Telefoonabbo niet op mogen zeggen van provider?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Telefoonabbo niet op mogen zeggen van provider?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 14:24

Sinds twee maanden heb ik een sim-only abbo. De bundels kon je per maand aanpassen, maar nu blijkt dat zelfs de hoogste bundel niet past bij mijn internet-verbruik ( thanks Bokt -O- :D ) .

Nu kan ik deze bundel ook naar 5 euro in de maand zetten, dat ga ik dus maar doen en dan overstappen naar een andere sim only provider die wel onbeperkt internet aanbied.

Nu wil ik dus graag mijn eerste abbo opzeggen, ik begrijp dat ik er dan nog 10 maanden aan vast zit, maar omdat ik bang ben dat ik vergeet wil ik hem nu dus alvast opzeggen voor over 10 maanden.

Dat mag dus niet van de provider, ik mag het pas een maand van te voren opzeggen.

Ik vroeg mij af of dit wel mag? In principe mag ik toch iets opzeggen wanneer ik wil, ik begrijp dat ik er dan niet vanaf ben, maar het moment van opzeggen zou toch vrij moeten zijn?

xMariekeJarig

Re: Telefoonabbo niet op mogen zeggen van provider?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:37

Dat klinkt wel vreemd. Heb je er duidelijk bij vermeld dat je nu opzegt voor over 10 maanden?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:38

Ja dat moet gewoon mogen.
Ze zijn zeker bang dat ze het vergeten :P

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:52

Is het niet zo dat boven die grens je snelheid gewoon wordt verlaagd? Of krijg je echt buitenbundel kosten?

Welke provider gaat het om?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:54

Ik kan het zo gauw niet vinden, volgens mij moet het mogen. Maar ik zou vooral ook even een herinnering in je foon zetten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:59

Zou even kijken wat er in de voorwaarden staat. Weet niet om welke provider het gaat

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:43

Toch gevonden!
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/B ... 11-12-2015

"Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding: [...]

r. dat de wederpartij verplicht de verklaring tot opzegging van een overeenkomst als bedoeld onder j of p respectievelijk q te laten plaatsvinden op een bepaald moment;

En de toelichting op de oorspronkelijke Wet Van Dam:

"Artikel 6:236, onderdeel p, is toegevoegd om te voorkomen dat bedrijven consumenten beperkingen opleggen aan het moment dat zij hun opzegging kunnen insturen. De consument kan dus op elk gewenst moment zijn opzegging insturen, dus niet bijvoorbeeld alleen in november. In de Telecommunicatiewet is hetzelfde geregeld voor de Telecomsector."

(Het artikel-nummer is inmiddels veranderd, maar de intentie lijkt me ondubbelzinnig duidelijk.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 16:33

Gaat om Simyo, ik mag mijn abbo afkopen volgens de originele kosten van mijn abbo. Maar ik had de hoogste bundel als start, en als ik 'm gewoon voor het hele jaar naar beneden bij stel ben ik dus goedkoper uit dan wanneer ik 'm afkoop. Ben ik alleen mijn nummer kwijt, ja jammer dan.

Ben nu aan het mailen met iemand, heb echt nogmaals duidelijk gezegd dat ik begrijp dat ik er pas vanaf september vanaf ben maar dat ik gewoon vanaf nu wil opzeggen per september.

In de eerste mail die hij stuurde zegt hij letterlijk:
De reden dat u nu nog niet kunt opzeggen, is uw einddatum: 21 september 2016. U kunt uw bundels zo laag mogelijk zetten, maar het is ook mogelijk om eerder over te stappen naar Robin Mobile met behoud van uw telefoonnummer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 16:34

Shadow enorm bedankt voor die tekst, mocht er in de volgende mail weer niks mogelijk zijn ga ik die er even in knallen.

Moet zeggen dat de email wel uitermate vriendelijk is hoor, heb slechtere klantenservice contacten gehad!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:37

Zet gewoon in je agenda voor over een half jaar dat je m dan opzegt... Probleem opgelost.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:39

Gelukkig is je abbo na het jaar maandelijks opzegbaar dus geen nood als je het tegen die tijd pas opzegt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:53

Farhaad (Simyo Nederland)

28 dec. 13:08

Beste mevrouw Olsthoorn,

Het is niet mogelijk om nu al uw abonnement stop te zetten voor in september 2016. Dit dient u zelf in te gaten te houden. Uw abonnement loopt tot 21 september 2016. U kunt dan al vanaf 21 juli 2016 een nieuw aanschaffen met nummerbehoud aanvraag bij een andere provider.

Ik wens u een fijne dag toe!

