woningbouw verzint z'n eigen regels, mag dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottemv

woningbouw verzint z'n eigen regels, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 23:20

Ik zal even mijn situatie voorleggen:

Ik ben opgegroeid in een dorp en de laatste 6 jaar heb ik 2 dorpen verderop gewoond. Toen ik erachter kwam dat er een appartementen complex gebouwd zou worden in het dorp waar ik ben opgegroeid was ik dolblij. Het zouden 32 sociale huur woningen worden en 6 vrije sector.
Al die tijd (tijdens de bouw) ging ik ervan uit dat het geen probleem moest zijn om aan een woning te komen en dat ik waarschijnlijk zelfs wel kon uitzoeken met mijn 7 jaar inschrijftijd. Toen de woningen op internet werden aangeboden bleek er ineens iets vreemds te zijn, ze hadden voor dit complex "maatwerk" toewijzingen.
Dat hield in dat de verdeling in deze volgorde zou gaan:
1 inwoners van het dorp
2 inwoners van de gemeente
3 inwoners van een groter gebied beter bekend als Holland Rijnland en
4 de rest van Nederland

Oke dat was een domper, ik woonde niet meer in het dorp en iedereen die daar wel woont en pas een maand ingeschreven staat mag zich blijkbaar direct gelukkige eigenaar van een nieuwe woning noemen. Ik had nog wel enige hoop dat er woningen over zouden blijven die dan worden verloot onder de inschrijvers uit de gemeente (waaronder ik dus) en dat ik dan op die manier wel aan de beurt zou komen.
Helaas kwam ik niet in aanmerking voor een woning. 1,5 jaar gewacht tot de oplevering en nu viel mijn droom ineens in duigen. Ik informeerde bij de woningbouw of er nog vrije sector appartementen beschikbaar waren en daarvan bleken er nog 2 leeg. Je moest alleen wel aan een bepaalde inkomenseis voldoen en daar kwam ik bij lange na niet aan.
Ik toch naar kantoor en daar deden ze mij het voorstel dat als ik 4 maanden huur zou betalen (waarvan 3 borg) ik toch zo'n vrije sector appartement kreeg en dan was de inkomenseis van tafel. Zo gezegd zo gedaan, dus nu zit ik hier in mijn fantastische huis waar ik een hoop geld in geïnvesteerd heb want het was helemaal kaal bij oplevering.

Ik leer mijn buren steeds beter kennen.
Ontzettend leuke mensen overigens. Iemand uit een ander dorp in de gemeente die niet ingeschreven stond maar gelukkig iemand kende bij de huizentoewijzing en zodoende onder tafel een woning kreeg. Een leuk gay stel uit Amsterdam, nog een stel uit Amsterdam, een man uit Leiden (zijn vriendin trok een dag later bij hem in want ja ze kon niet mee op de inschrijving want dan was het inkomen vele malen te hoog), een alleenstaande moeder uit weer een andere gemeente en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Uiteindelijk zijn de mensen die echt uit het dorp komen ongeveer op 1 hand te tellen en de mensen die uit de rest van de gemeente komen dat zijn er ook niet heel veel meer.

Wat moet ik hier nou mee?

Ik ben hier echt goed ziek van, want er is gewoon naar mijn idee zwaar gediscrimineerd. "we willen van alles wat in het gebouw dus het gay stel gaat voor een vrijgezelle vrouw"

Zijn woningbouwverenigingen gebonden aan bepaalde regels?
Is er een overkoepelende/controlerende instantie?
Het is ook een enorm dilemma of ik evt zou willen verhuizen. Sowieso wil ik niet weg uit dit gebouw maar qua kosten zou ik wel naar een sociale huurwoning willen, maar aan de andere kant heb ik nu wel veel geïnvesteerd in dit appartement.

idefix4

Re: woningbouw verzint z'n eigen regels, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:30

Je kan het wel aanvechten, maar dat heeft gewoon weinig nut. Er zijn legio mensen die al jaren op de wachtlijst staan en die met lede ogen de asielzoekers dat huisje in zien trekken. Het gebeurt. En soms gebeuren er dingen in je leven die een enorme domper zijn, en dan komt er na een tijdje de reden waarom je die kans misliep. Dan komt er een veel mooiere kans! Alles heeft zijn redenen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:35

Ik denk dat ze vrij veel kunnen maken. Ik vind dit trouwens geen heel "schokkende" situatie. Ik bedoel, 40 appartementen op een blijkbaar populaire plek, en jij had pas zeven jaar inschrijftijd. Je zit wel in het westen van het land, niet bepaald een krimpregio...

