Vocht/schimmel op de muren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Vocht/schimmel op de muren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:26

Begin dit jaar hebben wij een aardige verbouwing gehad. De slaapkamer beneden hebben we omgebouwd tot een nagelsalon, en we zijn boven gaan slapen. Deze kamer is een aanbouw van ca 25m2 met aan twee kanten enkelsteens buitenmuur (met in de korte kant een enkelglas raam), aan 1 kant aan het huis (woonkamer, ook enkelsteens) vast, en aan 1 kant deur naar de gang en toilet. Verder een plat dak wat in 2013 volledig vernieuwd is. De aanbouw zelf is van 1970, het huis uit 1883.
Van 2002 tot begin dit jaar hebben wij hier geslapen, en nooit problemen gehad. En nu wordt ik er moedeloos van....
Muffe lucht, groene plekken op m'n (witte!) muren....
Ik was zó trots op m'n eigen stekkie, krijg je dit.

Ik heb vochtvreters staan (korrels) en ben aan het experimenteren met kachel aan/uit en ventileren. Maar krijg het nog niet echt onder controle....

Het enige verschil is eigenlijk dat toen het nog slaapkamer was, de deur 's nachts altijd op een kier stond, en nu voornamelijk dicht zit....

Hier toen het net af was

Afbeelding

Nu -O- (net schoongemaakt, dus niet zo erg)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 26-10-15 14:31, in het totaal 2 keer bewerkt

sallandval

Re: Vocht/schimmel op de muren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:30

Vochtproblemen kun je alleen tegengaan met ventilatie. Eerder deed je dat door het op een kier houden van de deur, dat kun je weer gaan doen. Dat plus het raam te allen tijde open houden. Nog beter is goede mechanische ventilatie aanbrengen maar dat is ook een stuk duurder natuurlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:35

Nadeel is dat de katten en de hond er dan in kunnen, en dat is niet de bedoeling. Heb nu het raam op een kier staan, maar als ik met klanten zit, wordt dat snel te koud.
Misschien een rooster oid dan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:36

LadyMadonna schreef:
Nadeel is dat de katten en de hond er dan in kunnen, en dat is niet de bedoeling.

Hordeur erin zetten?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:58

Ventilatie is idd het toverwoord.

Ik zou in de deur dan een rooster zetten, dat scheelt al een stuk, maar het mooiste zou bewegende lucht zijn.
Je kint bijvoorbeeld ook het raam op een klein kiertje zetten als je geen klanten hebt, of elke avond ofzo.

Verder is het misschien ook handig om uit te zoeken waar het vocht vandaan komt. Komt het echt van buiten door de muur heen, of komt het bijvoorbeeld van onder af omhoog.

In het eerst geval zou je er aan de binnenkant wat tegenaan kunnen zetten, of de buitenkant afsluiten.
In het 2e geval moet er meer geventileerd worden in de kruipruimte, of er is een afvoer lek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:58

Bekend probleem helaas. Vooral de kamers waar niet gestookt worden, maar wij hebben zelfs in de woonkamer een aantal schimmelplekken.
Wat bij ons goed geholpen heeft is een ontvochtiger. Korrels werken niet, want er komen hier soms liters per dag uit de lucht :=
Je kan ook eerst een vochtigheidsmeter kopen. Die vochtigheid moet rond de 60% zijn. Als die te hoog is moet je inderdaad gaan ontvochtigen of luchten en/of stoken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 16:00

Maar als ik het raam op een kier zet, komt er dan niet juist vochtige lucht binnen? De deur is trouwens een binnen deur.
Kruipruimte heb ik niet

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:16

Lees maar eens op vereniging eigen huis over vochtproblemen. Ik kan m niet delen omdat je dan een link krijgt naar de home site.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:21

Enkelsteens muren staan vaak bekend om vochtdoorslag. Is het een optie om er een buitenmuur omheen te zetten en dubbelglas?? Verder zorgen dat je veel stookt en goed ventileert, misschien houd dat de vochtigheid nog iets weg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 17:23

Dubbelglas is maar 1 raam, dat is te overwegen. Extra muur gaat aardig in de papieren lopen gok ik

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:24

Ik heb zelf erg veel last van vocht op de slaapkamer en op de waskamer, ik volg dus even!

Probeer iedere dag te ventileren en heb ook geen verwarming aan daar. Iets met slecht geïsoleerd en hoge stookkosten :+ huis is minstens 200 jaar oud dat we weten ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:26

Enkelsteens muren, deels enkel glas en de boel dichthouden is bijna garantie voor schimmel. Zeker geen ventilatie betekend dat je vocht in de ruimte houdt. Enkelsteens kan gemakkelijker vocht doorlaten van buiten naar binnen. Kan een van de ramen open, zo nee dan zou ik het enkel glas raam vervangen door een inzet dubbelglas kozijn met openslaand raam.

Dat hebben we hier achter ook gedaan. Badkamer had enkel glas, geen open raam en een mechanische afzuiger, ruimte was een grote schimmelbende. Daar en in de slaapkamer hebben we een inzet kozijn laten maken op maat metdubbel glas. Prijs viel mee en vochtprobleem is over.

Anders toch deur openhouden en een goede ontvochtiger erin zetten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 17:30

Raam kan open, en staat nu ook open. Hoe lang/ hoe vaak kan ik het het beste open zetten?
Ontvochtigers ben ik me op aan het oriënteren

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:33

Luchten is minstens twee keer een half uur alles open zetten dus deur en raam open zodat het kan doorwaaien. Anders moet je een rooster plaatsen maar dat zal bij vochtig weer niet helpen. Eventueel kun je iets warmer gaan stoken. Ik weet niet op welke temperatuur je de ruimte houdt nu?

Edit ik lees trouwens steeds voetschimmel en imaverol als topictitel. Hersens werken geloof ik niet optimaal vandaag, :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:08

Als ik niet aan het werk ben 15 graden, als ik werk 20

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:17

Misschien voor even op 17 graden stoken als je er niet bent en kijken of het iets helpt. Dit in combinatie met deur of raam op kier weet je dan in ieder geval of het erger of beter wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:40

Nadeel is dat ik dan heel m'n huis op die temp heb...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:00

Jeetje, wat zonde zeg.

Is 17 graden dan zo'n probleem? Ik heb 'm hier 's nachts en als ik er niet ben altijd op 16,5 staan, als ik er ben op 20,5-21,5. (woonkamer dan, slaapkamer is altijd een paar graden koeler omdat de warme lucht dus snel naar buiten gaat door die dunne wandjes)

Hier ook enkelsteenswandjes aan de achterkant, wel dubbelglas. Gelukkig geen schimmel- of vochtprobleem. Wel hebben ze me aangeraden om in de loop der tijd voorzetwandjes ervoor te laten zetten, wellicht is dat een idee? Heb je meteen goede isolatie en het is goedkoper dan een buitenbouw..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 02:02

Watvoor apparatuur gebruik je in de nagelsalon, is dat niet ook iets waarbij vocht vrijkomt?

Maar idd stoken én ventileren, voorheen had je ws overdag het raam open en nu niet meer?
Ik zou 's morgens het raam een uurtje flink open zetten, voor je gasten krijgt en 's middags na de laatste gast weer en paar uurtjes open gooien. Misschien kan tussen de middag ook wel. Tussendoor flink blijven stoken natuurlijk.
's nachts open zetten heeft nu niet zoveel zin denk ik, want s nachts is het nu meestal vochtiger dan binnen.