Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:14

Mooi geworden!

Mag ik vragen waar je dat windgaas vandaan hebt? Ik overweeg dat ook hier op stal, maar zag al op internet dat de keuze enorm is :+

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:30

Mooie schuilstal geworden. Het lijkt helemaal niet zo groot maar als ik Pepijntje er zo in zie staan weet ik dat deze stal toch behoorlijk aan de maat is.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:37

Maflinger_S schreef:
Mooie schuilstal geworden. Het lijkt helemaal niet zo groot maar als ik Pepijntje er zo in zie staan weet ik dat deze stal toch behoorlijk aan de maat is.



Haha dat was precies wat ik dacht... Pepijn maakt 'm klein. :+

superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 16:54

Mooie stal. Voor 1 paard alleen of kunnen er meerdere in en uit lopen?

Dat bruine winddoek vind ik ook erg mooi. Wij hebben groen en had alleen de keus uit groen en zwart. Maar voor de nieuwe stal ga ik eens zoeken.

Hoe groot is deze stal? 4 meter, zoiets?

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 19:15

Dispar_Vulgo schreef:
Mooi geworden!

Mag ik vragen waar je dat windgaas vandaan hebt? Ik overweeg dat ook hier op stal, maar zag al op internet dat de keuze enorm is :+

https://www.nettenverkoop.nl/webshop/sh ... grm2_1905/
Dit is degene die wij hebben. Ik heb toen meteen een hele rol gekocht, was niet heel veel duurder en je hebt echt heel veel meer doek :D.

superpony schreef:
Mooie stal. Voor 1 paard alleen of kunnen er meerdere in en uit lopen?

Dat bruine winddoek vind ik ook erg mooi. Wij hebben groen en had alleen de keus uit groen en zwart. Maar voor de nieuwe stal ga ik eens zoeken.

Hoe groot is deze stal? 4 meter, zoiets?

Uit mijn hoofd iets van 5x3 ongeveer. Binnen hebben we bestrating gelegd, buiten vloerbedekking.. Hadden geen zin in nog meer bestrating (en dan moeten we eerst weer "gratis af te halen"-tegels gaan scoren. :D

Het is nu gewoon 1 zandstuk dus ze kunnen lekker van stal naar stal lopen om te kijken of daar nog wat restjes hooi liggen. Als ik het idee heb dat bijvoorbeeld Katinka niet genoeg krijgt, kan ik heel makkelijk het stuk verdelen over 2 of zelfs 3 stukjes met een schuilstal (dan doe ik een draad halverwege de grote stal zodat Pepijn zijn eigen helft heeft en Ciara+Ishara). Lekker flexibel dus, maar hopelijk kunnen ze gewoon als 1 kudde blijven lopen.

Ja ben ook echt heel blij met het doek. Is iets duurder dan de standaard kleuren, maar kijkt echt veel mooier en werk echt super tegen de wind zonder echt af te sluiten en laat genoeg licht door overdag.

Gisteren een ritje gedaan met alle paarden, Katinka en Pepijn beide voor een marathonwagen en Ciara en Ishara onder het zadel. Alles loopt gelukkig weer als vanouds, dus dat is ook fijn!

Nu fut maken om binnen weer aan de slag te gaan.. :')

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 19:29

Mooie schuilstal geworden +:)+

En goede berichten dat alle paarden weer als vanouds lopen :j

Groet Karin.

superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 23:03

Wij zijn nog njiet klaar, maar hou wel wat stoeptegels over. Ga in de nieuwe stal denk ik oude grind tegels omdraaien. Dan zijn ze goed ruw.
Maar zal jou als eerste een berichtje doen als ik wat tegels langs de weg ga zetten :)

Houden wel veel klinkers over ook.

Ik vind het winddoek ook veel beter werken dan ik dacht. Het was nog open en kwam echt veel wind van die open hoek. Winddoek doet het daar echt super. En nog nooit gedoe gehad dat ze erdoor willen of het kapot maken. Heb het zelfs gewoon tot de grond.

Maar dat bruine is echt heel mooi.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 11:18

Mariska_28 schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Mooi geworden!

Mag ik vragen waar je dat windgaas vandaan hebt? Ik overweeg dat ook hier op stal, maar zag al op internet dat de keuze enorm is :+

https://www.nettenverkoop.nl/webshop/sh ... grm2_1905/
Dit is degene die wij hebben. Ik heb toen meteen een hele rol gekocht, was niet heel veel duurder en je hebt echt heel veel meer doek :D.



Bedankt! Die website kwam ik ook tegen, met zo veel keuzes.
Fijn dat dat van jullie zo goed bevalt!

Wat de prijs betreft heb je inderdaad gelijk.
Een rol (2,5 x 25m) kost 152 euro
Een stuk met band en oogjes (2,5 x 9m) kost 160 euro

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 20:34

Onder het mom, wat kun je nog meer met windbreekgaas.. := (aangezien we nog vele meters overhebben).

Afgelopen week waren we vrij en hebben "even" een overkapping aan de keuken gezet, en daar een wandje naast gemaakt van hout dat we over hadden van de 1e schuilstal en windbreekgaas. Ben best trots over hoe dit geworden is, heerlijk zitje bij de kachel. Hout ga ik nog wit verven, doet mij nu teveel aan de bovenverdieping denken. :D

Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst even een veldopstelling voor zonnepanelen maken en dan kunnen we binnen eindelijk weer verder met het afmaken van de slaapkamer.. Gelukkig hebben we geen haast haha.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:36

Wat een fijne gezellige zitplek.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:25

:wow: wat zijn jullie toch handig! Hoe vreselijk leuk zo'n veranda.

