Dilemma: Studio huren of kamer gezellig maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Dilemma: Studio huren of kamer gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 03:01

Ik zal eerst even een beeld schetsen van het dilemma.

Ik woon op dit moment in Kampen, een leuke stad met een wisselend aanbod aan kamers en goedkope appartementjes. Op dit moment huur ik een kamer van ong 30 m2 voor €306,- inclusief. Ik deel de ruime badkamer en iets minder ruime keuken met 1 huisgenoot. Ik woon hier nu al ruim een jaar en heb het hier prima naar mn zin, op een enkele aanvaring met mijn huisgenoot of overlast van de boven of onderburen, maar echt thuis voel ik me hier nog niet.. Het is nog niet echt ingericht en ben hier een jaar geleden zeer plotseling komen wonen.

Nu kwam ik er laatst achter dat er in Kampen ook regelmatig appartementjes of studio's te huur zijn voor een lage prijs. En daarvoor zou ik dan huursubsidie aan kunnen vragen en op die manier maar 30-50 euro meer per maand kwijt zijn terwijl ik dan echt alles voor mezelf heb.

Even een klein reken overzichtje:
Kale huur €400,-
Gas/water/licht €100,-
Huursubsidie -€150,-
Kosten per maand €350,-

Opzich kan ik die 45 euro per maand betalen, maar dat zou wel van mijn maandelijkse spaargeld afgaan en het wordt betaald van mijn studielening.

Voordelen aan studio/appartementje:
-Alles voor mezelf
-Geen rekening houden met huisgenoot
-Alleen je eigen zooi tegenkomen
-Onbeschaamd je eigen ding doen

Nadelen aan studio/appartementje:
-Duurder zo'n 30-50 euro per maand
-Verhuizingskosten
-Kan over een jaar een leuk huisje vinden maar ook morgen
-Geen mooi uitzicht meer (kijk nu uit over de IJssel en dat is me best veel waard)

Geld (en tijd en zin) om nu mijn kamer grondig aan te pakken en mogelijk over 3 maanden ergens anders te gaan wonen heb ik niet.

Al met al weet ik het niet.. Zal ik nu mijn kamer aanpakken en gezellig gaan maken en besluiten om hier gewoon te blijven wonen? Of laat ik hier de boel de boel en ga ik actief opzoek naar een eigen huisje? Wat zouden jullie doen?

Evercreek

Re: Dilemma: Studio huren of kamer gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 05:09

Persoonlijk zou ik niet teveel geld uitgeven aan appartementjes/studio's. Ik ben toen ik met mijn vriend ging samen wonen in een appartementje gegaan, vond het eerst geweldig maar nu wil ik hier graag weg. Last van onderburen, mijn hond die ik niet 'even snel' buiten kan laten plassen, geen tuin/balkon, heel erg gehorig qua trappenhal en gang en het is veel te klein voor iemand die in een groot huis is opgegroeid :=

Dus ik zou zeggen, blijf daar wonen en spaar voor wat groters waar je echt in kan settelen! Dat is tenminste wat ik nu probeer, vlot niet echt omdat ik echt een gat in mijn hand heb :')

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:28

Als het maar zo weinig verschil maakt qua kosten zou ik wel voorkeur hebben voor alles voor jezelf. Ik vond wonen in een studentenhuis overigens altijd wel gezellig ivm contacten die je dan hebt, maar als je die nu niet hebt is dat niet echt een reden om te blijven.

Let bij het zoeken naar een woning er op dat je wel onder de € 409,92 blijft. Dat is de grens voor huurtoeslag voor mensen onder de 23 jaar. Gaat dan om de rekenhuur (kale huur).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:31

Je huidige kamer gezellig maken hoeft toch niet per se veel te kosten? Ik zou dat doen. :) Zoals je zegt kost verhuizen ook veel geld.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:27

Wat bedoel je precies met je kamer opknappen? Ik denk dat je ergens thuis voelen weinig te maken heeft met welke kleur verf er op de muren zit. Je kamer gezellig maken hoeft weinig te kosten. Met wat gezellige aankleding kom je al een heel eind, denk aan planten, kussens, foto's, dat soort dingetjes. Dat zijn ook dingen die je gewoon mee kunt nemen naar een volgend huis.

