Meedenktopic: het inrichten van een nieuwe tuin....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Meedenktopic: het inrichten van een nieuwe tuin....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 16:55

In juli kreeg ik de sleutels ( *\o/* ), in augustus ben ik verhuisd ( *\o/* *\o/* ), in januari vierde ik mijn housewarming ( *\%/* ), dus het is nu tijd voor de volgende stap: de tuin!

Voor mijn voortuin heb ik zelf al een leuk ontwerp gemaakt, met een gebogen, verhoogde plantenbak, een mooie boom, 2 kleine boompjes, allerhande planten en zelfs een kleine moestuin. De achtertuin vind ik echter stukken lastiger! Het is een oppervlakte van bijna 60m2, met meerdere rare hoeken erin doordat ik een schuur en een opslag van de buren in de tuin heb staan. Ook heb ik 2 buitendeuren in mijn huis, een schuurdeur én een deur in de poort om rekening mee te houden.

Ik heb al tijden op pinterest en google rond zitten kijken en van alles en nog wat opgeslagen. Maar als ik dan ga zitten om te tekenen, dan kom ik uit op alles in rechte lijnen en rechte hokjes en dat vind k wel erg fantasieloos. Ik wil een tuin die uitstraalt dat ik jong en een beetje gek ben, niet iets wat k ook zou kunnen kunnen als k 80 en saai zou zijn.

Wie oh wie heeft er goede tips voor mij?

Update: hier een plattegrondje van de tuin. De schaal is 1:100, dus de tuin is 12 meter diep.
De deur in de schutting achterin (dus de deur rechtsbovenin) kan verplaatst worden, naar tegen de schuurdeur aan, of in het midden)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 22-02-16 17:39, in het totaal 4 keer bewerkt

Paisano

Re: Het inrichten van een nieuwe tuin....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:56

LZP -> HTT

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:00

Ik ben stiekem heel nieuwsgierig naar de vorm. Dus gewoon een tekeningetje van de omtrek zegmaar( snappie? ) en evt wat er nu in staat. En dan is het belangrijk om te weten wat je zelf verwacht van een tuin, veeeel tuin en planten, of juist veel bestrating en plantenbakken. Vijvertje? Dat soort dingen.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:00

Vjestagirl schreef:
Paisano schreef:
LZP -> HTT

Oh sorry! Ik had m juist hier gezet omdat de omschrijving van HTT zegt dat het over technische dingen gaat. My bad

Techniek is maar één van de twee T's uit HTT. :)) Maar dat maakt niet uit hoor, gebeurt iedereen wel eens! :D

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:01

Ik kom hier even mee kijken, wonen al 2 jaar in dit huis, maar van de tuin aanpakken is nog niks gekomen... ben ook nogal inspiratieloos...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 17:20

Ik heb in de OP eventjes een klein plattegrondje neergezet, schaal is 1:100, dus tuin is 12 meter diep

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:21

Ik heb de tekening voor mijn huis gemaakt met de Sims :')
Kan je het gelijk van alle hoeken bekijken.

Uiteindelijk niet gedaan, en voor de goedkopere optie van de hovenier gegaan :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 17:24

kiwiwitje schreef:
Ik ben stiekem heel nieuwsgierig naar de vorm. Dus gewoon een tekeningetje van de omtrek zegmaar( snappie? ) en evt wat er nu in staat. En dan is het belangrijk om te weten wat je zelf verwacht van een tuin, veeeel tuin en planten, of juist veel bestrating en plantenbakken. Vijvertje? Dat soort dingen.

Wat er nu in staat is simpel: tegels. Heel veel tegels. Ik heb er zelf al een aantal uitgewipt en wat plantjes in gezet, maar niets wat niet verplaatst kan worden.

Verder wil ik graag een vijver (hoe groter hoe beter, maar t moet wel n beetje realistisch blijven), een boom, planten die vlinders en vogels en insecten aantrekken, een terras om op te eten en een beetje gras om mijn tenen in te wiebelen. Ook een vuurplaats zou ik best wel tof vinden, maar ik kan natuurlijk altijd gewoon een vuurschaal op het terras zetten.
Verder móet ik een plek hebben om mijn 3 kilo's neer te zetten en is het héél erg handig als ik met een kliko bij de rechter deur in het huis kan komen, omdat dat het schoonmaken van t cavia hok vergemakkelijkt.
De tuin ligt op het oost-zuid-oosten.

Voor het gras had ik deze oplossing al gezien die ik héél gaaf vind:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 22-02-16 17:44, in het totaal 2 keer bewerkt

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:29

Wij zijn ook achtertuin aan het ontwerpen.

Maar ik ga een combinatie maken met rechthoekige verhoogde borders.
twee terrassen, een direct aan het huis, vervolgens in het midden een groot terras. zo is het nu ook.

Alleen dan ga ik hem scheiden doormiddel van 50 cm breed gravel pad. (vind vriend mooi)
Links dan twee borders. Achteraan en rechts heb ik nog 2 x 2 bomen met op de grond een vierkant buxusperkje. Dit blijft voorlopig zo.

Omdat wij ook nog een schuurtje met overkapping willen achteraan. Onze tuin is bijna 10 meter diep, bijna 12 meter breed.

Maar eerst in het voorjaar nieuwe schutting.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:51

Ik ben niet heel goed in op maat tekenen en misschien dat je de vijver iets naar achter wil in de tuin net wat je wilt.

Afbeelding

kiwiwitje

Re: Meedenktopic: het inrichten van een nieuwe tuin....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:05

Oeh dat grasding is wel heel gaaf!Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is onze tuin. Links een vijver. Midden terras en grote plantenbak , rechts een terrasje was eerst een zitkuil. Vijver is met beekloopje en waterval

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:08

Update:
Vandaag meer dan 200 stoeptegels verplaatst (en nog 5 andere soorten tegels), en de parkeerplaats begint er nu uit te zien als een sahara...
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:39

Even geflanst met Paintbrush...

Afbeelding

Bruin naast de rechter huisdeur is zo'n kast voor de kliko's. Grijs is betegeld; bij het huis kun je dan een terras maken en bijv. planten in potten kwijt. Rondom de vijver plek voor planten en een strookje gras (zodat er wel licht bij de vijver komt). Lichtgroen is zo'n leuke grasverhoging (echt, wie dat bedacht heeft _/-\o_ )
Rechts langs de muur zou ik ook nog een strook tegelvrij houden en daar klimplanten laten groeien (ik zou kiezen voor frambozen, bramen, Japanse wijnbes; allemaal eetbaar). Qua planten zou ik op zoek gaan naar bij-vriendelijke planten.

Edit: ik ben een boom vergeten 8)7 Tussen de schuurdeur en het grasbed zou ik dan doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:42

Oeh, dit vind k wel heel erg leuk plan! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:14