Scherm Macbook pro wordt ineens roze?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Scherm Macbook pro wordt ineens roze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:28

Vanochtend in de trein opende ik mijn laptop (stond op standby nog),
en toen kreeg ik ineens allemaal roze delen op mijn scherm. En daarna zelfs bijna hele scherm roze.
Ik zette mn laptop weer uit en deed em weer aan en toen deed ie het weer. Maar eenmaal op school startte ik em weer op, en toen kreeg ik later weer roze scherm. Als ik hem opnieuw opstartte deed hij het weer en dan kwam het weer terug.
Op dit moment is het ook even weg. Maar soms flikkert het ineens weer roze.

Wie weet wat dit kan zijn? Heb het nog niet eerder gehad.
Mijn Macbook pro is van medio 2010.
Ik heb voor de zekerheid meteen ff alle belangrijke bestanden veiliggesteld op externe hardeschijf.
Maar is dit evt. te laten repareren?

Ik dacht eerst dat het aan software update lag, omdat toen ik em opnieuw opstartte, hij uit zichzelf een software update ging doen. Maar het kwam nogsteeds daarna.

Afbeelding
(foto is gedraaid, maar heb geen zin om dat te gaan draaien. Maar t is zo alsnog duidelijk wat voor roze scherm is het :+ Het is op dat moment bij alle schermen die geopend worden. )

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:30

Grafische kaart denk ik?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:30

Zo in de eerste oogopslag lijkt het probleem in je browser te zitten en niet in je beeldscherm. Heb je het ook als je andere programma's opent?

BartVB
Eigenaar

Re: Scherm Macbook pro wordt ineens roze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:35

Ik denk ook eerder aan een software probleem. Eigenlijk alleen het echt witte deel in je browser is roze. Bij de meeste hardware problemen zou alles de mist in gaan.

Dus ook benieuwd of het ook fout gaat in andere programma's.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:42

Het was ook bij bijv. OneNote, daar werd het scherm ook roze.
Maar op dit moment is het gewoon weer goed (weet niet voor hoe lang). Maar als het weer is, zal ik kijken of het bij andere programma's ook is.
Maar nu ik daarover nadenk, is het indd alleen bij witte delen! Bij OneNote was ook alleen het witte deel roze.

Maar als het software probleem is, hoe zou je dan dat op kunnen lossen?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:51

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:00

Hmm...
Ik weet niet zogoed hoe ik dat dan op kan lossen. Op dit moment is het ook weer roze trouwens in de witte vakken.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 19:33

T voordeel is wel dat Bokt niet wit is _O- Alleen het reactie-vak en de buttons. Dus ik kan ongestoord bokken :D :+
Maar op dit moment doet ie het weer ff gewoon normaal.
Mijn broertje zegt dat het of de interne kabel van het laptopscherm is, of de grafische kaart.
Morgen ga ik even thuis testen of ie het met een tweede beeldscherm doet. Als ie daar hetzelfde doet, dan is het waarschijnlijk de grafische kaart of wat anders.
Maar hopen dat ie het nu blijft doen...........

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 19:39

Ik heb het met mijn Iphone ook gehad toen ik foto's wilde maken. Dat probleem heeft zich na een minuut of 5 zelf opgelost. Sindsdien geen last meer van gehad

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 23:06

Hier is het nu met flarden. Soms heel lang is het roze, en dan ineens is het weer weg.
Nu is het ineens ook weer goed, terwijl het net nog roze was... Ik heb echt geen flauw idee wat het nou is.
Maar morgen maar ff kijken. Ff uitsluiten of het aan kabeltje tussen scherm en toetsenbord ligt.
Misschien dat het morgen ook wel weer over is.
Had t laatst ook met mobiel. Niet dit, maar dat ie iedere 10 seconden uit zichzelf opnieuw ging opstarten, 1,5 dag lang. En toen ineens, net op het punt dat ik een reparatieformulier ingestuurd had, dat ik em zou gaan opsturen, deed ie het weer. Doet het nu nogsteeds, probleem is niet meer opgetreden.
Alles gaat kapot bij mij de laatste tijd....... :+ }:0

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 06:50

Je kan even kijken wat er gebeurt als je op de onderkant van je MBP duwt. De kabel naar je beeldscherm zit in de hoek van de Eject knop. Toevallig gisteren die kabel bijna gesloopt bij het vervangen van een van de voetjes aan de onderkant van de laptop O:) Gaf behoorlijk spectaculaire beelden... Was in mijn geval gelukkig in 10 minuten gefixt door de onderkant los te schroeven en die connector opnieuw te bevestigen *pfiew* Nieuwe MBP is erg slecht voor m'n spaarrekening -O-

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 08:21

Oei, thnx voor de tip, ik zal daar ook nog ff naar kijken dan.
Inderdaad, MacBook is niet goedkoop. Ik zat dat ook al te denken. Ik heb alle bestanden veiig op een externe harde schijf gezet, maar als mijn MacBook ermee ophoudt dan moet ik een nieuwe (wil alleen Mac, ben daar nu zo aan gewend) maar kan dat geld nu echt niet missen, met twee buitenland stages binnenkort :( hoop ook echt niet dat ie er in het buitenland mee stopt.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 10:09

