Mensen met traag optrekkende auto ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xShannentje

Mensen met traag optrekkende auto ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 19:56

(sorry als dit verkeerd staat)

Hallo allemaal,

maandag ben ik geslaagd voor mijn praktijk examen en vandaag hebben we mijn autootje opgehaald: een kia picanto! Heel leuk om te zien, en de bekleding is ook super! Helaas is dat natuurlijk zeker niet het belangrijkste...

Nu zit ik een beetje met een vraag die ik graag wil stellen aan de mensen hier met ervaring in rijden van deze/zo'n soort auto: trekt deze ook bij jullie zo slecht op? Met moeite kom ik de snelweg op met 60 km/u. Ik schakel pas bij 4000 toeren omdat hij anders echt geen vaart houd, en in zijn 5 rijden kan echt pas vanaf 110 km/u ongeveer en harder als 120 gaat vrijwel niet. Nou maakt dat laatste me niet heel veel uit, maar met 60 de snelweg op, en niet eens met een beetje vaart vanuit z'n 1/2 de bocht om dat irriteert me wel, en ik neem aan ook de mensen om me heen.

Als de motor warm is gelopen gaat het wel iets beter, maar ik ben nog niet boven de 60 km/u uitgekomen met hard optrekken..

Kan ik hier iets aan doen? Heeft iemand tips voor me? Mijn vader lukt het tot nu toe ook niet, maar die is een diesel van 110 pk gewend dus zijn auto en mijn auto is sowieso een mega verschil.

Alvast bedankt!

fokfanaat

Re: Mensen met traag optrekkende auto ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:58

Volgends mij heeft mijn zus ook zoiets gehad met haar pikanto, is een defect met de krukas oid.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:59

Heb je niet eerst een proefrit gereden?
Met 60km de snelweg op kachelen is nl niet echt een veilig iets.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:01

Tja hij heeft maar 61 PK volgens de fabrikant, maar naar mate de auto ouder wordt verliest hij her en der wat PK'tjes.
Het zijn gewoon geen snelle auto's met mijn suzuki alto en de smart had ik hetzelfde probleem. Trapte bijna door de vloer heem met het gas pedaal...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:05

Nou kan het zijn dat ie traag gereden is, dus lui is, dat kan in de loop der tijd beter worden als jij feller rijdt dan voorganger, maar ik zou eens naar een dealer gaan van picanto's en eens navragen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:07

et schijnt dat bij Kia Picanto van bouwjaar 2004-2005 er een fabrieksfout is gemaakt, waardoor bij ongeveer 50.000km. de krukas of kering erbij, kapot gaat.

Idd eens een kia garage naar laten kijken.

Mijn ervaring is dat juist die lichte autootjes makkelijk optrekken.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:08

jorika1986 schreef:
Tja hij heeft maar 61 PK volgens de fabrikant, maar naar mate de auto ouder wordt verliest hij her en der wat PK'tjes.
Het zijn gewoon geen snelle auto's met mijn suzuki alto en de smart had ik hetzelfde probleem. Trapte bijna door de vloer heem met het gas pedaal...

Hier dezelfe ervarong met mn Suzuki Alto. Ik ben ook nog eens beroepschauffeur dus ik weet dat het niet aan mij lag, maar sommige auto's zijn iderdaad gewoon niet zo rap. Hoewel er ook idd een technische fout mee kan spelen hoor. Nieuwe of tweedehans? Is hij wel goed nagekeken?

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 20:23

Mijn auto komt uit 2006 en heeft altijd gewoon onderhoud gehad, onderhoudsboekje zit erbij en met 75000 km zijn er nog 2 onderdelen vervangen en er staat pas 83000 op de teller. Ik ga sowieso langs onze lokale garage binnenkort, maar ik dacht dat dit evt. normaal kon zijn, maar blijkbaar dus niet?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:28

Ik heb een alto uit 2012 maar die gaat echt wel een stukje vlotter de snelweg op hoor! Misschien is navragen niet zo'n gek idee.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:32

miccamaaike schreef:
Ik heb een alto uit 2012 maar die gaat echt wel een stukje vlotter de snelweg op hoor! Misschien is navragen niet zo'n gek idee.

