Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SummerRemedy

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:54

mirim schreef:
Als je het in een keer goed wil doen en niet wil blijven verbouwen zou ik je , uit eigen ervaring :D , aanraden om er eerst te gaan wonen.
Proef de sfeer, kijk waar de zon op welk moment in je huis schijnt en ga dan alles bepalen....als dat mogelijk is natuurlijk.


Dit zou ik ook zeker doen! Wij hebben ook een oude boerderij en omdat we geen mogelijkheid hadden om direct te verbouwen zijn we er maar meteen ingegaan, dit is echt de beste manier om erachter te komen wat je graag met je huis wil :)

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:54

Ik zou de mancave in de huidige keuken maken. De keuken in ruimte 1 en ruimte 3 bij de woonkamer betrekken. Een deur tussen de keuken en ruimte 3.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 15:55

We willen boven gaan slapen, dus daar hoeven we geen kamer voor vrij te houden beneden.

Eerst wonen en dan verbouwen lijkt mij zo lastig, omdat we dan nog niets kunnen opknappen (doorhangende plafonds, slecht leidingwerk etc.)

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:57

loulou schreef:
Ik zou toch 1,3,4 of 3,4,5 bij elkaar trekken.

Maar als je 1-3-4 bij elkaar trekt is 3 eigenlijk geen logische ruimte meer. Dat wordt meer een doorloop stuk waar je misschien nog een wandkast neerzet maar that's it. OK, en misschien je eettafel inderdaad. :j Nu ik er over nadenk, eea is ook nogal afhankelijk van de stand van de zon, als de linkerkant op de tekening zonkant is is het wel weer erg leuk om 1-3-4 bij elkaar te trekken. Dan heb je een super licht woongedeelte. Zo is dus voor alles wat te zeggen. :D

Leuk om zo mee te denken. Heb een tijd lang huizen gekeken en toen ook veel over dit soort dingen na zitten denken. Ik had binnenhuis architect moeten worden. :')

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 16:01

Ik vind het geweldig dat jullie zo mee willen denken! Komen een paar ideeen langs waar we zelf nog niet eens aan gedacht hadden :D Mancave in keuken bijvoorbeeld.
Leuk en lastig tegelijk zoiets als dit :D

We hebben nog tot 22 januari om te bedenken wat we willen haha..

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:02

Ja dat vond ik zo lastig in te beelden met de info die je gaf. Had daarvoor nog niet de link bekeken en daarna was ik nog verwarder omdat er een boven leek te zijn en deze niet op de plattegrond stond. Na de omachrijving gelezen te hebben snapte ik het wat beter maar dacht dat het om een zolderruimte ging maar het lijkt er op dat daar twee kamers zijn?

Voor wat betreft de indeling beneden is de bovenruimte wel handig. Je hoeft geen rekening te houden met een slaapkamer kwijt te raken en zo ruimte te kort komen gelukkig. Ik zou de hondenkamer daar laten, keuken openbreken naar de woonkamer. De mancave in de slaapkamer naast de hondenruimte doen en de overige slaapkamer bij de badkamer trekken deels zodat deze ruimer wordt. Overige ruimte kan je gebruiken dan als opslag bijvoorbeeld. Maar het is lastig omdat je alles kan doen daar vind ik en en ik hoef dr niet eens te wonen :')

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:03

Proficiat met jullie nieuwe huis :D Gaaf zeg!

Wat ik persoonlijk zou doen is de ramen in de keuken iets kleiner maken, de vensterbanken iets verhogen, zodat je er een keukenblad onder kan plaatsen. Zo kun je tijdens het koken lekker naar buiten kijken, veel licht op je werkblad, lange keuken.. Enige nadeel is dat je geen bovenkastjes hebt. Betekent wel dat je ook de verwarming moet verplaatsen.
De keuken zou ik persoonlijk wel altijd naast de woonkamer willen.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:03

Is het een optie om ruimte 3, 4 en 5 bij elkaar te trekken en dan een mooie hoekkeuken te maken in ruimte 3?

