Paarden aan huis of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Paarden aan huis of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 14:47

Wij staan op het punt om te beslissen welke richting we opgaan w.b. wonen. We wonen nu in een huur appartement. Het voordeel van wonen in dit appartement is dat ik snel contact kan leggen met buren binnen ons appartementencomplex wanneer het nodig is en alle kennissen en vrienden in deze directe omgeving wonen. Mijn gezondheid is niet stabiel en heb nog wel eens hulp van de mensen in mijn omgeving nodig om weer te kunnen functioneren. De afgelopen maand was het dagelijks nodig om op mensen terug te vallen. Dan moet je denken aan het uitlaten van de hond en bij lange afwezigheid oppas en daarnaast begeleiding van en naar het ziekenhuis. Ik baal er stevig van, maar dat veranderd niets.

Omdat mijn partner meer dan anderhalf uur van onze woning werkt, kan ik niet snel op hem terug vallen wanneer het nodig is. En eerlijk gezegd wil ik hem daar niet mee belasten tijdens zijn werk, dus hebben we een soort netwerkje opgebouwd van kennissen, vrienden en betaalde hulp. Dit werkt in de praktijk goed. Nu heb ik naast dit ook gewoon mijn dromen en zou ik graag vrijstaand willen wonen met voldoende land om ons huis om 2 paarden te kunnen houden. Ik weet hoeveel werk het onderhoud is, dat is gewoon veel. Het gaat niet alleen om stallen uitmesten en het verzorgen van je paarden maar ook het onderhoud van je land, de boel op je erf aan kant houden en het onderhoud en schoonmaken van je huis. Je bent altijd bezig en dat onderschatten we niet.

Waar ik voornamelijk mee zit is hoe eenzaam wordt het leven voor mij wanneer we landelijk gaan wonen. De kennissen en vrienden in de omgeving waar we nu wonen, komen minder snel even langs en daar maak je niet meer even een praatje mee tijdens het uitlaten van de hond. Het heeft jaren geduurd eer ik me genoeg op me gemak voelde om hulp aan te nemen van mijn omgeving, en om dit nu weer opnieuw op te bouwen... Ook zal ik een nieuwe huisarts moeten zoeken, waar ik niet om sta te springen vanwege de goede relatie. Kortom alles loopt nu wel... de verpleegkundige komt aan huis voor een paar prikken en alle voorzieningen zijn dichtbij.

Maar ik wil toch echt graag meer dan dit. Het is rete saai zo. Aangezien ik geen shopper ben, niet om kleding geef en ik vakanties alleen maar zonde van het geld vind, wil ik weer een positieve draai geven aan mijn passie: het buitenleven en paarden. We hebben al besloten dat er geen andere dieren komen dan de twee paarden en de hond. Geen geiten, kippen of poezen. Allemaal meer werk en financieel onderhoud. Ook komt er geen siertuin wat ook weer extra onderhoud met zich mee brengt. Mijn vraag is hoe andere mensen landelijk leven met een gezondheid die niet optimaal is? Hoe eenzaam is het wanneer je geen kinderen hebt, niet werkt en geen auto mag rijden? Mijn gezondheid zal niet verbeteren maar het wordt er ook niet leuker op wanneer ik zelf geen actie onderneem. Wie heeft hier ervaring mee?

Michellette

Re: Paarden aan huis of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:54

Ik hoop dat jij je er niet op verkijkt hoeveel werk er achterweg komt met landelijk wonen, paarden aan huis en een hond. Als je nu al vaak afhankelijk bent van anderen en dat niet gaat veranderen waarschijnlijk, dan zul je een erg groot netwerk moeten hebben, wil je mensen niet overbelasten. Zijn de mensen die je nu helpen bereid een grote stap extra te doen?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 14:55

Nee, dat ga ik niet aan ze vragen. Ik vraag niet aan mijn vriendin mij naar het ziekenhuis te brengen wanneer dit nodig is. De afstand zou dan te ver zijn en ik voel me daar zelf niet prettig bij. Ook zal ik andere hondenuitlaat/oppas moeten zoeken i.v.m. de afstand.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:00

Met alle respect maar is het financieel ook haalbaar om vanuit een huurwoning de stap naar een vrijstaande woning met een voldoende groot perceel voor 2 paarden te kopen?
Daarnaast kan ik je uit ervaring zeggen dat je altijd aan t werk bent. Ik vind dat niet erg maar je moet het willen en kunnen.

