private lease auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

private lease auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:56

Waarschijnlijk gaan we binnenkort op zoek naar een nieuwe stadsauto. Iets in de richting van een Toyota Aygo, Ford Ka, Opel Adam etc. Een kleien makkelijke auto.

Nu zijn we wat aan het rondkijken naar de mogelijkheden. Overal zie je het private lease gebeuren opkomen, er wordt veel reclame voor gemaakt.

Maar is het echt zo mooi als het lijkt? Voor een €200/250,- alle kosten gedekt behalve de benzine?

Iemand ervaring met private lease en waarom dat verkiezen boven een auto kopen en meteen volledig betalen?

BelleTessa

Re: private lease auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:59

Yep ik en mijn vrind hebben een private lease Skoda Citygo. Niet voor de stad want er wordt elke dag 105km mee gereden, maar omdat wij inderdaad geen geld paraat hadden om een nieuwe auto in 1x aan te schaffen.
Alle kosten bij ons gedekt indd behalve de benzine. Toevallig vorige week door iemand aangereden en ook dat wordt zoals bij een eigen auto vergoed door de verzekering (van de tegenpartij in dit geval).
Zitten maximale km's aan per jaar, die stel je zelf in. Zit je daaronder of daarboven aan net einde van de contract periode, dan betaal je bij.
Ook moet je verplicht onderhoud laten plegen bij zoveel aantal km's of na een bepaalde periode.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:37

Ik vind bij een private lease de kosten te hoog, maar ik vergelijk niet helemaal eerlijk omdat ik een nieuwe auto (private lease) vergelijk met een oude auto (zo goedkoop mogelijk rijden).

Ik rij mijn barrel (Nissan Micra uit 1996) voor omgerekend 120 euro in de maand exclusief benzine.
-20 euro wegenbelasting
-30 euro wa-verzekering inclusief schade-inzittende en pechhulp
-50 euro onderhoud
-20 euro afschrijving (auto gekocht voor 2000 euro / 8 jaar)

Ik kan geen private lease vinden voor 120 euro, goedkoopste wat ik heb gezien is rond de 200 euro per maand.

Ter vergelijking: peugeot 108 via JustLease voor 209 euro per maand.
-20 euro wegenbelasting
-35 euro all-risk verzekering
-25 euro onderhoud
-85 euro afschrijving (nieuwwaarde 11.000, verkoopwaarde na vijf jaar 6.000 = 5000 euro / 5 jaar)
= 165 euro per maand
Scheelt dus 44 euro per maand ten opzichte van private lease. Keer 60 maanden is 2640 euro, dit ben je duurder uit dan als je de auto direct koopt. Moet je wel 11.000 euro hebben liggen... anders kost het je slechts 25% rente :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:42

@Spekkie
Een auto van private lease is allrisk verzekerd en alle onderhoudskosten (die vaak veel hoger uitvallen) en waardevermindering zijn gedekt.
Als je het vergelijkt met een nieuwe auto (of een auto van een paar jaar oud) dan valt het verschil wel mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:44

Ehm, Spekkie, die leasemaatschappij moet ook ergens van leven........

Plat-door-de-bocht: je "koopt" een stuk zekerheid, niet meer en niet minder. Het is aan jou om te bepalen of je dat bedrag ervoor over hebt.
De grootste posten zijn inderdaad afschrijving en rente/kosten van de leasemaatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:57

Dat je wat duurder uit bent dan wanneer je hem in een keer koopt lijkt me logisch. Maar ik ben wel een beetje klaar met de honderden euro's aan onderhoud etc per jaar.

Ik zie verschillende maatschappijen die een looptijd van 48 maanden aanhouden. Wat gebeurt er daarna? Lever ik de auto weer in of kan ik hem voor een gereduceerde prijs overnemen?
Ik rijd een auto graag helemaal af, mijn Ka is inmiddels 14.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:00

In principe lever je de auto weer in maar je kan hem ook overkopen als de dealer die optie aanbiedt.
Wij hebben de auto voor 3 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:02

Maar volgens mij (heb weinig verstand van auto's) hoef je de eerste drie jaar geen tot weinig onderhoud aan je auto te plegen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:02

Het voordeel van lease is dat je altijd een jonge en dus redelijk betrouwbare auto rijd, na vier jaar neem je weer een nieuwe. Oude leaseauto's worden vaak verkocht door de maatschappij want na vier jaar begint er slijtage en dus hogere onderhoudskosten voor de maatschappij te komen. Lease je een nieuwe auto en heeft hij toevallig last van kinderziektes of moeten er na zoveel kilometers nieuwe banden onder dan kost j dat geen cent extra. En nieuwe banden is iets waar je ook als barrelrijder wel degelijk rekening mee moet houden. Gebruik je de auto voor je werk en krijg je een reisvergoeding dan is leasen nog niet zo'n verkeerd idee.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:04

Even een andere vraag, stel je hebt een ongeluk (jijzelf schuldige) of de auto gaat om andere redenen zo kapot dat maken geen zin heeft (total loss dus), wat gebeurt er dan. Ontvang je een nieuwe auto en loopt het contract verder door of moet je dan extra gaan betalen?