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 23:00

Zo dat ziet er gelikt uit! Mooi!! Daar gaan jullie veel plezier van hebben.

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 01:39

Wat een heerlijk plekje

superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 01:41

Wat leuk gedaan en netjes! Wat voor platen hebben jullie gebruikt?

Ik twijfel zo om wel iets lichtdoorlatend te kiezen.

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:13

Wauwie, die overkapping zit er echt schitterend uit! Daar gaan jullie nu en in de komende maanden veel plezier van hebben! :D

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:31

wat een heerlijk plekje zo. :D Hoe gaat het binnen?

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 23:44

Leuk dat je het vraagt.
Vanavond de hele avond bezig geweest om de kabel van de zonnepanelen het huis in te krijgen.. := Niet gelukt..

Gerard heeft voordat er schuimbeton gestort werd een buis van de meterkast tot voorbij de gevel gelegd, waardoor onder andere de kabel naar de schuur gaat.
Afbeelding

Daar moest dus even een 5x6 kabel doorheen. We kwamen er bijna. Tot de haakse bocht omhoog de meterkast de kabel is te stug om de bocht te maken.. Van alles geprobeerd, trekveer (ging er niet doorheen), kabel deels strippen (wou ook de bocht niet om), vanaf de andere kant invoeren (nog steeds niet de bocht door willen).. We hebben het voor nu maar opgegeven, maar even nachtje over slapen denk ik.

En mocht hij in de meterkast komen, moet gerard daar eerst een extra kast ophangen, want hij is vol, ofzo.. :\
Afbeelding

Positieve noot dan maar?
Mooie paddos op het erf, het is echt herfst :

Afbeelding
Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6589
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:48

Heb je een bouwstofzuiger? Zo hebben wij een kabel een haakse bocht om gekregen. Papier aan een touwtje eraan. Stofzuiger op de buis. En luchtdicht houden papier hadden we zo toen konden we trekken.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 00:17

Weet je zeker dat er geen obstakel in de buis zit? Wij moesten een tienkwadraat kabel van de zonnepanelen naar de schuur trekken via een schutbuis die er al een paar jaar lag onder de bestrating. Daar hadden de muizen dus een flink aantal walnoten in gesleept. Ja, dan wil het dus niet hè... Uiteindelijk doorgeblazen met de compressor, toen wilde het ineens wel.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 20:03

:D Leuk zulke muizen.
Heb gerard verteld van de stofzuiger tactiek, maar hij verwachtte niet dat het hier zou werken.

Hij is vanmiddag nog een paar uur aan het proberen geweest, maar heeft het nu toch maar opgegeven de kabel door die buis te krijgen..

Nu gaat hij via het dak bij de wc naar binnen (handig dat we dat nog steeds niet afgewerkt hebben haha) en dan zo naar de meterkast. Gelukkig was de kabel daar lang genoeg voor.

Neem zonnepanelen zeggen ze, is leuk zeggen ze.. ^)

superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:20

Ow, wat balen. Ik vind gewoon draad door buizen duwen/trekken als frustrerend........Maar alles nog open waar we moeten zijn en we maken het ons wel makkelijk waar het kan.

Drukke meterkast. Die van ons moet verplaatst en dan aan de nieuwe eisen voldoen. Qua maten en plek enzo. De rest is wel al vervangen.

Hoeveel zonnepanelen hebben jullie nu?

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 20:52

superpony schreef:
Ow, wat balen. Ik vind gewoon draad door buizen duwen/trekken als frustrerend........Maar alles nog open waar we moeten zijn en we maken het ons wel makkelijk waar het kan.

Drukke meterkast. Die van ons moet verplaatst en dan aan de nieuwe eisen voldoen. Qua maten en plek enzo. De rest is wel al vervangen.

Hoeveel zonnepanelen hebben jullie nu?

Ja, achteraf gezien hadden we een speciale buis daarvoor moeten gebruiken, die heeft een glooiende bocht. Maarja, die werkt ook :D

We hebben nu 36 panelen liggen, die op drie omvormers komen (elke omvormer komt op één fase), en dan hebben we er nog 6 panelen over die iets minder waren. Het zijn tweedehands panelen en omvormers, we waren voor alles bij elkaar zo'n 2000 euro kwijt, dus hopelijk korte terugverdientijd.

Dit is de opstelling:
Afbeelding

Achter betonnen palen (die we nog hadden liggen), voor korte houten pakken (hadden we ook nog liggen), en van voor naar achteren larix balken (je raad het het al... :D over van het aftimmeren van de logeerkamer).

Afbeelding

En aan de betonnen palen komen ook de omvormers, schakelaars enzo te hangen:

Afbeelding

Theoretisch moeten de panelen ongeveer 9 kw/uur geven maximaal.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 23:45

Maar als die kabel te stug is, neem je toch gewoon soepele kabel: https://www.conrad.nl/p/lapp-olflex-cla ... -m-1030145

Overgangsmof waar je naar buiten gaat en klaar.
Kabel is mechanisch niet zo sterk, maar past in een 3/4" buis.

Ga ik hier ook doen. Ik ga niet rotzooien met die stugge kabel in de meterkast. gewoon een railkast eronder, de boel aansluiten en klaar.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:16

Ik heb de kabel er toen met de trekker door de buis heen getrokken :+ Soms moet het gewoon met grof geweld.

Hier gaan we het anders doen als we panelen gaan nemen maar dat gaan dan waarschijnlijk combi panelen worden die ook water opwarmen.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 19:59