dat wij ook een uitgeklede versie macbook pro hebben. Zit alleen 2x usb aan. := :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:06

2x usb is wel weinig ja. Is dat dan zo'n oude macbook?

De extra kabeltjes vind ik persoonlijk geen probleem. Als je iets aansluit moet je sowieso al met kabeltjes goochelen. Dat extra stekkertje of kabeltje maakt dan ook niet meer uit. En al die poorten gaan toch weer ten koste van het gewicht en vangen weer een hoop stof terwijl je veel toch niet gebruikt. Enige wat ik wel erg handig vind is een SD slot, dat hebben de nieuwste ook niet meer dacht ik.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 16:41

Ja ik doen, loopt van de week even bij MediaMarkt binnen.
Daar hebben ze altijd hoop staan, kan ik vergelijken.

Chasey schreef:
Er zijn vast goede, goedkopere alternatieven hoor! :D Ik zou zeggen, ga gewoon eens wat laptops bekijken in een winkel. En kijk naar de beeldkwaliteit, want dat is voor fotobewerking gewoon heel belangrijk!
Die laptop wat mij pa en ma hebben heeft best goede specificaties hoor, maar dat beeld is echt om te huilen, echt gewoon zonde dat ze daar zo'n brak scherm ingestopt hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:49

Ik heb een 13" macbook pro en wil niet anders meer. Had hiervoor een 15". En daarvoor ook een 15" (maar die is van mezelf uit 2008 en die doet het nog :D :D , die andere twee waren van mn werk :D )

In de nieuwe macbooks kan je ook gewoon een HDMI kabel pluggen. Ik kan zonder verloopstukjes iig HDMI en Thunderbolt (mini display) aansluiten.

Ik ben Interface Designer en ik vind 13" groot genoeg. Heb er op kantoor een extern scherm bij.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:56

Ik volg even ik heb een goede laptop nodig voor als ik ga studeren :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:38

FK-> HTT.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 21:52

iemand ervaring met een laptop voor oa fotografie buiten een mac?