(Bloeiende?) plant voor zeer donkere zolder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

(Bloeiende?) plant voor zeer donkere zolder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 12:43

Sinds een paar weken werk ik in een nieuw pand. Prachtig, heel fijn werken, maar er zijn maar een paar kleine raampjes, en dan ook nog op west en noord. Zo goed als geen daglicht dus. We hebben wel mooie daglichtlampen, dus voor het werk gaat het prima, maar de planten laten zich niet voor het lapje houden en gaan massaal dood. Y;(

Nou zoek ik wat moois voor op mijn bureau, liefst bloeiend, maar bestaan die...? Het mag ook niet te groot en te hoog, en plantje moet dus niet al te veel (=geen) licht nodig hebben. Ideeën?

tamary

Re: (Bloeiende?) plant voor zeer donkere zolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:49

Een goede nepplant is vermoed ik helaas de enige optie. Zonlicht is nodig voor opnemen voeding, dus permanent in het semi-donker gaat niet werken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:51

Iedere week nieuwe viooltjes kopen of een nep plant ben ik bang.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:53

Je zou een Rhapis Excelsa kunnen proberen, alleen die zijn wel wat groot voor op het bureau :Y) .

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:55

De enige bloeiende plant die ik kan verzinnen is de Spathiphyllum.
Mijn Dracaena doet het ook goed in een donker hoekje van het huis maar dat is een monster :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:59

Kun je geen plant voor de kleine raampjes zetten?
En anders inderdaad een nep-plant ben ik bang, of een niet-bloeiende plant waar je nep bloemen in steekt :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 13:33

Hmmm daar was ik al bang voor... We hebben een ficus gehad, maar met een week begon die al uit te vallen en bruin te worden. Ik heb van mijn man een mini-orchideetje gekregen, en heb hem maar niet gezegd dat ik een sombere toekomst voorzie voor het plantje...

8nnemiek: voor het raampje hebben we nu een hertshoorn staan. Die doet het tot nu toe aardig, maar de andere raampjes zijn dakramen, dus die hebben geen vensterbank.

Zijn er misschien hangplanten die het zouden kunnen doen? We hebben wel mooie balken namelijk. Varens? Die staan toch ook in donkere bossen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:28

Bloembollen zou zowieso moeten kunnen.
Kentiapalm en Philodendron kunnen ook goed met weinig licht.

Hoeveel water krijgen ze? Belangrijk bij weinig licht is ook minder water te geven en hoe meer licht hoe meer water. Dus ook een plant die vochtig wil staan, moet je bij weinig licht maar weinig water geven.
Ik denk dat je probleem eerder daar zal zitten dan bij het daglicht, want planten groeien ook gewoon in het licht van een daglichtlamp.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:32

Vetplanten en kaktussen volgens mij..

Maar feitelijk heeft elke plant licht nodig, daar halen ze hun groei uit..bladgroen is afhankelijk van licht.

Je hebt speciale lampen die kan je een paar uur met tijdschakelaar aan zetten zodat de plant een paar uur geneog licht heeft.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 15:37

Water zou het niet aan moeten liggen: dit waren planten met hydrocultuur die bij aflevering helemaal goedgekeurd waren voor de komende tijd. Toch raar dat in ons oude gebouw alle plantjes het prima deden, en de (nieuwe) plantjes het nu niet redden. De begonia wordt helemaal zielig, en ook de narcisjes zijn niet echt je van het.

Tcm62: bedoel jij nog andere lampen dan daglichtlampen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:39

Zijn er geen andere problemen in het nieuwe gebouw? Tocht? Worden de planten verplaatst?
Ga anders eens naar een tuincentrum en vraag ernaar, misschien kunnen ze je ook wel een bepaalde garantie geven ;)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:41

Ja daar zit meer uv licht in...een vriend van mij had dat vroeger bij een grote plant in de gang, die was prachtig..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:44

Dat zijn daglichtlampen, maar die hangen er dus al volgens ts.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 15:49

anneliesdj schreef:
Zijn er geen andere problemen in het nieuwe gebouw? Tocht? Worden de planten verplaatst?
Ga anders eens naar een tuincentrum en vraag ernaar, misschien kunnen ze je ook wel een bepaalde garantie geven ;)

Nou ja, we zijn er net een paar weken. Dus de oude planten zijn verplaatst van oude gebouw naar nieuwe gebouw. De nieuwe planten stonden er ook nog maar net, dus ook die zijn du verplaatst. Geen tocht. Misschien dat wij net een slechte ficus hadden getroffen, dat kan ook.

Ik denk dat ik mijn mini-orchideetje maar als testobject ga nemen. Die mag sowieso niet in vol zonlicht, en wie weet krijgt die onder de daglichtlampen wel genoeg licht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:53

Dus je hebt een paar weken terug (tijdens winterse temperaturen) die planten verplaatst? Veel planten zijn gevoelig voor koude, tocht en dergelijke, ook verplaatsen binnen de ruimte is niet altijd slim. Een ficus is een plant die daar in het bijzonder gevoelig voor is.

Dus als je weer een plant gaat halen, pak hem dan in in de auto, zet hem op kantoor meteen daar waar hij moet komen te staan en laat hem daar ook staan. Let op tocht (ramen die open gaan, ventilatieroosters, deuren, airco).

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:55

Een ficus op de tocht en weg is ie..ook als hij in de loop staat, je er dus steeds langs moet lopen..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 15:56

Hmmm daar heb je een punt. Er staan nu ook ficussen te wachten in de hal op hun uiteindelijke plekje, met in die hal een deur die tig keer per dag open gaat, dus ik hoop dat die het wel gaan doen...:=

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:04

Nou nee, die gaan ook kapot...helaas....daarom voor mij nooit meer een ficus..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:10

Vergeet het maar inderdaad. Je zou ze per direkt op een tochtvrije plek kunnen zetten en hopen dat ze het blijven doen maar....

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 10:40

Ik vind de Kalanchoë (?) ook altijd wel een gezellig plantje, is een vetplant volgens mij, maar bloeit wel. Misschien een optie? :)