Hoe werkt de thermostaat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hoe werkt de thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 07:01

Wij zijn verhuisd en hebben hier zo'n kachel kastje aan de muur waarmee je de temperatuur kan instellen. Nu hebben we daar niks op ingesteld en deze geeft ook gewoon 17 graden aan. Echter hoor je constant dat de cv aan het verwarmen is. De kachels draaien we soms met de hand open, maar na dagen dicht blijf je nu het kouder is het geluid van de cv horen. Weet iemand hoe dit werkt? Ik wil ook nog uitzoeken hoe het instel kastje werkt, maar er was hier geen handleiding dus dat word nog even zoeken of die te krijgen is.

Aangezien wij nogal zuinig zijn ben ik zo bang dat het nu constant geld kost.

x_Rebecca

Re: Hoe werkt de thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:18

Het kan natuurlijk heel goed zijn met de kou van nu buiten, dat je huis verder afkoelt dan 17 graden, dan verwarmt de cv het automatisch weer tot het ongeveer 17 graden is.

Ik hoor mijn cv op het moment ook bijna continu, zelfs als wij 's nachts de temperatuur naar de 18 zetten. Het is gewoon koud.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:29

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:38

Handleidingen zijn inderdaad prima te vinden op het internet.

Verder is het verstandig om de installatie even te laten nakijken en een beurt te laten geven mocht dat dit jaar nog niet gebeurd zijn. Dan weet je gelijk zeker dat alles nog goed werkt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:39

Als je de ketel hoort en je draait een radiator open, wordt die dan ook warm? Zo nee, dan verwarmt de ketel niet en hoor je alleen de pomp lopen.
Bij sommige ketels draait de pomp continu, ook als er niet gestookt wordt. Dat betekent wel dat je altijd de radiatoren (of een deel ervan) open moet houden, anders kan het water nergens heen en gaat je pomp kapot!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:44

Als ie op 17 graden staat wordt je huis verwarmd tot 17 graden. Aangezien het buiten behoorlijk koud is, is het niet zo gek dat hij moet stoken.

Maar wat Ibbel zegt is bij ons ook zo, soms hoor de de ketel altijd terwijl hij niet verwarmd, anders gaat het water stil staan en dat is niet goed.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:55

Daarnaast zijn veel CV ketels tegenwoordig combi-ketels. Die regelen zowel het verwarmen van je woning als het verwarmen van water dat uit de kraan komt. Vaak hebben die ketels een kleine boiler in zich zodat ze snel warm water kunnen leveren als jij ergens een kraan open draait. Het water in die boiler moet op temperatuur worden gehouden en daardoor slaat de ketel om de zoveel tijd even aan.

Het kastje aan de muur werkt over het algemeen best eenvoudig. Deze meet de temperatuur in de ruimte waar hij hangt, je stelt een temperatuur in en als de ingestelde temperatuur hoger is dan de temperatuur in de ruimte dan gaat er een signaal naar de CV ketel die vervolgens gaat stoken. Op de meeste thermostaten zie je dan een vlammetje oid verschijnen. Maar het helpt als we weten welke thermostaat en CV ketel je hebt hangen :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 08:22

Hij geeft trouwens wel 17 graden aan, maar dat is nu gewoon de temperatuur in huis denk ik. Want in de zomer gaf die gewoon 26 graden. Ik had even gauw wat knopjes ingedrukt en zag dat er wel een vries bescherming op zit vanaf 7 graden. Als ik de kachels open draai worden ze wel gelijk warm. Zal van het weekend eens op zoek gaan naar de handleiding. Bedankt voor de tips vast.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:32

Wat Ibbel zegt; het dichtdraaien van alle radiatoren is echt geen goed plan :n
Goed instellen van je thermostaat wel :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:38

Het klinkt mij in de oren alsof je niet helemaal begrijpt hoe het systeem werkt.

Je thermostaatkastje, waar je dus je temperatuur op afleest is het 'slimme' deel van je verwarmingsinstallatie. Die heeft een sensor die voelt hoe warm het is. Als jij hem opdracht geeft 17 graden dan zal hij zijn best doen om het 17 graden te krijgen in huis. Als het warmer is dan geeft hij die temperatuur ook aan alleen stookt hij dan niet.

Draai je nu al je radiatoren dicht dan wil je thermostaatkastje graag verwarmen maar dat gaat niet omdat je de radiatoren dicht heb zitten dus hij kan het niet. Maar dat snapt hij niet dus hij zal continue seintjes blijven geven dat er gestookt moet worden. Je moet dus bepalen welke ruimtes je wilt verwarmen en daar de radiatoren open draaien en open laten.

