Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Billy20 schreef:Klopt, maar het probleem is dat wij de rekening van de expert zelf moeten betalen terwijl wij 100% zeker zijn dat het geen asbest is.
De meerdere mensen zijn een plaatselijke aannemer, familielid en de milieuhandhaver van de gemeente (maar dan van een foto).
turtlelito schreef:Greenchoice (en dus de installateur) mag zijn mensen niet blootstellen aan de risico's van asbest. Zij dienen dus bewijs te hebben dat het werkgebied vrij is van asbest, en dit kan niet bestaan uit 'beweringen van een aantal mensen'. Dat zal een expert moeten zijn (asbest is niet altijd zo makkelijk te herkennen als dat mensen denken) en het zal op papier moeten staan.
Als je een andere installateur inschakelt zul je voor hetzelfde probleem komen te staan. Als hij zich aan de regels houdt zal hij ook vragen om een verklaring dat er geen asbest in zit.
ikke schreef:turtlelito schreef:Greenchoice (en dus de installateur) mag zijn mensen niet blootstellen aan de risico's van asbest. Zij dienen dus bewijs te hebben dat het werkgebied vrij is van asbest, en dit kan niet bestaan uit 'beweringen van een aantal mensen'. Dat zal een expert moeten zijn (asbest is niet altijd zo makkelijk te herkennen als dat mensen denken) en het zal op papier moeten staan.
Als je een andere installateur inschakelt zul je voor hetzelfde probleem komen te staan. Als hij zich aan de regels houdt zal hij ook vragen om een verklaring dat er geen asbest in zit.
Asbest is vrij simpel herkenbaar.
Draai ik het om: wanneer is dat dakbeschot aangebracht en is daar schriftelijk bewijs van? De datum op de factuur moet als bewijs geaccepteerd wordt als die, pak 'm beet, van na 1995 is.
Die andere installateur is wellicht intelligenter en herkend het materiaal als niet-asbesthoudend.
Overigens is een inspectie niet zo duur. Voor 500 euro ben je een heel eind.
anneliesdj schreef:ikke schreef:Asbest is vrij simpel herkenbaar.
Want het is grijs en vezelig materiaal?
Dat wordt vaak aangenomen, maar zo simpel is het dus niet. Asbest heb je in meer vormen en kleuren.
kaatjemuts schreef:Ikke: ik ben asbestdeskundige en heb n uitgebreide opleiding in asbestherkenning gedaan, maar ik kan en mag nooit met 100% zekerheid zeggen of iets asbest is.
Ik heb natuurlijk wel mijn vermoedens, maar Ik ga, als deskundige, mij niet aan een uitspraak branden....
Alleen microscopisch onderzoek geeft 100% zekerheid.