Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:30

Ir111: die vind ik ook erg goed! Ik zou denk ik alleen dat hoekje tussen 4 en 5 niet doen, toegang tot de woonkamer kan prima via de deur naast de trap denk ik. Eventueel zou je nog een deur kunnen plaatsen in het midden van de muur tussen 4 & 5, maar dan niet als vaste looproute. Deuren in de hoek vind ik vaak een stuk minder knus staan.

(Extra tip: ik zou voor de deur tussen woonkamer en mancave een heel goed isolerende deur + muur nemen, zodat je geen last van elkaar hebt als bv de een wil gamen en de ander een film wil zien, of de een vrienden over de vloer heeft en de ander geconcentreerd wil werken, etc.)

Extra voordeel daarvan is dat je die 'mancave' echt als helemaal apart deel hebt - als je ooit een kantoor aan huis wilt beginnen ofzo, dan kunnen ze rechtstreeks het kantoor in zonder met de woonkamer te maken te hebben.

Goof

Berichten: 28825
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:16

Wat een fantastische woning!
Geen verdere tips, maar ik wil je er veel plezier wensen!

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:49

Het doorbreken van de muur tussen keuken en woonkamer heeft voor het geluid geen effect want zowel de woonkamer als de keuken grenst aan de wegkant als ik het goed zie.
Een goede kelder zou ik ook zeker niet dichtgooien, is zo enorm praktisch.
Verder, hoe ver wil je het doorvoeren? Wil je bv de badkamer daar houden of naar boven verplaatsen? Wij hebben hem ook beneden, maar blijkbaar vinden veel mensen dat raar.

Zo op het eerste gezicht zou ik de kamer en keuken bij elkaar trekken. Om dan toch een enigszins afgezonderd zitgedeelte te hebben kun je de bedoelde mancave erbij trekken en die slaapkamer als mancave bestempelen. Maar mocht je vanuit de kamer of keuken naar buiten willen, met evt een buitenterras (weet niet of dat mogelijk is) dan zou ik echt alles omgooien, maar dat is kostbaar en tijdrovend..

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:56

Met oog op de toekomst is het misschien ook makkelijker om de badkamer beneden te houden en een ruimte te houden die later makkelijk als slaapkamer in te richten is. Dan heb je al je ruimtes beneden en kun je zo lang mogelijk in het huis blijven wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:14

Ik ga dit ook volgen! :))
Wij hebben dit huis ook op het oog gehad. :j
Helaas hadden wij niet de tijd om het op te knappen en hebben voor een huis gekozen waar bijna niks aan hoefde te gebeuren.
Echt leuk om te kijken wat jullie er van gaan maken!
Het is een prachtige omgeving!

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:14

Mijn eerste ideeën.
Wand tussen woonkamer en keuken gedeeltelijk eruit (iig ter plaatse van de trap niet) en een kookeiland plaatsen. Ik vind het zelf niet storend in door de keuken naar de woonkamer te moeten lopen. Hebben wij nu ook (omdat de rechtstreekse deur dicht Is)

Vind je het dan te klein, de bedoelde mancave er gedeeltelijk bij betrekken (Ca de helft) en de andere helft samen met de andere slaapkamer, weer opsplitsen in 2 kamers. 1 voor de honden en de ander voor je man.

de bijkeuken zou ik ombouwen tot badkamer. Dan heb je iig iets fatsoenlijks en geen kast waarin je doucht en de voorzieningen (riool) zit er toch al. De douche zou je kunnen ombouwen tot voorraad /opslag hok

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:50

Ik zou de keuken wel verplaatsen naar de andere kant van het huis. Ja veel meer werk en een kelder die handig kan zijn verlies je maar op die manier creeer je vanuit je leefruimte zicht op de stallen als ik het goed heb gezien wat ik persoonlijk heel fijn zou vinden.

Ik zou dan ook de tussenruimte (3?) bij de woonkamer betrekken zodat je aan de zonkant een grote ruimte krijgt.

De mancave komt dan in de huidige keuken deze ruimte zal ik opdelen in tweeën zodat je een lekker ruime luxe badkamer kunt maken.
Als je een metertje van deze ruimte aan de voorkant afsnoept, kun je beide nieuwe ruimtes benaderen vanuit een zijhalletje vanaf de entree.
De huidige badkamer zal ik verbouwen tot inloop kast voor jassen, schoenen enz.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 23:05

Bedankt voor alle ideeen!