Ik ging het nu proberen, met dat duwen aan de onderkant van laptop, en inderdaad, dan is het weg, als ik op dat punt duw. Maar dan moet ik het ook echt niet bewegen. Als ik het beweeg dan komt het weer. Maar als ik op dat bepaalde punt duw en het zo houd, dan is het weg. :oo
Dus dat zou het wel kunnen zijn? Ben alleen zelf niet zo technisch om dat te fixen. Misschien dat ik het (als mijn vader of broertje het niet kan) toch maar laat fixen bij een Apple-winkel. Dat zij em ff openmaken en het opnieuw bevestigen ofzo.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:59

Als je een 15" MBP hebt dan heb je exact dezelfde laptop als ik. Dit fixen is niet heel moeilijk als je een kleine kruiskopschroevendraaier hebt. Kwestie van een stuk of 10 schroefjes loshalen onder de laptop, onderkant eraf , beugeltje van de connector openen, connector verwijderen en daarna alles weer in omgekeerde volgorde.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ement/3581

Stap 1, 2 en stap 15.

Als het de connector is die niet helemaal goed zit heb je geluk, als het de kabel is dan is het allemaal wat meer werk... Je kan ook kijken of het provisorisch op te lossen is door een beetje schuimrubber oid tussen de kabel en de behuizing te doen. Dan zorg je voor een constante druk waardoor hij misschien net weer OK contact maakt. Maar dat is waarschijnlijk geen heel permanente oplossing. Nieuw kabeltje is niet enorm duur (20 euro oid gok ik?) maar het is wel even wat werk om die te vervangen...

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:25

Ja ik heb de 15 inch.
Bedankt voor de tips!!!
Ik ga ernaar kijken! Ff kijken of wij thuis zo'n schroevendraaier hebben.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 22:45

Ik durf het toch niet zelf aan om te repareren, ik ga sowieso ff woensdag bij een reparatie store langs, die doen gratis vooronderzoek om te kijken waar het probleem nou precies ligt. En dan kijk ik daarna wel verder.
Gelukkig doet ie het nu grootste deel van de tijd gewoon prima, alleen als ie net verkeerd staat oid en er ergens wat drukt, dan gaat ie roze worden, maar das ook zo weer te 'verhelpen'. Wel irritant, maar kan er nog wel mee werken.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:50

Als ze gratis even willen kijken lijkt me dat een prima optie idd :j
Sterkte/succes iig!

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 12:05

Ja inderdaad, daarom dacht ik ook dat ik maar beter daar even (gratis) door experts kan laten kijken wat het precies is, dan dat ik zelf ga klooien en iets verkeerd doe omdat daar het probleem niet zat.
Als ik mn laptop oppak aan de onderkant dan gaat ie wel gek doen. Maargoed. Woensdag maar ff afwachten, eerder heb ik geen tijd.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 14:52

Ben bij die reparatiestore geweest, ze wisten meteen wat het probleem kon zijn. De videokaart. óf dat die niet goed contact maakte, óf dat de videokaart zelf niet goed werkt meer. Ze gingen dat contactje laten indalen enzo, maar daarna had het nog geen effect, nog steeds roze. Toen geprobeerd of het aan het scherm lag, door ander scherm eraan te koppelen, maar gaf nogsteeds het probleem, dus moet het de videokaart zelf zijn. Helaas is die niet te vervangen :(
Ze hebben meteen mn laptop van binnen stofvrij gemaakt en koelpasta vervangen xD dat is wel fijn.
Hoefde niets te betalen. Omdat vooronderzoek gratis is en als reparatie niet slaagt, dan is het ook kosteloos. Super goede service. Ze hadden er ook echt verstand van.

Nu ben ik dus nog steeds niet van het probleem af helaas. Lijken wel helderdere kleuren te zijn wanneer ie gewoon goed beeld geeft, maarja daarna gaat ie weer op roze ineens.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:59

Tip die ik ergens las is het gebruiken van b.v. f.lux of een ander programma dat de kleuren van je scherm net iets aanpast. Schijnbaar gaat het alleen mis met 100% wit en 100% zwart, als je iets hebt draaien dat 100% wit omzet in net een andere tint dan zou je er minder last van moeten hebben.

Ik gebruik f.lux trouwens zelf ook, erg prettig als je 's avonds zit te werken, f.lux zorgt er dan voor dat je scherm wat minder fel/blauw is.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:09

Oh dat is een goede tip! ik ga er even voor kijken of ik dat voor elkaar krijg. Zat er indd ook aan te denken, of het niet mogelijk is om de kleuren net iets om te zetten!

*edit* oh wauw, wat super zeg!! Super bedankt! Ik zie nu gewoon normaal beeld!