Vergunningen/ bestemming wonen/agrarisch paarden houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Vergunningen/ bestemming wonen/agrarisch paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 13:58

Dag,

Ik heb advies nodig en hoop dat er iemand is die het al heeft mee gemaakt of er verstand van heeft.

Wij hebben onlangs een huis bezocht met iets meer als 1 ha grond waarop een klein deel bestemming 'wonen' op zit en rest (dus ongeveer 1 ha) 'agrarisch' grasland en boomgaard.
Ik wil (als koop door gaat) hierop een vlak van 40 bij 30 meter realiseren met als bestemming 'paddock/bak' met omheining van hek of haag/ gedraineerd en een stukje verhard voor maximaal 4 paarden (dus hobbymatig).
Het is de bedoeling dat ik eerst naar de gemeente ga om te vragen wat mag wel wat mag niet. Ik heb het bestemmingsplan van het buitengebied gelezen, maar hierin hebben zij het over 'agrarisch' icm een bedrijf en hier gaat het om een perceel wonen/agrarisch.

Zonder mijn eigen glazen in te gooien 'Waar moet ik mee aankomen bij de gemeente?'
Ik weet namelijk dat als je al niet de juiste taal spreekt je het mogelijk niet eens gaat worden en ik zou graag willen dat er (zoveel mogelijk) legaal komt te liggen. Hoe denken jullie dat ik meer kans maak op realisatie? hoger inzetten of?? en misschien dat er iemand is die contact heeft gezocht met iemand binnen de gemeente of?? ik hoor het graag.
Het gaat om de gemeente Wijk bij Duurstede (utrecht).

alvast bedankt voor de moeite! Ik ben erg nieuwsgierig naar eigen ervaringen.
Het zou ook zonde zijn dat we heel veel geld neertellen voor een duur huis en onze dromen niet waar kan maken.

hoogendroog

Re: Vergunningen/ bestemming wonen/agrarisch paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:11

Tot 4 paarden is bij de meeste gemeenten (zo niet alle) hobbymatig. Dat zal dus geen problemen geven.
Wanneer je de grond gaat bewerken, als in keren om het witte zand boven te krijgen, draineren of wanneer je grond/zand op laat brengen (lees een complete toplaag tbv een rijbak), zul je hiervoor toestemming aan de gemeente moeten vragen. Het plaatsen van een bijv. een houten hek om de bak mag in veel gemeenten ook niet zonder toestemming.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:21

Dat begrijp ik. Ik weet dat je voor een hek e.d. een omgevingsvergunning moet aanvragen. Alleen de ene gemeente valt over het woord rijbak/paardenbak al en als je het een paddock noemt is het ineens geen probleem. Verder gaat mijn vraag meer om hoe om te gaan met de bestemmingen van het perceel waardoor ik meer kans heb dat het plan ook wordt goed gekeurd??
grond moet gedraineerd worden (is kleigrond) en heb ook gelezen dat je bij waterschap dan een vergunning moet aanvragen omdat je hemelwater naar de sloot verhuist.
Maar ja hoe om te gaan met bestemming agrarisch en het willen hebben van een zandbak??

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:23

Het aanleggen van een rijbak is in de meeste gevallen vergunningsplichtig, onafhankelijk binnen welke bestemming je zit. Vaak wordt het zelfs gezien als een bouwwerk (omgevingsvergunning voor bouwen) in plaats van grondwerk (omgevingsvergunning voor aanleggen werkzaamheden).
Of je wel of niet mag bouwen is afhankelijk van hoe graag de gemeente mee wil werken aan jouw plan. Sommigen zijn heel streng en verbieden alle particuliere bouwactiviteiten op agrarisch gebied (omdat het officieel inderdaad bij een agrarisch bedrijf moet horen). Sommigen vinden het prima dat er gebouwd wordt zolang je aangeeft dat het inderdaad particulier bedoeld is. Andere gemeenten gaan er een beetje tussenin zitten en zeggen dat er normaal echt niet particulier gebouwd mag worden, maar dat het particulier houden van paarden toch wel voldoende raakvlakken heeft met agrarisch om toe te staan.
Zoals hoogendroog al zegt is het houden van minder dan 5 aarden in de meeste gemeentes hobbymatig, dus daar zou je je niet druk over hoeven maken.

PS
Als je toestemming moet hebben van het waterschap staat dat in het bestemmingsplan. Dan zit er een extra laagje (bijbehorende bestemming of aanduiding) op je perceel met de titel watervoerend rivierbed of iets dergelijks.