Op dit moment spreken 2 ideeen ons aan:

-1-
Macave naar 5 (keuken), ruimte 3 betrekken bij de woonkamer en daar een keuken maken

-2-
Mancave naar 5 (keuken), ruimte 1, 3 en 4 samenvoegen met keuken in 1 (zoals in tekening Ir111 , maar dan zonder de aanpassingen van de muren bij ruimte 5)

Bij beide kunnen we dan de kelder gewoon blijven gebruiken, een luik naar een koude kelder is denk ik altijd welkom in een mancave haha.. Of in ieder geval niet storend :D

We hebben ongeveer een maand om over te gaan.... nooit voldoende om alles te doen natuurlijk.. Helemaal omdat we daarvan maar 2 weken vrij zijn. Nog even puzzelen waar te beginnen.. Voordeel is als we de plaats van de keuken veranderen, we de oude kunnen laten zitten tot we klaar zijn..

KoudbloedKim schreef:
Ik ga dit ook volgen! :))
Wij hebben dit huis ook op het oog gehad. :j
Helaas hadden wij niet de tijd om het op te knappen en hebben voor een huis gekozen waar bijna niks aan hoefde te gebeuren.
Echt leuk om te kijken wat jullie er van gaan maken!
Het is een prachtige omgeving!

Ohh gelukkig maar haha.. Wij hebben moeten wachtten tot we ons huis eindelijk verkocht hadden, en ik was zooooo blij dat dit huis in de tussentijd niet verkocht was.. Ik zat echt huilend aan de telefoon toen mijn man belde dat de makelaar nog helemaal vrij was met het huis :D

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:23

Als je dat plan van Ir111 volgt, dan zou je de muur tussen woonkamer en kamer 3 eerst kunnen laten staan, dan kun je gewoon wonen in de huidige woonkamer/keuken, en ondertussen slaapkamers 1 en 3 helemaal verbouwen met nieuwe keuken erin zonder dat het ook maar iets probleem oplevert. En dan doe je in een volgende vakantie (als je het zelf wilt doen) het muurtje weg tussen 3 en woonkamer.
En daarna jas de oude keuken eruit en maak je daar een mooie ruimte van.

Het enige waar je even op moet letten is het doorleggen van de vloer, afhankelijk van het materiaal kan dat lastig zijn.

Dan hou je in principe altijd een bewoonbaar, bruikbaar huis over behalve op het moment dat je muurtje 3 weghaalt.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:25

Shadow0 schreef:
Als je dat plan van Ir111 volgt, dan zou je de muur tussen woonkamer en kamer 3 eerst kunnen laten staan, dan kun je gewoon wonen in de huidige woonkamer/keuken, en ondertussen slaapkamers 1 en 3 helemaal verbouwen met nieuwe keuken erin zonder dat het ook maar iets probleem oplevert. En dan doe je in een volgende vakantie (als je het zelf wilt doen) het muurtje weg tussen 3 en woonkamer.
En daarna jas de oude keuken eruit en maak je daar een mooie ruimte van.

Het enige waar je even op moet letten is het doorleggen van de vloer, afhankelijk van het materiaal kan dat lastig zijn.

Dan hou je in principe altijd een bewoonbaar, bruikbaar huis over behalve op het moment dat je muurtje 3 weghaalt.

En dan heb je je nieuwe keuken helemaal onder het stof zitten...

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 00:29

Riddershow schreef:
Shadow0 schreef:
Als je dat plan van Ir111 volgt, dan zou je de muur tussen woonkamer en kamer 3 eerst kunnen laten staan, dan kun je gewoon wonen in de huidige woonkamer/keuken, en ondertussen slaapkamers 1 en 3 helemaal verbouwen met nieuwe keuken erin zonder dat het ook maar iets probleem oplevert. En dan doe je in een volgende vakantie (als je het zelf wilt doen) het muurtje weg tussen 3 en woonkamer.
En daarna jas de oude keuken eruit en maak je daar een mooie ruimte van.

Het enige waar je even op moet letten is het doorleggen van de vloer, afhankelijk van het materiaal kan dat lastig zijn.

Dan hou je in principe altijd een bewoonbaar, bruikbaar huis over behalve op het moment dat je muurtje 3 weghaalt.

