Beoordeling Phonehouse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anoukie88

Beoordeling Phonehouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 19:52

Dit in geen kwestie van leven of dood maar iets wat ik me afvraag na vandaag.

Ik was vandaag bij de Phonehouse omdat ik van mijn abonnement een nieuwe mobiel mocht uitzoeken. Ik ben hier goed geholpen en ze hebben mij goed geïnformeerd.
Toen alles bijna rond was kwam de verkoper met dat ik binnenkort een smsje krijg om de verkoper te beoordelen. Hij zei daarbij dat voor hun een 1 t/m 8 een onvoldoende is en dat het dus een 9 of een 10 moet zijn als het goed was. Nou vond ik dat ik perfect ben geholpen dus ze kunnen van mij een 9 of 10 krijgen. Maar ik vroeg mij toch af of dit ook echt zo in van die onvoldoende t/m 8. Of dat het een "praatje" in om een goed cijfer te krijgen.

Weet iemand dit toevallig?

genja

Re: Beoordeling Phonehouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:58

Ik weet het niet maar ik gok eerlijk gezegd dat dit een praatje is om een betere beoordeling te krijgen. Soms is er een bonus systeem als je bv alles boven de 8 scoort.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:00

NPS score noemen ze dat. Dat zien ze idd liefste boven de 8.. Maar om er om te vragen vanuit de winkel vind ik wel beetje triest

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:09

Ik was gisteren bij de phonehouse en aan mij werd precies hetzelfde verteld, het liefst een 9 of een 10. Misschien een soort bedrijf policy, dat ze dat moeten vragen ofzo. Ik vond het ook een beetje gek, ondanks dat ik over de service tevreden ben.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 22:52

Ik weet dat ze met beloningen werken. Maar dan zullen er wel veel 9en en 10en worden gegeven dus is het voor een bedrijf toch niet echt goed te zien hoe en of je werknemers goed functioneren. Dan snap ik zo'n beoordeling niet helemaal

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:05

Tis niet netjes dat ze het vragen, het zijn een soort mysterie shopper beoordeling. Dat hoort anoniem te gaan, en dat ze erom vragen, een hoge beoordeling zegt eigenlijk dat ze er wrs niet goed voor staan denk ik..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:03

Ik heb er gewerkt en kan uitleggen hoe het zit. Oorspronkelijk komt deze manier van cijfers geven uit Engeland wat mij destijds is verteld en waar bij ons een 7 of 8 gewoon goed is, is dat in Engeland niet.

Je moet als winkel de juiste targets binnen halen, anders haal je inderdaad je bonus niet en daar hoort wel een bepaalde klanten tevredenheid aan. Maar daarnaast wordt je er ook echt persoonlijk op afgerekend als je cijfers onder de 9 binnen haalt. Heel vaak haal je, je bonus niet gezien de targets erg hoog zijn en ze ook staan voor onafhankelijkheid en niet te veel pushen. Toch wil je wel de juiste cijfers halen om in combinatie met de klantenteller te laten zien dat desbetreffend filiaal goed functioneert. Er zijn natuurlijk niet voor niets 50 winkels dicht gegaan, omdat het gewoon niet goed gaat. Dan wil je wel aantonen dat jouw winkel ten opzichte van de bezoekers het goed doet.

Uitleg betreffende de cijfers:
Cijfer 1 t/m 6 is onvoldoende.
Een 7 of 8 is mwoah het gaat wel, ik ben netjes geholpen, maar dat is het dan ook.
Een 9 of 10, ik ben goed geholpen, dat betekend niet fantastisch of geweldig, maar gewoon goed.

Eigenlijk geef je dus met lager dan een 9 door aan het hoofdkantoor dat je niet echt goed geholpen bent door desbetreffende medewerker (staat persoonlijk op naam). In het tweede smsje vragen ze dan een toelichting, vaak als wij dan een tweede sms kregen zat er dan geen toelichting bij of stond er enkel goed geholpen. Dan kwam er wel weer een mailtje hoe het zat dat we dat cijfer kregen. Het is dus wel de bedoeling dat de medewerkers het cijfer uitleggen en hoe het werkt naar de klant. Vindt je dat ze toch niet echt goed geholpen hebben, gewoon lager cijfer geven en toelichten wat ze kunnen verbeteren :)

Persoonlijk vind ik het voor de klant juist heel positief, hierdoor is het ook niet mogelijk om te pushen en te drammen. Ik bedoel immers als jij geholpen wordt door een medewerker die je pusht om iets te doen of iets "aan smeert" zal je diegene geen goed cijfer geven. Ook hierdoor zie je bereidheid om dingen te doen dus klantvriendelijk, daadwerkelijk naar je luisteren en extra service te bieden. Ik was dus zelf wel blij met dit systeem, behalve dat de cijfers zelf een beetje krom geformuleerd zijn.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:41

Dankje Faniek voor je antwoord. Ik had het gevoel dat het wel klopte van de cijfers want hij was de hele tijd al eerlijk. Maar bij deze weet ik dus hoe het werkt