Waar ik woon (grote stad in het oosten) moet je minstens 10-15 jaar ingeschreven staan voor je een uberhaupt een nette huurwoning in een leuke buurt kunt krijgen. En dan nog moet je geluk hebben en heb je het niet voor het uitzoeken. Ik heb het na acht jaar wachten opgegeven en heb wat gekocht.

Ik begrijp jouw teleurstelling, maar hey, de woningmarkt is ontiegelijk krap. Wat ik het raarste aan het verhaal vindt, is dat je aan een inkomenseis moet voldoen, maar die wordt van tafel geveegd zodra je met wat contanten wappert! Dat vind ik twijfelachtiger dan dat ze er een gay-stel in zetten dat pas kort in het dorp woont.

Maar super dat jij toch de woning hebt kunnen krijgen die je zo graag wilde! :-) Ik denk dat er heel wat mensen zijn die dolgraag in jouw situatie zouden willen zitten…

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:41

Of je er iets mee op schiet is de vraag, maar met de situatie zoals jij beschrijft zou ik ook veel moeite hebben en op zijn minst duidelijkheid willen hebben welk punt van de verdeling ik "niet goed begrepen heb".
Gewoon navraag doen en als je dan nog steeds het gevoel hebt dat het niet eerlijk is gegaan, eventueel rechtsbijstand inzetten (als je deze hebt?).

Het voorbeeld van hoe jij aan je appartement bent gekomen, geeft wel aan dat er schijnbaar uitzonderingen gemaakt worden op de regels. Maar in dit geval dan in jouw voordeel.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:50

Grit schreef:
Het voorbeeld van hoe jij aan je appartement bent gekomen, geeft wel aan dat er schijnbaar uitzonderingen gemaakt worden op de regels. Maar in dit geval dan in jouw voordeel.

Mee eens. Misschien zijn er mensen die ook hadden willen inschrijven op die twee overgebleven vrije sector woningen, maar nu dus naast de pot pissen. Die zullen het ontzettend oneerlijk vinden dat er iemand in is gekomen die niet aan de oorspronkelijk gestelde regels voldeed. Dus, tel je zegeningen! :-)

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 00:04

Als alles volgens de regels was gegaan had je mij niet gehoord, maar de appartementen zijn gewoon aan willekeurige mensen (die niet op de wachtlijst stonden) toegewezen terwijl in de advertentie stond dat ze volgens een bepaald systeem de woningen zouden toewijzen. In dat geval was ik (inwoner van de gemeente) dus veel eerder aan de beurt geweest dan mensen van buiten de gemeente. Dat ik 7 jaar op de wachtlijst stond heeft er dus in feite niks mee te maken. Dat maakt het voor mijzelf alleen extra zuur. Als ik reageer op bestaande huizen hier in het dorp (nee het is niet zo'n populair dorp als dat de meeste hier volgens mij denken) dan sta ik aan het eind van de inschrijfperiode meestal als 1 van de eerste 5. Dat betekend dat je wordt uitgenodigd voor een bezichtiging en de kans ook behoorlijk groot is dat je de woning kunt krijgen want er haken altijd veel mensen af. Ze nodigen er niet voor niks 10 uit om te bezichtigen.

De 2 overgebleven vrije sector woningen daarvan heb ik er dan eentje genomen ( in augustus) en die andere stond tot een aantal weken geleden nog steeds leeg. Er was dus niet veel animo voor.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:29

Heb je al navraag gedaan bij de woningbouw? Ik ben benieuwd hoe ze dit dan verantwoorden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:41

Discriminatie? Echt waar?

