Eerste auto kopen - tips bij overdracht gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bay

Eerste auto kopen - tips bij overdracht gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 15:35

Hoi lieve bokkers,

Mijn vriend en ik gaan binnenkort onze eerste auto kopen! *\o/* (dus binnenkort geen 11km fietstochten door de regen naar stal meer - wat een luxe! O:) ) Wij hebben al een auto gevonden die voldoet aan onze eisen, een proefrit gemaakt en de beslissing gemaakt dus het 'enige' dat we nog moeten doen is de auto daadwerkelijk kopen.

Maar omdat ik hier geen ervaring mee heb, hoop ik wat tips van jullie te krijgen! Zijn er dingen die we moeten vragen voor het ondertekenen van het contract? Zijn er dingen waar we op moeten letten in het contract?

De auto wordt geleverd met nieuwe APK en 6 maanden BOVAG garantie dus het voelt vrij 'veilig' maar toch wil ik goed voorbereid het gesprek in gaan zodat ik niks mis. Alle tips zijn dus welkom :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:21

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:26

welk contract?

ga je geld lenen dan voor een auto?

want een auto kopen, is gewoon koopovereenkomst tekenen, en de garagehouder kan m nog keurig voor je op je naam zetten en zelfs de verzekering al voor je regelen (is wel een dure verzekering, beter is om dat zelf te doen).

apk is slechts op de zaken dus die voor een apk gelden.. kun je zo opzoeken..

en je moet kijken wat er onder de bovag garantie valt..

als jij een auto koopt met 119.000 op de teller..
dan weet iedereen bijvoorbeeld dat hij/zij moet bedingen dat bij de aflevering ook een nieuwe distributieband geplaatst is.. of je gaat dus akkoord met een auto die al tegen groot onderhoud aan zit..

waar heel veel mensen de mist in gaan is..
Hij is rijklaar
Hij is APK goed
Hij heeft BOVAG garantie..

En vervolgens over hun toeren raken omdat de grote beurt er dus niet bij in zat en die wel gedaan moet worden op korte termijn + de standaard zaken die op bepaalde kilometerstanden gedaan zouden moeten worden..

dat valt niet onder je garantie, want is gewoon te verwachten onderhoud
valt niet onder de APK, want op dat moment is alles nog in orde
valt ook niet onder rijklaar maken. Want dat is gewoon een likje olie erin, een paar liter benzine, je ruiten in binnenkant enigzins schoon, je remvloeistof op net niveau.. en je ruitenwisservloeistof op het vereiste niveau (daar zou ik dus niet voor betalen).

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 11:06

Dank je Elena! Met contract bedoelde idd koopovereenkomst.
Het punt van de kilometers en grote beurt is een goeie, gelukkig zit deze onder dat aantal kilometers. En dan ga ik even opzoeken wat er onder apk valt en idd niet voor de verzekering gaan die zij aabieden ;)

@cissy, die topics had ik ook door gelezen en ze waren ook informatief maar omdat beide over auto's zonder garantie gaat en over wat je NA de koop nog kan doen, had ik zelf nog vragen over waar je tijdens de koop op moeten letten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:10

Laat een onafhankelijk bedrijf een aankoop keuring uitvoeren, met de zgn nieuwe APK wordt best veel gesjoemeld.
Dat station kan gelijk zien of er punten zijn die eigenlijk niet meer helemaal tof zijn van de auto, kan je een aardige duit en zelfs een eventuele miskoop schelen!

elenaMM77

Re: Eerste auto kopen - tips bij overdracht gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:13

Bay:

wat je kunt doen is even het merk en type auto opzoeken op internet
in combinatie met de punten van groot onderhoud..

op welke kilometerstand of leeftijd die gedaan moeten worden,
en dat opnemen met de verkoper.. bedingen dat die gedaan zijn voor de prijs die je betaald, of dat (een deel) van die kosten in mindering worden gebracht als ze nog niet gedaan zijn bij aflevering..

leuke geintjes als nieuwe set banden, luchtfilters, distrubutieband, oliefilters.
ze kunnen hoger oplopen dan het verschil met een andere auto die je leuk vond maar liet staan omdat die net iets duurder was..

daar zou ik persoonlijk meer aandacht aan besteden dan de waarde van de nieuwe apk.. dat is alleen mooi omdat je daar dan een jaar geen omkijken naar hebt..

Aankoopskeuring let op andere zaken dan alleen APK.. Met APK sjoemelen neemt een bedrijf wel een groot risico, want om een APK te doen moet hij afgemeld worden.. na de apk wordt hij weer aangemeld.. waarop vervolgens er nog een controle kan plaatsvinden, wanneer iemand een controle komt uitvoeren of op welke auto is voor een garagebedrijf onvoorspelbaar.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:22

Heel goed van te voren doornemen wat er gedaan wordt voor je de auto koopt! Ik had na de proefrit netjes op papier alles wat ze zouden gaan doen en wat de prijs zou zijn van de aankoop. Bij mij zat er oa een grote beurt bij in en de puntjes die ik in de proefrit opmerkte, hebben ze ook verholpen. Duidelijk van te voren afgesproken dat als ze toch iets zouden vinden, dat dus voor hun rekening was want we hadden al een prijsafspraak.

Kijk van te voren waar je wilt verzekeren. Ik kreeg voor ik hem kon ophalen netjes de meldcode, toen kon ik hem alvast aanmelden bij de verzekering.

Als er een onderhoudsboekje bijzit; even kijken. Mijn garage is gaan bellen met de bedrijven waar de auto onderhoud heeft gehad om te verifieren.

Als er meer dan een ton op de teller staat, kan het ook geen kwaad te vragen of de distributieriem vervangen is. Dat kan ook best een kostenpost zijn.

En inderdaad; google even naar veel voorkomende problemen bij dit type auto en vraag of daar al iets aan gedaan is of dat ze dat kunnen doen bij het rijklaar maken bijvoorbeeld. Brutaal mens heeft de halve wereld :D

Bay

Re: Eerste auto kopen - tips bij overdracht gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 14:46

Goeie tips allebei, dank je! Dan ga ik even wat voorbereidend werk doen voor ons afspraak :) en goede afspraken maken over wat wel en niet gedaan wordt door de garage :)
dank nogmaals!