Gas verbruik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Gas verbruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:04

Lieve bokkers,

Mijn hart tikt momenteel met 1000000000 slagen per uur en de tranen staan me nader dan het lachen. Eind van de maand moet ik mijn meterstanden inleveren en gezien ik net even een schoonmaak had, dacht ik laat ik eens kijken.

Mijn voorschot zet ik altijd omhoog, dat "spaarpotje" wat ik terugkrijg is altijd een mooie inleg voor de WOZ die erna altijd eraan komt. Maar nu.. Ik schrik me kapot.. Als ik de stand van nu vergelijk met die ik vorig jaar heb ingeleverd, betekent dat dat ik ruim 11.500 aan gas heb verbruikt. In mijn uppie, in een jaar tijd. In de afgelopen jaren zat ik aan zo'n 1000 tot 1200 gemiddeld.

Dit kan toch niet waar zijn? Oh god, ik word echt langzaam gek hier.. Hebben jullie dit weleens gehad?
Wat hebben jullie gedaan?

Ben wel van plan morgen contact op te nemen met EON, maar geloof nooit dat zij mij kunnen helpen.
En gezien de gasprijs, ben ik bang dat ik héél lang héél veel centjes in kan leveren -O- .

Please... Help...

kiwiwitje

Re: Gas verbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:05

Ik kan je helaas niet helpen. Ik zit momenteel in het zelfde schuitje. Alleen dan bij een bedrijfspand met een ketel van de verhuurder.. ik lees even mee.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:06

Dat klinkt naar een kapotte meter. Dat kan de EON controleren door een monteur langs te sturen.
Wat ook kan, is dat je cv stuk is en daardoor teveel gebruikt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:08

Kapotte meter, of foutief aflezen.

Kijk even heel goed waar de komma staat, of waar het kadertje omheen staat achteraan. Die getallen tellen niet mee.

Zou precies die factor 10 kunnen schelen die ik in je openingspost zie staan.

Edit: anders is die bijna exacte factor 10 (dus 10 x zo veel) wel heel opvallend. Ik denk echt een afleesfoutje.

Plaats eventueel een foto van de meter zoals hij nu is. Kunnen wij even meekijken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:21

Dank jullie wel.
Mijn vader is net langs geweest en het lijkt erop alsof een cijfertje vast hing of iets. Na goed kijken en doen viel de 2 ineens weer in een 1. Héél vaag, gezien de 2 onder de 1 zit en dus niet terug kan "vallen". Ik heb geen idee wat er aan de hand was. Dus in plaats van 29.000 op de meter, staat-ie nu gewoon op 19.000 en dat klopt wel met het gebruik van de laatste 4 jaar. Tussen de 1000 en 1200 in.

Zou een kapotte CV trouwens echt ZO veel verschil op kunnen leveren?

Ik ga hier morgen wel over bellen, wil deze hartverzakking echt NOOIT meer en ga vragen of een andere meter mogelijk is. Huis is uit 1926 en gezien zelfs de electriciteit nog met canvasbedrading was toen ik hier 4 jaar geleden kwam wonen, zal ik er niet verbaasd van staan te kijken als die meter ook uit het middeleeuwse tijdperk komt. Misschien weten jullie dat trouwens ook wel? Kun je zomaar een meter vervangen? Of moet je daar toestemming voor krijgen? Moet er misschien zelfs een monteurtje van EON zelf komen? Heb daar geen ervaring mee, eerdere huis was een huurhuis.

Jeetje Kiwitje... Sterkte! Bedrijfspand van jullie zelf?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:02

Yv_ schreef:
Dank jullie wel.
Mijn vader is net langs geweest en het lijkt erop alsof een cijfertje vast hing of iets. Na goed kijken en doen viel de 2 ineens weer in een 1. Héél vaag, gezien de 2 onder de 1 zit en dus niet terug kan "vallen". Ik heb geen idee wat er aan de hand was. Dus in plaats van 29.000 op de meter, staat-ie nu gewoon op 19.000 en dat klopt wel met het gebruik van de laatste 4 jaar. Tussen de 1000 en 1200 in.

Ik ga hier morgen wel over bellen, wil deze hartverzakking echt NOOIT meer en ga vragen of een andere meter mogelijk is. Huis is uit 1926 en gezien zelfs de electriciteit nog met canvasbedrading was toen ik hier 4 jaar geleden kwam wonen, zal ik er niet verbaasd van staan te kijken als die meter ook uit het middeleeuwse tijdperk komt. Misschien weten jullie dat trouwens ook wel? Kun je zomaar een meter vervangen? Of moet je daar toestemming voor krijgen? Moet er misschien zelfs een monteurtje van EON zelf komen? Heb daar geen ervaring mee, eerdere huis was een huurhuis.