En dan heb je je nieuwe keuken helemaal onder het stof zitten...

Nee, dan hangen we gewoon even een stuk plastic als wand tussen de 2 vertrekken..

Klinkt wel werkbaar Shadow!

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:15

Maar jullie slapen boven dan?

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 09:31

Amandavd schreef:
Maar jullie slapen boven dan?

Ja

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:43

Ik denk dat je daar eens een architect naar moet laten kijken. Zo'n verhuizing kost toch al bakken met geld. Die hebben vaak wel praktische ideeën en oplossingen. Die vaak ook weer goed voor de waarde van het huis is.

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:08

Ik zou het nog weer anders doen denk ik.
Ruimte 1,3 en 4 bij elkaar betrekken.
En dan de keuken in 'ruimte 3'
tegen de badkamer/entree muur een hoge kasten wand net zo breed en met zo hoog als die wand.
En dan daar tegenover tegen de buitenmuur een lang stuk met lage kasten en dus aanrecht.
Dan een lange eettafel in ruimte 1 en gewoon woonkamer in ruimte 4

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:09

Ik zou wel die badkamer wat groter maken, ook al hoef je misschien geen luxe bad, als je daar oud in wilt worden is er dan wel de ruimte om aanpassingen in te maken.

miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:14

Ik heb geen tips qua indeling maar wil even waarschuwen voor het zomaar weghalen van tussenmuren; voor je het weet haal je belangrijke draagmuren weg en zul je moeten voorzien in betonnen balken of poutrellen ter ondersteuning. Dingen die dus ook zichtbaar gaan blijven én een extra kost met zich meebrengen...

Weet je welke de draagmuren zijn?

NatalieLot
Berichten: 547
Geregistreerd: 10-12-14
Woonplaats: Simpelveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:28

Je kunt de keuken verplaatsen natuurlijk maar denk wel aan de kelder. Die ligt nu in de keuken. Ik zou ook eerder een raam dicht metselen of misschien hoger maken. Dan heb je er toch nog ligt door maar je kunt wel de keuken doortrekken.

Maar wat een leuk huisje. Al schrok ik van de tuin haha. Succes ermee!!

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:32

Ik ben het met Amandavd eens, let vooral op die badkamer. Want of:

A: je wil voor altijd in dit huis willen blijven en dan is een badkamer waarin hulp ook naar binnen kan erg welkom.

b: je wil nog een keer verhuizen, dan denk ik dat een goede badkamer enorm waarde vermeerderend zal zijn.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:34

colinneke schreef:
Vriend zit mee te kijken en te lezen. Hij zou de muur tussen de woonkamer en keuken eruit slopen. Daar een mooi kookeiland en op de plek van het keukenblok daar een paar hoge kasten en de koelkast zetten.


Dit inderdaad! Zo'n kookeiland kan m.i. alleen in een grote ruimte en dat wordt het zeker wanneer je keuken en woonkamer bij elkaar trekt. Dan hoef je ook niets aan de hoogte van de ramen te doen (zonde van de hoeveelheid licht die er nu binnenvalt en hoef je niet al het leidingwerk te verplaatsen.

Er eerst in gaan wonen lijkt me nauwelijks te doen in de staat waarin het nu verkeert (daar is duidelijk al een tijdje niets aan gedaan) en gezien de hoeveelheid werk die jullie te wachten staat (ik kan meepraten, 2x zo'n project gedaan), kun je er tijdens het werk niet blijven wonen. Dat zou betekenen dat je 3x moet verhuizen.

En misschien lijkt het weggegooid geld, maar het is best de moeite waard om een (interieur)architect en aannemer samen mee te laten kijken. Wij hebben dat pas gedaan bij de verbouwing van onze bovenverdieping, maar daar kwamen zulke goede ideeën uit waar we nooit aan gedacht hadden, dat we ons afvragen waarom we dat niet meteen in het begin gedaan hebben.

Heb je trouwens gelegenheid om boven een badkamer te realiseren? Zo direct voor je entree is erg onpraktisch. Zo niet, zou ik slaapkamer 1 of de berging opofferen als badkamer. De huidige badkamer oogt erg mini.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:57

Ik zou de wc en badkamer bij elkaar trekken.
Misschien zelfs de entree met de helft verkleinen en dan een mooie trap in de kamer zetten bijvoorbeeld.