Vayo

Ik denk echt dat je er de persoon voor moet zijn om achteraf te wonen. Ik vind het heerlijk.
Je kunt je contacten ook leggen via een sport/zwem/yogaclub o.i.d.

Ik denk alleen wel dat je je erg verkijkt op het werk. Nu hebben wij er een akkerbouwbedrijf aan vast, maar je bent nooit klaar. En het is lichamelijk best zwaar werk, helemaal als je ook nog een weide met stallen en paarden moet onderhouden.
En als je een slechte periode hebt, zal er iemand moeten zijn die al die taken op zich neemt.

Ik weet niet wat de reden is dat je niet werkt? Maar als dat is vanwege je wat mindere gezondheid, vraag ik me af of achteraf wonen met best veel bijkomend werk dan wel gaat.
Zonder vervelend over te komen denk ik dat als je niet kunt werken vanwege je gezondheid, achteraf wonen met paarden en dit alles onderhouden ook niet mogelijk is.
Ik vind gewoon gemiddeld werk minder zwaar, dan hier heel de boerderij en de beesten bij te houden.

Maar als je leven retesaai is, waarom ga je dan niet vrijwilligerswerk doen of zoek je een baantje voor een paar uur?
Naast het werk op de boerderij geef ik wekelijks een dag computerles aan de kleuters en zit ik in de organisatie van de wijkvereniging waar we wonen. Of misschien is zwemmen of een andere sport voor je een optie om wat meer contacten op te doen?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 03-01-16 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieselpaard

Wat vervelend voor je dat je lichaam je zo vaak in de steek laat!
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor landelijk wonen, juist omdat jouw lichaam niet meewerkt. Als je nu al dagelijks hulp nodig hebt, zal dit bij het landelijk wonen alleen maar meer worden. Juist met het onderhoud van paarden, je land en je huis vraag je veel meer van mensen om je heen.
Ik begrijp wel dat je onderhand weg wil uit een appartement. Waarom zoek je dan niet gewoon een leuke woonwijk die wat rustiger is gelegen? Paarden lekker op pension laten staan, want die zorg kan jouw lichaam (denk ik) niet aan. In een rustigere woonwijk hoef je je ook niet eenzaam te voelen.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:05

Wij wonen sinds een paar weken landelijk. Van midden in de stad verhuisd naar buiten het dorp. De paardenweu en boxen liggen er al.
We hebben wel veel buren. Er liggen hier een stuk of 10 boerderijtjes bij elkaar. Echter, wat je zelf al noemt; het duurt even voor je een beroep doet op je buren.
Wij werken en hebben kleine kinderen. En beide een auto. Dus eenzaam is het niet.
Maak eens een lijstje van je Zorg behoeften en kijk per onderdeel wat er mogelijk is. Vervoer, verzorging van jou, dieren verzorgen. Denk dat het heel goed is dat je je droom na leeft!
Misschien voor de hond een uitlaatservice? Voor de paarde goede verzorgsters? Huishoudelijke hulp voor het noodzakelijke. Boodschappen laten brengen. Thuiszorg of wijkverpleegster? En wat overblijft met je huidige netwerk bespreken.
Goed overdenken en je twijfels met je mantelzorgers bespreken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:08

Jarenlang mijn paarden aan huis gehad bij m'n ouders.
Ze wonen buitenaf met alles aan huis, een droom zou je zeggen.
Toch heb ik uiteindelijk gekozen om mijn paard ( toen ik er uiteindelijk nog 1 had) in pension te zetten.
Ik ben graag in het bos en niet echt een bakruiter....uitrijmogelijkheden waren er niet echt bij mijn ouders.

