Goed geluid in auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

julio111

Goed geluid in auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 21:56

Hallo bokkers :wave:

Ik ben de laatste dagen een beetje aan het rondkijken hoe ik het geluid van mijn auto een beetje kan verbeteren. Hou van wat hardere muziekstijlen dus een goede bas zou daar wel prettig bij zijn. Nu was ik aan het kijken naar subwoofers/versterkers en misschien nog extra boxen?

Ik zal even een beeld schetsen van hoe de situatie nu is. Ik heb een Suzuki alto uit ongeveer het jaar 2000, dus redelijk oud model. :o Ik heb hier een redelijk nieuwe JVC radio inzitten met 4 uitgangen van maximaal 50 Watt. Op het moment zitten er alleen 2 aardig nieuwe speakers in de voor portieren. Achter zitten dus geen speakers. In principe komt er uit die 2 speakers best redelijk geluid, maar er zit echt 0,0 bas in en het kan wel met iets meer klank. Nu heb ik zelf de ballen verstand van deze technieken.

Zijn er technische bokkers die mij een beetje een richting in kunnen duwen? Ben sowieso van plan om ergens langs te gaan om het in te laten bouwen of iets dergelijks, maar vind het wel fijn om met een beetje verstand erheen te gaan zodat ze me niet zomaar iets aansmeren.

Alvast bedankt :D

Air

Re: Goed geluid in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:01

Kan je niet in de radio zelf al de bass verhogen? Maakte bij ons altijd veel verschil al.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:08

Ik ben fan van Focal. Toen ik de auto kreeg was niet het hele budget er. Er zitten nu Focal speakers in, een JBL woofer en.. (Ligt op t puntje van mn tong...) versterker. Dit gaat allemaal over op Focal. Heb er dan nu nog een kenwood dubbeldin in zitten, alleen die werkt nu alleen nog voor de camera. Die gaat waarschijnlijk vervangen worden voor de parrot. Dit omdat we nu een parrot tablet hebben en die prima bevalt, maar het weer een extra scherm is. Voordeel ook, alles wat er dadelijk van Focal in komt, past prima onder de voorstoel. Dus heb mn kofferbak weer terug.

Overigens is Rockford ook niet slecht. Maar je zit bij ieder merk wel met een geluidsverschil. zelfs de types van de speakers verschillen daar in. Eigenlijk eens naar een zaak gaan waar je alles kan beluisteren..

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:26

Wij hebben in onze Honda civic 2 versterkers achter dr achterbank een mtx en een jbl.
Een subwoofer in de kofferbak met subwoofer kist van mtx en speakers van soundstream in de hoedenplank . En dan voorin 2x tweakers van jbl.

En daar komt me toch een bult geluid uit :=
En de hardere stijlen zijn echt heerlijk met veel bas <3

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 17:05

Air, ik heb even gekeken en de bas staat al op +2 en hoger kan hij niet helaas. Bedankt voor de tip!

Kiwiwitje, hoeveel zou ik ongeveer kwijt zijn voor zoiets? Klinkt goed maar ben niet van plan om honderden euro's uit te geven haha..

_Milo, het zal voor mij inderdaad voornamelijk om de bas gaan met mijn hardstylemuziekjes haha.. Klinkt heel verleidelijk wat jij er allemaal in hebt zitten haha, maar ook dat zal niet al te goedkoop zijn geweest vermoed ik. :=

Nog even een vraagje.. Bij een subwoofer, komt er dan echt alleen een basgeluid uit en de rest uit de speakers of zit dat ook bij een subwoofer erbij alleen dan voornamelijk de bas. Anders denk ik dat ik nog wat extra speakers toe moet voegen aan mijn grote muziekinstallatie :o

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:37

Focal is prijzig. Je kan met veel goedkopere merken/marktplaats ook een mooi geluid maken. Alleen ja, alle merken geven toch verschil. En voor mij is Focal veel fijner/mooier geluid. Dat word ook deels bepaald door welke muzieksmaak je hebt en hoe de kwaliteit van de muziek die je afspeelt is. Zal zo eens een foto van mijn "zooi" maken. Behalve de speakers natuurlijk. :p

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:51

Afbeelding
Er ligt dus een JBL subwoofer in en Axton versterker. En een powercap condensator
En mn maglite haha
en marktplaats in de gaten houden. Daar komt mijn subwoofer ook vandaan

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:23

Inderdaad, zoals kiwiwitje al zegt kan je als je een beetje goed zoekt voor redelijk geld al goed spul scoren.
Ieder heeft zijn eigen oren en zal met andere apparatuur genoegen nemen dan de ander. (Bas moet je met name voelen ;))
Als je het alleen maar voor hardstyle doet zal het je inderdaad alleen om de bas gaan. Vaak kan je bij een Grotere elektronica zaak of auto accessoireszaak daarvoor wel leuke startsetjes halen met bekabeling en de hele reutemeteut er bij voor stuntprijzen. (magnat, fusion of renegade setjes.) hiervan moet je geen wonderen verwachten maar kan je best veel lol hebben voor weinig!
Marktplaats kan in veel gevallen ook een goede optie zijn.

