Huis verkopen. Financieren restschuld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Huis verkopen. Financieren restschuld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 17:22

Wij hebben al 2 jaar 2 woningen. Nu kan het appartement eindelijk verkocht worden maar natuurlijk wel met een restschuld.

Wij hebben niet zoveel spaargeld om dat allemaal op te hoesten dus oriënteer mij wat bij banken en andere geldverstrekkers.

Wat mij opvalt is dat er alleen al in leenvormen en rente zoveel verschil zit.

Wie heeft er ook zijn huis verkocht met verlies en wie heeft de tip voor de laagste rente?

Heb ook vernomen van contructies met lenen bij ouders en toch de rente voor 10 jaar af te kunnen trekken maar volgens mij moet je dan wel langs de notaris en die schrijft zijn nota ook met een vork :+

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:25

er is nu ook een programma over met martijn krabbe. verder heb ik er weinig verstand van.

Abercrombie

Re: Huis verkopen. Financieren restschuld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 17:29

Bedoel je uitstel van executie? Dat is iets anders volgens mij. Dat gaat over mensen die hun huis niet meer kunnen betalen en bijna failliet zijn. Dat is een andere situatie dan waar ik het over heb.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:51

Wij konden afgelopen jaar eventuele restschuld niet meefinancieren met de nieuwe hypotheek. Op het moment van overdracht / transport moet je op dat moment direct je schuld aflossen. Deze kan je eventueel wel lenen (als je daar voor in aanmerking komt) bij een geldverstrekker via bijvoorbeeld een persoonlijke lening.

Je moet wel aantonen hoe je aan dat geld bent gekomen, je mag het niet even lenen van iemand. Wij hebben onze restschuld uit spaargeld gefinancierd en daar hebben we een hele boekhouding voor op tafel moeten leggen..

Onze hyptoheekadviseur heeft ons daar in geadviseerd, eventueel ook wat voordeliger zou zijn qua persoonlijke lening. Ze vragen bakken met rente over zulke bedragen, maar en zijn meerdere constructies mogelijk heb ik toen begrepen.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:49

Ik heb zelf laatst met een financieel adviseur hier uitgebreid over gepraat aangezien we ook mijn appartement te koop gaan zetten en dan met een flinke restschuld overblijven. Kort gezegd waren er 3 opties: meefinanciëren in nieuwe hypotheek als je die afsluit, dan kom je niet meer in aanmerking voor NHG en mag je in 15 jaar aflossen + de rente is aftrekbaar. Los van de nieuwe hypotheek financiëren bij een bank/geldverstrekker, 10 jaar aflossen + rente aftrekbaar. Lening afsluiten bij bv familielid, is het meest gunstig maar ook hier moet alles wel officieel vastgelegd worden en moet je een realistische rente betalen (die wel aftrekbaar is en eventueel aan het eind van het jaar teruggeschonken kan worden).
Wij hopen het op de laatste manier voor elkaar te gaan krijgen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 21:53

Bjarni. Die laatste hoop ik ook te regelen. De rente is nu zo laag. 2.5% bij familie of tussen de 5 en de 7% bij een geldverstrekker..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 00:53

Abercrombie schreef:
Bedoel je uitstel van executie? Dat is iets anders volgens mij. Dat gaat over mensen die hun huis niet meer kunnen betalen en bijna failliet zijn. Dat is een andere situatie dan waar ik het over heb.

nee dat is degene die ik bedoel je hebt ook dubbeltje op zn kant dat gaat over schulden. vorige week of deze week was er een stel die ook twee huizen had.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 01:31

Ik denk wel dat je uitstel van executie bedoeld, gezin met veel kinderen toch?
TS, wat is dan het verschil? Zij hebben hun huis verkocht en bleven zitten met een restschuld, en jullie ook toch? Hun zijn toen geholpen door mensen uit hun kerkelijke kring, verder is daar niet in het programma op in gegaan.

Dubbeltje op zijn kant was afgelopen week met dubbele woonlasten door het huren van een bedrijfspand.

Verder kan ik je niet helpen TS, voor dergelijke bedragen zou ik een financieel adviseur in de hand nemen of gaan praten met de hypotheek verstrekkers van beide huizen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 08:58

Ah oke. Ik dacht dat uitstel van executie alleen maar "gevallen" deed waar mensen ook bijna de afgrond in zakken. Het is niet dat wij de afgrond in zakken. Ik ben alleen aan het kijken of er meer (goedkopere) mogelijkheden zijn dan een dure PL of een DK.

Financieel adviseur kan altijd nog. De laatste stuurde een rekening van 2800 voor gedane zaken bij het afsluiten van de hypotheek. Nou dan hebben we 1/3e van de restschuld al betaald als we die achterwege laten ;)

Hypotheekverstrekkers doen alleen maar meewerken aan restschuld als ze de hypotheek in eigen boeken hebben. De hypotheek van het te verkopen huis is bij een bank die niet meer bestaat. Daar heb ik helemaal niets aan dus.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 10:34

Maar die hypotheek is toch wel overgenomen door een andere geldverstrekker denk ik? Kun je daar niet aankloppen?

Wij zitten eigenlijk met hetzelfde als we zouden willen verhuizen. Huis gekocht voor zo'n vijftienduizend méér dan waar soortgelijke woningen nu voor te koop staan. We hebben geen directe plannen (mede door die vijftienduizend....) maar wel even interessant om te lezen hoe mensen dit opvangen. Wij gaan iig binnenkort eens langs de hypotheker om te kijken wat we überhaupt zouden kunnen lenen, ben ik op z'n minst een beetje voorbereid :P

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 10:42

@Neej, heb ik gedaan. Maar die geven aan dat het "closed book" is en dat ze geen behoefte hebben om mij een nieuwe lening te verstrekken voor alleen rest schuld. Ze verwijzen je door naar bijvoorbeeld een FREO. Waar je ipv de huidige 2 a 3 procent rente rustig 7 a 8 procent mag aftikken.