Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
meggiemeg schreef:Kan je het geen andere benaming geven van zoiets als paardenverblijf of uitloop ipv bak. Vaak zit ook het verschil in de type omheining, is deze permanent of semi permanent.
Ik weet dat iemand een gedeelte van zijn logo in zijn tuin heeft staan, gemeente was van mening dat het om reclame ging, hij bleef volhouden dat het om een ornament ging, gemeente had geen poot meer om op te staan.
Monmaster schreef:Ik heb inmiddels drie keer een " gewoon" perceel omgebouwd tot paardenperceel. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit ergens vergunning voor aangevraagd. In Drenthe had ik een 20/60 bak, er is nooit iemand om geweest. Maar idd ook Achter het huis.
Bij mijn huidige woning ( NH ) moest ik trouw beloven niet te exploiteren. Dat doe ik ook niet.
Als je buiten de bebouwde kom zit mag een hoop hoor.
Ze kwamen wel controleren of ik een juiste mestplaats had.
Billy20 schreef:Ten eerste zou ik er rekening mee houden dat de agrarische bestemming problemen op kan leveren bij de financiering. Tegenwoordig zijn de financiers erg streng en willen ze geen hypotheek geven op een agrarische bestemming aan een particulier (ook al heeft het huis een woonbestemming). Ze zijn er wel die het doen maar het is ff zoeken.
Een bestemming paddock kent het bestemmingsplan niet. Wat jij wilt is een vergunning voor een paddock en dat is wat anders. Of een vergunning moet aanvragen voor je paddock/bak ligt aan hetgeen je wilt realiseren (wel/geen lichtmasten, omheining, ect) en in het gebied waar je zit. Als je in een gebied zit met een bepaalde status (cultuur-historisch landschap ofzo) doet de gemeente ook moeilijker en verder wil de interpretatie en het beleid per gemeente verschillen.
Natalie36 schreef:Pas op in wijk bij Duurstede! Gemeente is daar zeer streng op hobbymatige paardenhouders. Enkele jaren geleden moesten daar onder dwang zelfs alle rijbakken en paddocks die zonder vergunning lagen terug gebracht worden naar grasland. Ik had toen net 3 dorpen verderop een huis gekocht en heb toen overal vergunningen voor aangevraagd. Voor de bak toen nog een bouwvergunning vanwege de drainage maar daar bestaat tegenwoordig een aparte vergunning voor. Als je op de site van de gemeente googeld in combinatie met rijbak kom je hem wel tegen en dat is ook de benaming die je moet gebruiken. Let verder even goed op hoe de agrarische grond genoemd wordt. Als het gewoon agrarisch is is er meestal niet zoveel aan de hand, bij mij is het tegenwoordig agrarisch met historisch argeologisch reliëf. Geen idee wat het betekend maar het komt erop neer dat niks mag. Lees ook even de richtlijnen mbt schuttingen door voor je alles dichtbouwd. Schuttingen en hoge heggen alsmede hekwerken hoger dan 50 cm zijn bij mij pas toegestaan vanaf de gevellijn dus niet om het hele perceel.
Verder is het wel heel leuk wonen in deze omgeving! Als me nog iets te binnen schiet hoor je het wel.
tamary schreef:Hier heette de paddock winterwei.
1m hoogte omheining is voor paarden te laag, ik wil zelfs voor mijn schapen zo meteen al minimaal 1.20m (maar ik wil een ras dat 1m/1.10m hoog kan springen).
Zeker bij klei en niet (diep) mogen graven is wegendoek + zand en opsluitrand (spoorbielzen oid) bovenop de huidige grond de simpelste manier. Water wil het laagste punt en loopt dus vanzelf er al van weg, wat je weer van alles met drainage en waterschap scheelt. Je hebt ook geen vermenging van grondsoorten waar men soms moeilijk over doet, maar zorg wel dat je er een schoon grond verklaring bij hebt. Zeker in een gemeente die moeilijk doet. Bruin lint werkt erg goed en valt mooi weg in het landschap. Wit eist vreselijk de aandacht op (zal zo'n gemeente ook niet leuk vinden) en groen zie je, vreemd als dat klinkt, beter dan bruin.
Ik zou gezien de reputatie van de gemeente de werkelijke koop laten afhangen van het rond krijgen van de vergunningen/ontheffingen, anders zit je met een stuk waar je nog niet kan wat je wil.