HELP zeer trage laptop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

HELP zeer trage laptop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 15:36

Zijn er bokkers die raad weten op een goedkope manier?

ik gebruik de laptop van mijn vriend. Echter is deze al een flink aantal jaren oud (+7 jaar sowieso)
Het opstarten duurt ontzettend lang en hij voert vaak een systeemherstel ofzo uit bij het opstarten (blauw scherm witte letters en cijfers).
Ook een programma zoals GIMP openen duurt ontzettend lang.

Zelf heb ik alle onnodige programma's verwijderd (spelletjes die erop stonden, muziek, etc) en er staan verder geen grote hoeveelheid bestanden op van video's of fotomappen.

Verdere informatie:
Windows XP
Afbeelding

Winged

Re: HELP zeer trage laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:50

Komt doordat de boel niet meer wordt geupdatet. XP is namelijk al een jaar 'gestopt'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:53

Ik heb een oude laptop van mijn tante gekregen die bij het minste vast liep, en heb er Linux op gezet. Dat scheelt aanzienlijk! Het ding is weer een heel stuk sneller, en weer perfect om te internetten, spelletjes te spelen en Gimp en Inkscape te draaien :)

Wat je ook nog zou kunnen proberen is gewoon de hele laptop opnieuw installeren, maar XP is niet heel veilig meer en nieuwere versies van windows zullen helemaal niet meer draaien op zo'n oudje.

Winged, ik werk zelf nog regelmatig met XP, het werkt prima, ik denk niet dat het aan de updates van XP ligt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 15:58

Winged schreef:
Komt doordat de boel niet meer wordt geupdatet. XP is namelijk al een jaar 'gestopt'.
Maar ik gebruik hem al 3 jaar ongeveer en heeft ook nooit om updates gevraagd. Kan het zijn dat die dan langer "gestopt" zijn? Tevens had mijn computer ook XP en die werkte wel nog vlot vorig jaar. (heb ik nu helaas niet meer ter beschikking aangezien mijn ouders die hebben)

8nnemiek schreef:
Ik heb een oude laptop van mijn tante gekregen die bij het minste vast liep, en heb er Linux op gezet. Dat scheelt aanzienlijk! Het ding is weer een heel stuk sneller, en weer perfect om te internetten, spelletjes te spelen en Gimp en Inkscape te draaien :)

Wat je ook nog zou kunnen proberen is gewoon de hele laptop opnieuw installeren, maar XP is niet heel veilig meer en nieuwere versies van windows zullen helemaal niet meer draaien op zo'n oudje.

Winged, ik werk zelf nog regelmatig met XP, het werkt prima, ik denk niet dat het aan de updates van XP ligt.

Kan je "zomaar" een andere besturingsprogramma erop zetten dan?

Ik gebruik tevens geen internet via de laptop dus dan kan het geen kwaad om XP erop te hebben of ben ik mis?

Oh en verder dacht ik aan de batterij aangezien deze ook enorm snel (na 10min aanstaan) leeg is.

Janine1990

Re: HELP zeer trage laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:04

Zo te lezen heb je echt een hele kleine harde schijf, oude processor, laag werkgeheugen.

Was het destijds ook al een budget laptop?
Ik heb ook nog ergens een laptop van 7 jaar oud, die doet het nog prima nadat er windows 7 op is gezet (was vista), heeft 5GB werkgeheugen, een behoorlijk grote harde schijf (rond de 500GB). Heeft me destijds 550 euro gekost.
Huidige laptop is ook al 5 jaar oud, heeft 6GB werkgeheugen, 750GB harde schijf. Een quad core processor etc. etc.

Accu heeft er niets mee te maken hoor. Die worden gewoon slechter na een poosje. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:05

Als je niet op internet zit dan kan het inderdaad geen kwaad. Als je een recovery-cd of de XP cd hebt dan kun je de computer helemaal formatteren en XP gewoon opnieuw erop zetten.

En op diezelfde manier kun je inderdaad ook zomaar een ander besturingssysteem erop zetten. Linux heeft veel verschillende soorten besturingssystemen, waaronder systemen die speciaal gemaakt zijn voor trage en oude computers. Die zijn dan iets minder uitgebreid, maar je kan er gewoon programma's als Gimp op draaien, en ze hebben natuurlijk ook allemaal internet, tekstverwerkers, emailprogramma's enz enz.
Als je googled op het type van je laptop dan vind je meestal genoeg handleidingen en welke versies het beste werken op jouw laptop :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 16:09

Hmm, mijn vriend heeft hem jaren geleden gekocht gehad voor zijn ex die het nodig had in school. Dus hoeveel het kostte weet ik helemaal niet.

Zal mijn vriend vragen voor toestemming om hem volledig te herinstalleren.

Heb die net opgestart, duurde 7 min zonder schijfcontrole. (die heb ik geannuleerd)