Dus, onder de streep. Gemeente bellen en vragen voor een afspraak aan het omgevingsloket/bouwbalie. :+

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:36

Ga ik zeker doen zodra ik alle tips en truucs heb ontvangen ;) wil met een goed verhaal komen

Weet iemand wat voordeliger is: hobbymatig icm agrarisch of toch kiezen voor bv 'fokkerij' icm agrarisch? of maakt dit helemaal niets uit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:41

Als het huis woonbestemming heeft, mag je er geen bedrijf (meer) beginnen. Dat de grond agrarisch is, is om te voorkomen dat het als bouwgrond verkocht wordt. In feite kun je met de combi niets, want een bouwvergunning voor stallen zal zich beperken tot 100 m2 (vroeger 60m2).

Nou is een gemeente ook niet gek, die snapt heel goed dat dit soort objecten bij uitstek voor hobbymatig te houden vee (incl paarden) aantrekkelijk is. Willen ze het buitengebied een beetje 'netjes' houden zullen ze dus over het algemeen wel meewerken, als je geen gekke dingen wilt.

Paddock (bak) afzetten met schriklint is verder een goede manier om geen bouwvergunning voor een hek te hoeven aanvragen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 22-02-16 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:42

Fokkerij zou ik zeker niet doen, want je mag op je woonbestemming geen bedrijf hebben. Dan kom je weer in een hele andere procedure terecht waar je denk ik niet in wil zitten. En het is uiteindelijk toch bedoeld als hobbymatig houden van paarden, toch?

Wat Ibbel zegt ^^. :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:46

klopt dat het hobbymatig is.

Ik wil het inderdaad alles heel netjes doen. Linten daar en tegen vind ik heel slordig staat vandaar dat ik dan wil kiezen voor natuurlijke omheining of in ieder geval nette omheining.

ibbel: stallen bouwen tot 100 m2 is dit boven op de al bestaande gebouwen zoals een schuur of garage?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:52

Nee, dat het is totale oppervlakte aan bijgebouwen dat is toegestaan.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:56

ok dat is helaas niet veel. zal eens kijken of het hier ook 100m2 of meer/minder want dan houd ik te weinig over om stallen te bouwen die zullen dan in de garages moeten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:30

ED -> HTT

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:49

Kan je het geen andere benaming geven van zoiets als paardenverblijf of uitloop ipv bak. Vaak zit ook het verschil in de type omheining, is deze permanent of semi permanent.
Ik weet dat iemand een gedeelte van zijn logo in zijn tuin heeft staan, gemeente was van mening dat het om reclame ging, hij bleef volhouden dat het om een ornament ging, gemeente had geen poot meer om op te staan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:50

Wij hebben dat hier ook. Wel alles met lint gedaan en dan heb je ook geen problemen. Voor hekken heb je inderdaad wel vergunningen nodig. Maar als je begint met lint en het daarna rustig aan ombouwt, zijn er maar weinig gemeenten die komen controleren. Helemaal niet als je het achter het huis doet, ipv bijv aan de weg kant. Je mag je erf wel altijd omheinen. Dus om de hele oppervlakte heen. Als de woonbestemming aan de wegkant ligt, kun je daar een schutting oid neerzetten. Ben je meteen van pottenkijkers af. De soep wordt meestal niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:50

meggiemeg schreef:
Kan je het geen andere benaming geven van zoiets als paardenverblijf of uitloop ipv bak. Vaak zit ook het verschil in de type omheining, is deze permanent of semi permanent.
Ik weet dat iemand een gedeelte van zijn logo in zijn tuin heeft staan, gemeente was van mening dat het om reclame ging, hij bleef volhouden dat het om een ornament ging, gemeente had geen poot meer om op te staan.

Haha! Heel creatief!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:03

Sommige gemeenten juichen natuurlijke groenwallen toe en geven zelfs jonge boompjes weg om die aan te leggen c.q. geven subsidie voor de aanleg. hierachter kun je dan een simpel hekwerk maken.
Het woord paddock geeft minder weerstand als 'rijbak' en wordt dus eerder goedgekeurd.