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 00:47

KimD schreef:

Discriminatie betekend: het maken van ongeoorloofd onderscheid

Het is een normaal Nederlands woord en hoeft niet per se betrekking te hebben op rassen mocht je dat soms denken.

In dit geval heb ik sterke vermoedens dat bepaalde mensen een woning hebben gekregen omdat ze gay zijn of omdat ze alleenstaande moeder zijn. Ik val dus buiten de boot omdat ik dat niet ben. Oftewel er wordt onderscheid gemaakt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:45

Dat vind ik dan wel weer erg vergezocht.

Maar ik blijf toch vooral benieuwd naar wat de woningbouw hierover zegt? Ik snap jouw onvrede heel goed, maar je gelijk zal je toch op een andere plek moeten halen dan hier in dit topic.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:03

Als je echt het idee hebt dat er iets niet klopt, en het gaat om een woningstichting, dan maak je misschien kans als je de Nationale Ombudsman inschakelt.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:07

Joh leg het naast je neer.
Je wind jezelf op en je schiet er niets mee op.
Je hebt een leuke woning veel geïnvesteerd en nu een huisje waar je kan bouwen aan een toekomst.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:10

Hier dezelfde ervaring. Er wordt gewoon totaal oneerlijk verdeeld. Ik vind dat dit eens aangepakt zou moeten worden.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 14:22

mystery1980 schreef:
Hier dezelfde ervaring. Er wordt gewoon totaal oneerlijk verdeeld. Ik vind dat dit eens aangepakt zou moeten worden.

Ik sta ook echt te kijken van alle reacties die gegeven worden van ach jammer joh, gewoon pech. Sociale woningen zijn er toch niet voor niks? Het zal wel aan mij liggen maar ik vind het vreemd dat dit gewoon allemaal kan, EN dat iedereen dit ook normaal schijnt te vinden.

Ik snap ook wel dat dit forum niet de oplossing is maar ik wilde gewoon even mijn verhaal doen en kijken of meer mensen last hebben van dit soort praktijken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:43

Pascalle90 schreef:
KimD schreef:

Discriminatie betekend: het maken van ongeoorloofd onderscheid

Het is een normaal Nederlands woord en hoeft niet per se betrekking te hebben op rassen mocht je dat soms denken.

In dit geval heb ik sterke vermoedens dat bepaalde mensen een woning hebben gekregen omdat ze gay zijn of omdat ze alleenstaande moeder zijn. Ik val dus buiten de boot omdat ik dat niet ben. Oftewel er wordt onderscheid gemaakt.

Ik weet wat t betekend, maar vind 't vooral lachwekkend dat jij dit discriminatie vind. Ben blij dat je het huis gekregen hebt. Die borg krijg je wel terug als je weer vertrekt. ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:54

punt is denk ik vooral dat ze de goedkopere huurwoning niet kon krijgen terwijl ze wel al 7 jaar ingeschreven staat. Deze woning waar ze nu zit is puur een alternatief. Ik ben het er wel mee eens dat de voorwaarden die vermeld staan eerlijk moeten zijn en nageleefd dienen te worden. Het is nu eenmaal moeilijk aan een huurwoning te komen en vriendjespolitiek is dan niet leuk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:55

Vragen over de toewijzing kun je zeker wel stellen. Begin eens bij een gemeenteraadslid dat erg betrokken is bij sociale woningbouw en/of SP-gemeenteraadslid.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:24

Pascalle90 schreef:
Zijn woningbouwverenigingen gebonden aan bepaalde regels?

Ja, maar...

Sinds 1 januari 2016 moeten corporaties voldoen aan de norm voor passend toewijzen. Daar valt jouw geval dus niet onder, omdat je de woning in 2015 kreeg. Voor 2016 was het een ongeschreven regel om passend toe te wijzen, maar werd hier niet (zeker niet zo streng) op gecontroleerd als nu het geval gaat zijn (als het goed is, de toekomst is altijd koffiedik kijken).