Daarnaast wilde ik ook wel eens de aanspraak en gezelligheid op een stal ervaren.
Gewoon met andere naar buiten of over paarden praten.

Momenteel worden mijn ouders een dagje ouder en mijn moeder is chronisch ziek en bijna invalide.( ze heeft geen rijbewijs en is daardoor soms eenzaam).
Ze lopen iedere dag tegen het vele en soms zware werk op de boederij aan.
Onderhoud tuin, erf, woning en paardengebeuren.
Ook al lopen er maar 3 shets....ze moeten toch gevoerd en verzorgd worden. De weides hebben onderhoud nodig en de omheining en stallen vragen ook om onderhoud.
Ik help ze mee wanneer ik kan maar ik heb daarnaast ook een eigen paard.
Die op een doe het zelf stalling staat. Daar heb ik destijds bewust voor gekozen omdat ik wist dat ik anders binnen korte tijd weg zou gaan.

Kortom ik heb mijn hele buitenleven gebeuren verplaatst naar de stalling waar mijn paard nu staat. Met koffiezitje, koud bier in de zomermaanden en warme koffie in de winter. Neem mijn hond altijd mee zodat hij heerlijk kan rennen en spelen met de andere honden op stal.

Mijn man vraagt wel eens aan me, mis je de boerderij niet?
Daar kan ik volmondig nee op antwoorden.
Ik kan voor het eerst sinds lange tijd ook eens op vakantie of een weekendje weg....deze vrijheid is erg prettig.

Als wij morgen de loterij winnen komt er geen boerderij met land. Mijn paard blijft staan waar ze staat en wij wonen in ons knusse tussenwoninkje in een rete gezellige buurt. Ik kan de gezelligheid op stal en thuis niet meer missen.

Terwijl ik jarenlang anders heb gewoont en geleefd. Ook leuk en soms erg praktisch...maar ik ben blijkbaar gelukkiger met mensen om me heen.
Laatst bijgewerkt door cissie op 03-01-16 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:12

Yvette81 schreef:
Wij wonen sinds een paar weken landelijk. Van midden in de stad verhuisd naar buiten het dorp. De paardenweu en boxen liggen er al.
We hebben wel veel buren. Er liggen hier een stuk of 10 boerderijtjes bij elkaar. Echter, wat je zelf al noemt; het duurt even voor je een beroep doet op je buren.
Wij werken en hebben kleine kinderen. En beide een auto. Dus eenzaam is het niet.
Maak eens een lijstje van je Zorg behoeften en kijk per onderdeel wat er mogelijk is. Vervoer, verzorging van jou, dieren verzorgen. Denk dat het heel goed is dat je je droom na leeft!
Misschien voor de hond een uitlaatservice? Voor de paarde goede verzorgsters? Huishoudelijke hulp voor het noodzakelijke. Boodschappen laten brengen. Thuiszorg of wijkverpleegster? En wat overblijft met je huidige netwerk bespreken.
Goed overdenken en je twijfels met je mantelzorgers bespreken.

Zo'n plan is nooit een slecht idee lijkt me! Alleen zal dit ook allemaal kosten met zich meebrengen. Ik vraag me af of TS dan wel voldoende financiële middelen heeft om daarnaast achteraf op een boerderijtje te kunnen wonen.

Tja en terugvallen op de buren ... om eerlijk te zijn vind ik het nogal om daar buren mee te belasten. Ik heb werk genoeg en ik zou best eens willen helpen, maar niet met regelmaat om ervoor te kunnen zorgen dat iemand zo kan wonen.
Zo ga ik wekelijks met mijn buurvrouw (tevens tante van mijn man) boodschappen doen en ik help ze soms bij andere klusjes. Ook mijn man doet er regelmatig wat en wij worden als eerste gebeld als haar persoonlijke alarm af gaat. Ik doe het omdat ik geen nee kan zeggen, maar om eerlijk te zijn vind ik het best vervelend soms. Ik ben al snel 1,5-2 uur met haar op pad, terwijl ik het ook druk heb. Ze is 86 en woont alleen en vrijstaand. Ze had al lang in een verzorgingstehuis terecht gekunnen, maar dit weigerde ze.
Maar goed, ik ben zelf ook niet de persoon om me afhankelijk te maken van anderen. Soms kun je niet anders, maar ik heb er moeite mee om hulp aan te nemen of te vragen van/aan anderen.

