juridisch/verzekering , opslag huren en beschadiging spullen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

juridisch/verzekering , opslag huren en beschadiging spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 22:01

Benieuwd of iemand me wijzer kan maken.
Situatie : muziekpodium met oefenruimtes en kasten voor opslag voor de bands.
Bands/mensen kunnen die kasten huren om hun instrumenten en/of versterkers etc in op te bergen .

Gebouw heeft constructiefoutem en het is nu al een paar keer gebeurt dat er water binnen is gekomen(oefenruimtes en kasten zitten in de kelder)
Stichting die de toko verhuurt zegt " als er iets gebeurt met de spullen, wij zijn niet verzekert"

Mijn gedachten, er word betaald voor een dienst," het veilig opbergen van" waar dat gedeelte van het gebouw voor is gemaakt... als er dan iets loos gaat, waarvan de organisatie op voorhand van op de hoogte is , of niet, dat maakt vlgns mij niet eens zo veel uit, kan het toch niet zo zijn dat die organisatie debhanden kan wassen van welke verantwoordelijkheid dan ook.

Wie weet er meer.

Anoniem

Re: juridisch/verzekering , opslag huren en beschadiging spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:10

Als je zelf op de hoogte bent van het gebrek, waarom stal je je spullen dan daar?

Volgens mij ligt het maar helemaal aan hetgeen is afgesproken. Als zij niet zijn verzekerd, zou ik daar m'n spullen niet eens willen opbergen. De kans dat ze alle schade zelf kunnen vergoeden lijkt me niet bijzonder groot. Als ze al aansprakelijk zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 23:02

Het betreft niet mijzelf :)
Maar bekenden, maar reden van opslag is simpel, waar moet je het anders laten, een aardig uitgebreide drumkit is niet wekelijks heen en weer te slepen in een matiz, of een flinke versterkerstack van bas of gewone elek gitaar, thuis de trap af(6 keer op en neer) auto in zien te prakken, daar aangekomen de lift volladen, kelder in en de oefenruimte volprakken en het omgekeerde als je klaar bent om 11 uur savonds.
En dat is nog maar 1 praktisch bezwaar om al die oliebol daar te laten
Ipv er buiten shows om ook nog wekelijks mee te slepen...
Geloof dat het heen en weer sjouwens wekelijks ook betekend dat het trappenhuis bij verschillende muzikanten compleet gesloopt word en je dat ook jaarlijks kunt gaan stucken... daarnaast us het meeste van het versterkerspul niet in je eentje een trap op en af te sjouwen
Wat betekend dat je telkens met twee moet zijn of een heel groot risico neemt dat het spul de trap af klettert
Redenen genoeg om het daar dus op te slaan...
En daarom ook de vraag hoe het zit met aansprakelijkheid, aangezien er betaald word voor een dienst.

Gebreken zijn trouwens ook bekend bij de huurder van het pand(stichting), de eigenaars van het pand(die de aannemer gewoon op het matje moeten roepen want het is een vrij jong pand en de aannemer zou deze fiets ups gewoon moeten herstellen. Maar de verhuurder probeer het bij de huurder in de schoenen te schuiven.
Daar gaat ook vanuit de muzikanten communicatie die kant op. Maar in de tussentijd blijft mijn vraag dus staan. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:13

De organisatie heeft het gebouw verzekerd. Niet de inventaris van derden. Ik ga er vanuit dat men die zelf ook verzekerd hebben? Bij waterschade zou je dus je eigen inventarisverzekering moeten inschakelen. Daarop is vrijwel altijd een tijdelijk elders dekking. Een waterschade ten gevolge van constructiefouten is uitgesloten van de dekking. Zowel op de opstalverzekering van het pand als op de inventarisverzekering.

De vraag is of de opstaleigenaar aansprakelijk gesteld kan worden. Daar is helaas niet zomaar antwoord op te geven. Een verzekering voor inventaris is vrij eenvoudig. Wel dekking, geen dekking. Maar bij aansprakelijkheid komt zoveel meer kijken.

Helaas niet 123 een antwoord op te geven.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:36

Wij verhuren opslagruimtes voor inboedels van mensen. Helaas is het erg lastig om het voor elkaar te krijgen om de inboedels van derden te verzekeren. (Zeg maar niet voor een klein bedrijf)
Zodoende moeten onze klanten hun eigen inboedelverzekering (deels) op ons opslagadres zetten om hun inboedel toch verzekerd te hebben.

Stel er breekt brand uit waardoor de spullen verbranden kan de inboedelverzekering van de klant de schade verhalen op onze bedrijfspandverzekering.

Maar indien er schade opgelopen is door een constructiefout zal het geheel veel complexer komen te liggen verwacht ik. Lijkt me dat een verzekering dan niet uitkeert daar de kans op aanrichting van schade hier door te veel risico meebrengt. Wellicht dat het schadebedrag toch ergens via een andere verzekering verhaald zou kunnen worden.

In de algemene voorwaarden van de verzekeringen zullen hier van richtlijnen te vinden zijn? (Voor een inbraakverzekering moet het pand bijv ook aan bepaalde alarmeisen voldoen anders dekt de verzekering niet)
Maar zoals ik begrijp hebben de mensen hun materialen niet op die plaats verzekerd?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 23:41

Morgen even uitgebreid reageren, maar ik weet in geval van vriend, valt het daar wel onder... maar goed, dat is idd buiten het hele constructie fouten geneuzel om.