Denk ook aan de afvoer van mest en de aanvoer van hooi met groot materieel; de bochten moeten ruim bemeten zijn en hekken toegankelijk voor grote tractors etc.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 17:12

Ja ik weet dat als je langzaam opbouwt er veel gedoogd wordt, maar ik heb niet zo'n zin om zoveel geld voor het huis neer te leggen en er dan ineens iemand op de stoep staat en zegt 'haal er maar uit' dan ga ik huilen. En ik moet eerlijk zeggen dat als ik het gekocht heb ik gelijk start met aanleg, dus dat valt dan bij iedereen op ;)
en zijn alle boompjes en hegjes nog niet zo hoog dat niemand iets ziet haha
Uitloop is wel een mooie benaming idd

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:41

Wij mogen maar 80m2 aan bijgebouwen helaas. Dus geen garage voor mijn man :p. Wij zitten wel binnen de bebouwde kom, verder hetzelfde als bij jullie. Draineren kan bij ons zonder vergunning maar voor een rijbak moet je die wel hebben. Vaak mag je geen heg planten in agrarisch gebied (dacht ik?) anders zou ik dat ook wel willen. Het liefst maak ik ook een poel en een heuvel en hoog ik de grond op, denk alleen niet dat het mag.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:00

Ik heb inmiddels drie keer een " gewoon" perceel omgebouwd tot paardenperceel. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit ergens vergunning voor aangevraagd. In Drenthe had ik een 20/60 bak, er is nooit iemand om geweest. Maar idd ook Achter het huis.
Bij mijn huidige woning ( NH ) moest ik trouw beloven niet te exploiteren. Dat doe ik ook niet.
Als je buiten de bebouwde kom zit mag een hoop hoor.
Ze kwamen wel controleren of ik een juiste mestplaats had.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:21

Ten eerste zou ik er rekening mee houden dat de agrarische bestemming problemen op kan leveren bij de financiering. Tegenwoordig zijn de financiers erg streng en willen ze geen hypotheek geven op een agrarische bestemming aan een particulier (ook al heeft het huis een woonbestemming). Ze zijn er wel die het doen maar het is ff zoeken.

Een bestemming paddock kent het bestemmingsplan niet. Wat jij wilt is een vergunning voor een paddock en dat is wat anders. Of een vergunning moet aanvragen voor je paddock/bak ligt aan hetgeen je wilt realiseren (wel/geen lichtmasten, omheining, ect) en in het gebied waar je zit. Als je in een gebied zit met een bepaalde status (cultuur-historisch landschap ofzo) doet de gemeente ook moeilijker en verder wil de interpretatie en het beleid per gemeente verschillen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:33

Pas op in wijk bij Duurstede! Gemeente is daar zeer streng op hobbymatige paardenhouders. Enkele jaren geleden moesten daar onder dwang zelfs alle rijbakken en paddocks die zonder vergunning lagen terug gebracht worden naar grasland. Ik had toen net 3 dorpen verderop een huis gekocht en heb toen overal vergunningen voor aangevraagd. Voor de bak toen nog een bouwvergunning vanwege de drainage maar daar bestaat tegenwoordig een aparte vergunning voor. Als je op de site van de gemeente googeld in combinatie met rijbak kom je hem wel tegen en dat is ook de benaming die je moet gebruiken. Let verder even goed op hoe de agrarische grond genoemd wordt. Als het gewoon agrarisch is is er meestal niet zoveel aan de hand, bij mij is het tegenwoordig agrarisch met historisch argeologisch reliëf. Geen idee wat het betekend maar het komt erop neer dat niks mag. Lees ook even de richtlijnen mbt schuttingen door voor je alles dichtbouwd. Schuttingen en hoge heggen alsmede hekwerken hoger dan 50 cm zijn bij mij pas toegestaan vanaf de gevellijn dus niet om het hele perceel.
Verder is het wel heel leuk wonen in deze omgeving! Als me nog iets te binnen schiet hoor je het wel.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:37

Monmaster schreef:
Ik heb inmiddels drie keer een " gewoon" perceel omgebouwd tot paardenperceel. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit ergens vergunning voor aangevraagd. In Drenthe had ik een 20/60 bak, er is nooit iemand om geweest. Maar idd ook Achter het huis.
Bij mijn huidige woning ( NH ) moest ik trouw beloven niet te exploiteren. Dat doe ik ook niet.
Als je buiten de bebouwde kom zit mag een hoop hoor.
Ze kwamen wel controleren of ik een juiste mestplaats had.

Ik denk dat ze in Drenthe wel makkelijker zijn dan Utrecht (maar kan mij verissen)
Heb je in NH controle gehad dan?
Het is idd buiten bebouwde kom.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:39

Billy20 schreef:
Ten eerste zou ik er rekening mee houden dat de agrarische bestemming problemen op kan leveren bij de financiering. Tegenwoordig zijn de financiers erg streng en willen ze geen hypotheek geven op een agrarische bestemming aan een particulier (ook al heeft het huis een woonbestemming). Ze zijn er wel die het doen maar het is ff zoeken.

Een bestemming paddock kent het bestemmingsplan niet. Wat jij wilt is een vergunning voor een paddock en dat is wat anders. Of een vergunning moet aanvragen voor je paddock/bak ligt aan hetgeen je wilt realiseren (wel/geen lichtmasten, omheining, ect) en in het gebied waar je zit. Als je in een gebied zit met een bepaalde status (cultuur-historisch landschap ofzo) doet de gemeente ook moeilijker en verder wil de interpretatie en het beleid per gemeente verschillen.