Dat klopt dat is het nieuwere model.
De mijne was zo'n 12 jaar ouder... :D

Marlies1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:37

Ik heb dat met mijn Suzuki Alto uit 2002 ook wel. Ik kom wel iets sneller de snelweg op maar veel harder dan 80 red ik ook niet. Dat hoort gewoon bij de auto. Al ging het na een tijdje feller rijden wel wat beter. Maar het is gewoon geen snelle auto.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:38

jorika1986 schreef:

Mijn twingootje uit 2000 redt het anders prima hoor! Gewoon even flink doortrekken en pas op het allerlaatste moment schakelen, hij heeft in de 4 nog genoeg power over om een auto in te halen. Ik rijd op de invoegstrook al makkelijk 100.

Kun je niet pas gaan schakelen bij 5500 toeren? De mijne heeft geen toerenteller dus ik heb geen flauw idee wanneer ik het zelf doe, ik hoor het aan het gieren van de motor. :+

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:41

Ik heb een Kia Picanto (2010) gehad (3 jaar) en ik heb er met erg veel plezier in gereden. Hij reageerde wel vrij vlot voor zijn doen vond ik. Als ik af moest remmen op de snelweg duurde het wel even voordat ik weer echt op snelheid was.
En mijne haalde wel de 150/160 in Duitsland op de snelweg :D
Kan je het niet na vragen bij de garage? Want dit lijkt me niet normaal

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:42

Ik hoop voor je dat het een defect is TS. Dan is het tenminste op te lossen. Toen ik een jaar of 8 geleden een andere auto wilde heb ik proefgereden in een nieuwe picanto... Doodeng.. No way dat ik zo'n auto zou kopen. Zat echt geen power in. Met inhalen op de snelweg wilde ik bijna gaan duwen. Maar ik ben ook wel auto's met wat meer pk gewend. Genoeg mensen die dit wil fijn vinden rijden... Maar niets voor mij!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:45

Ooooh wat naar! Zeker mee naar de garage gaan! Want dit is gewoon levensgevaarlijk.

Mijn eerste autootje was een Ford Ka uit 1999. Op een gegeven moment ging die ook niet harder dan 60. Hoewel er geen toerenteller op zat, kon ik wel horen dat er toeren gemaakt werden. Het voelde ook niet als iets met de motor. Bleek uiteindelijk dat de rubberen hoes/keerring van de remzuiger kapot was gegaan en daardoor de zuiger bleef hangen. Daarna was het gelukkig over.

Maar dan nog was de snelweg op rijden niet leuk hoor... Met een beetje geluk en volledig plankgas kon ik met 90 invoegen. Leuk, achter een vrachtwagen, in de spits :+
Auto heb ik binnen een half jaar ingeruild voor een twee jaar jongere Peugeot 206 GTI (2 liter) en nu kan ik bij wijze van met 140 invoegen in een zuchtje. Wat vermogen is wel zo fijn, heb ik nu wel gemerkt. Ik durf ook makkelijker een drukke weg over te steken e.d.

Het aantal PK's hoeft overigens niet leidend te zijn hoor in de snelheid die je auto kan opbouwen. Je hebt een kleine auto, dus is die licht. Dan kan een 1.1liter motor ook nog met gemak snel optrekken. In combinatie met het aantal PK's. En natuurlijk niet onbelangrijk: De staat van onderhoud van de motor. Dus laat vooral je auto checken! Ik kan me voorstellen dat je niet meteen weer een andere auto wilt kopen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:46

ik heb een peugot 206 uit 2000. Wa mijn moeder haar auto'tje waar ik nu mee rondrijd. Trekt ook niet snel op maar ik schakel wel een stuk vlotter. Bij mijn auto'tje moet je aan 70 naar 5e schakelelen.

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:48

Mijn suzuki Alto is ook niet de snelste met optrekken, maar met wat later schakelen kom ik er best :)

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:22

Sure_lee schreef:
Ik hoop voor je dat het een defect is TS. Dan is het tenminste op te lossen. Toen ik een jaar of 8 geleden een andere auto wilde heb ik proefgereden in een nieuwe picanto... Doodeng.. No way dat ik zo'n auto zou kopen. Zat echt geen power in. Met inhalen op de snelweg wilde ik bijna gaan duwen. Maar ik ben ook wel auto's met wat meer pk gewend. Genoeg mensen die dit wil fijn vinden rijden... Maar niets voor mij!