En ja, ik weet dat ik het ook tzt kan opzeggen maar ik ben soms soort van een principe mens :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:34

Dat lijkt me gewoon de eerstelijns afscheepdienst. Die hebben een scriptje dat ze uit moet voeren, en geen wetkennis.

Maar je kunt natuurlijk best iets schrijven als

Geachte Simyo,

In navolging van mijn mail op [datum] wil ik hierbij kenbaar maken dat ik mijn abonnement, dat verloopt op 21 september 2017, ook per 21 september 2017 wil beeindigen en dat dit dus niet verlengd mag worden.
    Ik wil u daarbij wijzen op de bepaling in BW6:236 sub r, waarin gesteld wordt dat het onredelijk bezwarend is om de verklaring tot opzegging van de overeenkomst plaats te doen vinden op een bepaald moment. De toelichting op deze wet stelt dat dit artikel is toegevoegd om te voorkomen dat bedrijven consumenten beperkingen opleggen aan het moment dat zij hun opzegging kunnen insturen.[1]
    Een dergelijke beperking is dan ook ongeldig.

Ik verwacht dan ook dat mijn abonnement per 21 september 2017 beëindigd is. Schrijft u toch abonnementskosten af voor enige periode na 21 september 2017 dan zullen deze teruggevorderd worden en ga ik over tot het indienen van een klacht in bij de Autoriteit Consument en Markt.

Deze brief zal u ook schriftelijk doen toekomen.

Ik ontvang graag uw bevestiging,

hoogachtend,
    [naam, adres, abonneenummer]

[1] https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 20-14.html

Mooi documentje van maken, ook schriftelijk opsturen.

(Maar. Als ze het niet erkennen en inderdaad doorzetten, kan het wel getouwtrek geven. Je hebt gelijk voor zover ik met mijn begrijpend lezen-vaardigheden kan inschatten, maar gelijk hebben is nog niet zomaar ook gelijk krijgen. Overboeken, terugboeken, incassobureau vervolgens meerdere keren deze opzegging tonen, wellicht inderdaad de klacht naar de ACM moeten doen... het is veel gedoe.

Ik zou deze brief schrijven en verzenden, zodat ze zich er over moeten buigen, maar als ik eerlijk ben denk ik dat ik toch ook gewoon een alarm zou zetten op 22 juli en controleren of de opzegging is doorgevoerd. En dan kun je altijd nog bedenken of je alsnog een principiele brief gaat doen, of het gewoon uitzet.

Mijn principes gaan ervan huilen, maar ja.)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:40

Fijne brief Shadow +:)+ ...mij benieuwen wat ze daarop te zeggen hebben :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:56

Uit uw bericht begrijp ik dat u uw abonnement niet meer wilt afkopen. U wilt uw abonnement dan ook pas opzeggen, nadat uw contractdatum verlopen is.

Ik kan me goed voorstellen dat u dat alvast wilt doorgeven aan ons, zodat dat alvast geregeld is. Een opzegging kunt u echter maximaal twee maanden van te voren doorgeven. Het is niet mogelijk om dit nu al in ons systeem door te voeren. Deze informatie vindt u hier terug.

Vanaf 21 augustus 2016 kunt u alvast uw abonnement opzeggen via Mijn Simyo.

Ik wil u nog een fijne dag toewensen

Wat is mijn opzegtermijn?

Simyo Sim Only abonnementen hebben een opzegtermijn van één maand.

Heb je een jaarabonnement? Kijk dan tot wanneer je abonnement loopt. Je vindt deze informatie op Mijn Simyo onder het kopje Instellingen - Abonnement. Je kunt je opzegging twee maanden van tevoren indienen. Zie je geen einddatum? Dan is je jaarcontract al verlopen en wordt je contract maandelijks stilzwijgend onder dezelfde voorwaarden verlengd. Je bent nu vrij om op te zeggen óf om over te stappen naar een andere provider

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:09

Ze kletsen, en ik gun ze van harte een klacht bij de ACM, maar ik denk dat het een stuk minder gedoe is als je gewoon een herinnering in je telefoon zet. Zelfs al hebben ze ongelijk en mag je WEL nu al opzeggen.

(Maar Simyo: weet dat ik om dit soort dingen nu al een paar keer heb afgezien van het afsluiten van een abo bij jullie.)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:21

Over abonnementen verder geen verstand en je hebt al goede adviezen gehad maar kan je bv thuis niet op de wifi?
Alleen met bokken veel internetten?
Of kloppen je instellingen niet op je telefoon?

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:31

Ik heb 6 gig bij simyo.. dat is net genoeg voor mij haha en dan zit ik ook veel op wifi xD

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:04

Ik zou ze nog een vriendelijk brief sturen waarin je vraagt of ze boven de Nederlandse wetgeving mogen staan.Sla ze nog een keer met dat wetsartikel om de oren.

