Wie least er een privé auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rudina

Wie least er een privé auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 16:32

Wij rijden momenteel een alfa dieseltje van 2001.
Nu valt de wegenbelasting van een diesel toch wel vies tegen.. de auto zou ondanks de hoge belasting op zich bij ons mogen blijven, hij rijdt lekker, we wonen tegen de grens dus tanken momenteel 1,- per liter.
Maar er zitten een aantal grote reparaties aan te komen waar onder de distributieriem, v-snaar, remmen, net ontdekte we een scheur in de turboslang.
Alle kosten bij elkaar zullen toch wel vies gaan tegenvallen, en dan ook nog elke maand eens 100,- voor de belasting wordt mij wat te gortig voor zo'n oudje.

Als wij gaan inruilen zullen we waarschijnlijk niks degelijks gaan vinden, tevens lukt het op het op dit moment niet om wat bij te leggen dus ik stuitte op een lease auto.

Ik zie diverse nieuwe auto's met aantrekkelijke bedragen, het lijkt mij ook ideaal dat je niet tegen onverwachte kosten aan stuit.
Maar hoe gaat dat leasen nou precies in zijn werk? En mag je met deze auto's gewoon de grens over? Gezien wij bij de grens wonen winkelen wij vaak in Duitsland.

kiwiwitje

Re: Wie least er een privé auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:46

kijk eens op de site van peugeot bijvoorbeeld. Daar kun je de auto zelf samenstellen. Er zijn mensen die het fijn vinden. Ik ben duurder uit met leasen, dan met mijn 307 hatchback 2.0 diesel. Tenzij ik formaat 108 ga rijden, en dan echt basic lease. Dus echt helemaal kaal..
http://privatelease.peugeot.nl/?gclid=C ... kPdQ#/home

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:56

Wil je dat de auto van jezelf word of niet? Je hebt private lease in 2 vormen namelijk. Bij de een betaal je lease bedrag en dan nog zelf apk, reparaties, verzekering en wegenbelasting. Bij de ander zit alles bij het bedrag in en word het nooit je eigen auto.

Ik weet niet aan wat voor auto je zelf aan het denken bent? Maar houd maar rekening met minimaal 400 euro per maand wil je een grote auto.

Die vanaf prijzen zijn kaal, verder bieden auto bedrijven het ook aan maar daar ben ik zelf niet zo kapot van.

Kaal als in kale auto met 0 opties. Als je least zonder dat het je eigen word ben je goedkoper uit. Omdat je dan een compleet bedrag betaald en alleen nog benzine daarnaast.

Goed over nadenken, opzich is het wel leuk. Maar vergis je niet in de maandelijkse kosten. Voor mij geen private lease meer als het daarna je eigen auto word. Kunnen aardige onvoorziene kosten uit voort komen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:56

Ik heb nu bijna een jaar een auto via private lease.
Het is maandelijks iets duurder dan mijn vorige oude kleine autotje, maar waar ik het voor gedaan heb is de zekerheid.
Geen onverwachte kosten meer, gewoon een standaard bedrag per maand + benzine.
Als er iets kapot gaat, wordt het vervangen. Als ik een ongeluk krijg, wordt het gerepareerd en geregeld.
Ik heb pech hulp in heel Europa erbij en vervangend vervoer bij onderhoud of (schade)herstel.
Echt ideaal.

Je mag dus overigens gewoon de grens over :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:54

Ik rijd sinds juni in een FIAT 500 op private lease. Ik mag 10.000 km op jaarbasis rijden en betaal 280 per maand (speciale editie). Ik heb nog geen nadelen ontdekt. Ik lease de auto voor vier jaar. Voordeel is voor mij dat ik over vier jaar of er voor kan kiezen deze auto te kopen, of in een nieuwe auto kan gaan rijden.
Onderhoud zit er volledig bij de gehele vier jaar.
Ik heb voor zover ik weet geen beperking tot de grens of iets dergelijks.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:32

Een leaseauto is eigenlijk ALTIJD duurder dan een 'eigen' auto. Als je dat niet erg vindt kun je best naar leasen kijken. Je hebt nl. altijd een nieuwe auto, reparatiekosten zijn (minus eigen risico) voor de leasemaatschappij en na periode x lever je je auto in, je betaalt nog wat voor de ontdekte deukjes en beschadigingen en je stapt in de volgende. Je leasebedrag is afhankelijk van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Rijdt je er meer dan kan je leasetermijn en bedrag aangepast worden. Daarnaast betaal je ook vaak een kmvergoeding. Je mag over het algemeen met zo'n auto de grens over hoor :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:46

