Leuke (bord) spellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

Leuke (bord) spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:40

Hallo!
Hier thuis hebben we eigenlijk helemaal geen leuke spellen meer, dus het word tijd voor een nieuwe. maar, wat? We zijn op zoek naar een leuk spel dat redelijk makkelijk te begrijpen is (maar wel gewoon voor volwassenen), gespeeld kan worden in 1,5 uur tijd en geschikt is voor 4 mensen. Het liefst iets met een beetje uitdagen. Welke spellen vinden jullie leuk en waarom? :)

Groetjes Hannah

wendyenbram

Re: Leuke (bord) spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:47

Dog, Dit is een spel wat tussen mens erger je niet, pesten en Uno in ligt. Zonder dobbelstenen. je speelt je pionnen weg door middel van je kaarten die je in handen hebt. het hele spel speel je zowel alleen, tegen 3 tegenstanders, als samen met 1 partner in crime. (als je met z`n 4tjes speelt.) Doordat je samen speelt, maar niet elkaars kaarten weet, pest je elkaar dus ook. Maar je moet samen spelen. Uiteindelijk zodra 1 persoon zijn 4 pionnen binnen heeft, dan ga je echt samen verder, door de pionnen van je partner te helpen binnen zetten, maar nog steeds weet je elkaars kaarten niet...

Ik vind hem geweldig.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:48

Brug naar de Hemel en Carcasonne zijn hier erg populair! Pandemie is er eentje die hoog op het verlanglijstje staat :). Beide spelling zijn strategie met een beetje geluk. Zijn, nadat je het een keertje hebt gedaan, makkelijk te spelen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:13

Carcasonne idd :j Een potje duurt trouwens minder dan 1,5 uur, je kunt een paar rondes spelen.

Een leuk kaartspel (met van die ouderwetse kaarten, schoppen en klaveren enzo) is Canasta (uitgebreide regels bv hier: http://nl.wikihow.com/Canasta-spelen )

Het zijn aan het begin even wat veel regels, maar zodra je het een paar keer gespeeld hebt valt het reuze mee, en is het makkelijk te spelen met een leuke combinatie van niet te moeilijk, strategie, geluk en een beetje met en tegen elkaar spelen.

Die ouderwetse kaartspelletjes raken wat uit de mode want ze zijn niet zo goed te verkopen maar die spelletjes zijn natuurlijk niet voor niets lang populair geweest :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:25

Dominion is hier favoriet. Heeft vele uitbreidingen waardoor je vrijwel nooit hetzelfde potje twee hoeft te spelen. De basis van het spel blijft hetzelfde maar je bouwt je spel op uit kaarten en je kunt telkens andere kaarten sets gebruiken waardoor je heel simpel steeds een nieuwe taktiek moet verzinnen.

Is echt een leuke uitdaging vind ik.

Carcassonne is inderdaad ook leuk. En pandemie. Machiavelli wordt hier ook veel gespeeld.

30 seconds is hier ook favoriet, maar is misschien vooral leuker met grotere groepen.

Oh en ticket to ride blijft ook leuk!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:59

Ik vind monopoly en levensweg gouwe ouwe's.
Maar Kolonisten van Catan is ook erg leuk!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:01

Carcasonne en kolonisten zijn hier veruit favoriet. Lemming maffia is ook leuk en duurt niet zo lang.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:20

Jaa (bord)spellen! *\o/*

- Carcasonne: want elk potje is anders. De map is anders, je kunt elkaar lekker dwars zitten als je dat wilt.
- Keezen: soort mens erger je niet maar dan met kaarten en in teams als je met een 4 of 6 man bent.
- Machiavelli: er zijn verschillende characters en je bent niet altijd dezelfde.
- Hanabi: zit meer tactiek achter dan wij eerst aanvankelijk dachten.
- Betrayel on the haunted house on the hill: hoge her speelwaarde omdat ieder potje anders verloopt.
- Boeren bridgen: je zelf kunt bepalen hoe je speelt. Je kunt redelijk voorspellen hoe je slagen kunt winnen of juist kunt ontwijken.
- Set: als je van verbanden zoeken houdt.

Verder de oude klassiekers: yahtzee, rummikub, triominos

We hebben hier nog wel meer in de kast, maar ik denk dat ik mijn favorieten wel heb genoemd.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:29

Spelletjes van tegenwoordig ben ik niet bekend mee, maar heb wel een aantal oude spellen die hier nog wel eens gespeeld worden.
Monopoly en levensweg inderdaad. Maar ook reis door Europa, risk, hotel, betoverde doolhof, ongelukslaan 13, boggle en scrabble vind ik persoonlijk erg leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:34

Wij hebben alles van Dominion
Carcassone ook grotendeels
Machi Koro met uitbreidingen
3 verschillende ticket to rides
Colonisten van Katan kaardspellen
Ruimtevaarders van catan
catan kaartspel

En nog wel meer :+

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:42

Ik zie nog geen barricade staan. Dat is ook een erg leuk spel. Je kunt je tegenstanders flink tegenwerken en het gaat om tactiek en geluk. Het is een bordspel. Ik speel het heel vaak met de fam.