Ik ben tijdens mijn laatste zwangerschap opgenomen in het ziekenhuis en moest 11 weken plat liggen.
En 2 jaar geleden heb ik bij een val van de hooizolder 2 ribben en een sleutelbeen gebroken en diverse kneuzingen.
Beide periodes lag ik er relatief kort uit, maar het had heel veel gevolgen voor het bijhouden van de pony's en alles op en rond de boerderij.
Als ik regelmatig periodes eruit zou liggen vanwege mijn gezondheid, zou ik er juist voor kiezen wat kleiner te gaan wonen en mijn paard in pension zetten.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 03-01-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:15

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:18

Als je nu al hulp nodig bent voor het uitlaten van de hond, en zoals nu dagelijks mensen nodig bent om je te helpen, echt vergeet het dan om buitenaf te gaan wonen op een landelijk iets.
Er zijn daar en sowieso al minder mensen, maar zij die er wonen hebben zelf genoeg werk zonder dat van een ander ook nog te moeten doen. Ze zullen je dus best een keer willen helpen, maar ga er niet vanuit dat je daar een netwerk gaat krijgen van mensen die dagelijks/wekelijks dingen voor je doen.

Ja ik woon buitenaf en heb instabile nek en rugwervels. Er zijn best dagen dat ik eigenlijk niks kan (omdat er weer wat scheef zit) maar dan nog moet ik eruit en de werkzaamheden verrichten. En kan ik niet van een ander verwachten dat die mijn werk doen. Die zijn er ook gewoon niet, aangezien die ook hun eigen werk hebben.
Het klinkt altijd zo idilisch een huisje buiten met de paarden aan huis, maar echt het is gewoon een bak werk.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 15:31

Bedankt voor jullie reacties. Ik onderschat niet hoeveel werk het is. Ik weet uit ervaring hoeveel tijd je in en om je erf moet besteden. De financiële middelen om een dergelijke woning aan te schaffen, hebben we. De hulp die ik nodig heb verschilt enorm per periode. De afgelopen maand was wel een dieptepunt. Ik zou nooit aan zo'n project beginnen als ik er op voorhand al vanuit ga, dat mijn toekomstige buren moeten bijspringen. Als je al landelijk woont en je kent je buren al jaren en wordt dan ziek, liggen de verhoudingen misschien anders. Maar ik ga mezelf niet voorstellen aan mijn nieuwe buren met een A4-tje aan werkzaamheden wanneer ik hulp nodig heb. We zullen dan meer hulp moeten inhuren en de hulp die ik nu krijg w.b. de hond moeten opvangen met een ander betaald adresje.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 15:35

cissie schreef:
Daarnaast wilde ik ook wel eens de aanspraak en gezelligheid op een stal ervaren.
Gewoon met andere naar buiten of over paarden praten.

Kortom ik heb mijn hele buitenleven gebeuren verplaatst naar de stalling waar mijn paard nu staat. Met koffiezitje, koud bier in de zomermaanden en warme koffie in de winter. Neem mijn hond altijd mee zodat hij heerlijk kan rennen en spelen met de andere honden op stal.

Dit is precies wat door mijn gedachten gaat. Hoe eenzaam wordt het leven voor mij wanneer we landelijk gaan wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:39

Ik haak even in - dit heb je natuurlijk zelf in de hand. Ik heb geen eigen paarden maar ik heb wel in verschillende situaties bijgereden, en ik zal een pensionstal toch altijd wel blijven verkiezen boven aan huis of op een andere particuliere locatie. Zo heb ik lang op een stadsweide gereden en je hebt toch wel veel limieten. Zo stonden er maar 2 paarden op de plek waar ik reed en kon ik dus nooit naar buiten (andere paard had verlatingsangst).

