HELP! heb ik mijn Ficus vermoord?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

HELP! heb ik mijn Ficus vermoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 11:13

wie kan mij helpen?
heb ik eindelijk een sprookjesboom, valt hij uit!
is hij gewoon bezig met verbladeren naar zijn zomerdek, of is er iets ernstigs aan de hand?

wie kan mij helpen om mijn Ficus weer te reanimeren?

Afbeelding

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:19

Dat is precies is de reden waarom die er bij mij niet meer inkomt :D

Succes ermee!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:19

Hoogstwaarschijnlijk geef je hem teveel water. is de plant onlangs verplaatst? Kan een ficus slecht tegen. Minder water geven en hopen dat het goed komt.

Yessy

Re: HELP! heb ik mijn Ficus vermoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:26

Teveel water, te weinig water, teveel zon, te weinig licht... Ik vind het leuke planten om te zien maar ze houden het hier maximaal een jaar vol en zijn ze ineens *poef* dood -O-

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 11:26

Ersina schreef:
Hoogstwaarschijnlijk geef je hem teveel water. is de plant onlangs verplaatst? Kan een ficus slecht tegen. Minder water geven en hopen dat het goed komt.

ik heb m net, dus ja, hij is verplaatst.

nu had ik hem bij het raam op het zuiden staan. Vind hij dat wel fijn eigenlijk?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:28

Wat een schattig potje staat hij in. Vrees wel dat het al een verloren zaak is. :(:) Zie veel takjes waar geen blaadjes meer aan gaan komen, die zijn te houterig (zijn vast plantentermen voor maar die ken ik niet)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:35

Een ficus wil graag veel licht hebben maar direct zonlicht is vaak net even te veel. Verder mogen ze niet te veel water hebben. 2 keer per week (zodra de grond droog voelt) een klein beetje water geven is het beste zodat de licht vochtig is. Natte voeten houdt hij niet van.

Verder voorlopig even niet te veel aan prutsen en dan is er best een goed kans dat hij weer nieuw blad vormt. Een ficus vermoorden is een kunst op zich zolang je je maar aan bovenstaande regels houdt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 11:36

ik stop komende 2 weken even met water geven, hij voelt wel "wat" nattig ja.

heb hem nu op mijn dekenkist gezet, hier komt overdag veel licht (ong 2 meter van het raam af) maar niet direct dus. verder zal ik met veel liefde naar m kijken, misschien komt hij nog uit zijn coma :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:39

Dan komt het vast wel goed. Ik had een ficus (andere subsoort) tijdens mijn studententijd en daarna. Die heb ik na een jaar of 7 weggegooid omdat hij te groot werd en ik hem echt niet mooi meer vond.

Dat kreng ging maar niet dood....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:40

rotplant is het :') Bij mij gaan ze nooit dood, maar ze blijven altijd in het stadium "ik ben niet dood en ook niet levend" hangen. Geen ficus meer voor mij...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:42

Hij deed het zo goed dat ik hem moest stutten met bamboestokken omdat hij anders overeind bleef. Ding was op den duur bijna 2 mtr hoog :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 11:42

bij mij gaat alles dood, behalve mijn olijfboom, die heeft zelfs vorige winter overleeft :P

deze ficus vind ik zo schattig, met zn sprookjesboom. nou ja, ik ga zien wat hij gaat doen. van het voorjaar zouden er weer blaadjes aan moeten komen volgens 123kamerplant.nl

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:45

Dat had ik ook met een ficus.. Die liet enorm veel bladeren los. Die heb ik toen in een niet zo lichte kamer gezet en ben 'm soort van vergeten. Gooide er als ik m toevallig tegen kwam een plensje water in. Nu heb ik daar de gordijnen open, dus meer licht en dat ding begint ineens te groeien en nieuwe bladeren te maken :wow:
En dat na 3 jaar langzaam sterven..

Ik zou zeggen 'vergeet' hem gewoon even tot de aarde droog is en daarna maximaal 1x per week een klein! scheutje water. Echt een slokje zegmaar, een half koffiekopje is al teveel. Mocht hij weer gaan groeien kan je hem iets vaker water geven, maar de aarde moet echt niet nat aanvoelen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:49

Geen tips, bij mij gaan planten ook altijd dood. Maar waar heb je dat schattige potje vandaan?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 11:50

Efteling... daar stond ie al in :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:11

secricible schreef:
rotplant is het :') Bij mij gaan ze nooit dood, maar ze blijven altijd in het stadium "ik ben niet dood en ook niet levend" hangen. Geen ficus meer voor mij...

Verlos hem dan uit zijn lijden :')

Hilarisch topic trouwens haha. Zelf had ik in het begin wat moeite met mijn Goudpalm, hij leek meer op een treurwilg :(:) Maar nu we elkaar eenmaal goed kennen weet ik precies hoeveel water hij moet hebben zonder dat ik hem vermoord. Het had gewoon wat tijd nodig.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:33

Wij hebben dezelfde sprookjesboom en die heeft het in het begin ook zwaar gehad door de verhuizing. Maar nu doet hij het weer prima.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:39

Hij is te nat inderdaad. Misschien even het potje eraf halen en het kluitje 'uitknijpen' zodat het teveel aan water eruit gaat. Dan even geen water geven zodat hij op droogt. Hopelijk redt ie het had ze al zien staan in een vakblad vind ze erg grappig!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:30

Meer tegen praten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:02

Hahahahaha, wat hilarisch om te zien. Zo zijn de planten van mijn moeder er ook altijd uit. Ik heb ook een sprookjesboom. sinds augustus vorig jaar en die zit echt volop in de bladeren en uitschieters! Ze krijgen bij mij(heb ook een bonsai) elke donderdag een kopje water (20 -30 ml??) en staan in de vensterbank van de keuken. Licht genoeg en de zon is daar weg rond 12:00 uur smiddags.