Ook trinominos, rummicub en levensweg zijn favorieten bij ons.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:10

Bonanza, Hotel en Scotland Yard zijn hier vooral favoriet!
Kolonisten van Catan en Monopoly zijn al vaker genoemd maar ook dat blijven leuke spellen.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:18

Ik vind cluedo altijd wel leuk :)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:19

Mijn favoriet ; onvoorspelbaar van Paul de leeuw! Echt reuze gezellig, leuke opdrachten (intervieuw dan moet je door middel van vragen waar alleen ja en nee op geantwoord mag worden de persoon raden - blind teken - een soort hints door iets of iemand wat op je kaartje staat uit te beelden en de rest moet raden wie of wat je bedoelt - liedjes raden en nog meer, echt zo leuk!
https://m.bol.com/nl/p/paul-de-leeuw-on ... 007522363/Afbeelding

Edit; niet bestellen bij bol.com echt belachelijk duur!!! Heb het destijds bij speelgoed winkel gekocht voor 19.95 en bij Bruno is/was ook in de aanbieding voor nog minder

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 03:03

Ach ja, ben ik toch Scotland Yard vergeten. Geweldig spel is dat!

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 03:22

Kolonisten van Katan en carcasonne zijn echte aanraders!
Met leuke uitbreidingen ook.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 05:46

Oooooh, spelletjes <3
Ik weet niet wat je zelf graag speelt, als een indicatie voor aan te raden spellen, maar ik zal gewoon een aantal leuke spellen noemen die onder jouw voorwaarden vallen (leuk spel, makkelijk te begrijpen, beetje tactiek, spelduur 1,5 uur en voor 4 mensen).

Carcassonne
Afbeelding
Leuk makkelijk spel. Je pakt omstebeurt een tegel en plaatst daar wel of geen poppetje op. Als iets is afgebouwd (zoals een stad) krijg je punten en aan het einde van het spel krijg je punten (poppetjes in weiland). Je kunt elkaar leuk dwarszitten en er zijn vele uitbreidingen die het spel nog wat uitdagender maken.

Kolonisten van Catan (met eventueel uitbreiding Zeevaarders en Steden&Ridders)
Afbeelding
Behoeft dit spel nog uitleg? Bestaat al zo'n 20 jaar en enorm populair. Als je niet weet wat het is google dan eens op een spelreview of filmpje met speluitleg.

Puerto Rico
Afbeelding
Uitdagend spel. Je hebt zelf je eigen speelbordje voor je waar je grondstoffen gaat verbouwen, die je kunt verkopen voor geld of verhandelen voor punten. Hulpstukken zijn in het midden gelegen tegels die een voordeel opleveren tijdens het spel. Elk spel neemt iedereen een andere rol aan waarin je acties kunt uitvoeren.

Ticket to Ride
Afbeelding
Enorm leuk spel en redelijk simpel. Je hebt routekaarten in je hand en moet op het speelbord met treintjes jouw routes gaan bouwen door middel van het spelen van gekleurde kaarten. Een route kun je via meerdere sporen bouwen, dus hier kun je elkaar enorm dwarszitten!

Instanbul
Afbeelding
Superleuk en redelijk nieuw spel (is spel van het jaar 2014 geworden)! Heeft in het begin wat uitleg nodig, maar speelt echt zo weg (dit spel speel ik zelfs met mijn moeder :D). Je bent een handelaar in Instanbul en moet uiteindelijk 5 robijnen verzamelen. Die kun je op het bord kopen met grondstoffen of geld en die moet je dus eerst verzamelen. Je speelt omstebeurt door je handelaar te verplaatsen.

Stenen Tijdperk
Afbeelding
Een van mijn spelfavorieten! Tijdens het spel moet je omstebeurt je eigen poppetjes plaatsen en aan het eind voor je je acties uit. Het is deels geluk (je moet namelijk dobbelen voor grondstoffen) en een groot deel tactiek. Met grondstoffen koop je hutjes (punten) en kaarten (een direct voordeel plus bonuspunten aan het einde van het spel). Vergeet ook niet elke ronde je poppetjes te voeren.

Machi Koro
Afbeelding
Erg leuk simpel spel met kaarten (duurt ongeveer 30-60 minuten). Je moet je eigen stad ontwikkelen en dat doe je door omstebeurt kaarten te kopen die in het midden geopend liggen. Deze kaarten geven je elke beurt of ronde een voordeel. Iedereen dobbelt omstebeurt en de uitkomst van de worp levert je voordeel op met de kaarten die je gekocht heeft (geld van de bank ongeacht wie aan de beurt is, geld van de bank in jouw eigen beurt, geld van de actieve speler of geld van alle medespelers). Het leuke is dus dat iedereen elke beurt meedoet omdat je soms geld van een speler krijgt of moet betalen.