Oh en je kunt prima wonen in een huis waar je aan het verbouwen bent hoor ;) het is niet altijd practisch maar het is niet anders.

Wij zijn ook begonnen met gewoon in een kamer te gaan zitten (zonder goede meubels) en aan de andere kant van het huis zijn we toen begonnen met verbouwen.
Toen die kant bewoonbaar was zijn we "verhuisd" naar die kant en begonnen met slopen aan de kant waar we eerst woonden.

Tijdens het werk veranderen we de plannen ook nog weleens omdat het anders blijkt als dat we dachten. Zo bleek een muur waarvan we dachten dat het een draagmuur was, dat helemaal niet te zijn. Deze komt dus ook niet terug en dat scheelt weer 1,5 meter kamer. Het is wel zo dat je dan door het wegvallen van de hal, meteen vanuit buiten in je kamer stapt.

BigOne
Berichten: 38313
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:05

Denk je nog even aan energiebesparende maatregelen, komt flinke subsidie op. Denk aan vloerverwarming op elektriciteit, electrische boiler, electrisch koken enz. Het mooiste zou zijn dat je de gasaansluiting helemaal af kunt schaffen, scheelt je op den duur heel veel geld.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 15:23

Pfffff net een uur of 2 huizen op funda bekeken... Niet om te kopen, maar om te kijken hoe ze de indeling hebben bij vergelijkbare huizen.. Conclusie... Alles kan :D

We weten nu niet welke muren er dragend zijn.. Desnoods moeten we inderdaad een balk leggen.

@bigone: Ik wil geen vloerverwarming, en vind koken op gas honderd keer fijner dan elektrisch..

Tja de badkamer... Ik hoef echt geen grotere, we hebben nu ook maar een kleine... Moeten we hem dan aanpassen omdat ooit misschien in de toekomst dit handiger is qua verkoop... lastig..

Ik heb wat sites van architecten bekeken, en mij spreekt de style van tegenwoordig zo niet aan.. Ben een beetje bang dat je dan niet je eigen huis krijgt, maar wat de architect mooi vind.. En heb geen idee wat zoiets zou moeten kosten.. 100en of 1000en euro`s?

EDIT:
Oja, misschien wel leuk om te zien, en om een idee te geven hoe we nu leven, dit is ons huis dat we net verkocht hebben. Als we hier meer grond bij hadden kunnen kopen waren we nooit weggegaan.. Voor ons werkt(e) dit huis prima, andere vielen over de indeling (tafel niet bij keuken bijvoorbeeld) en kleine badkamer.
http://www.funda.nl/koop/verkocht/ees/huis-47069270-dorpsstraat-28/fotos/
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 02-01-16 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lilykashmir

Berichten: 7545
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:35

Leuk! Gefeliciteerd!
Ben heel benieuwd wat jullie er uiteindelijk van gaan maken :D !

Ik zou denk ik ook zoiets doen als de 2e van IR111, maar dat gekke hoekje bij 5/de deuren eruit, dus het muurtje 'normaal' doortrekken.

Succes!

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:45

Wat een leuke ideeën allemaal zeg!
Hebben jullie ondertussen wel al goed naar de isolatie in de muren/ramen/vloer gekeken? Kan over de jaren heen een hoop in energie schelen. Dubbele ramen bijvoorbeeld kan al een hoop helpen en goed isolatie materiaal onder je vloer (ik las dat je geen vloerverwarming wilde) en soms zijn de muren onwijs dun waardoor een extra isolatie laag wel gewenst is in de winter.

En als je de hele linker zijde bij elkaar betrekt maar de keuken in de woonkamer zet? Daar zou je dan eventueel ook een kookeiland neer kunnen zetten, lijkt mij zelf ideaal. De keuken zou je dan alsnog kunnen gebruiken als man cave en de slaapkamer zou ik dan als woonkamer gebruiken.

Badkamer is inderdaad een lastige, je weet niet wat de toekomst je gaat brengen qua gezondheid en alles. Is het groot genoeg voor eventuele hulpapparaten of kan je je kont dan niet meer keren? Zelf ook een kleine badkamer maar zou een grotere wel heel fijn vinden en er zou dan ook zeker een bad komen voor de dagen waarin je gewoon even in bad wilt :o