Ik denk wel dat het belangrijk is dat het een beetje klikt me je huisgenootje. Als dat niet zo is, zou ik zeker op zoek gaan naar iets voor jezelf.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:30

Tenzij je echt ongelukkig bent in deze woning zou ik niet weggaan. Als ik het goed begrijp moet je het extra geld dat je kwijt bent aan een studio lenen toch? Dat zou het me niet waard zijn.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:34

Kan je het verder wel goed vinden met je huisgenoot? Dan zou ik lekker blijven zitten waar ik zit en dan via low budget gaan inrichten (pinterest <3) en gaan sparen :j

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:25

Ik kan het niet zo goed vinden meteen huisgenoot, maar ben er gister achter gekomen dat hij waarschijnlijk weggaat :) Met mijn kamer opknappen bedoel ik echt gezellig maken en een aantal grotere dingen aanpakken zoals m'n bed en de gordijnen.
Ik slaap namelijk nog op een bed waar m'n oma nog op heeft geslapen toen ze zo oud was als ik :') En er hangen knalrode met oranje gordijnen.. Dus daar gaat best een kostenplaatje aanhangen. Naja, niet heel veel maar 200 is al best veel voor mij op dit moment..

Voor nu neig ik ook naar hier blijven wonen, zeker omdat mijn huisgenoot ook weggaat en er ook gewoon ruimte komt voor mijn spullen, nu moet ik bijvoorbeeld zijn wasmachine gebruiken en er is geen ruimte voor een diepvries voor mij en ik mag zijn vriezer niet meer gebruiken sinds ik een opmerking heb gemaakt over beter mikken tijdens het plassen :')

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:36

Je zegt dat je geen geld hebt voor het opknappen, maar wil wel verhuizen naar iets duurders.. Dat lijkt me niet handig :n
Wellicht kan je, je bed verven? Zelfs gordijnen zou je kunnen verven als je wilt, hoeft niet duur te zijn. Voor leuke spulletjes, kijk eens bij de action of kringloop, voor €5 heb je al een leuk bakje met waxinelichthouders :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:42

Wat bedoel je met kosten per maand. Tv, internet en verzekeringen ook niet vergeten.

En verder volg je hart kan ik alleen maar zeggen.

Voor opknappen. Kijk eens of je inderdaad bij de action leuke dingen kan vinden. Gordijnen ligt aan de grote die je nodig hebt zelf naaien? (of familie)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:46

Per maand krijg ik wel vrij veel geld binnen maar qua spaargeld zit ik niet zo hoog.. Dus elke maand 50 euro meer uitgeven kan prima, en nu opeens 200-300 euro kan ook wel, alleen niet als ik over drie-vier maanden tegen een veel leuker huisje aanloop. Want dan kan ik daar niet heen.
Bakjes met waxinelichtjes enzo heb ik genoeg, qua inrichting zijn het meer grote dingen die moeten veranderen. Dat bed is echt prioriteit, want die is echt aan z'n eind en niet gezond meer om voor langere tijd op te slapen.. Maar goed, ga ik nu voor een tweedehandse hoogslaper en vind ik over 3 maanden een leuk appartementje met twee kamers dan kan ik me wel voor m'n kop slaan natuurlijk.. Iig dat is dus m'n grote dilemma :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:52

Zo'n bed kan je altijd gebruiken ook als je verhuisd :)

Gordijnen *kijkt naar eigen gordijnen, de ene is knalgeel, andere orange/zwart gestreept met allerlei figuurtjes op* nouja, een gewoon stofje kan je (als je wat handig bent ermee) zelf naaien als gordijn of de hudiige verven? :)

Verder plantjes, sfeerlichtjes, kaarsjes, kussen, dekentjes, etc :D
Ik ben er zo slecht in want op elk open plekje ligt wel iets van decoratie, voornamelijk kaarsen in allerlei kleuren en grootten _O-

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:58

Ik ben er ook echt walgelijk slecht in :') Maar gelukkig heb ik een lieve vriendin die het wel heel leuk vind om zoiets aan te pakken en het ook nog goed kan :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:13

Ik heb ervaren dat je dingen die je op marktplaats koopt vaak ook weer prima op marktplaats verkoopt. Heb zo een jaar nadat ik mijn hoogslaper verkocht nog winst gemaakt. Dat hoeft dus niet per se geld te kosten hoor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:26

je vergeet de gemeentelijke lasten? die liggen ook hoger dan je huidige kamer..
afvalstoffenheffing die misschien ook hoger ligt..

