conflict met Greenchoice mbt zonnepanelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

conflict met Greenchoice mbt zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:14

Wij hebben een conflict met Greenchoice over het plaatsen van zonnepanelen. De installateur (ingehuurd door Greenchoice) beweerd dat er asbest in ons dakbeschot zit. Volgens ons is dit niet zo. Het is namelijk duidelijk te zien dat het geen asbest is en bovendien hebben meerdere mensen bevestigd dat het geen asbest betreft. Echter vind Greenchoice dit niet genoeg bewijs. We hebben verschrikkelijk spijt dat we de panelen bij Greenchoice hebben gekocht en niet bij een plaatselijk bedrijf. We hebben nu 2 opties:
op onze kosten een expert inhuren
ergens anders zonnepanelen kopen maar dan moeten we wel de voorrijkosten betalen a 300 euro van de installateur.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie of heeft iemand tips hoe te handelen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:20

Wie zijn die ''meerdere mensen''? Zijn dat asbest experts? Zo niet, dan zou ik een asbest expert laten komen kijken en die op schrift laten zetten of het wel of geen asbest is. Het lijkt me dat Greenchoice daar niet omheen kan.

turtlelito

Re: conflict met Greenchoice mbt zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:26

Greenchoice (en dus de installateur) mag zijn mensen niet blootstellen aan de risico's van asbest. Zij dienen dus bewijs te hebben dat het werkgebied vrij is van asbest, en dit kan niet bestaan uit 'beweringen van een aantal mensen'. Dat zal een expert moeten zijn (asbest is niet altijd zo makkelijk te herkennen als dat mensen denken) en het zal op papier moeten staan.

Als je een andere installateur inschakelt zul je voor hetzelfde probleem komen te staan. Als hij zich aan de regels houdt zal hij ook vragen om een verklaring dat er geen asbest in zit.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:31

Klopt, maar het probleem is dat wij de rekening van de expert zelf moeten betalen terwijl wij 100% zeker zijn dat het geen asbest is.
De meerdere mensen zijn een plaatselijke aannemer, familielid en de milieuhandhaver van de gemeente (maar dan van een foto).

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:37

Wat staat er in de voorwaarden van het contract voor de levering van de zonnepanelen met Greenchoice? Als hierin staat dat er een asbest inventarisatierapport moet worden aangeleverd door de eigenaar van het huis heb je geen andere keus dan het zelf te betalen (als je het Greenchoice wil laten doen). Anders is er misschien nog te onderhandelen over het delen van de kosten. Feit is dat Greenchoice gewoon niet aan de slag mag zonder rapport, zij houden zich dus alleen aan de regels. Wie het rapport betaalt is natuurlijk niet bij wet geregeld.

Je kunt nu 100% zeker weten dat het geen asbest is (lastig zonder kleefmonster, maar goed), maar dit nooit aantonen.
Laatst bijgewerkt door turtlelito op 12-01-16 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:38

Maar als het geen asbest is, kun je dan wel op de platen staan? Na een jaar of 2 is dat bij betonplaten echt onmogelijk.

Daar is trouwens ook het makkelijkste het verschil aan te zien, asbest blijft goed en is bijna niet kapot te krijgen. De andere platen zijn makkelijk kapot na een aantal jaar.

Billy20

Re: conflict met Greenchoice mbt zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:43

De platen zitten onder de dakpannen. De reden dat we zeker weten dat het geen asbest is omdat een aantal mensen dit hebben bevestigd (zie mijn eerdere reactie, het dak is vernieuwd in 2002 en toen werd geen asbest meer gebruikt, we hebben de rekening van de platen dus we weten wat voor materiaal het is. Volgens Greenchoice allemaal niet genoeg.

Ik zal de voorwaarden eens doorpluizen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:47

Billy20 schreef:
Klopt, maar het probleem is dat wij de rekening van de expert zelf moeten betalen terwijl wij 100% zeker zijn dat het geen asbest is.
De meerdere mensen zijn een plaatselijke aannemer, familielid en de milieuhandhaver van de gemeente (maar dan van een foto).

alleen met een officieel microscopisch onderzoek, door een gecertificeerde instelling, kun je met zekerheid zeggen of iets asbest is of niet, tot dan is het asbestverdacht. Aan het materiaal (mits er geen datum van na '95 opstaat) is niet te zien of het asbest is of niet (ff voor de duidelijkheid, ik ben asbestdeskundige en milieuhandhaver/-toezichthouder)
Ik weet niet wanneer jullie huis gebouwd is, maar in bijna alle huizen van voor '94, zit wel iets van asbest (als het nog niet verwijderd is).
Verder zou ik idd de voorwaarden van je contract even goed doorlezen.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:48

Dit staat in hun voorwaarden:

De Koper is er mee bekend dat YSS geen risico en kosten aanvaardt die een wezenlijke belemmering of bemoeilijking vormen voor de
uitvoering van de Opdracht. Hierbij valt onder andere te denken aan aanwezig asbest, onjuiste elektrische aansluitingen in het gebouw, en
dergelijke.

Alleen is het geen asbest in ons geval.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:55

turtlelito schreef:
Greenchoice (en dus de installateur) mag zijn mensen niet blootstellen aan de risico's van asbest. Zij dienen dus bewijs te hebben dat het werkgebied vrij is van asbest, en dit kan niet bestaan uit 'beweringen van een aantal mensen'. Dat zal een expert moeten zijn (asbest is niet altijd zo makkelijk te herkennen als dat mensen denken) en het zal op papier moeten staan.

