Citroen met temperatuur problemen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Citroen met temperatuur problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 19:01

Wie denkt er mee? Mijn citroen c3 uit 2005 heeft problemen met de temperatuur. Rij ik een half uur op de snelweg dan krijg ik de melding dat de motor te warm is en blaast hij warme lucht mijn auto in. Na een klein minuutje soms iets langer springt het lampje weer terug naar normaal en kan ik weer een half uurtje verder rijden voordat ik weer de melding krijg.

Inmiddels is de thermostaat al vervangen en ook de sensor zonder resultaat. De garage zegt dat mijn auto in orde is en dat ik gewoon met de melding kan rijden (dat doe ik nu ook al voelt het niet prettig.) Ze gaan ook verder onderzoek doen om uit te zoeken waar in de elektronica de melding weg komt. Echter geeft mijn auto geen foutcode weer.

Wellicht dat iemand hier het probleem herkent zodat ik dat ook met de garagehouder kan bespreken.

maj0

Re: Citroen met temperatuur problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:03

Vriend lief denkt dat het misschien wel de koppakking kan zijn.

Hij wil graag weten wat de temperatuurmeter doet. Blijft die op de helft staan?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:05

Het klinkt als een koel ventilator die niet aan gaat of er is een probleem dat de thermostaat niet open gaat.
Bij een koude motor heb je een een klein circuit waar het water door rondgepompt word als de motor warm word / op temperatuur komt dan gaat het water door de radiator dit is iets wat een thermostaat moet regelen.

Wat gebeurd er als je de kachel op warm zet en ventilator op vol vermogen zet.
De kachel krijgt het zelfde water als de radiator.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 17-09-15 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 19:06

Normaal staat hij op de helft. Bij de foutmelding schiet hij in het rood en blijven alle lampjes branden. Daarna na een minuutje zakken de lampjes weer tot de helft, wat normaal is.

Thermostaat is al vervangen omdat deze niet open ging.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:09

Doet hij dat vanzelf de warme lucht blazen als de kachel uit staat? Rijd jij door als hij dit doet stop je?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 19:13

maj0 schreef:
Doet hij dat vanzelf de warme lucht blazen als de kachel uit staat? Rijd jij door als hij dit doet stop je?

Hij blaast dan zelf warme lucht naar binnen omdat hij denkt dat hij te warm wordt. Als de foutmelding na een minuut weg is dan blaast hij ook geen warme lucht meer.

Inmiddels rij ik door. Al 2x langs de kant gestaan en op de anwb gewacht. Nadat de sensor en thermostaat vervangen is door de garage mocht ik gewoon doorrijden. Dat doe ik dus ooken ik zie dat de melding na een minuut ook weer weg gaat en de thermometer van rood naar normaal zakt zonder tussenpozen. Dus echt gelijk van rood naar normaal of van normaal naar rood.

Als ik stop, motor uitzet en weer start is de temperatuur ook weer normaal. Ook al gaf hij daarvoor nog een te hete motor aan.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:16

Gut, ik verwachtte een vrolijk topic over een citroen (fruit)! Wat doe ik hier?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:17

Het klinkt alsof het sturen van thermostaat of koel ventilator niet 100% goed gaat.
Als koeling helemaal niet zo werken zou je veel eerder de motor aan de kook krijgen, daar is dan geen half uur voor nodig.
De kachel helpt mee om de overhitting te voorkomen omdat de radiator het niet doet of iig niet voor 100%
Werkt de waterpomp wel goed, koelvloeistof niveau wel goed, luchtbellen in de koeling?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 19:25

Ja, klinkt inderdaad als een probleem met de elektronica. Waterpomp hebben we het wel even over gehad maar die is volgens de garage goed.

Heb er ook zonder problemen maar met 5x die foutmelding 250 km mee gereden. Auto doet niet anders dan normaal op de foutmelding in combinatie met het blazen van warme lucht na.

Koelvloeistof is goed en volgens mij geem belletjes dat moet ik even navragen.

Bedankt voor het meedenken! De garage ging ook verder zoeken omdat zij ook niet direct wisten waar het vandaan komt. Mede doordat er geen foutmelding in het geheugen staat.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 17-09-15 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:25

DonCamillo schreef:
Gut, ik verwachtte een vrolijk topic over een citroen (fruit)! Wat doe ik hier?

Ik ook, dacht al :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 19:31

PascalB schreef:
Het klinkt als een koel ventilator die niet aan gaat of er is een probleem dat de thermostaat niet open gaat.
Bij een koude motor heb je een een klein circuit waar het water door rondgepompt word als de motor warm word / op temperatuur komt dan gaat het water door de radiator dit is iets wat een thermostaat moet regelen.

Wat gebeurd er als je de kachel op warm zet en ventilator op vol vermogen zet.
De kachel krijgt het zelfde water als de radiator.