Dat hoop ik ook.. Invoegen vind ik als beginner soms al lastig, laat staan met 60..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:20

Ik heb een aygo. Ook niet de zwaarste motor en in het begin wist ik ook niet wat me overkwam met de snelweg oprijden (jaren in de grote zware auto's van mn ouders gereden met veel pk's). Dus aan mijn buurman eens gevraagd hoe of wat (hij is ook mijn auto handelaar en ik heb m van hem gekocht). Zegt hij dat ik in de aygo rustig tot 90/100 in zn 2 kan doortrekken :') ja dan wil mijn autootje ineens wel :)) dus ik ben gewoon anders gaan rijden de snelweg op en nu kom ik prima mee met het verkeer :j alleen heuvel op met een korte oprit is lastig :+

Sommige auto's hebben de meeste kracht in de eerste versnellingen zitten en als je dat niet weet dan lijkt hij ook niet op te willen trekken :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:29

Eleionomae schreef:
Ik heb een aygo. Ook niet de zwaarste motor en in het begin wist ik ook niet wat me overkwam met de snelweg oprijden (jaren in de grote zware auto's van mn ouders gereden met veel pk's). Dus aan mijn buurman eens gevraagd hoe of wat (hij is ook mijn auto handelaar en ik heb m van hem gekocht). Zegt hij dat ik in de aygo rustig tot 90/100 in zn 2 kan doortrekken :') ja dan wil mijn autootje ineens wel :)) dus ik ben gewoon anders gaan rijden de snelweg op en nu kom ik prima mee met het verkeer :j alleen heuvel op met een korte oprit is lastig :+

Sommige auto's hebben de meeste kracht in de eerste versnellingen zitten en als je dat niet weet dan lijkt hij ook niet op te willen trekken :)

Dat dus! Ik trek mijn mini ook in zijn 3 door naar de 120 en schakel dan door naar zijn 5. Ik haal met invoegen (wanneer het druk is en ik wel wat vaart kan gebruiken) makkelijk de 6000 toeren. Ik heb maar 73 pk in een 1 liter motortje, dus ik moet wat. Mocht hij zelfs dan niet willen dan moet je hem even na laten kijken, want dan klopt er iets niet. Mijn ervaring is dat de Picanto feller reageert dan mijn 107.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 10:15

Is dat niet ontzettend slecht voor de motor en het benzineverbruik? Ik ben echt bang dat ik hem dan kapot rij ofzo :')

Dus gewoon eens proberen door te zetten in z'n 2/3? Dat ga ik dan eens proberen.. Bedankt voor de tip in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:21

Dat probleem hebben wij laatst toevallig gehad, auto reageerde gewoon heel traag, eerst alleen bij hogere snelheden, later ook tijdens het wegrijden en eigenlijk altijd dus.. Hij bleef gewoon hangen leek het wel. Bleken de bougies te zijn, zitten nu 4 nieuwe op en hij rijd weer lekker vlot.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:23

xShannentje schreef:
Is dat niet ontzettend slecht voor de motor en het benzineverbruik? Ik ben echt bang dat ik hem dan kapot rij ofzo :')

Dus gewoon eens proberen door te zetten in z'n 2/3? Dat ga ik dan eens proberen.. Bedankt voor de tip in ieder geval!

Het enige wat slecht is is inderdaad het benzine verbruik. Verder kan een motor het best hebben als hij maar niet koud is. Ik moet eerst een stukje 50 en 80 km weg voor ik op de snelweg kom dus dan is de motor ook al warm :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:28

xShannentje schreef:

Voor je benzineverbruik is het wat minder, maar verder trekt hij het prima. Als het rustig is vind ik het niet zo erg om langzaam op te trekken, maar bij drukte of bij hele korte strookjes vind ik het wel prettig om even de power erbij te krijgen.

Overigens wel oppassen wanneer ik in de BMW met turbo ga zitten van vriendlief. Dat wordt een moordmachine wanneer ik dat doe..... ;)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:01

Als ik dit zo lees, kan het dus van alles zijn. Ik voeg nog het luchtfilter toe. Bij mijn auto was dat stuk (kennelijk) en het optrekken was een totale ramp. Ik reed inderdaad met 50-60 de snelweg op, levensgevaarlijk. Pas na een poosje kwamen ze erachter dat het luchtfilter stuk was. Na vervanging reed mijn aiuto weer als een zonnetje. (Was overigens een volkswagen)