Als je een andere installateur inschakelt zul je voor hetzelfde probleem komen te staan. Als hij zich aan de regels houdt zal hij ook vragen om een verklaring dat er geen asbest in zit.

Asbest is vrij simpel herkenbaar.

Draai ik het om: wanneer is dat dakbeschot aangebracht en is daar schriftelijk bewijs van? De datum op de factuur moet als bewijs geaccepteerd wordt als die, pak 'm beet, van na 1995 is.

Die andere installateur is wellicht intelligenter en herkend het materiaal als niet-asbesthoudend.
Overigens is een inspectie niet zo duur. Voor 500 euro ben je een heel eind.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:01

ikke schreef:
turtlelito schreef:

Draai ik het om: wanneer is dat dakbeschot aangebracht en is daar schriftelijk bewijs van? De datum op de factuur moet als bewijs geaccepteerd wordt als die, pak 'm beet, van na 1995 is.

Die andere installateur is wellicht intelligenter en herkend het materiaal als niet-asbesthoudend.
Overigens is een inspectie niet zo duur. Voor 500 euro ben je een heel eind.

Asbest is dus niet altijd simpel herkenbaar, dat is het hele punt. Maar als er inderdaad aangetoond kan worden dat het dakbeschot in 2002 is vervangen zou je daar wel wat mee moeten kunnen, dat lijkt bewijs genoeg.

Over de intelligentie van de installateur: het risico lopen op een boete omdat je geen goede asbestinventarisatie kunt overleggen bij een inspectie (en bovendien de gezondheid van je medewerker in gevaar brengt) vind ik niet getuigen van een hogere intelligentie. Hooguit van een meer commerciële instelling.
De kosten van een simpele (visuele) inspectie zijn trouwens ongeveer 60 euro. Mocht het materiaal dan als risicovol worden bestempeld, dan is er verder onderzoek nodig en zul je rond de 200 euro uitkomen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:09

ikke schreef:

Want het is grijs en vezelig materiaal?
Dat wordt vaak aangenomen, maar zo simpel is het dus niet. Asbest heb je in meer vormen en kleuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:27

anneliesdj schreef:
ikke schreef:

Want het is grijs en vezelig materiaal?
Dat wordt vaak aangenomen, maar zo simpel is het dus niet. Asbest heb je in meer vormen en kleuren.

Ik hoef dat niet aan te nemen, ik laat bijna wekelijks inventarisaties uitvoeren. Die eerste inspectie is vrij simpel en bij twijfel laat je dan een inventarisatiebureau opdraven.

Dat heeft niks met commerciële instellingen te maken maar met een simpel gebrek aan kennis van sommige mensen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:46

Ikke: ik ben asbestdeskundige en heb n uitgebreide opleiding in asbestherkenning gedaan, maar ik kan en mag nooit met 100% zekerheid zeggen of iets asbest is.
Ik heb natuurlijk wel mijn vermoedens, maar Ik ga, als deskundige, mij niet aan een uitspraak branden....
Alleen microscopisch onderzoek geeft 100% zekerheid.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:50

Ikke, je weet niet waar die gebrekkige kennis zit: bij de monteur of bij ts en haar medestanders. Of bij allebeI.

Ik kan me goed voorstellen dat iemand die regelmatig met asbest te maken krijgt uiterst voorzichtig is en in eerste instantie afgaat op zijn eigen gevoel en ervaring en niet op klanten en medestanders. En vervolgens uitsluitsel wil hebben.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:51

kaatjemuts schreef:
Ikke: ik ben asbestdeskundige en heb n uitgebreide opleiding in asbestherkenning gedaan, maar ik kan en mag nooit met 100% zekerheid zeggen of iets asbest is.
Ik heb natuurlijk wel mijn vermoedens, maar Ik ga, als deskundige, mij niet aan een uitspraak branden....
Alleen microscopisch onderzoek geeft 100% zekerheid.

In jou heb ik meer vertrouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:25

Ik wil jullie niet als DTA-er op onze plant zien! Gaat me veel te veel onnodig knaken kosten.

TS: Begin bij het begin: Toen je het huis kocht; is er toen duidelijk gemaakt dat er asbesthoudend materiaal verwerkt was in het dak? Wanneer heb je dit huis gekocht (meldingsplicht wel of niet, verhaalbaarheid?)

Vervolgens: Wanneer is dat dakbeschot aangebracht, door wie en in opdracht van wie? Factuur? Beschrijving/merk gebruikt materiaal?

Wanneer dit bekend is, kun je daarmee al iets zeggen over wel of niet asbesthoudend zijn van het materiaal.
Daarnaast staat er wellicht een merk op type ergens op de platen die je info oplevert in Google?

Maak eens een foto van het materiaal. Wellicht is het herkenbaar.
Tot slot: informeer even bij je rechtsbijstand want als de aannemer onnodig stennis en paniek gaat schoppen, heeft de aannemer daar ook de verantwoording voor (en de rekening!).

Ligt iets genuanceerder dan gesuggereerd..........

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:32

Ik ga je verder geen advies geven, die staan hierboven genoeg ;)
Maar mocht je overwegen om bij iemand anders zonnepanelen te laten doen.
Een vriend van mij zit in de zonnepanelen, van a-z geleverd en geinstaleerd......en betrouwbaar :)
Weet niet uit welke regio je komt?