Op vol vermogen wordt het lekker warm in de auto maar blijft het probleem zich voordoen. Net als bij normale temperatuur. Er is dus geen verschil merkbaar qua foutmelding.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:38

Het is een elektronisch probleem hoor ik hier. Want als jehem uit zet en weer aan moet hij nog steeds te heet zijn. Aangezien hij dit dus niet is is hij gewoon nietvte heet. Je moet dus kijken naar de elektronica.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 20:05

Ojee, dan wordt het dus nog wel even puzzelen waar in de elektronica het probleem zit.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:23

Succes hoop dat het snel opgelost is

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:23

Het kan ook een temperatuur sensor probleem zijn die gekoppeld zit aan de ECU (Boordcomputer),deze kan verkeerde waardes doorgeven met als gevolg foutmeldingen/error codes en ook een temperatuurmeter die daardoor een verkeerde waarde doorgeeft.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:28

Daar zou je dan toch heel simpel achter moeten komen? De auto geeft dus wel degelijk een probleem aan. Dan zal de garage hem aan een Computer moeten hangen en er mee gaan rijden tot de melding gegeven word. Dan zou de foutcode te vinden moeten zijn.

Wij hebben dezelfde klachten gehad met een Land Rover Discovery, (2 dacht ik) die had een lek in de koelslang. En deed dat dus ook niet altijd...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 21:51

kiwiwitje schreef:
Daar zou je dan toch heel simpel achter moeten komen? De auto geeft dus wel degelijk een probleem aan. Dan zal de garage hem aan een Computer moeten hangen en er mee gaan rijden tot de melding gegeven word. Dan zou de foutcode te vinden moeten zijn.

Wij hebben dezelfde klachten gehad met een Land Rover Discovery, (2 dacht ik) die had een lek in de koelslang. En deed dat dus ook niet altijd...

Geeft geen foutcode. Anwb heeft al ruim een uur met mij rondgereden en elke keer de auto aan de uitlezer (of hoe heet dat ding?) Gehangen toen de auto de melding gaf dat hij te warm werd en de auto gaf toen geen foutcode's.

De sensor is al vervangen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:53

Eerste wat bij me opkomt: lekke koppakking

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:09

Dat is wel heel raar.
Als je dit gemeld had, dan had ik het ook niet gezegd..:P
Dan zou een koppakking mij ook wel logisch lijken eigenlijk..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 08:00

Koppakking kan het niet zijn er wordt namelijk geen druk opgebouwd. Dat is al getest. Leuke puzzel is het. Al is het vooral balen en elke keer weer schrikken als hij de melding geeft.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:26

Enige wat ik kan bedenken is dat op een of andere manier de temperatuur verkeerd wordt doorgegeven. De temperatuur kan niet in korte tijd naar heel heet en weer terug naar normaal gaan. Je zegt ook zelf dat de temperatuur eigenlijk normaal is als hij de foutmelding geeft en de meter in het rood staat.

De thermostaat is al vervangen, maar geldt dat ook voor de temperatuursensor? Die meet de temperatuur en geeft het door een de thermostaat en die besluit vervolgens of de koeling aan gaat of niet. Dus als sensor het niet goed doet en thermostaat wel, kun je jouw probleem hebben.

Je kunt de sensor omzeilen door de ventilator rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Dan nog kan de temperatuur als te hoog worden aangegeven door de kapotte sensor, maar dan weet je iig zeker dat de motor wel degelijk wordt gekoeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:37

Thats_Me schreef:
Ojee, dan wordt het dus nog wel even puzzelen waar in de elektronica het probleem zit.

Zal ik dat even uittekenen? Draadbreuk / slecht contact.

Ik wens je niet alleen sterkte om het te vinden maar nog meer sterkte om de garage daarvan te overtuigen. De meesten zijn hier, zachtjes gezegd, niet zo goed in.

Maar hey, concreet: waar woon je ongeveer? Ik heb de apparatuur in huis om de juiste metingen te doen om vast te stellen dat je motor daadwerkelijk niet heet wordt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 18:18

Ik woon in Horst in Limburg. Heb gelukkig een fijne garage die meedenkt en waar ik goded mee overweg kan.

Vandaag ruim 250 km gereden en als ik niet harder rij dan 100 dan gaat het goed. Vandaag dus ook fijn achter vrachtwagens aan gereden. Onderweg geen foutmelding gehad.

Rij ik normaal dus 120,130 op de snelweg dan komt de foutmeldingen na circa 30 minuten rijden. Dat duurt dan hooguit 2 minuutjes en dan kan ik weer 20 tot 30 minuten doorrijden zonder foutmelding.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:58

ikke schreef:
Thats_Me schreef:

Zal ik dat even uittekenen? Draadbreuk / slecht contact.

Ik wens je niet alleen sterkte om het te vinden maar nog meer sterkte om de garage daarvan te overtuigen. De meesten zijn hier, zachtjes gezegd, niet zo goed in.

Maar hey, concreet: waar woon je ongeveer? Ik heb de apparatuur in huis om de juiste metingen te doen om vast te stellen dat je motor daadwerkelijk niet heet wordt.

Dat is lief van je Ikke! Word zo langzaam aan fan van je...:P