Je temperatuur regel je vervolgens voornamelijk met je thermostaat en niet met radiatoren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 09:45

Oke dus ik zal eigenlijk de thermostaat bijvoorbeeld op maar 15 graden moeten zetten en dan de kachels open draaien? Nu staat die dus op 17 graden, maar zodra ik een kachel open draai word die echt direct heel heet, maar misschien is het dan omdat het in huis toch kouder is dan 17 graden en die het dan met een kachel op 17 graden probeert te krijgen? Sorry ik heb er inderdaad geen kaas van gegeten, hiervoor woonde ik in een huis waar je dus gewoon de kachels open en dicht moet draaien :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:46

Woon jij met je jas aan in huis? :+ 15 graden is toch geen normale leeftemperatuur?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 09:48

Ibbel schreef:
Woon jij met je jas aan in huis? :+ 15 graden is toch geen normale leeftemperatuur?

Nou wat ik zeg als ik met 17 graden op het kastje de kachels open draai worden ze echt bloed heet?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:49

Dat geeft niet. :D

Je laat inderdaad de radiatoren gewoon open staan. In de ruimtes die je warm wilt hebben dan. :+ Vervolgens regel je met de thermostaat de temperatuur. Je komt dus niet meer aan de radiatoren.

Ik heb bv altijd de radiatoren in de woonkamer, bijkeuken en badkamer aan. Verder niet. De temperatuur in huis regel ik met de thermostaat. Als het heel koud is wil de radiator in de slaapkamer nog wel eens open zetten om daar de vrieskou te verdrijven maar meer doe ik niet met de radiatoren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 09:51

Op wat voor temperatuur hebben jullie m dan ingesteld staan? En is het dan bij ons veel kouder dan 17 graden oid dat de kachel nu bloedheet word als ik er een open zet?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:54

moonsparkle schreef:
Nou wat ik zeg als ik met 17 graden op het kastje de kachels open draai worden ze echt bloed heet?

Ja, de keteltemperatuur zal iets van 60 graden zijn, dus je radiatoren worden minstens 40-50 graden. Dat moet ook, anders kun je geen tig m3 lucht verwarmen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:54

Als ik thuis ben op 20 graden. Als ik de temperatuur omhoog gooi dan wordt de radiator eerst loeiheet omdat hij zsm naar 20 graden stookt. Als het 20 graden is neemt de temperatuur van de radiator af, die wordt (afhankelijk van de buitentemperatuur) lauw en soms zelfs even koud.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:55

Onze thermostaat staat op 21 graden. Dat is voor een woonkamer normale temperatuur.

Maar je voelt toch dat het koud is in huis als je je CV uit hebt staan? 17 graden of kouder kan toch nooit comfortabel zijn ?

truselientjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:57

Stel het is nu 16 graden bij jou in huis. De thermostaat wil opwarmen tot 17 graden. Dus hij laat de ketel aanslaan. Als de radiatoren open staan, worden deze warm en warmt de lucht ook op. Het wordt 17 graden en de thremostaat zorgt dat de ketel weer uit gaat. Stel je radiatoren staan dicht, dan blijft de ketel aanslaan in een poging tot 17 graden te komen. Dus als jij dan de radiatoren open draait, komt daar heel warm water in, dus geen wonder dat de radiatoren bloedheet zijn.

Ik zou zeggen, zet de radiatoren open (in de vertrekken waar je het warmer wilt hebben, en zeker in het vertrek waar je thermostaat hangt). Kijk even aan wat dat met de temperatuur doet. Wordt het te warm naar jou zin, dan draai je de thermostaat lager en zeker de radiatoren niet dicht.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:41

Als jij de radiator in de kamer van de thermostaat uit hebt staan, dan komt de temperatuur daar niet aan de ingestelde 17 graden, en dan blijft die ketel stoken omdat hij die kamer op de ingestelde temperatuur wil krijgen.

Kies voor die kamer dus een realistische leeftemperatuur, en draai die radiatoren helemaal open. Voor de andere kamers kan je dan kiezen hoe ver je die open wil hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:16

Dat betekend dus ook dat je nu dus niet zuinig stookt omdat je thermostaat continu stookt. En die wordt idd goed heet, dus je radiatoren ook als je die open draait.
Maar misschien is hij warmer in gesteld en in de kamertemperatuur maar 17 graden.
17 is namelijk wel erg koud om te leven, comfortabel is het vanaf 19 tot 21 ongeveer.

Maak anders even een foto van je thermostaat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:24

Ik weet niet beter dan dat alle radiatoren in de huiskamer altijd helemaal openstaan.

Boven zet ik alleen de radiatoren een slagje open als ik daar bewust even warmte wil hebben.

Mijn binnentemp is nu zonder stoken 17,5 graad. Zodra ik thuis kom zet ik de thermostaat op 20 of 20,5.