Klopt wat je zegt over financiering, geloof dat obvion niet zo moeilijk doet als gewone banken.
grond heeft bestemming archeologie 3, dus er mag gegraven worden tot 50 cm.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:43

Natalie36 schreef:
Pas op in wijk bij Duurstede! Gemeente is daar zeer streng op hobbymatige paardenhouders. Enkele jaren geleden moesten daar onder dwang zelfs alle rijbakken en paddocks die zonder vergunning lagen terug gebracht worden naar grasland. Ik had toen net 3 dorpen verderop een huis gekocht en heb toen overal vergunningen voor aangevraagd. Voor de bak toen nog een bouwvergunning vanwege de drainage maar daar bestaat tegenwoordig een aparte vergunning voor. Als je op de site van de gemeente googeld in combinatie met rijbak kom je hem wel tegen en dat is ook de benaming die je moet gebruiken. Let verder even goed op hoe de agrarische grond genoemd wordt. Als het gewoon agrarisch is is er meestal niet zoveel aan de hand, bij mij is het tegenwoordig agrarisch met historisch argeologisch reliëf. Geen idee wat het betekend maar het komt erop neer dat niks mag. Lees ook even de richtlijnen mbt schuttingen door voor je alles dichtbouwd. Schuttingen en hoge heggen alsmede hekwerken hoger dan 50 cm zijn bij mij pas toegestaan vanaf de gevellijn dus niet om het hele perceel.
Verder is het wel heel leuk wonen in deze omgeving! Als me nog iets te binnen schiet hoor je het wel.

ik heb je even pb gestuurd!

er zit geen dubbele bestemming op, gewoon agratisch gelukkig.hier mag je afscheiden van 1 meter neerzetten gelukig

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:09

Hier heette de paddock winterwei :D .

1m hoogte omheining is voor paarden te laag, ik wil zelfs voor mijn schapen zo meteen al minimaal 1.20m (maar ik wil een ras dat 1m/1.10m hoog kan springen).
Zeker bij klei en niet (diep) mogen graven is wegendoek + zand en opsluitrand (spoorbielzen oid) bovenop de huidige grond de simpelste manier. Water wil het laagste punt en loopt dus vanzelf er al van weg, wat je weer van alles met drainage en waterschap scheelt. Je hebt ook geen vermenging van grondsoorten waar men soms moeilijk over doet, maar zorg wel dat je er een schoon grond verklaring bij hebt. Zeker in een gemeente die moeilijk doet. Bruin lint werkt erg goed en valt mooi weg in het landschap. Wit eist vreselijk de aandacht op (zal zo'n gemeente ook niet leuk vinden) en groen zie je, vreemd als dat klinkt, beter dan bruin.

Ik zou gezien de reputatie van de gemeente de werkelijke koop laten afhangen van het rond krijgen van de vergunningen/ontheffingen, anders zit je met een stuk waar je nog niet kan wat je wil.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 23:15

tamary schreef:
Hier heette de paddock winterwei :D .

1m hoogte omheining is voor paarden te laag, ik wil zelfs voor mijn schapen zo meteen al minimaal 1.20m (maar ik wil een ras dat 1m/1.10m hoog kan springen).
Zeker bij klei en niet (diep) mogen graven is wegendoek + zand en opsluitrand (spoorbielzen oid) bovenop de huidige grond de simpelste manier. Water wil het laagste punt en loopt dus vanzelf er al van weg, wat je weer van alles met drainage en waterschap scheelt. Je hebt ook geen vermenging van grondsoorten waar men soms moeilijk over doet, maar zorg wel dat je er een schoon grond verklaring bij hebt. Zeker in een gemeente die moeilijk doet. Bruin lint werkt erg goed en valt mooi weg in het landschap. Wit eist vreselijk de aandacht op (zal zo'n gemeente ook niet leuk vinden) en groen zie je, vreemd als dat klinkt, beter dan bruin.

Ik zou gezien de reputatie van de gemeente de werkelijke koop laten afhangen van het rond krijgen van de vergunningen/ontheffingen, anders zit je met een stuk waar je nog niet kan wat je wil.

winterwei haha ook mooi benaming

1 meter is inderdaad laag, maar dat je vergunning moet hebben vanaf 1,5 meter dus dan kan ik kiezen voor 1.40 :D

alleen afgraven, wegendoek erop en daarop zand voldoende denk je? mischien iets laten aflopen? vind het wel trickie