Serieus spul kost inderdaad ook serieus geld.

Let er wel op dat er ook "echte" rommel te koop is, zo zou ik absoluut niet gaan voor iets waar Marquant of Puma op staat.. (kijkshop had dat voornamelijk.)
En 1000Watt op de voorkant van de verpakking staat leuk.. Maar betekend lang niet alles.. Je kan beter iets halen waar opstaat 250Watt Rms dan 1000Watt Max.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:30

Ik had in mijn nissan 100nx het volgende:

tweeters en front boxen van jbl weet even niet meer hoeveel watt.
Achter had ik 300 watt JBL speakers x 4.

Ik had een 1000 watt subwoofer waarvan merk niet bekend was en 1000watt magnat versterker.

Nouja, kan je vertellen dat ik mijn ramen en dak open moest als alles hard stond :') Heb al 1x mijn ruit eruit geknald namelijk :')

Ik had een pioneer radio met een heleboel functies die je kon instellen om je geluid beter te maken. Ikzelf heb er geen verstand van, mijn man had dat allemaal ingebouwd en de helft zat er al ingebouwd.

Was overigens allemaal niet heel goedkoop :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:42

Het enige waar ik mij nu echt MEGA aan stoor. Is dat heel mijn kofferbak een grote **** Bende is. Dit dan weer omdat de sub,versterker en condensator toch wel ruimte in nemen, en ik daardoor toch al niet echt iets kan vervoeren/bank plat en laden maar. En nu de sub zo nu en dan kuren heeft gaat alles er *als spaarrekening zichzelf weer vult...* toch echt alles vervangen worden. Dan een Slimline subwoofer waarschijnlijk en een bijpassende versterker. Dan is buiten mn condensator, die vast wel te verhuizen is de kofferbak gewoon bruikbaar. En mn Maglite zal er altijd in blijven hangen. Deze word ten alle tijde dat de motor loopt geladen. Zodat je altijd een bruikbare zaklamp hebt onder weg, en gezien deze in de kofferbak ligt, en de afmeting goed is, is het slagwapenprobleem daar ook mee opgelost.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:43

Ok.. voordat we over versterkers e.d. gaan beginnen..

Wat voor speakers zitten er nu in de portieren?
Is dit dual cone, 2-weg of 3-weg? Deze hebben vaak niet het bereik in de lage tonen.
Als je achterin bv 4-wegspeakers doet, heb je meer het idee dat je midden in het geluid zit.
Dan kan je de bas op je radio regelen, want die komt er met goeie 4-weg speakers echt wel uit!

Vroeger had ik ook een heel systeem in mijn auto.
Een versterker voor mijn speakers, én een aparte versterker voor mijn subwoofers.
Tegenwoordig geven de betere radio's en een set goeie speakers net zo'n mooi geluid.. ;)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:44

Ik weet niet of je weet hoe groot een kofferbak van een nissan 100nx is? (groot :') )

Maar mijn hele sub nam die ruimte in :') Perfecte oplossing voor rommelkontjes *D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:51

Whaha sunrise! Neeee ik wil juist ruimte in dat ding.. nu maak ik van de rest een nog grotere bende...
Nu bedenk ik me.. dat ik heel de auto straks weer winter klaar moet poetsen....... wassen, kleien,polish,wax.. Dat word weer een dagje poetsen..

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:53

Ik heb helemaal geen auto meer :') Ik heb nu een super hippe fiets *D

Maar het was wel fijn om op je 24ste als moeder even weer een 18 jarig jochie te zijn <3
Ik had ook nog eens tupperware en een dubbele uitlaat met herrie :')

Anders een krat achterin zetten voor je rommeltjes?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:17

Staat een krat achter in voor de rommeltjes... Vooral mijn hele poetspakket en bende zit er in.Maar ja het is zo snel vol met die sub enzo erin.. En dan is een kofferbak ineens klein..