maar ook, kabel en internet die je nu wellicht inclusief hebt en straks niet meer?

persoonlijk zou ik pas verhuizen na je studie..

je geeft aan, dan kan ik minder sparen.. Het gaat van mijn studielening..

maar van je studielening spaar je toch niet? want want spaargeld lenen, betekent elders een schuld die evenredig is?

in mijn ogen, zou je dan misschien gewoon beter, je 'sparen' behouden, voor het geval er een keer echt wat is en het daaraan besteden.. of het sparen en gebruiken na je studie om alvast een stukje versneld af te lossen/eigen leven op te bouwen.

Een studiootje is leuk, maar na je studie als je in het 'echte leven' stapt ben je de kleine ruimte waarschijnlijk al snel beu en wil je naast een echte baan ook een 'echte woonruimte' hebben.
dan heb je dus de kosten van de verhuizing opnieuw, verfje/behangetje opnieuw..

ik zou gewoon lekker je studie uitzingen in de ruimte die je nu hebt. 30m2 en slecht 1 huisgenoot, de meesten zouden er een moord voor doen.. en dan ook nog een fijn uitzicht.. Onderschat vooral dat laatste niet, want het is echt een rustpuntje als je gewoon even niets kunt doen en uit het raam kunt kijken waarbij je een mooi rustgevend uitzicht hebt.

tot slot ook niet onbelangrijk.. Waar ga je na je studie wonen, wat is je ideale gedachten daarover..

ik zou die 50 euro misschien eerder investeren in alvast inschrijven bij woningbouwverenigingen van de top 3 gemeenten waar je eventueel aan het werk wilt?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:32

En is het iets om een lattenbodem te kopen? Die kun je ook nog wel van marktplaats halen bij mensen waar de lattenbodem toch niet nodig was, of na 2 weken niet meer goed beviel etc. Dan heb je heel goedkoop een nieuw bed! Evt kan dat ook met een matras, als dat juist het probleem is. Matrassen zou ik alleen wel heel goed naar kijken hoe lang die gebruikt zijn ;)

Je gordijnen is misschien idd een optie om te wassen en ga eens kijken bij de kringloopwinkel. Vervoer is misschien een uitdaging, maar je kunt er echt goedkoop leuke dingen kopen. Zo had ik een mooie, degelijke kledingkast voor 20 euro te pakken. Een bed zal dan ook niet meer dan een euro of 30-40 kosten, dan zit je dik onder je budget, dus kun je ook nog je bed verven en misschien wel nieuwe gordijnen scoren :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:40

Femek2902 schreef:
Maar goed, ga ik nu voor een tweedehandse hoogslaper en vind ik over 3 maanden een leuk appartementje met twee kamers dan kan ik me wel voor m'n kop slaan natuurlijk.. Iig dat is dus m'n grote dilemma :)

Volgens mij heb je voor minder dan 100 euro een hoogslaper op Marktplaats. Mocht je hem na een half jaar weer kwijt willen zet je m gewoon weer op Marktplaats, krijg je er misschien een tientje minder voor maar heb je wel lekker een half jaar leuk gewoond. Kun je je toch niet echt een buil aan vallen?

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:58

Ik denk echt dat de sfeer in huis belangrijker is dan meubels of aankleding. Deze huisgenoot klinkt niet heel gezellig, dus het zal wel schelen als die weggaat. Mag je meebeslissen over een nieuwe huisgenoot?

Waarom zou je een hoogslaper kopen voor een kamer van 30 m²? Dat lijkt me toch ruimte genoeg voor een gewoon tweepersoonsbed! Ik zou dan ook kringloopwinkels of marktplaats afstruinen voor een mooi tweedehands bed of anders sparen voor een nieuw bed. Sparen is leuk, maar je spaart niet om te sparen natuurlijk. Een nieuw bed lijkt me een prima spaardoel. :)

Als je vriendin je wil helpen met nieuwe gordijnen, dan hoeft dat helemaal niet veel te kosten. Anders zou je ook nu rond kunnen kijken bij verschillende winkels, want het is op veel plekken uitverkoop. Ik weet niet wat je precies zoekt, maar ik heb toen ik in het buitenland woonde (in een kamer zonder gordijnen) een tijdje deze gebruikt: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00297567/ Niet verduisterd, maar verder mooie neutrale gordijnen voor weinig geld.

