Financiën en spaargeld goed bijhouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Financiën en spaargeld goed bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:26

Hallo bokkers,

Ik zie door de bomen het bos niet meer...
Met een maandje woon ik op mezelf. Hier heb ik geld voor opzij gezet.
En dus ook nog geld voor nodig... Ik heb al heel wat gekocht maar moet ook nog een aantal dingen kopen. Plus binnen kort huur en allerlei vaste lasten...

Verder ben ik bezig met mn rijbewijs. Ook daar moet ik nog geld voor opzij zetten. Ik heb mijn pakket helemaal af betaald, maar heb 2x extra examen gedaan (nog steeds niet geslaagd...) en extra lessen. Dit moet ik binnenkort dus ook nog betalen.

Verder gaat DUO vanaf nu elke eind vd maand geld afhalen voor het lesgeld (school). Dat betaal ik in termijnen.

Dan nog een schoolreis van 500 euro die ik met een maand moet betalen.

En dan nog andere 'posten', waaronder dat ik wil sparen voor de crematie van mn pony en geld opzij wil zetten voor een toekomstige nieuwe pony, andere diertjes en leuke dingen voor mezelf...

MAARRRR. Hoe houd ik dat ooit allemaal uit mekaar? Hoe doen jullie dat?
Ik heb laatst al geprobeerd bij mn spaargeld online potjes te maken, maar dat lukt me niet...

Wie heeft er tips? Hoe doen jullie dit? Ik zit trouwens bij de SNS bank.

Alvast bedankt :)

Anoniem

Re: Financiën en spaargeld goed bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:33

Ik heb een rekening bij de ING en ik kan verschillende spaardoelen instellen. Als ik bijvoorbeeld naar een festival wil reken ik uit hoe veel geld ik daarvoor nodig heb, dat stel ik in als spaardoel met als naam "Lowlands" of "Best Kept Secret" en dan kan ik daar geld op zetten en zien hoe veel procent van mijn spaardoel ik al heb bereikt.

Elke maand krijg ik een bedrag binnen van de DUO (stufi + lening) en dat ga ik onderverdelen. Ik maak altijd als eerst mijn huur en andere vaste lasten over die ik maandelijks moet afstaan, omdat ik anders in de war raak. Als mijn huur etc eraf is, dan ga ik onderverdelen. Ik kijk altijd hoe veel geld ik verwacht nodig te hebben om 'gewoon uit te geven' voor die maand. Dat is dus mijn boodschappengeld, wat extra geld voor nieuwe kledingstukken, een paar tientjes voor noodgevallen, wat geld voor kadootjes en andere nutteloze dingen. Dat zet ik even apart op mijn normale spaarrekening. Dan heb ik nog een bedrag over. Meestal niet erg veel, maar het is toch wat. Als ik dat geld op mijn rekening laat staan dan gaat het op aan nutteloze dingen (ik heb nog zo en zo veel geld over dus kan best even lunchen in de stad en een extra rondje biertjes halen op het volgende feestje). Dus ik maak een onderverdeling onder mijn spaardoelen. Ik kijk altijd even wat de hoogste prioriteit heeft en waar ik dus het meeste geld in moet steken. Voor een festival volgende zomer kan ik ook makkelijk maar 5 euro per maand overmaken en de laatste maanden wat meer, dus dingen die ik echt nodig heb (schoolboeken, reizen voor school, een nieuwe bank etc) krijgen prioriteit en dus het meeste geld.

Als ik mijn resterende geld heb onderverdeeld maak ik het bedrag wat ik heb vrijgesteld om uit te geven weer over naar mijn betaalrekening en dan kijk ik weer verder. Meestal pin ik mijn boodschappengeld zodat ik heel reëel kan zien hoe veel ik nog heb om de rest van de week mee door te komen. Ik pin meestal 50 euro per week, vaak red ik dat net niet omdat ik rook en er dus ook sigaretten van betaal. Met een tientje per dag (5.70 voor een pakje peuken en dus 4.30 voor boodschappen) red ik het makkelijk op een dag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:46

Al heel veel. Maar daar staan geen tips in over hoe dingen te verdelen etc, daar gaat het mij meer om nu.
Het gaat mij er ook niet om dat ik dingen niet kan betalen, maar dat ik geen overzicht heb.

Bedankt voor je reactie Emma! Dat wil ik inderdaad ook gaan doen, geld pinnen voor de boodschappen. Wat ik daar dan weer van over heb in een spaarpotje doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:54

Hou er ook vooral rekening mee dat je de eerste weken/maanden wat moeite gaat hebben met het plannen van je boodschappen etc. Je zal vaak te weinig in huis halen, of juist te veel. Dingen die vers moeten blijven niet inslaan voor de hele week maar per dag/twee dagen, anders kan je de helft weggooien aan het einde van je boodschappenweek.