Heb er zelf ook wel eens naar gekeken, alleen zijn het vaak best kleine auto's met laag aantal km's per jaar die voor een leuk bedrag te leasen zijn. Rijd zelf liever een wat grotere auto en maak ook meer km's, wordt het gelijk duurder van.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:05

vonneke schreef:
Waarschijnlijk gaan we binnenkort op zoek naar een nieuwe stadsauto. Iets in de richting van een Toyota Aygo, Ford Ka, Opel Adam etc. Een kleien makkelijke auto.

Nu zijn we wat aan het rondkijken naar de mogelijkheden. Overal zie je het private lease gebeuren opkomen, er wordt veel reclame voor gemaakt.

Maar is het echt zo mooi als het lijkt? Voor een €200/250,- alle kosten gedekt behalve de benzine?

Iemand ervaring met private lease en waarom dat verkiezen boven een auto kopen en meteen volledig betalen?

Let wel dat als je voor de ALLERgoedkoopste gaat, je vaak nog geen radio erin hebt zitten. En draairaampjes ipv electrisch.

Wil je een iets luxere versie zit je alweer een trede hoger.

Ik heb het allemaal zitten berekenen en ik vind het veel te duur.

Maar goed, mijn vergelijkingsmateriaal was een punto die al totaal afgeschreven was:
19,- belasting en 19,- verzekering of zoiets.

Ding kostte me hooguit 40,- per maand en dan nog af en toe wat tanken (ga er niet mee naar mn werk)
Daar kan natuurlijk niets tegenop.

Zou ik met de lease auto wel naar m'n werk gaan dan moeten de aantal km behoorlijk hoog gezet worden + het parkeergeld op m'n werk (2,0 per dag werk 5 dagen)
Zou ik met de lease auto niet naar mn werk gaan, dan is 250,- wel heel veel geld voor een auto die meer stil staat dan wat anders.

Nahh.. dan koop ik wel een auto van een jaar of 9 met eenmalige aanschafkosten van een paar duizend euro. (die ik overigens ook niet heb liggen dus ik ben al een aantal weken autoloos maar daar komt in januari weer verandering in)
Laatst bijgewerkt door Amaris op 30-11-15 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:05

In theorie niet inderdaad, daarbij vallen-buiten normale slijtage om- veel onderdelen onder garantie.

Er zit alleen vaak een km beperking op zo'n contract. Dus in de praktijk heb je niet zoveel aan zo'n overeenkomst. 1000 km per maand, als je zo weinig rijdt kun je net zo gaan fietsen zeg ik altijd. :D :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:44

Ir111 schreef:
In theorie niet inderdaad, daarbij vallen-buiten normale slijtage om- veel onderdelen onder garantie.

Er zit alleen vaak een km beperking op zo'n contract. Dus in de praktijk heb je niet zoveel aan zo'n overeenkomst. 1000 km per maand, als je zo weinig rijdt kun je net zo gaan fietsen zeg ik altijd. :D :D

De km kun je bij de meeste op max 9000 per kwartaal zetten.

Heb net even gekeken.... dat kost ons voor een nieuwe Peugeot 108, 254 E per maand.
Dan rij je wel met hun reclame erop... maar dat zou mij geen reet uitmaken :)
https://leasen.nl/model/Peugeot-108-Rec ... ureer/148/

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:59

ikke schreef:
Ehm, Spekkie, die leasemaatschappij moet ook ergens van leven........

Plat-door-de-bocht: je "koopt" een stuk zekerheid, niet meer en niet minder. Het is aan jou om te bepalen of je dat bedrag ervoor over hebt.
De grootste posten zijn inderdaad afschrijving en rente/kosten van de leasemaatschappij.

Dat klopt, maar niet van mijn geld :D

vonneke schreef:
Dat je wat duurder uit bent dan wanneer je hem in een keer koopt lijkt me logisch. Maar ik ben wel een beetje klaar met de honderden euro's aan onderhoud etc per jaar.

Het idee is juist dat je een nieuwe auto koopt of leaset en daardoor juist weinig geld kwijt bent aan onderhoud. In mijn berekening heb ik al 300 euro per jaar meegenomen en dat vind ik voor een nieuwe auto nog aan de ruime kant.

Wat ikke zegt klopt, je betaalt natuurlijk een deel van het bedrag aan de leasemaatschappij. Maar jij vroeg naar of het echt zo mooi is als het lijkt en dat is het natuurlijk niet, want je betaalt gewoon een flink deel aan rente/lease ten opzichte van zelf een auto kopen en onderhouden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:03

Vaak nemen mensen via private lease een kleine auto. Dus geen vervangende auto qua maat/waarde van wat ze nu rijden.

Voorbeeld hier thuis: wij rijden een Audi A4, deze is private lease niet eens verkrijgbaar.
De grootste Audi is een A3 en daar hang ik geen 2 paards trailer achter en die kost al 499 euro per maand in de kaalste versie.

Dus voor een beetje grote auto waar je ook nog kilometers mee maakt (want 1000 per maand is max 50 per dag en dan heb je alleen de werkdagen nog maar geteld) wordt het een enorm dure grap en kan je gewoon beter zelf de boel aanschaffen en onderhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:11

Het gaat hier inderdaad om een kleine stadsauto. We hebben een grote en een kleine. De kleine is waarschijnlijk versleten (dat horen we vanmiddag) en dan moet er dus wat nieuws komen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:17

Bij schade heb je wel een x bedrag aan eigen risico. En het leasebedrag hangt af van opties en extra's.