Spellen die zijn genoemd die ik persoonlijk minder leuk vind:
Dominion - je bent veel te veel met jezelf en je eigen kaartendeck bezig en je bouwt niets op (niet visueel zichtbaar in ieder geval zoals bij bovenstaande spellen).
Pandemie - dit is een type spel wat je moet liggen! Het is namelijk een samenwerkingsspel. Je kunt niet individueel winnen, maar je speelt dan met zijn vieren tegen het spel.
Hanabi - ik vind dit persoonlijk echt geen leuk spel. Ook hier geldt weer dat je moet samenwerken om te winnen. Dit is ook een kort spelletje (ong 30 minuten).
30 seconds - deze hoort eigenlijk niet in dit rijtje, want ik vind het een superleuk spel :D Maar alleen te spelen met grotere groepen. Het speelt lekker met 6, 8 of 9 personen. Als je dat vaker doet kan ik je ook Dixit aanbevelen. Leuk met 6-12 spelers.

Er zijn zo verschrikkelijk veel spellen in de omloop. De online spellen database kan je soms wat meer helpen hoe een spel in elkaar zit en wat andere mensen er van vinden: http://www.boardgamegeek.com/
Maar het leukste is om een spel te leren kennen door het te spelen. Dit kan bij een spellenclub in jouw buurt. Er zijn clubs die wekelijks bij elkaar komen en clubs die alleen speldagen organiseren.
Hier vind je een overzicht van alle spelverenigingen in Nederland en België: http://www.bordspelmania.eu/spellenvere ... c81361beaa
Hier vind je de recente oproepen voor speldagen: http://www.bordspelmania.eu/spellenclubs/

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 06:13

Ik speel heel graag Seven Wonders :) Is een vrij vlot kaartspel dat als je middenin komt kijken heel ingewikkeld oogt maar eigenlijk is het best makkelijk. Je begint met een wereldwonder en daar ga je aan bouwen: je bouwt kunst, wetenschap, handel, leger etc. etc. en je maakt gebruik van wat je buurspelers wel en niet doen. Het speelt erg makkelijk, goede geluk/strategie verhouding, en heel veel mogelijkheden om het spel interessant te maken.

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 06:47

Geen bordspel maar leuke kaartspellen.
Skip-bo en ligretto die laatse vind ik zelf nog een stuk leuk, super snel spel want iedereen moet tegelijketijd spelen en het zorgt ook voor de nodige opwinding haha

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:42

Ja, het Stenen Tijdperk. :) Er zijn inderdaad een hele hoop moderne bordspelen.

Ik heb ook nog Manilla en Paniek in de wei in de kast liggen.

Bordspelen zijn trouwens wel leuke cadeautjes voor de decembermaand. :j

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:44

Ik vind bordspellen zoals Ik hou van Holland of Jongens tegen de meisjes erg leuk. Je kan ze goed met vier personen spelen.
Zit uitdaging in en leuke spellen en opdrachten!

Oh, en boerenbridge inderdaad! Als wij het met onze vrienden spelen zijn wij er wel minimaal drie uur mee zoet..

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:02

@ Spekkie, Hanabi een kort spelletje? Misschien dat wij (met 5 man) het vet sloom spelen ofzo...
Gister met de disco kleuren voor de tweede keer gespeeld en persoonlijk vind ik het niet onder kort spelletje vallen. Als je het vergelijkt met monopoly en andere spellen die langer dan 2-3 uur kunnen duren is het inderdaad een kort spelletje, maar het speelt ook niet zo heel snel weg zoals Carcasonne.
Carcasonne kunnen mijn vriend en ik samen binnen 25 min spelen, met 1 uitbreiding zonder die acties te volgen. (Die uitbreiding die wij hebben vind ik niet leuk, dan gaat mijn vriend echt die-hard spelen. Voor degenen die zich afvragen welke wij hebben die ene met de draak.)

Ik zie hier trouwens ook wel leuke opties voorbij komen, wij zijn ook altijd op zoek naar andere spellen om de spellenkast nog voller te maken. :D

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:18

De meest gespeelde spellen bij ons zijn 30 seconds, Phase 10 en Monopoly. :)

Boerenbridge is zeer leuk, bij mijn ex fanatiek gedaan maar hier wil het niet echt aanslaan helaas.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:22

Ligretto vind ik een heel leuk kaartspel
Betoverende doolhof blijf ik een leuk gemakkelijk te begrijpen spel vinden
En verder ook Ticket to ride is hier favoviet en risk en kolonisten

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:28

Ticket to ride, vind ik erg leuk... makkelijk te spelen ook met niet fanatieke spelletjes spelers maar wel echt een bordspel waar je beetje ruimte voor nodig hebt... al is dat juist wel weer de charme er van.

Kolonisten en Carcassone zijn ook wel erg leuk... maar als er een speler tussen zit die het vaak doet of goed de tactiek door heeft is het soms beetje scheef... ik hou van beetje meer random geluk om het wat "eerlijker" te maken. (en al die uitbreidingen word ik tureluurs van ;) )

Qua kleinere spellen... is Regenwormen ook leuk (ook oma kon meteen meespelen ;) ) en Kakkerlakkensalade, Boonaza en Beverbende zijn ook grappig om af en toe te doen.