Verder zorgen dat je altijd wat gedroogd potvoer in huis hebt voor als je geld wat sneller loopt dan je maand. Een paar pakjes noodles, pannenkoekenmix die je aan kan maken met water, groenten in blik, altijd een pak rijst en een zak pasta in huis voor de zekerheid. Mocht het geld dan echt op zijn kan je altijd nog droge pasta eten met wat blikgroenten erdoor. Lekker? Nee. Maar het is in ieder geval iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:03

Thanks! Handig idd, om even wat dingen in te slaan :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:46

LZP > HTT

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:44

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:47

Zo'n sjabloon heb ik ook in gebruik, erg handig! Kan binnenkort wel een voorbeeld doen (wordt wel pas woensdag dus mocht iemand eerder wat kunnen plaatsen?).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:50

Wij hebben in het begin keurig ons kasboek geschreven: op de voorpagina ons inkomen en de vaste lasten en ook de betaaldata (allemaal middels automatische incasso maar is handig om te weten wanneer het geld eraf gaat). Dus inkomsten - vaste lasten = besteedbaar bedrag per maand.
En daarna heel eenvoudig alle kassa bonnetjes op geschreven om te zien wat wij kwijt zijn aan boodschappen, kleding etc.
Ik heb een wisselend inkomen dus wij pakten wel mijn minimale inkomen omdat dat een contante factor is.

Jaarlijks kijk ik ook of wij kunnen overstappen naar andere verzekering, energiemaatschappij etc.

Ik heb ook spaardoelen ingesteld, 1 is wat ik minimaal al spaargeld wil hebben op de rekening, 1 komt al mijn zorgtoeslag op (voor het geval ik terug moet betalen zoals over 2014 ook moest), 1 is om de schuld af te lossen (niets heftigs gelukkig, noodzaak voor verbouwing huis. Optie 2 was de hele winter geen dak te hebben :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:13

Bedankt allemaal!

Zou fijn zijn als je zo"n kasboek sjabloon hier wil neer zetten! :-)

Iemand die er bij SNS zit en weet hoe je die spaardoelen moet maken? Zou dat ook graag willen maar kom daar niet uit...

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:19

Ik heb bij de SNS een privé rekening en een content rekening en bij die contentrekening kan ik spaarpotten maken. Bij de privérekening niet.
Zit er geen online help desk bij de SNS.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:22

Ik vind www.planjebudget.nl ideaal! Hierop kun je je maandelijkse inkomsten en vaste uitgaves invoeren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:12

Bij deze: http://makwafotos.nl/voorbeeld/. Ik heb de print screens (met fictieve getallen) even op mijn website gezet gezien ik daar ook meteen het download linkje kon plaatsen als je het document ook wilt hebben.

Ik heb 3 basis tabbladen: lopende rekening, spaarrekening 1 en spaarrekening 2. Eigenlijk nog meer tabbladen zoals een waar ik mijn gewerkte uren en bijbehorende salaris bijhoudt (zo kwam ik er achter dat ik nog een uur uitbetaald moest krijgen), dat kun je iig zelf nog aanpassen.

Op de lopende rekening tabblad heb ik drie onderdelen:
- Inkomen
- Vaste lasten
- Uitgaven

Alles wat zwart is aangegeven, is al betaald/binnen gekomen. De paarse getallen zijn diegene die er aan komen en waar ik rekening mee moet houden. Zo heb ik bij mijn vaste lasten oa ook abonnementen op maand, kwartaal en jaarbasis ingevuld. Ik weet nu dus dat mijn beide websites in november weer verlengd moeten worden dus dat geld heb ik al opzij gelegd (automatisch incasso).

Verder ben ik grafisch ingesteld dus nog eventjes aangevuld met twee grafieken.

De spaarrekening tabbladen zijn nog niet naar mijn zin, maar zo heb ik iig globaal een overzicht.

Zo helpt het mij iig goed om mijn financiën te beheren en in te schatten voor die maand.

Mocht iemand nog verbeterpunten zien, hoor ik dat ook graag. :o :)

[edit] De totaal som zien je trouwens overal twee keer staan, ik ben van de dubbelcheck namelijk (horizontale en verticale check). O:)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:25

amoj schreef:
Bedankt allemaal!

Zou fijn zijn als je zo"n kasboek sjabloon hier wil neer zetten! :-)

Iemand die er bij SNS zit en weet hoe je die spaardoelen moet maken? Zou dat ook graag willen maar kom daar niet uit...

Ik heb een internetspaarrekeningen bij SNS (geen betaalrekening). Wanneer ik een spaardoel wil maken maken ga ik naar de spaarrekening. Dan heb ik de keuze tussen bij/af en spaardoelen. Je kiest de laatste en dan staat er rechtsboven in beeld een grote +. Wanneer je daar op klikt kan je een nieuw spaardoel maken. Zo werkt het in ieder geval op mijn app...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:37

En anders op Excel of op papier goed bijhouden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:41

Ik heb 2 rekeningen. Op de ene komt m'n geld van m'n baantje binnen en op m'n andere m'n Wajong. Op de rekeningnummer van m'n baantje krijg ik ook m'n toeslagen en dat is tevens de pot waar ik m'n huur enzo vanaf betaal. Geld op m'n andere rekening doe ik ziekenfonds enzo van en alles wat ik extra krijg aan meevallers komt naar de spaarrekening.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 07:39

Ik zou eigenlijk een makkelijke app willen vinden om het bij te houden. Heb een fantastisch werkblad in excel maar als ik mijn laptop 1x per maand open is het veel. Nu loop ik soms hele dagen te tellen en rekenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:02

Ik ga vanavond eens even uitgebreid alles bekijken. Bedankt iedereen!

Een app zou inderdaad wel makkelijk zijn. Ik heb de laptop ook alleen in het weekend open...

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 09:11

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:02

Ik vind het ook moeilijk hoor om met geld om te gaan. Komt omdat je een uitkering hebt en wat spaargeld is bedoeld voor een rekening wat 4 euro per maand kost. Dat vind ik zonde van mijn spaargeld.