Ik heb overigens twee keer in het buitenland in een gemeubileerde kamer gewoond. Dat was allebei qua inrichting niet mijn smaak, maar met wat accesoires, foto's aan de muur, etc. voelde ik me snel thuis. :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:11

Een nieuw bed moet er toch eigenlijk sowieso komen?
Ik zou zeker kijken naar de opties voor een studio, het is heel belangrijk dat je je goed thuis voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:42

Weet je zeker dat je zo uit komt met de financiën? Als ik hoor wat mijn buren betalen aan huur.. Dat is €750 euro voor een appartement met 1 slaapkamer. En ik woon ook in [woonplaats]. Nichtje huurt een appartement van 53 m2 voor €735. [woonplaats] is juist niet goedkoop om te huren tenzij je richting brunnepe gaat.

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:01

Mij lijkt de vraag 'alleen wonen of niet' inderdaad ook een van de belangrijkste.
Ik moet er niet aan denken om zelfstandig te wonen :P Maar als je buiten 'thuis' genoeg contacten hebt maakt het natuurlijk al een stuk minder uit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:31

CoolHorse schreef:
Mij lijkt de vraag 'alleen wonen of niet' inderdaad ook een van de belangrijkste.
Ik moet er niet aan denken om zelfstandig te wonen :P Maar als je buiten 'thuis' genoeg contacten hebt maakt het natuurlijk al een stuk minder uit.

:+
TS woont al alleen en niet meer thuis.

TS ik zou lekker je kamer opknappen, zeker als je huisgenoot weg gaat. Gordijnen hoeven niet duur te zijn, kijk gewoon eens bij Ikea of dat soort zaken.
Kijk voor een bed gewoon op marktplaats en koop enkel je matras nieuw. Houd daarvoor weer de aanbiedingen in de gaten, die zijn er zat. Ik weet dat Jysk bijvoorbeeld vaak aanbiedingen heeft.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:47

Mooi, jullie zeggen eigenlijk allemaal wat ik diep vanbinnen al dacht :)

Even een paar vragen beantwoorden van iedereen:
Ik wil graag een hoogslaper hier om een beetje een slaapkamer/woonkamer effect te creeren. Het zit namelijk echt in dezelfde ruimte nu en ik vind het niet altijd even fijn dat al mijn visite ook direct recht in mijn bed kan kijken..

WiancaR: Ja, in de afgelopen maand heb ik al drie appartementjes/studio's voorbij zien komen voor de prijzen die ik beschrijf. Mijn ervaring is juist dat er best wel heel veel van dat soort dingen voorbij komen, ik heb ook een aantal vriendinnen die binnen 2-4 weken een leuke kamer hebben gevonden. En eentje woont zelfs in een appartjementje met 2 verdiepingen voor 380 per maand omdat ze veel huurtoeslag krijgt en zuinig is met g/w/l.

Over de andere vragen: Gemeentelijke heffingen zou ong 10 euro per maand zijn. Afval 1,66 per zak, maar mogelijkheid om bijna alles te scheiden, wat ik nu ook doe en heb nog geen volle afvalzak in de maand, internet betaal ik nu ook al alleen ivm gedoe huisgenoot (heb het ww veranderd dus hij kan er ook niet meer op), tv gebruik ik niet en heb ik niet :)

Maar ik neig voor nu dus iig best wel naar gewoon hier blijven wonen.. Maar ben dus echt bang dat ik daar over een paar maanden spijt van heb als ik hier alles netjes heb ingericht..

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:06

Ik heb zelf een kamer van 23 m² en heb ook geen hoogslaper. Ik heb wel overdag een sprei en kussens op mijn bed liggen, dan lijkt het niet zo alsof je in je slaapkamer leeft. En tussen mij bed en zithoek staat een Expedit kast van Ikea als room divider. Misschien is zoiets ook voor jou een oplossing? Als je twijfelt over verhuizen, zou ik niet investeren in meubels die je niet mee kunt/wilt nemen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 22:15

Ik zou niet goed weten hoe ik een soort room divider zou moeten maken.. Mijn kamer is namelijk helemaal vierkant met aan 1 muur twee grote ramen, de muur rechts daarvan in het midden een dichte schouw en links van de ramen zit de deur.. Dus zou niet weten hoe ik dit sfeervol moet verdelen anders :)