Heb de pest aan bedrijven en instellingen die vinden dat ze boven de nederlandse wet staan :o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:12

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 12:19

De soap is nog niet klaar.

Ik had per mail opgezegd, en toen een reactie op mijn mail dat ik alleen kon opzeggen via de site.

Maar dan heb ik toch gewoon een ontvangstbevestiging van mijn opzegging of ben ik nou dom?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:27

Shadow0 schreef:
Dat lijkt me gewoon de eerstelijns afscheepdienst. Die hebben een scriptje dat ze uit moet voeren, en geen wetkennis.

Maar je kunt natuurlijk best iets schrijven als

Geachte Simyo,

In navolging van mijn mail op [datum] wil ik hierbij kenbaar maken dat ik mijn abonnement, dat verloopt op 21 september 2017, ook per 21 september 2017 wil beeindigen en dat dit dus niet verlengd mag worden.
    Ik wil u daarbij wijzen op de bepaling in BW6:236 sub r, waarin gesteld wordt dat het onredelijk bezwarend is om de verklaring tot opzegging van de overeenkomst plaats te doen vinden op een bepaald moment. De toelichting op deze wet stelt dat dit artikel is toegevoegd om te voorkomen dat bedrijven consumenten beperkingen opleggen aan het moment dat zij hun opzegging kunnen insturen.[1]
    Een dergelijke beperking is dan ook ongeldig.

Ik verwacht dan ook dat mijn abonnement per 21 september 2017 beëindigd is. Schrijft u toch abonnementskosten af voor enige periode na 21 september 2017 dan zullen deze teruggevorderd worden en ga ik over tot het indienen van een klacht in bij de Autoriteit Consument en Markt.

Deze brief zal u ook schriftelijk doen toekomen.

Ik ontvang graag uw bevestiging,

hoogachtend,
    [naam, adres, abonneenummer]

[1] https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 20-14.html

Mooi documentje van maken, ook schriftelijk opsturen.

(Maar. Als ze het niet erkennen en inderdaad doorzetten, kan het wel getouwtrek geven. Je hebt gelijk voor zover ik met mijn begrijpend lezen-vaardigheden kan inschatten, maar gelijk hebben is nog niet zomaar ook gelijk krijgen. Overboeken, terugboeken, incassobureau vervolgens meerdere keren deze opzegging tonen, wellicht inderdaad de klacht naar de ACM moeten doen... het is veel gedoe.

Ik zou deze brief schrijven en verzenden, zodat ze zich er over moeten buigen, maar als ik eerlijk ben denk ik dat ik toch ook gewoon een alarm zou zetten op 22 juli en controleren of de opzegging is doorgevoerd. En dan kun je altijd nog bedenken of je alsnog een principiele brief gaat doen, of het gewoon uitzet.

Mijn principes gaan ervan huilen, maar ja.)

Sorry hoor, maar een beetje dreigen met juridische taal, terwijl je de wet niet kent is het domste wat je kunt doen. Onze wet zit nooit zo in elkaar dat er maar 1 artikel voor iets is. Een knappe jurist kan altijd komen met een tegenargument.
Maar buiten dat. Er wordt vriendelijk gereageerd. Waarom is het dan zo moeilijk om op je kalender te schrijven wanneer je je abonnement moet opzeggen? De wet is bedoelt om mensen te beschermen. Niet om je gelijk te halen, als je principes indruisen met de regels van een provider.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:39

Ruitje: gedoe zeg. Je zou zeggen dat het daarmee inderdaad een ontvangstbevestiging is. Maar ja, je weet het pas zeker als de ACM dat ook zo ziet.

Ersina schreef:
Sorry hoor, maar een beetje dreigen met juridische taal, terwijl je de wet niet kent is het domste wat je kunt doen.

Nou nee, het domste wat je kunt doen is niets, en vervolgens onnodig abonnementskosten maken. Onderbouwde bezwaren kunnen wel degelijk helpen.

Citaat:
Maar buiten dat. Er wordt vriendelijk gereageerd. Waarom is het dan zo moeilijk om op je kalender te schrijven wanneer je je abonnement moet opzeggen? De wet is bedoelt om mensen te beschermen. Niet om je gelijk te halen, als je principes indruisen met de regels van een provider.

De wet is bedoeld om mensen te beschermen :j De wet stelt duidelijk dat het de praktijken van providers en andere aanbieders om opzeggingen nodeloos lastig te maken onwenselijk vindt. Ik heb ook de toelichting van de wet gelinkt in het topic - dat geeft echt wel aan hoe het bedoeld is. Dat betekent dus dat je als consument helemaal niet zomaar alles hoeft te pikken van providers.