Rudina schreef:
Wij rijden momenteel een alfa dieseltje van 2001.
Nu valt de wegenbelasting van een diesel toch wel vies tegen.. de auto zou ondanks de hoge belasting op zich bij ons mogen blijven, hij rijdt lekker, we wonen tegen de grens dus tanken momenteel 1,- per liter.
Maar er zitten een aantal grote reparaties aan te komen waar onder de distributieriem, v-snaar, remmen, net ontdekte we een scheur in de turboslang.
Alle kosten bij elkaar zullen toch wel vies gaan tegenvallen, en dan ook nog elke maand eens 100,- voor de belasting wordt mij wat te gortig voor zo'n oudje.

Als wij gaan inruilen zullen we waarschijnlijk niks degelijks gaan vinden, tevens lukt het op het op dit moment niet om wat bij te leggen dus ik stuitte op een lease auto.

Ik zie diverse nieuwe auto's met aantrekkelijke bedragen, het lijkt mij ook ideaal dat je niet tegen onverwachte kosten aan stuit.
Maar hoe gaat dat leasen nou precies in zijn werk? En mag je met deze auto's gewoon de grens over? Gezien wij bij de grens wonen winkelen wij vaak in Duitsland.

Jij vergeet voor het gemak even een kostenpost: afschrijving! Op die oude Alfa schrijf je weinig meer af; als je nu een nieuwe auto koopt (least), zit je aan 100 euro afschrijving; komt de rest er nog bij....

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:52

Wij hebben een Peugeot 107 geleased. We hebben er echt heel veel plezier van gehad, maar het enige grote nadeel was voor ons de afgesproken kilometers. Daar kwamen we door veranderingen in ons leven ruim overheen als we door hadden gereden. Op een gegeven moment hebben we ons lease autootje geruild tegen de auto van mijn schoonouders zodat we niet in de knel kwamen te zitten.

Dat was het enige nadeel dat we hebben gehad, voor de rest alles prima in orde.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:04

Sani schreef:
Ik rijd sinds juni in een FIAT 500 op private lease. Ik mag 10.000 km op jaarbasis rijden en betaal 280 per maand (speciale editie). Ik heb nog geen nadelen ontdekt. Ik lease de auto voor vier jaar. Voordeel is voor mij dat ik over vier jaar of er voor kan kiezen deze auto te kopen, of in een nieuwe auto kan gaan rijden.
Onderhoud zit er volledig bij de gehele vier jaar.
Ik heb voor zover ik weet geen beperking tot de grens of iets dergelijks.

Het onderhoud de 1e 4 jaar aan een nieuwe auto valt heel erg mee. een kleine rekensom:
12 (maanden) x 280 (maandbedrag) x 4 (looptijd) = €13.440.
Een nieuwe fiat 500 kost 15.000 (even grof geschat).
Een 4 jaar oude Fiat kost 9.000 euro (ook grof geschat).
Verzekering all-risk kost 700 euro per jaar als beginnend bestuurder(weet ik uit ervaring). is in 4 jaar tijd dus 2.800.
wegenbelasting kost 19 euro per maand, 912 euro voor 4 jaar (weet ik uit ervaring).
onderhoud nieuwe auto kost zo'n 300 euro per jaar, dus 1.200 voor 4 jaar (weet ik uit ervaring maar kun je pech mee hebben).

Maar... na 4 jaar mag Sani die Fiat dus overkopen en moet ze alsnog een geldbedrag daarvoor betalen.
Pluspunt is wel dat die 13.440 euro inclusief alle belastingen en verzekeringen zijn.

Trek zelf even je conclusie uit dit verhaal, of volg de mijne:

Lease voor 4 jaar kost 13.440 euro, als je auto niet overkoopt.
koop kost 15.000+2.800+1.200+912=19.912. verkoop je auto voor 9000 euro en het heeft je in totaal 10.912 euro om 4 jaar auto te rijden (zonder benzine).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:53

Maar dan ga je er dus wel vanuit dat je 15.000 euro hebt liggen om een auto aan te schaffen ;). Als je een stuk minder hebt, en dus een tweedehands moet aanschaffen, is private lease misschien nog niet eens zo slecht.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 01:01

Century schreef:
Maar dan ga je er dus wel vanuit dat je 15.000 euro hebt liggen om een auto aan te schaffen ;). Als je een stuk minder hebt, en dus een tweedehands moet aanschaffen, is private lease misschien nog niet eens zo slecht.