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:09

Wat gaaf, TS! Eindelijk je droom waar kunnen maken! *\o/*

Hoe en wat met de indeling vind ik lastig om te zeggen, aangezien ik daar in mijn huidige huis al niet echt wegwijs in ben. Maar je idee over om de keuken in kamer 1 te maken en dan kamer 4 en 5 samen te trekken, lijkt mij best een goed plan. Door de grote ramen is het dan lekker licht in je woonkamer! :j

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:13

Er zit cv in, je kunt koken/douchen en slapen dus ga er eerst eens een jaar wonen, vaak krijg je dan de beste ideeen. Verder spelen er nog wel wat zaken mee, willen jullie kids/eventueel met het oog op de verre toekomst het huis direct senior proof maken. In dit jaar kunnen jullie nagaan wat de fijnste plek in het huis is, waar je graag zit, daar maak je de grote woonkeuken en de woonkamer met aparte mannengrot die komt op de plek die er dan overblijft. Volgend voorjaar een grote stacaravan regelen en dan de hele boel verbouwen, alles in één keer klaar want je kunt nu eerst nog weer een jaar sparen.

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:14

Gefeliciteerd met jullie huisje! Ziet er goed uit :)

Ik zou persoonlijk de keuken in ruimte 5 houden er er dan een open keuken van maken, dus de muur eruit slopen als dat kan (mocht het dus geen draagmuur zijn). Als je de keuken verplaatst naar ruimte 1 heb je ook wel veel gedoe en kosten aan je infra.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:18

Mooie omgeving maar dat jaar wonen kan ook verstandig zijn met het oog op geluid. Zo te zien zitten jullie strak aan de snelweg en kun je misschien nog aanvullende geluidsmaatregelen moeten treffen. Ook komen er volgend jaar subsidies op zonnepanelen , warmtepompen enzenz. Dit zijn dure maatregelen maar besparen veel voor de toekomst, alleen een electra aansluiting nodig bvb. Dan moet je ook electrisch koken dus zo zijn er heel veel dingen om over na te denken.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:18

Gaaf hoor!
Ziet er heel veelbelovend uit, daar is echt een paleisje van te maken.

En zo duur is het niet :oo hoewel er nog wel wat kosten aan de verbouwing gaan zitten, zo te zien.

Ik ga je volgen :D als je tenminste foto's wil gaan posten. :)

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:18

Ik zie dat je aan een vrij drukke weg komt te wonen. Als je de muur tussen de oude keuken en woonkamer zou willen weghalen dan zou ik eerst eens kijken of de auto's geen geluidsoverlast geven. Zo'n muur werkt dan als een goede geluidsisolatie :)
In een keuken stoort dat niet zo erg natuurlijk, daar is altijd wel wat herrie.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:25

Gefeliciteerd met het huis! Ziet er gaaf uit!
Ik zou inderdaad de muur tussen mancave en woonkamer slopen, dan van wat nu de keuken is de mancave maken en dan de keuken op de plek van de mancave of ergens anders in die ruitme, waar je voorkeur is. Zo kan je van de entree direct naar je woonruimte.
Persoonlijk zou ik ook een grotere badkamer willen, en van wat je als slaapkamer hebt dat nu maken (jullie slaapkamer komt boven toch?). eventueel kan je een bed in de mancave zetten voor logees.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:30

Heel gaaf!

Ik zou denk ik de muur tussen woonkamer en keuken helemaal doorbreken, dan de keuken in U-vorm langs de muur met de twee ramen. Hoge kasten waar dat kan (waar keuken nu zit zeg maar), lage kasten onder de ramen (en daar dan mooie werkblad ruimte en/of de spoelbak). De koelkast bijvoorbeeld tegen het wandje tussen keuken en hal. En eventueel nog een kookeiland.

Dan heb je één mooie lichte ruimte als woonkeuken en hoef je ook niet alle aansluitingen om te leggen.

Toevoeging: Hangt er natuurlijk wel vanaf tot hoe laag de ramen komen. Als die tot vrij laag doorlopen kan je daar natuurlijk niet echt een keukenblok neerzetten... Of je moet de ramen wat verkleinen.

Paardennamen
Berichten: 2130
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:53

Hoe hoog is de kelder? Wanneer je je hier enigszins kunt voortbewegen (niet op handen en knieën ;) ), kun je kelder gebruiken als koele opslag voor diverse zaken zoals (fris)drank, eieren, groente&fruit etc. Ideaal en scheelt in je koelkastruimte! Moet de kelder wel praktisch zijn. En eventueel wat groter maken met in de hoek een deur en een trappetje?

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:54

Leuke uitdaging. Ik zou zeker iets als floorplanner nemen en eens leuk gaan spelen.