Hier staat daar meer over: http://www.aedes.nl/content/artikelen/w ... i-2016.xml

Pascalle90 schreef:
Is er een overkoepelende/controlerende instantie?

Ja, die is er. In 2015 is de Autoriteit Woningcorporaties daarvoor in het leven geroepen.

Als je zelf wilt klagen of vragen hebt waarmee je niet terecht kunt bij jouw corporatie, kun je contact opnemen met de Woonbond.
Heb je al eens bij de corporatie navraag gedaan hoe de woningtoewijzing precies in zijn werk is gegaan?

Edit: Wat het lastig maakt, is dat het hier om vrije sector woningen gaat en om sociale huurwoningen. De regels voor vrije sectorwoningen zijn veel vrijer dan die voor sociale huurwoningen. Voor vrije sector hoef je bijvoorbeeld niet eens ingeschreven te staan als woningzoekende.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:49

Pascalle90 schreef:
Ik zal even mijn situatie voorleggen:
Al die tijd (tijdens de bouw) ging ik ervan uit dat het geen probleem moest zijn om aan een woning te komen en dat ik waarschijnlijk zelfs wel kon uitzoeken met mijn 7 jaar inschrijftijd. Toen de woningen op internet werden aangeboden bleek er ineens iets vreemds te zijn, ze hadden voor dit complex "maatwerk" toewijzingen.

Ik denk dat je - als je actie onderneemt - vooral moet zien aan te tonen dat de woningbouwvereniging tussentijds de spelregels heeft veranderd. Je schrijft dat jij er vanuit ging dat de woningen op een bepaalde manier zouden worden toegewezen. Maar heb je van tevoren bij de woningbouwvereniging gecheckt of dat inderdaad zo was? (dat kan ik uit je verhaal niet opmaken)

M.i. staat het een instelling vrij op ieder moment hun werkwijze / spelregels te veranderen. Behalve als dat tegen overkoepelend beleid ingaat (bijv. van gemeente of overheid), of gedurende een lopende procedure (wat in jouw geval dus zo zou kunnen zijn - nogmaals, dat kan ik uit je woorden niet opmaken)

In ieder geval hoop ik dat je je fijn blijft voelen in je appartment, want dat is toch wel het belangrijkste...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:01

Wat ik alleen mis in jouw verhaal, en ik hoef je inkomen zeker niet te weten, als jij vrije sector kan betalen is je inkomen dan niet te hoog voor sociale huurwoning.
Wat betreft diegene met vriendin uit Leiden, dat is iets waar een stichting niks aan kan doen.
Ik snap dat je de toewijzing onderzocht wilt hebben maar vind de oplossing die jij hebt gekregen ook niet netjes.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:19

Bedankt voor de reacties!
Ik heb van tevoren een keer of 4 contact gehad met de woningbouw en aangegeven dat ik er echt op zit te wachten, en vragen of ze al meer weten over de opleverdatum en wanneer het aangeboden zal gaan worden. Ik heb hierbij niet gevraagd of de normale regels toegepast zouden worden want ik wist niet eens dat ze soms maatwerk regels verzinnen. Hier is ook door de woningbouw nooit een woord over gezegd.
Ik moet nog afwachten of ik hier wel kan blijven wonen financieel (ik weet namelijk niet wat ik per maand verdien want ik ben ondernemer). Mijn spaarpot heeft de bodem aardig bereikt want ik heb dit jaar ook veel problemen/kosten gehad aan me paard. Ik hoop dat ik dit jaar wat minder tegenslagen zal krijgen en dat ik hier gewoon kan blijven wonen.
De woningbouw stelt dat je 4.5 keer de maandhuur moet verdienen en daar kom ik niet aan, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het niet kan betalen. Je houd alleen minder over om van te leven.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:13

Ik heb geen tips voor je TS, maar ben wel heel benieuwd wat de woningbpuwvereniging als reactie gaat geven. Succes!