Huren het pand. Maar er is slecht onderhoud geweest. Want na vervangen van een aantal dingen word het verbruik wel minder.. Maar we gebruiken 9/10 m3 per dag. Alleen verwarming. Meerdere ruimtes met totaal 90m2. Alles is dicht kunnen geen ramen open. 1 deur. Wel van die ventilatie roosters boven het raam. Pand is prima geisoleerd. Warmte van buiten komt absoluut niet binnen in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:07

Yv_ schreef:
Dank jullie wel.

Ga eens de zoekfunctie gebruiken op Stedin.
Als het goed is rolt er een heel topic uit over foute meters en wat te doen.
Succes.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:37

Of Liander, is ook zeer recent een topic over geweest ;)

Je meter mag je nooit zelf vervangen. Kun je niet ook trouwens.De meter is namelijk van je netbeheerder. Als je meter stuk is (cijfertje blijft hangen oid) moeten zij zorgen dat ie het weer goed gaat doen, daar betaal je namelijk meterhuur voor. Als je het idee hebt dat je meter meer wegdraait dan dat jij verbruikt dan zou je bv ijking aan kunnen vragen bij je netbeheerder. Geschiedt wel op basis van ongelijk (en in het overgrote deel van de gevallen is er iets anders aan de hand, bv fraude of iets mis in de installatie) en een ijking kost een paar honderd euro. Overigens, als je een huurhuis hebt zou ik eerst naar je huurbaas toestappen, kijken of die wat voor je kan betekenen.

Je netbeheerder is trouwens afhankelijk van je regio, meestal zit er wel een stickertje op je meter ofzo :) Je leverancier (EON) heeft niets te maken met je meter. Aangezien je nog geen nota hebt hoef je die op zich nog niet te gaan raadplegen ;)

En om al dit soort stress te voorkomen, neem wekelijks je meterstanden op. Of maandelijks. Als je ergens een lek hebt of raar hoog verbruik dan kom je er zo veel makkelijker achter :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:45

Normaal gesproken gebruik ik echt altijd de zoekfunctie, maar was in dit geval zo in paniek dat ik meteen een topic heb aangemaakt. Sorry. Zal even die twee in de zoekfunctie gooien.

Dit is overigens een koophuis, geen huurhuis. Vorige huis was huurhuis, vandaar dat ik niet weet hoe of wat, dit is mijn eerste koophuis. Ook nooit problemen gehad, behalve het eerste jaar nadat ik het gekocht had, toen mocht ik ook ineens zo'n 1200 euro bijbetalen ondanks dat ik (voor een benedenwoning) zo'n 160€ pm voorschot betaalde. Bleek uiteindelijk dat ze nooit mijn beginstanden hadden ontvangen en die berekening dus over 2 jaar was.
Maargoed, dat was nu totaal niet van toepassing natuurlijk. Gewoon erg vreemd dat dat nummertje ineens terug loopt. Ik dacht nog dat ik echt scheel had gekeken, maar mijn vader heeft ook de 2 gezien en later die 1. Maakt een behoorlijk verschil 1 cijfertje :=

Een ijking laten doen klinkt me in elk geval wel goed in de oren, liever een paar honderd euro kwijt dan een paar duizend :).

Meterstanden maandelijks opnemen is op zich wel een goede. Heb dat wel vaker in mijn hoofd gehad, maar die meter zit op zo'n verdorven nutteloos plekje waar ik nauwelijks kom, dat ik er dus ook nauwelijks aan denk. Toevallig dus vandaag met het schoonmaken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:26

Ja dat herken ik hoor, van die meterstanden :') Ik begin daar altijd fanatiek aan (elke maandag oid) maar na 4 weken vergeet ik dat ook weer... Als je twijfelt aan de werking van de meter; maak dan foto's ;)

Ik zou overigens liever géén paar honderd kwijt zijn, als je cijfertje niet draait (het kan mss ook zo zijn dat ie eigenlijk op 2 hoort te staan maar dat ie al jaren op 1 blijft hangen?) dan is dat gewoon iets wat de NBR voor je op hoort te lossen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:11

In beide topics staan een berg info en hoe te handelen. Als je op de Kassa Vara site de zoekfunctie gebruikt staat er ook een berg.