Wat ik zelf denk ik zou doen is ruimte 2, de berging, omtoveren tot een moderne badkamer. Dan zou ik kamer 1 splitsen, door een muurtje te trekken in het verlengde van kamer 3. (Sorry, de plaatjes zijn best gedoe, die heb ik nog niet helemaal.)
Die middelste kamer lijkt me dan een goede hondenkamer.

Maar dan.

Je kunt slaapkamer 3 horizontaal (op het tekeningetje) splitsen, zodat je een beetje grotere slaapkamer weer krijgt, en de rest bij de woonkamer trekken. Of je houdt het op twee kleine kamers, al moet je dan de deur nog een plekje zien te geven.

De muur tussen keuken en woonkamer zou ik eruit gooien, en van die lage ramen zou ik me niet veel aantrekken, daar zou ik gewoon een aanrecht voor plaatsen. Als je de achterkant van het aanrecht ook netjes afwerkt is dan prima, en anders plaats je daar wat leuke potten met keukenkruiden ofzo :)

Je kunt dan eventueel nog het achterste deel (dus waar de keldertrap zit) afschermen, en daar een soort pantry maken. Kleiner met echt alleen keldertrap en voorraadkast, of groter en een soort bijkeuken met waterafvoer en daar de wasmachine en vaatwasser neerzetten.

Voorbeeldje met een kleine pantry, en de badkamer ook weg en bij de woonkamer betrokken:
Afbeelding

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:25

Super leuk! Misschien leuk ideetje om een volg topic te openen? :o

Saintelette

Berichten: 3182
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:32

colinneke schreef:
Vriend zit mee te kijken en te lezen. Hij zou de muur tussen de woonkamer en keuken eruit slopen. Daar een mooi kookeiland en op de plek van het keukenblok daar een paar hoge kasten en de koelkast zetten.



Dit zou ik ook zo doen, dan zit je ook vrijwel niet met het omleggen van leidingen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:37

Gefeliciteerd!!!

Ik ken het huis trouwens. Was eerder van vrienden van ons

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:40

Hoeveel slaapkamers zijn er boven? Komt er boven een badkamer?

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 18:00

Ohh Super iedereen!!!

Ik wil wel een volg topic maken als het zo ver is, als jullie dat leuk vinden inderdaad :D

Boven zijn er nog 2 slaapkamers. We zijn al 41, dus kinderen komen er (gelukkig :D) echt niet meer.
De ene kamer boven wordt onze slaapkamer, en de andere bergruimte + logeerkamer.

We hoeven geen slaapkamer beneden, en alles is dus mogelijk daar. Als we oud zijn wordt de mancave gewoon slaapkamer.. dan is hij toch te oud voor dat soort gein :D :D

Yootha schreef:
Gefeliciteerd!!!

Ik ken het huis trouwens. Was eerder van vrienden van ons

Dat had ik al van Joshua gehoord inderdaad. Ik ga zeker nog contact met hun opnemen.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:04

Dat omzetten van de keuken en dan een woonkeuken vind ik wel een mooi idee. Wel een hele grote klus.
Open keuken vind ik persoonlijk niet mooi. Dan zou ik de woonkamer en de oude keuken bij elkaar trekken zodat je veel ramen en licht hebt .

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:05

Last van studie ontwijkend gedrag hier. Dus nog even nagedacht. :+

Heb gekeken naar de ligging van het pand op het perceel. Dan zou ik doen zoals hieronder. Zo heb je de keuken namelijk op het westen, lekker licht én hij komt uit op de tuin waar je in de zomer zit en de keuken nodig hebt. Ik heb er een schuifpui ingeplaatst, veel licht en lekker makkelijk in en uitlopen in de zomer.

Ook pak je zo optimaal de zon mee aan de zuidkant die over de hele lengte van je woning loopt. Ik zou de mancave verplaatsten naar de huidige keuken, dat is dan wel een plek die wat donkerder is (wel passend bij een cave toch? :D ) en meer lawaai van de straat pakt. Afhankelijk van hoe vaak daar gewerkt wordt is dat wel of niet een punt. Mocht je graag een extra slaapkamer willen hebben dan kun je die kamer evt nog splitsen.

Je maakt door de vorm van de woonkamer de m2 wel wat minder efficient in te richten. Maar als ruimte niet het belangrijkste is zou ik voorrang geven aan het creeeren van een lichte ruimte waar je veel aansluiting vindt met je erf, zodat buiten ook meer binnen wordt. Is toch zonde als je voornamelijk op de weg kijkt terwijl je achter je eigen paradijs hebt? :D

Afbeelding