Misschien heb je de mogelijkheid om iemand anders bij jullie aan huis te laten stalen? Dan heb je in ieder geval iemand om te helpen met de stalklusjes en het bijhouden van het 'paardengedeelte' (als je hier goede afspraken over maakt, bijvoorbeeld over verlaging van stalprijs) en dan heb je toch wat aanspraak en gezelligheid op stal.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 15:43

Een kennis van mij geeft vaak aan dat haar leven zo eenzaam is op de boerderij. Daarom wilde ze een verzorgster voor haar paarden. Maar een goede verzorgster is niet makkelijk te vinden en inmiddels is ze de 10 al gepasseerd omdat ze komen en gaan en vaak afhankelijk zijn van de fiets. Een pensionklant vind ik een goede optie om over na te denken, bijvoorbeeld stalling en weidegang in ruil voor hulp.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:48

Ik zou het je niet aanraden, ik weet natuurlijk niet wat je mankeert, maar je zegt dat afgelopen maand een dieptepunt was: in hoeverre trekt dat weer bij en wie zegt dat dat niet vaker voorkomt?
Ik vind het nogal wat om zo vaak terug te moeten vallen op anderen...

Enige voordeel: als je buitenaf woont heb je niet zo snel een hondenuitlaatdienst nodig, die van ons komt nooit op de straat en woont buiten: oftewel: die wordt nooit uitgelaten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:50

Ik woon sinds ruim een jaar in een boerderijtje met 1,3 hectare grond erbij en twee paarden in de wei. Verder hebben we twee katten, verder geen dieren. We zijn in goede gezondheid en werken beide fulltime.
En het is pittig. Ja, je krijgt er enorm veel voor terug, het buitenleven is echt heerlijk, maar dat wisten we omdat we beide vroeger ook al buitenaf woonden bij onze ouders.
Maar het werk wat er bij hoort moet je niet onderschatten.
Helaas zijn een aantal zaken hier ook nog niet heel onderhoudsvriendelijk ingericht, maar totdat we dit kunnen aanpakken (kan door omstandigheden nog niet) hebben we het er gewoon mee te doen. Dus dat betekent ook het onderhoud van een siertuin met honderden meters heg bijvoorbeeld. Je koopt nu eenmaal het huis van een ander, en voordat het zo is zoals jij het zelf zou inrichten, komt daar meestal toch wel wat bij kijken.
En ook dat kost tijd en geld.

Toen mijn vader overleden was en mijn zus en ik het huis uit waren, heeft mijn moeder de boerderij verkocht. Ze heeft een ander huis aan de rand van het dorp gekocht en dat was de beste keuze ooit :j Ze heeft daar fijne buren, kan zichzelf veel makkelijker redden, ook als het lichamelijk even niet goed gaat.
En dat zorgt er voor ons als dochters ook weer voor dat wij ons geen zorgen meer hoeven te maken om haar, ze redt zich wel. Zowel met praktische zaken als op sociaal vlak is het in het dorp gewoon makkelijker dan buitenaf.

De dame waarvan wij het huis hebben gekocht was ook afhankelijk van haar buren voor veel praktische zaken. En weet je wat het eerste was wat veel mensen zeiden: leuk dat jullie er zijn, maar verwacht niet dat we de afspraken zoals we die met de vorige eigenaar hadden, ook met jullie gaan maken.
Ook buren zitten er simpelweg niet op te wachten dat er iemand woont die voor allerlei zaken van hen afhankelijk is. Zij zijn ook druk.
Elkaar helpen is daarentegen wel prima en zelfs erg gewenst, maar dan moet het wel tweerichtingsverkeer zijn.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:41

