Slimme meter aflezen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Slimme meter aflezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 19:11

Handig, heb je een slimme meter, moet je 'm nog zelf uit gaan lezen en doorgeven. In mijn huis zitten de meters van 3 appartementen, dat van mij en mijn twee bovenburen. Nu heeft alleen A een nieuwe slimme meter. Die van mij en B wordt gewoon uitgelezen, maar A kreeg bericht dat ze zelf door moest geven. De eigenaar van A verhuurt aan studenten en woont niet in de buurt. Ik heb dus voor haar de meter uitgelezen, door de standen van 1.8.1 en 1.8.2 door te geven. Essent beweert bij hoog en laag dat dit niet klopt en heeft nu tegen de eigenaresse gezegd dat ze zelf maar moet gaan kijken. Morgen komt ze dus even langs.

Nu begon ik te twijfelen of ik wel het goede heb uitgelezen. Ik had op internet eerder al gevonden dat 1.8.1 en 1.8.2 voor meterstand laag en hoog zijn. Maar nu staat ook 15.7 er op. Had ik dat getal misschien door moeten geven? Iemand die weet hoe dit zit? Mocht dat zo zijn, dan kan ik dat nog even aan haar doorgeven en hoeft ze niet helemaal hier heen te komen namelijk.

BartVB
Eigenaar

Re: Slimme meter aflezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 06:38

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 06:51

Ik houd het hier ook maandelijks bij en dit zijn zeker de juiste getallen die je doorgegeven hebt. Raar dat Essent anders beweert. Hebben de huisgenoten geen recente standen ergens van de laatste meting (hiervoor dus)?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:08

Kun je niet foto's van de meter maken en die doorsturen naar de eigenaresse? Hoeft ze niet langs te komen.. (ik weet niet of er tussen wisselen van standen in display genoeg tijd zit om foto te maken? Heb zelf geen slimme meter..)

Wat betreft het beweren van Essent dat het niet kan kloppen: vraag waar de afwijking dan in zit. Ik werk bij een waterbedrijf en er wordt automatisch een brief verstuurd als het verbruik erg afwijkt van het verwachte verbruik (naar boven of naar beneden) Klanten hoeven niks te doen als de stand gewoon klopt. (Staat ook in de brief) Maar mensen geven vaak gasstand of de stand met de rode cijfers achter de komma door en soms komt de afwijking door lekkage in de binneninstallatie of een stilstaande (kapot dus) meter.Of de verkeerde meter is afgelezen als de meters in een gemeenschappelijke meterruimte zitten (bij appartementen vaak geval voor water) En soms heeft het te maken met dat het vorige jaar de stand geschat is. Als klanten bellen n.a.v. deze brief bekijken we even waar de afwijking mee te maken heeft.

Als de afwijking onverklaarbaar blijft kan de klant foto sturen met stand en meternummer zichtbaar. Dan kunnen we even kijken of er toch niet ergens een afleesfout wordt gemaakt.

Misschien dat Essent ook op die manier even kan aangeven wat er volgens hen dan niet klopt en waar dat in kan zitten? Dat maakt het voor jullie ook wat makkelijker dan alleen de boodschap het kan niet kloppen..

(Sorry voor het lange verhaal :p )

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 18:40

De studenten in dat pand lezen de meters nooit af, omdat die bij ons in huis zitten. Vanochtend is de eigenaresse langs geweest en die kon ook niks anders bedenken dan dat het de juiste gegevens zijn. Essent kon dat mij niet melden, omdat het contract natuurlijk niet op mijn naam staat. Ze hebben nu zelf nogmaals de stand opgenomen en gaan weer bellen met Essent, om te kijken waar het probleem zit. Ik had zowel bij essent als bij eigenaresse al geopperd of het misschien kon liggen aan het feit dat het ding onlangs vervangen is, compleet nieuwe meter. Ik denk zelf dus dat het daar aan ligt.. Toch moest de eigenaresse van Essent zelf langs gaan om te kijken. Handig, denk je een slimme meter te hebben, moet je alsnog alles zelf gaan opnemen. Maargoed, het zal nu vast wel goedkomen, want de standen zijn nou eenmaal zo, dus ik hoor het tzt vast wel.

Bedankt voor jullie berichtjes :)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 00:49

O dat zou best kunnen inderdaad. Als ze de nieuwe meter (nog) niet verwerkt hebben in systeem ofzo dan zou dat een verklaring kunnen zijn voor de afwijking.

Succes in ieder geval! :)