Bijna elke garage biedt aan om helft nu en helft over 2 jaar te betalen, zonder rente. Dus dat zou ook nog een optie zijn.

En nee ik ga er niet vanuit dat iedereen dat heeft om aan een auto te besteden, het was alleen een berekening om het verschil aan te tonen, wat erop neerkomt dat kopen 25% goedkoper is dan leasen. Maar dan heb je zelf het gedoe van onderhoud en verzekering e.d. en of het je dat verschil waard is moet ieder voor zich bepalen natuurlijk ;).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 01:41

Dat kopen goedkoper is dan leasen lijkt me logisch :) waarom zou je anders nog kopen? De leasebedrijven moeten ergens ook verdienen.
Ik zit zelf ook aan private lease te denken, heb eigenlijk net niet genoeg bij elkaar gespaard (vind ik) om een mooi tweedehandsje aan te schaffen, en bij een wat ouder autootje heb je meer kans op meer (onverwachte) kosten. Ik lease nu via mijn werk en dat is zó ideaal. Geen enkel omkijken naar wat dan ook. Helaas kan dit voor mij niet meer over een aantal maanden. Zit dus te denken aan private lease maar ik weet niet of ik te verwend ben, en kopen toch beter is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:06

Als je geen gezeur wil en alles fijn geregeld zonder dat het je extra kost dan is lease altijd fijn. Zelf zit ik er ook aan te denken. Ik weet wat het kost. Geen onverwachte uitgaven. Het is misschien duurder maar het geeft ook rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:19

Ik heb het onlangs helemaal uitgezocht.
Let vooral goed op bij de eigen risico. Sommige lease maatschappijen en hebben een eigen risico en dat maakt het toch een stuk duurder wanneer je schade tijd oid.

Onthoud ook dat een nieuwe auto de eerste paar jaar 'geen' onderhoud nodig heeft. APK hoeft bv pas na 4 jaar.
De dealer vertelde me dat bij de grote/kleine beurt de eerste paar jaar weinig bijzonderheden naar boven komen (zowel bij Toyota als Kia vertelde ze dit)

In verhouding is voor mij kopen voordeliger. Onlangs mijn Ka uit 2002 een keertje extra na laten kijken. Die zag er gelukkig nog top uit. Dit jaar dus nog geen zorgen bij het uitzoeken van een nieuwe!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:44

Century schreef:
Dat kopen goedkoper is dan leasen lijkt me logisch :) waarom zou je anders nog kopen? De leasebedrijven moeten ergens ook verdienen.

Dat lijkt het wel ja, maar zoals je zelf al zegt leasebedrijven moeten ook verdienen dus brengen ze het in de reclames zodanig dat leasen héél goedkoop is. Vanaf slechts 199 euro per maand!! (Dat je hiervoor slechts 10.000km in een koekblik rijdt zeggen ze er niet bij).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:59

Ik zit er ook wel aan te denken. Ik heb 6 jaar geleden een 2de hands gekocht met toen pas 100.000 km. Voor een mooi prijsje. Eerste jaren weinig kosten aan gehad, maar inmiddels als mooi over de 3000 euro aan reparaties en derg gehad. Nu hij de 300.000 gepasseerd is ga je toch even rondkijken. Ik rij voor mn werk best wel wat, toch zeker een 17.000. Vraag me af of ik het met 30.000 red. Binnenkort maar eens langs een aantal dealers. Weet iemand hoe het zit met eigen bedrijf. Ik werk het grootste deel in loondienst en daarnaast nog een eigen bedrijfje. Is gewone lease dan mss interessanter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:00

Als je boven de 10.000 km pj gaat zijn de leasekosfen een stuk hoger.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:05

Als je de leasekosten bij je bedrijf wil door voeren, terwijl het grootste deel van je tijd in loondienst zit behoor je je kosten te verdelen naar ratio bedrijf vs. privé en dat eventueel met kilometerregistratie :)

Je mag 19ct per km opvoeren dus reken dan iig uit wat voordeliger is :)

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:10

Lease is als particulier nooit interessant in financieel opzicht. Enige voordeel wat ik me kan bedenken is dat je de aanschafprijs niet in een keer hoeft te betalen. Je betaald toch ook niet 25% rente op je hypotheek.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:19

Wij hebben 3jr een Toyota yaris hybrid geleased en waren daar dik tevreden over. Mijn toenmalige benzindeslurpende golf 3 (2.2 liter) uit '97 kostte me zo'n 550,- per maand aan onderhoud, wegenbelasting, verzekering en benzine. Ik had toen even geen geld liggen voor een hele nieuwe auto en wilde ook niet de ellende van iemand anders overnemen (had al genoeg ellende met de golf gehad dus was er even klaar mee). Het leasebedrag incl benzine lag zo'n 50 euro lager dan mijn maandelijkse kosten aan de golf, dus dat vond ik het zeker waard en was voor ons toen een hele goede oplossing.