Wat balen dat je gezondheid niet mee werkt. Als je geen auto mag rijden zou ik niet al te afgelegen gaan wonen. Dat lijkt me dan te eenzaam. Als jullie het echt graag willen zijn er best wel mogelijkheden denk ik. Ik zou dan wel zo veel mogelijk rekening houden met je beperkingen. Als je veel land hebt en weinig paarden hoef je bijv. Niet perse uit te mesten. Maar dat is wel duur. Ik bedoel dan ong 1 ha per paard ivm wormen. Een pensionstal kan heel gezellig zijn maar verzorgsters zijn ook leuk, als je geluk hebt. Of idd iemand die komt helpen in ruil voor stalling/weidegang. Voor de hond een uitlaatservice of een buurmeisje die wat bij wil verdienen. Of een scootmobiel? Zie je hier in de omgeving veel. Misschien een lijstje maken met voor- en tegens? Wat vindt je man ervan?

En je hebt landelijk/dorps en afgelegen. Dat is nogal een verschil. Wij wonen gewoon binnen de bebouwde kom, met land. Maar niet in de buurt van een grote stad, dat mis ik soms wel wat. Maar het bos om de hoek maakt veel goed. Je moet voor jezelf bepalen wat je belangrijk vind.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:12

Wat voor mogelijkheden heb je voor vervoer in slechtere periodes? Als je echt aan huis vast zit, zou ik absoluut niet achteraf gaan wonen namelijk. Sowieso zou ik het niet aanraden met fysieke beperkingen. Ik ben toch echt wel een paar uur per dag bezig met normaal onderhoud en beesten verzorgen. Ik heb dan wel meer dieren (paarden, schapen, konijnen en katten) maar alsnog is het werk echt veel.
Wie doet al het werk als jij slecht bent? Dus ook de dagelijkse dingen zoals uitmesten en voeren? Zoals velen hier al aangeven, mensen willen best af en toe bijspringen maar zelden structureel. Hiervoor betalen gaat ook lekker in de cijfers lopen... Als je dat kan betalen is de oplossing simpel natuurlijk.

Ik woon zelf buiten en toen we hier net woonden ben ik fysiek heel slecht geworden. Als dit hiervoor al zo was, hadden we hier nooit gewoond. Want het is gewoon erg moeilijk en ja ook eenzaam. Nou hangt dat nog af van je vriendenkring natuurlijk, de mijne wonen verspreid door nederland dus zie ik maar af en toe. Maar alsnog heb je gewoon weinig mensen in je directe omgeving, je komt niet zomaar iemand tegen als je buiten even wandelt bijv en veel mensen vinden je ver weg wonen. Ik merk heel erg dat dit ook psychisch werkt, buitenaf wordt gezien als ver, ook als het qua afstand en tijd niks verder is dan andere mensen in de stad/dorp. Het is ook een gevoelskwestie. Dus hou er rekening mee dat mensen je minder makkelijk helpen dan ze nu willen doen. Kan je dat wel opvangen?

Ik heb zelf geen last van eenzaamheid want ik ben heel graag alleen. Anders zou ik hier wel ongelukkig worden vrees ik, want sommige dagen zie en spreek ik niemand anders dan mn vriend. Ik zoek dus ook weinig contacten op, maar dan krijg je ze dus ook niet. Iedereen is hier redelijk op zichzelf, sociaal contact en hulp moet je echt actief achteraan, anders gebeurd er niks. Dus ik zou het echt niet aanraden om echt buitenaf te gaan wonen. In een dorp of aan de rand ervan is al een stuk geschikter omdat alles dan weer dichterbij is.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:24

Je geeft zelf veel meer goede redenen om het niet te doen, dan redenen om het wel te doen.
Niet doen dus, lijkt mij.
Zeker niet als je bang bent voor eenzaamheid.
Kun je beter eerst een landelijk gaan wonen zonder paard aan huis. Paard op een stal zetten en je hebt gelijk al veel meer contacten. Ook makkelijker als je zelf niet in staat bent om er tijdelijk niet goed voor te kunnen zorgen. Want het is echt niet altijd leuk, midden in de winter, met storm en zware regenval om voor je paarden te zorgen als je lichamelijk niet okay bent.
Veel wijsheid met je keuze.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:49

Mijn man was ook op zoek naar een woning waar ter zijner tijd de paarden bij konden staan. Waar ze nu staan staan ze prima, maar is prive en die mensen hebben ook niet het eeuwige leven. Ik zag het alleen niet zo zitten, terwijl ik de paardenliefhebber ben. :+
Nu hebben we een huis in het buitengebied maar zonder veel grond, en paard lekker uitbesteed. En dat blijft ook zo.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 10:48

Ik wil jullie bedanken voor jullie ervaringen. We zijn er nog niet helemaal niet maar we gaan er nu wel beiden vanuit dat we dit plan waarschijnlijk laten varen. Erg jammer maar het grote voordeel van land en paarden aan huis is voor mij dat je juist veel zelf kunt ondernemen. Gaat dit niet, dan houdt het op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:02

BKonline schreef:
Een kennis van mij geeft vaak aan dat haar leven zo eenzaam is op de boerderij. Daarom wilde ze een verzorgster voor haar paarden. Maar een goede verzorgster is niet makkelijk te vinden en inmiddels is ze de 10 al gepasseerd omdat ze komen en gaan en vaak afhankelijk zijn van de fiets. Een pensionklant vind ik een goede optie om over na te denken, bijvoorbeeld stalling en weidegang in ruil voor hulp.

Ik ben sinds een jaar de trotse eigenaar van een huis met stallen en mijn paarden aan huis! Heeeeerlijk! Ik heb jarenlang op pension gestaan en dat was allemaal erg gezellig, maar ik vind het nu zo ontzettend fijn dat ik helemaal lekker in mijn up (en man) mijn paardjes kan doen. Voor de gezelligheid ga ik nog wel eens naar de pensionstal van een vriendin, of de rijvereniging.

Heb boxen over, maar moet er niet aan denken om een pensionklant erbij te nemen :o . Eenzaam? Echt niet. Dat ligt ook een beetje aan jezelf vind ik.

Ik kan natuurlijk niet in jouw persoonlijke situatie kijken, maar als het iets is wat je graag wil, de financiële mogelijkheden zijn er, dan zou ik mij niet tegen laten houden door allerlei angst vragen als: "wat als er dit gebeurt, wat als er dat gebeurt, wat als ik ziek word, wat als ik mijn baan kwijtraak, wat als mijn man of ik een ongeluk krijgen, enz enz enz.

Ik vind het nl ook een heel groot voordeel dat je inderdaad heel veel zelf kunt ondernemen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:13

BKonline schreef:
Ik wil jullie bedanken voor jullie ervaringen. We zijn er nog niet helemaal niet maar we gaan er nu wel beiden vanuit dat we dit plan waarschijnlijk laten varen. Erg jammer maar het grote voordeel van land en paarden aan huis is voor mij dat je juist veel zelf kunt ondernemen. Gaat dit niet, dan houdt het op.

Ik zou in jouw geval en met jouw huidige gezondheid toch kiezen om op zoek te gaan naar een leuk huisje met een flinke tuin waar je hond lekker in kan ravotten en jij op je goede dagen lekker bezig in kan zijn. Niet te ver van je huidige flatje af zodat je je sociale netwerk aan mantelzorgers ook niet kwijt raak.
Of (oke klinkt oudbollig) is een volkstuintje niet wat voor je? Bij zo'n volkstuinvereniging?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 11:21

Nee volkstuintje is echt niets voor mij... Ik ben meer van de bespoten groenten uit de AH :D
Ik mis vooral het aan huis hebben van je dieren. Ik heb liever een mesthoop dan een siertuin. Maar vrienden van mij willen graag een moestuin. Ik had dan het plan om wat stukjes grond vrij te houden voor een aantal mensen die graag zelf hun groenten en kruiden kweken. Zo heb je toch iets meer verloop om je huis als je vrij woont.