Na 3jr hebben we de auto niet overgenomen omdat we de auto het restbedrag niet waard vonden. Maar het had wel gekund. :)

Dus ik heb het destijds niet vergeleken met of het duurder was dan kopen, want kopen kon ik op dat moment toch niet, maar het was wel goedkoper dan mijn toenmalige auto en daar ging het me om.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:44

Ik heb er ook over gedacht omdat het in eerste instantie zo mooi klinkt: 'alleen benzine betalen'.

Maar in de praktijk kost het me OF honderden euro's per maand voor een auto die 5 dagen per week stil staat.
OF het kost me nog VEEL meer als ik ermee naar mijn werk ga (350 km per week)

Denk dat een auto van een jaar of 10 kopen voor mij een heel stuk goedkoper is. Paar tientjes verzekering en belasting en een keer per maand tanken.
Dat is lang geen honderden euro's.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:27

_Nelleke_ schreef:
Wij hebben 3jr een Toyota yaris hybrid geleased en waren daar dik tevreden over. Mijn toenmalige benzindeslurpende golf 3 (2.2 liter) uit '97 kostte me zo'n 550,- per maand aan onderhoud, wegenbelasting, verzekering en benzine. Ik had toen even geen geld liggen voor een hele nieuwe auto en wilde ook niet de ellende van iemand anders overnemen (had al genoeg ellende met de golf gehad dus was er even klaar mee). Het leasebedrag incl benzine lag zo'n 50 euro lager dan mijn maandelijkse kosten aan de golf, dus dat vond ik het zeker waard en was voor ons toen een hele goede oplossing.

Na 3jr hebben we de auto niet overgenomen omdat we de auto het restbedrag niet waard vonden. Maar het had wel gekund. :)

Dus ik heb het destijds niet vergeleken met of het duurder was dan kopen, want kopen kon ik op dat moment toch niet, maar het was wel goedkoper dan mijn toenmalige auto en daar ging het me om.

Je moet ook geen tweedehands Golf kopen. Die zijn afgeragd of kapot getrapt.........

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:29

Misschien heb ik geluk gehad hoor, maar zo duur en vervelend als de meeste het hier zetten heb ik het absoluut niet met private lease hoor!!

Ik betaal per maand 219 euro, hierbij zit:
de auto voor 2 jaar, met 15.000 kilometer per jaar.
Wegenbelasting en all-risk verzekering
Pechhulp en vervangend vervoer in heel Europa
2 keer per jaar onderhoudsbeurten
Winterbanden

Het is trouwens een 5 deurs Skoda Citigo, met airco, cruise control, electrische ramen, start-stop system, stoelverwarming, navigatie en een geluidsinstallatie waar je u tegen zegt.

Hij rijd ook nog eens 1 op 25, ik rij 700 kilometer op een tank dus tank 2x in de maand. Voor ong 320 euro ben ik dus helemaal klaar.
Hiervoor had ik een oud autotje en was ik met wegenbelasting, verzekering en benzine per maand rond de 250 kwijt, maar dan heb ik niet over onderhoud, APK, reparaties enz.
Voor die paar tientjes in de maand meer heb ik wel de zekerheid dat ik nooit onverwachte kosten heb en rij ik in een nieuwe auto met fijne opties erop :j
Ik ben er rete blij mee juist :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:34

Ik vind het nogal...320 euro. Als ik dat over had kon ik een paard stallen.
Bij mij zou er nog eens 40,- per maand bijkomen aan parkeerkosten op het werk.

Nog altijd een heel verschil met 25,- verzekering en 25,- wegenbelasting en een keer per maand tanken. De reparaties komen daar ook nog wel bij maar dan nog...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:35

Het zit 'm in die 15000km. Hoe meer km hoe hoger de leaseprijs. Dat is niet zo gek want de afschrijving is dan ook groter. Dus betaal jij daar ook meer voor.